Project: Rik Hamberg, Mégane Coupé -> Clio IV 0.9 -> R.S.
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Het begon met een zwarte Renault 19 1.7i Beverly, toen kwam er deze Mégane 1.9D van juni 1999. De lichtmetalen velgen had ik al gekocht toen ik de 19 had. Het type velg is de Borbet-E, met 195-50-15 Vredestein Sportrac banden erop.
[img]http://tinypic.com/162ez6[/img]
Vervolgens viel mijn oog in November 2003 op deze schitterend onderhouden Zwarte Coupé Phase 2 met 71.000 km in Dynamique uitvoering, dus met halfleer en alles erop en eraan.
[img]http://tinypic.com/162ezs[/img]
Toen ik haar kocht, heb ik mijn eigen velgen over laten zetten. De reden was omdat ik ze mooier vindt, en omdat de band 195/50 breed en hoog was ten opzichte van de standaard 185/55 band die er af-fabriek opzit. En ook waren mijn eigen banden beter qua profiel.
[img]http://tinypic.com/162f06[/img]
Hier het resultaat van mijn eerste tuning, de andere velgen dus.
[img]http://tinypic.com/162f0k[/img]
[img]http://tinypic.com/162f0y[/img]
Vervolgens een dik half jaar niets gedaan aan tuning, tot juli 2004. Toen maar eens verlagingsveren gekocht van Apex voor 3cm verlaging aan de voorkant.
[img]http://tinypic.com/162f41[/img]
En tevens een Sebring Sporteinddemper (90mm).
[img]http://tinypic.com/162f4p[/img]
Voor de verlaging zag ze er nog zo uit.
[img]http://tinypic.com/162f54[/img]
Hier de oude veer in de veerklem met de nieuwe ernaast.
[img]http://tinypic.com/162f5k[/img]
Vervolgens de veren er zelf onder gemonteerd samen met m'n vader. En zie hier het resultaat van de verlaging.
[img]http://tinypic.com/162f5x[/img]
[img]http://tinypic.com/162f61[/img]
[img]http://tinypic.com/162f69[/img]
Vervolgens de Sebring eronder gemonteerd, nadat we de originele demper eronder weg hadden geslepen met een slijptol.
[img]http://tinypic.com/162f74[/img]
[img]http://tinypic.com/162f7b[/img]
[img]http://tinypic.com/162f7o[/img]
Eind juli was het dan tijd om er grotere sloffen onder te gooien. Mijn keus viel op dezelfde type velg die ik al had, namelijk de Borbet-E, maar dan 2 maten groter. Dus ik ging van 15 inch naar.......................................................
[img]http://tinypic.com/162f81[/img]
[img]http://tinypic.com/162f87[/img]
[img]http://tinypic.com/162fba[/img]
................................17 inch!!!!!!! En het staat super vindt ik.
[img]http://tinypic.com/162fbl[/img]
[img]http://tinypic.com/162fc0[/img]
[img]http://tinypic.com/162fc4[/img]
[img]http://tinypic.com/162fcg[/img]
[img]http://tinypic.com/162fcz[/img]
[img]http://tinypic.com/162fd3[/img]
[img]http://tinypic.com/162fde[/img]
[img]http://tinypic.com/162fdj[/img]
[img]http://tinypic.com/162fe0[/img]
[img]http://tinypic.com/162fed[/img]
[img]http://tinypic.com/162feh[/img]
[img]http://tinypic.com/162fet[/img]
Nu heb ik alleen de achterkant nog niet verlaagd, zoals je vast wel al kon zien. Eind juli ben ik daarvoor al bij de Renault-dealer geweest, maar de torsie-as zat op dat moment nog "shocking klem". Ik ben nu bijna dagelijks aan het smeren, om binnenkort nog maar eens een afspraak te maken voor het verlagen.
Verder wil ik er wellicht nog een Openluchtfilter opzetten, en misschien nog spoorverbreders achter mits de verlaging dat toelaat.
Groeten en ik houdt jullie op de hoogte van mijn verdere Tuning perikelen ,
Rik
[img]http://tinypic.com/162ez6[/img]
Vervolgens viel mijn oog in November 2003 op deze schitterend onderhouden Zwarte Coupé Phase 2 met 71.000 km in Dynamique uitvoering, dus met halfleer en alles erop en eraan.
[img]http://tinypic.com/162ezs[/img]
Toen ik haar kocht, heb ik mijn eigen velgen over laten zetten. De reden was omdat ik ze mooier vindt, en omdat de band 195/50 breed en hoog was ten opzichte van de standaard 185/55 band die er af-fabriek opzit. En ook waren mijn eigen banden beter qua profiel.
