Williams Frank - Klussen aan de remmen...
-
Net gebeld door de dealer, m'n Williams is afgekeurd omdat er achter een remverschil is. Uiteraard wilden ze niet vertellen wat de oorzaak was want dan moest de zaak uit elkaar. Hoe lang en hoe duur kreeg ik ook geen antwoord op.
Wat veroorzaakt over het algemeen dit verschil? remdrukverdeler? zuigers die gangbaar moeten worden gemaakt? Hoe doe ik dit laatste?
edit: project-topic omdat er nog veel op het programma staat de komende tijd.
Het gaat om een Clio Williams uit 1993 met 165.000 op de klok. Sinds ik 'm heb (aug. 2003) zijn tot nu toe remschijven voor, onderste motorsteun, stuurhuis en koppeling vervangen. Verder ben ik bezig om 'm geheel origineel te maken, laatste stap hier toe is de velgen in de goeie kleur te laten spuiten met chromen randje.
Wat veroorzaakt over het algemeen dit verschil? remdrukverdeler? zuigers die gangbaar moeten worden gemaakt? Hoe doe ik dit laatste?
edit: project-topic omdat er nog veel op het programma staat de komende tijd.
Het gaat om een Clio Williams uit 1993 met 165.000 op de klok. Sinds ik 'm heb (aug. 2003) zijn tot nu toe remschijven voor, onderste motorsteun, stuurhuis en koppeling vervangen. Verder ben ik bezig om 'm geheel origineel te maken, laatste stap hier toe is de velgen in de goeie kleur te laten spuiten met chromen randje.
Laatst gewijzigd door frank_williams op vr 30 jun 2006 12:41, 14 keer totaal gewijzigd.
Er zit een lastafhankelijke remdrukbegrenzer op, welke afregeld aan de hand van de stand van de achteras. Vaak zitten die dingen vastgerot, waardoor je dus verschil kan krijgen. 9 van de 10 keer krijg je ze met veel kruipolie, en veel geduld wel los. Gewoon een tang op de hevel zetten van de begrenzer, veel kruiolie erop spuiten, en hopen dattie los komt. Als je onder de auto kijkt, zie je die begrenzer zitten vlak bij de achteras.
Verder is het ook nooit onverstandig om eens wat remolie te verversen, en de remmen achter even uitelkaar te halen, en gangbaar te maken. De zuigers gangbaar maken is vrij makkelijk, klauw los, stofhoesjes van de zuiger eraf, beetje remolie ertussen spuiten, zuigers indraaien en vervolgens weer eruit laten komen (niet tever) door op de rem te trappen. Dit een aantal keer herhalen per kant.
Succes
Verder is het ook nooit onverstandig om eens wat remolie te verversen, en de remmen achter even uitelkaar te halen, en gangbaar te maken. De zuigers gangbaar maken is vrij makkelijk, klauw los, stofhoesjes van de zuiger eraf, beetje remolie ertussen spuiten, zuigers indraaien en vervolgens weer eruit laten komen (niet tever) door op de rem te trappen. Dit een aantal keer herhalen per kant.
Succes
Laatst gewijzigd door Bart V op di 28 jun 2005 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bart, bedankt voor je uitleg 

Voor je buisjes heb je speciaal vet...even kieken...
Bremszilinder-Paste (ik heb een blauwe tube, goedje is transparant met brokjes erin hehe!)
Ga niet met diesel of ander aggressief spul aan je remmen werken!!!!
Kun je je remmen meteen weggooien! Dat spul vreet rubbertjes op namelijk. Ik had mijn remdrukbegrenzer ook met diesel gangbaar proberen te maken en een half later kon ie uit elkaar. Lekte alles eruit.
Bremszilinder-Paste (ik heb een blauwe tube, goedje is transparant met brokjes erin hehe!)
Ga niet met diesel of ander aggressief spul aan je remmen werken!!!!
Kun je je remmen meteen weggooien! Dat spul vreet rubbertjes op namelijk. Ik had mijn remdrukbegrenzer ook met diesel gangbaar proberen te maken en een half later kon ie uit elkaar. Lekte alles eruit.
die remzuiger pasta waar marcoG het overheeft werkt perfect, dat gebruiken wij in de garage ook als we een auto met vast zittende remmen hebben, effe zuigertje eruit, goed schoonmaken met staalborstel zodat alle roest eraf is. effe invetten met remzuigerpaste en dan werkt het 9 van 10 keer weer perfect
R5GTT. Drive it like you stole it
-
schijven staan al in de planning om te vervangen, vertonen nogal groeven.Tom schreef:hoe zijn je schijven? remmen ze over de volledige oppervlakte? Dat is ook nogal een kwaaltje van die oudere reno's en oude remmen.

en voor de nieuwsgierigen...:
[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/ ... tbegre.jpg[/img]
bij mij waren de cupjes (die twee cilindertjes met rubbertjes eromheen) niet meer goed, rubbertjes lekten remvloeistof. Heb 2 andere cupjes erin gestopt met verser rubber...
Laatst gewijzigd door MarcoG op do 30 jun 2005 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ehm kheb nu achter de borgpin en de spie losgehaald, moeten de remblokken er dan zo uitkomen of zitten ze nog vast met 2 torxjes? kheb namelijk al twee torx-bitjes gesloopt er op. 

