Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Anonymous

De klepstoters van mijn Williams tikken 's ochtends / als ie koud is. Dis een normaal verschijnsel, immers de olie is naar beneden gezakt en het duurt dus weer ff om deze met olie te vullen, als ie koud is. Heb bij een 1800 16v hetzelfde gehad maar toen tikten ze ook toen de motor warm was. Oorzaak kan zijn versleten stoters, verkeerde olie. Bij mijn vorige clio, hoorde ik de klepstoters ook als ie koud was maar dan heel ff, paa seconden. Bij mijn Williams duurt het een minuutje of drie/vier voordat het weg is. Als ie warm is heeftie nergens last van. Weet dat de kleppen vervangen zijn en de stoters dus niet. Weet dat de kleppen vervangen zijn omdat er een klep verbrand zou zijn. Wat kan ik het beste doen??
1 Alle 16 stoters vervangen,
2 Goed luisteren met schroevendraaier erop en alleen die vervangen waarvan ik denk dat ze niet goed zijn?
3 Vrolijk doorrijden en de radio harder zetten?
4 Nergens druk om maken dus.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

je kan eens een lekker dunne 5Wnogwat olie proberen.
Is speciaal voor applicaties waar met koude motor snel olie ter plaatse gewenst wordt.
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

hoi zeeuw

ik ken je probleem

als ik mijn 19 16v start als hij koud is of na 9 uur stilstaan dan hoor je hem ook vrolijk tikken erg gek wordt je ervan maar naar wat km gereden tehebben is het weg

ook ik zoek nog een fijne oplossing om die soundje weg tehalen

want om nu met je stoere 16v voor het stoplicht te staan met tik tik en dan x16 he haha
nee das niet echt fijn

ps die olie gewoon erbij gooien?
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als je 1l dunne olie bij 4l gooit, is het effect natuurlijk maar 1/5.
Nogal dunnetjes :lol:
Anonymous

Robert, thanx.

Ik zal mijn verhaal ff toelichten; toen ik bij de auto waar ze ook warm tikten alle klepstoters had vervangen, bleek dat we er 0w40 in hadden gekukeld. Wat bleek, bij renault in belgie gebruikten ze mobil olie en in alle motoren flikkerden ze 0w 40 \, behalve in de 16V, want die zou te dun zijn en daardoor zouden de klepstoters gaan tikken.

Dit naast jouw verhaal leggend, concludeer ik dat het twee verschillende dingen zijn??? Warme motor, tikken= te dunne olie/ versleten klepstoters
Koude motor tikken= te dikke olie, geen versleten klepstoters?? Dus dunnere olie erin??
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

ehhhh
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Anonymous

Kijk maar mijn vorige clio deed het ook maar slechts heeeel even, paar seconden en deze tikt toch vrolijk een aantal minuutjes.
Anonymous

Als ik er dan dunnere in doe krijg ik dan geen gedonder als ie warmer is??
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

als ik jou verhaal bergrijp zeeuw dan kan je dus wel gezeik krijgen en ja dat willen we ook niet hmmm
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
MartinGTT
Berichten: 796
Lid geworden op: zo 27 jan 2002 0:00
Locatie: Made (Nb)

Mijn kleppen tikte ook flink. Ik heb er toen een flesje smeerspul er bij gegooit (10 euro). Moest ik bij een warme moter gooien en dan 3 min stationair laten lopen. En tot mijn verbazing is t tikken weg, en bij was het echt heel erg. Kan je ook proberen.
Anonymous

Ja kan maar misschien waren die toendertijd wel echt versleten. Warme motor en tikken. Nu is het koude motor en tikken en kan dus zo zijn dat de olie gewoon te dik is om zich overal in te zetten.
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

bij mijn oude kadett had ik ook hier last van dealer zei:"hij kan hier heel oud mee worden alleen moet hij het niet doen als hij warm is"dus ik denk zo van als hij warm is en hij tikt niet dan zal het wel goed gaan

ps mijn km stand 199000 en daar lach ik helaas niet om
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Anonymous