[img]http://tinypic.com/162f06[/img]
Hier het resultaat van mijn eerste tuning, de andere velgen dus.
[img]http://tinypic.com/162f0k[/img]
[img]http://tinypic.com/162f0y[/img]
Vervolgens een dik half jaar niets gedaan aan tuning, tot juli 2004. Toen maar eens verlagingsveren gekocht van Apex voor 3cm verlaging aan de voorkant.
[img]http://tinypic.com/162f41[/img]
En tevens een Sebring Sporteinddemper (90mm).
[img]http://tinypic.com/162f4p[/img]
Voor de verlaging zag ze er nog zo uit.
[img]http://tinypic.com/162f54[/img]
Hier de oude veer in de veerklem met de nieuwe ernaast.
[img]http://tinypic.com/162f5k[/img]
Vervolgens de veren er zelf onder gemonteerd samen met m'n vader. En zie hier het resultaat van de verlaging.
[img]http://tinypic.com/162f5x[/img]
[img]http://tinypic.com/162f61[/img]
[img]http://tinypic.com/162f69[/img]
Vervolgens de Sebring eronder gemonteerd, nadat we de originele demper eronder weg hadden geslepen met een slijptol.
[img]http://tinypic.com/162f74[/img]
[img]http://tinypic.com/162f7b[/img]
[img]http://tinypic.com/162f7o[/img]
Eind juli was het dan tijd om er grotere sloffen onder te gooien. Mijn keus viel op dezelfde type velg die ik al had, namelijk de Borbet-E, maar dan 2 maten groter. Dus ik ging van 15 inch naar.......................................................
[img]http://tinypic.com/162f81[/img]
[img]http://tinypic.com/162f87[/img]
[img]http://tinypic.com/162fba[/img]
................................17 inch!!!!!!! En het staat super vindt ik.
[img]http://tinypic.com/162fbl[/img]
[img]http://tinypic.com/162fc0[/img]
[img]http://tinypic.com/162fc4[/img]
[img]http://tinypic.com/162fcg[/img]
[img]http://tinypic.com/162fcz[/img]
[img]http://tinypic.com/162fd3[/img]
[img]http://tinypic.com/162fde[/img]
[img]http://tinypic.com/162fdj[/img]
[img]http://tinypic.com/162fe0[/img]
[img]http://tinypic.com/162fed[/img]
[img]http://tinypic.com/162feh[/img]
[img]http://tinypic.com/162fet[/img]
Nu heb ik alleen de achterkant nog niet verlaagd, zoals je vast wel al kon zien. Eind juli ben ik daarvoor al bij de Renault-dealer geweest, maar de torsie-as zat op dat moment nog "shocking klem". Ik ben nu bijna dagelijks aan het smeren, om binnenkort nog maar eens een afspraak te maken voor het verlagen.
Verder wil ik er wellicht nog een Openluchtfilter opzetten, en misschien nog spoorverbreders achter mits de verlaging dat toelaat.
Groeten en ik houdt jullie op de hoogte van mijn verdere Tuning perikelen ,
Rik
Laatst gewijzigd door Rik Hamberg op wo 15 mar 2017 19:45, 4 keer totaal gewijzigd.
[img]http://users.telenet.be/droesken/Coup%25E9025.jpg[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/coup%e9.jpg[/img]
tis maar vlugjes gedaan zenne
[img]http://users.telenet.be/droesken/coup%e9.jpg[/img]
tis maar vlugjes gedaan zenne
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Mooi! Ben benieuwd wat je nog meer van plan bent!
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
Netjes
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Voor heb ik hem al verlaagd (3-3,5cm), het gaat me dus nu om de achterkant. Deze zal binnenkort ook ongeveer 3,5cm zakken.Droes schreef:[img]http://users.telenet.be/droesken/Coup%25E9025.jpg[/img]
[img]http://users.telenet.be/droesken/coup%e9.jpg[/img]
tis maar vlugjes gedaan zenne
Daarna waarschijnlijk spoorverbreders.......
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Ik zal nog wel eens langs komen, maareh vrijdag wordt niet wat, sorry .Stefan s schreef:De auto oogt zeker supervet nu met die 17" velgen. A.s. vrijdag is er weer een meting in Oldenzaal
Groeten,
Rik
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Tijdens de Kerstshow bij Stroeve Motorsport in Hardenberg een open luchtfilter set besteld van K&N.