Welke torx bedoel je dan?Frank M schreef:ehm kheb nu achter de borgpin en de spie losgehaald, moeten de remblokken er dan zo uitkomen of zitten ze nog vast met 2 torxjes? kheb namelijk al twee torx-bitjes gesloopt er op.
Als je de borgpin eruit trekt en de spie(hoekplaatje) eruit schuift dan kun je de blokken er zo uitschuiven,
kan alleen wat rottig gaan vanwege de roest-rand op de schijven.
-
tis al opgelost. het buitenste remblok zat met 2 torx' vast(gerot) aan de remklauw, stond alleen niet in me handboek gek genoeg. moest een metaalbeitel aan te pas komen, maar het is los.
?Frank M schreef: het buitenste remblok zat met 2 torx' vast(gerot) aan de remklauw
Ik kan mij niks van torxen herinneren aan de achterremmen...
-
ik zal eens een plaatje schieten
Ja doe es...anders denk ik nog dat ik dement ben.
Wil wel eens weten wat jij daar ziet.

Wil wel eens weten wat jij daar ziet.
Was dat vandaag bedoeld of dacht je aan "de volgende keer dat je de blokjes vervangt"?Frank M schreef:ik zal eens een plaatje schieten

Dus gewoon nog meer torxen om dol te draaien of af te breken. 

-
remklauw moet je er ff bij verzinnen

Laatst gewijzigd door frank_williams op wo 9 nov 2005 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
nee, ik heb geen abs
Wazig man. Monteer je nu de volgende set zonder die torxjes Frank?
-
nee hoor, ik zet ze lekker weer terug met torx.
En een flinke smak kopervet of neverseeze van Nuclear
Gebruik je ook NIEUWE torxjes? Had je in de oude al zitten freezen zag ik?

Gebruik je ook NIEUWE torxjes? Had je in de oude al zitten freezen zag ik?
-
ja, de oude zijn bewerkt met de metaalbeitel
kopervet komt goed, thnx
kopervet komt goed, thnx

-
Dus daar zijn die twee gaten voor in de remtang achter.
De gaatjes vielen me al op, maar er zaten bij mij ook geen schroeven (meer?) in.
Gr, Frits.
De gaatjes vielen me al op, maar er zaten bij mij ook geen schroeven (meer?) in.
Gr, Frits.
-
gekke is ook dat de torx-maat van de schroeven veel te klein was waardoor ik 2 bitjes heb gemold, waaronder die van mn nieuwe doppenset
dus ik vraag me intussen af of de schroeven er uberhaupt wel in horen.
zuigers waren nog gangbaar en zagen er goed uit, alleen de blokken zijn dus helemaal op. vervangen en hopen dat het remverschil opgelost is.

dus ik vraag me intussen af of de schroeven er uberhaupt wel in horen.
zuigers waren nog gangbaar en zagen er goed uit, alleen de blokken zijn dus helemaal op. vervangen en hopen dat het remverschil opgelost is.
-
heb je ze ook weer teruggezet, of heb je ze niet los hoeven maken?Niels Takken schreef:Ja die torxjes heb ik ook, vond het ook al raar, heb toch geen nut maarja..
Ja ik heb ze losgehaalt, kon ik ze beter schoonmaken, beetje kopervet ertussen en weer vastgezet.Frank M schreef:heb je ze ook weer teruggezet, of heb je ze niet los hoeven maken?Niels Takken schreef:Ja die torxjes heb ik ook, vond het ook al raar, heb toch geen nut maarja..
-
beetje mechanica, correct me if i'm wrong
torx heeft meer raakvlak dan een gewone schroef, waardoor dus het draaimoment beter, meer evenredig kan worden verdeeld.
edit: wikipedia zegt
torx heeft meer raakvlak dan een gewone schroef, waardoor dus het draaimoment beter, meer evenredig kan worden verdeeld.
edit: wikipedia zegt
Een torxbout (of torxschroef) is een bout die met een torxsleutel kan worden aangedraaid.
Een torxkop op een bout of schroef bestaat uit een stervormig gat met zes hoekpunten waarin de torxsleutel past. Er zijn torxbouten en -sleutels in verschillende maten. Torx wordt vaak toegepast bij auto's om het de eigenaar 'moeilijker' te maken de schroeven/bouten los te draaien, aangezien niet iedereen een passende torxsleutel in zijn gereedschapskist heeft liggen.
ja begrijp dat je met een torx meer kracht kan zetten dan met een schroefje, maar inbus of steek zal toch ook wel voldoen? de klauwen van me 205 GTI destijds zaten met inbus vast, maarja je kan idd wel gewoon torxxen halen (nieuw) en dan bij de gamma passende torxdraaiers