Hier nog even een paar foto's van m'n trots:
[img]http://tinypic.com/14a2z7[/img]
[img]http://tinypic.com/14a355[/img]
[img]http://tinypic.com/164006[/img]
[img]http://tinypic.com/16401e[/img]
Hier nog even een paar foto's van m'n trots:
[img]http://tinypic.com/14a2z7[/img]
[img]http://tinypic.com/14a355[/img]
[img]http://tinypic.com/164006[/img]
[img]http://tinypic.com/16401e[/img]
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Ik heb het openluchtfilter gisteren gemonteerd.
Dit is de complete kit.
[img]http://tinypic.com/16ryiw[/img]
Zo was het.
[img]http://tinypic.com/16ryj9[/img]
Het originele filter.
[img]http://tinypic.com/16rymd[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryms[/img]
De twee torxboutjes die ik niet loskreeg, maar na het lenen van gereedschap bij de Renaultdealer ging het prima.
[img]http://tinypic.com/16ryn6[/img]
[img]http://tinypic.com/16rynm[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryo3[/img]
Zo is het nu, met twee aanzuigbuizen, waarvan eentje origineel.
[img]http://tinypic.com/16ryoi[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryp3[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryph[/img]
Dit is de complete kit.
[img]http://tinypic.com/16ryiw[/img]
Zo was het.
[img]http://tinypic.com/16ryj9[/img]
Het originele filter.
[img]http://tinypic.com/16rymd[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryms[/img]
De twee torxboutjes die ik niet loskreeg, maar na het lenen van gereedschap bij de Renaultdealer ging het prima.
[img]http://tinypic.com/16ryn6[/img]
[img]http://tinypic.com/16rynm[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryo3[/img]
Zo is het nu, met twee aanzuigbuizen, waarvan eentje origineel.
[img]http://tinypic.com/16ryoi[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryp3[/img]
[img]http://tinypic.com/16ryph[/img]
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ie nu sneller oppakt, dus accelereer je ook iets sneller naar mijn mening. Het geluid is ook iets donkerder, maar echte wonderen had ik ook niet verwacht, als je het gas even vol intrapt hoor je het wel duidelijk dat je er een openluchtfilter op hebt zitten.Menno schreef:Enenenen? Merk je er wat van?
Vooral 't weghalen van dat grote vat achter je motor zou best wel invloed mogen hebben.
Misschien binnenkort m'n middendemper maar eens vervangen door een RVS pijpje .
Groeten,
Rik
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Ik ben nu druk bezig met het regelmatig smeren van m'n torsie-as, aangezien deze nog vast zat. Door het smeren eind vorig jaar zijn de buitenste torsiestangen losgekomen, maar de binnenste nog niet. Deze probeer ik nu te smeren van onder de auto en opnieuw vanaf de buitenkant, net voor de achterwielen. 1 tandje verstellen en dan moet ze ongeveer 3,5 cm zakken van achteren.
[img]http://img2.echo.cx/img2/8894/resizeofimg22151ln.jpg[/img]
Zij zal en moet omlaag van achteren, nog dit voorjaar!
Groeten,
Rik
[img]http://img2.echo.cx/img2/8894/resizeofimg22151ln.jpg[/img]
Zij zal en moet omlaag van achteren, nog dit voorjaar!
Groeten,
Rik
Mooie Coupe zo hoor mooie platte bandjes Toppie
Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah )
Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah )
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Bedankt voor het compliment!Nadeem schreef:Mooie Coupe zo hoor mooie platte bandjes Toppie
Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah )
Maareh, hier in deze torsie-as zitten twee stangen, dat is het probleem denk ik. Ik hoop dat het lukt in ieder geval, ik zal binnenkort weer eens even een afspraak maken.
Mooie wagen en die velgjes staan m erg goed
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Vandaag even een afspraak gemaakt met de Renault-dealer om haar te laten verlagen. 12 mei is het zover, het is dan poging 3!
Dan heb ik tijdens de Gronau-meeting m'n Coupé er strak bijstaan tenminste.
Wish me luck !
Dan heb ik tijdens de Gronau-meeting m'n Coupé er strak bijstaan tenminste.
Wish me luck !
hee rick lang niet gesproken maar als ie achter ook verlaagd is dan is ie wat mij betreft helemaal af!!!
gewoon mooi ding man en inderdaad zonder overdreven poespas.
succes en als het niet lukt bel me dan maar eens.
gewoon mooi ding man en inderdaad zonder overdreven poespas.
succes en als het niet lukt bel me dan maar eens.
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Hé Mark,
Dank je voor het compliment!
Ik overweeg om nog een stel spoorverbreders te kopen als ze verlaagd is, voor een iets dikkere look.
Maar ik zal zeker even contact met je zoeken Mark, mocht het verlagen opnieuw niet slagen.
Groeten,
Rik
Dank je voor het compliment!
Ik overweeg om nog een stel spoorverbreders te kopen als ze verlaagd is, voor een iets dikkere look.
Maar ik zal zeker even contact met je zoeken Mark, mocht het verlagen opnieuw niet slagen.
Groeten,
Rik
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Morgen (Donderdag) is het zover, dan hoop ik van harte dat ik die Torsie-as genoeg heb gesmeerd.
Nette kar
Maar wat ik even niet snap, je hebt dus de buitenste torsieassen los gehad?? Ik weet niet welke je nog meer los wilt maken, en welke je precies bedoelt, maar er hoeven er maar 2 los, en dat zijn de bovenste (of wat jij dan waarschijnlijk de buitenste noemt)
Maar wat ik even niet snap, je hebt dus de buitenste torsieassen los gehad?? Ik weet niet welke je nog meer los wilt maken, en welke je precies bedoelt, maar er hoeven er maar 2 los, en dat zijn de bovenste (of wat jij dan waarschijnlijk de buitenste noemt)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Rik,
Weet jij nog welke set van K&N dit is die jij op jouw auto gemonteerd hebt ??
[img]http://tinypic.com/16ryiw[/img]
Ik heb nu alleen een inlegfilter van K&N en de inlaatbuis compleet weggehaald. (oftewel een semi-openluchtfilter). Maar ik heb gekeken op de site van K&N, maar voor een 1.6 16V geven ze niet echt duidelijke info.
Thanx.
Weet jij nog welke set van K&N dit is die jij op jouw auto gemonteerd hebt ??
[img]http://tinypic.com/16ryiw[/img]
Ik heb nu alleen een inlegfilter van K&N en de inlaatbuis compleet weggehaald. (oftewel een semi-openluchtfilter). Maar ik heb gekeken op de site van K&N, maar voor een 1.6 16V geven ze niet echt duidelijke info.
Thanx.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
@Bart
Nu weet ik wat je bedoelt, ik heb nu alles losgehad, zoals je hieronder kunt zien. En nu weet ik dus ook dat er twee stangen in zitten en je eigenlijk niet kunt spreken over een binnenste en buitenste .
@Arie
Ik heb er een K&N 57i kit op.
Nu weet ik wat je bedoelt, ik heb nu alles losgehad, zoals je hieronder kunt zien. En nu weet ik dus ook dat er twee stangen in zitten en je eigenlijk niet kunt spreken over een binnenste en buitenste .
@Arie
Ik heb er een K&N 57i kit op.
- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
OK nu was het dan zover, de achterkant verlagen.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2516.jpg[/img]
De trekstang in de as gedraaid.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2517.jpg[/img]
En ja hoor hopla, daar waren ze, los dus.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2518.jpg[/img]
Hier de onderkant van de auto waar je duidelijk de 2 losse torsiestangen ziet zitten.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2519.jpg[/img]
Hier een close-up van de binnenkant van de Torsiestangen. Toen 1 tandje verzet ten opzichte van het origineel, en eens kijken wat het resultaat zou zijn.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2521.jpg[/img]
Wow dat is wel erg laag , zeker 7cm gezakt in één keer. Dat moest even anders, dus opnieuw proberen .
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2524.jpg[/img]
Kijk zo is het beter, dit was de bedoeling .
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2529.jpg[/img]
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2527.jpg[/img]
Het eindresultaat is voor mij perfect !
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2516.jpg[/img]
De trekstang in de as gedraaid.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2517.jpg[/img]
En ja hoor hopla, daar waren ze, los dus.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2518.jpg[/img]
Hier de onderkant van de auto waar je duidelijk de 2 losse torsiestangen ziet zitten.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2519.jpg[/img]
Hier een close-up van de binnenkant van de Torsiestangen. Toen 1 tandje verzet ten opzichte van het origineel, en eens kijken wat het resultaat zou zijn.
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2521.jpg[/img]
Wow dat is wel erg laag , zeker 7cm gezakt in één keer. Dat moest even anders, dus opnieuw proberen .
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2524.jpg[/img]
Kijk zo is het beter, dit was de bedoeling .
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2529.jpg[/img]
[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2527.jpg[/img]
Het eindresultaat is voor mij perfect !
Laatst gewijzigd door Rik Hamberg op ma 7 aug 2006 21:01, 6 keer totaal gewijzigd.