On 2002-03-27 17:32, Martin16v
wrote:
Mijn kleppen tikte ook flink. Ik heb er toen een flesje smeerspul er bij gegooit (10 euro). Moest ik bij een warme moter gooien en dan 3 min stationair laten lopen. En tot mijn verbazing is t tikken weg, en bij was het echt heel erg. Kan je ook proberen.
Ze hebben er allemaal last van, that's for sure. Heb nu totaal 4 clio's gehad, en allemaal hebben ze er last van. Ligt niet echt aan mij hoop ik dan maar. Maar heb ook weleens slick50 gebruikt en dat was niet zo'n succes, het kwam gewoon terug.
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

ehh dat tikken kwam na olie verversen trouwens bij mij kadett ook ik heb van dat spul geprobeerd wynss en dan je olie er weer uit nieuwe erin maar geen effect
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

On 2002-03-27 17:30, Zeeuw
wrote:
Als ik er dan dunnere in doe krijg ik dan geen gedonder als ie warmer is??
ja DIE weet ik wel!
10W40 is warm even dik als 0W40.
aWb: de a is de dikte voor koud, de b voor warm.
Voor de rest: eehhh. (sorry)
Anonymous

Moet je me het antwoord schuldig blijven?????
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

lijkt het wel op haha maar ja proberen kan ook he alleen kost geld he liever in 1x goed
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

tsja, ervaring gaat in dit geval boven theorie.
Ik weet niet wat er zoal gebeurt in versleten klepstoters. Je bedoelt toch hydraulische stoters?
Anonymous

Ja ik bedoel een hydrolische. Tja dies ist scheisse. Tis een redelijk ingrijpend klusje, vooral financieel gezien. Ze zijn 22 euro ex. Dus maal 16.....
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

ja dohc mijn kadet was ohc
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
MartinGTT
Berichten: 796
Lid geworden op: zo 27 jan 2002 0:00
Locatie: Made (Nb)

Ik zou gewoon nog ff afwachten. Als t nog niet al te erg is tenminste
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

half/heel litertje ATF wil ook nogwel eens wonderen doen.
wouter 16v
Berichten: 753
Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
Locatie: Zeeland

Nou ik heb 5w40 in mijn 16v maar ik hoor hem ook hoor als ie koud is.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

On 2002-03-27 17:51, Menno
wrote:
ATF wil ook nogwel eens wonderen doen.
dat hoor ik ook wel eens: atf in een HANDbak.
Maar in de motor?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

wordt echt vaker gedaan hoor, vraag maar aan een willekeurige amerikanen sleutelaar. Vooral die ouwe bakbeesten hebben er veel last van. ATF helpt dan.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wat is ATF?

Automaat - vloeistof??
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik gok op Automatic Transmission Fluid.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

misschien kleppen stellen een idee ?? :grin:

of is het probleem inmiddels verholpen?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2002-03-27 19:34, Maik (WOOFER)
wrote:
misschien kleppen stellen een idee ?? :grin:

of is het probleem inmiddels verholpen?
hallo, uit welke grot kom jij?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Die kun je volgens mij niet stellen, zijn hydraulisch.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

On 2002-03-27 19:40, Menno
wrote:
On 2002-03-27 19:34, Maik (WOOFER)
wrote:
misschien kleppen stellen een idee ?? :grin:

of is het probleem inmiddels verholpen?
hallo, uit welke grot kom jij?
De grot van die enge wezen je weet wel die serie van David de kabouter! :lol:

euh.. bij Renault 5 GTT kan dat wel.. dacht misschien bij zeeuw zijn bak ook?

maar ik heb het blijkbaar mis.. :sad:

ach van je fouten leer je :wink:
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

je kan niet alles weten maik

maakt niet uit mee denken is erg fijn en ja fouten moeten gemaakt worden
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

On 2002-03-27 19:43, Maik (WOOFER)
wrote:
On 2002-03-27 19:40, Menno
wrote:
On 2002-03-27 19:34, Maik (WOOFER)
wrote:
misschien kleppen stellen een idee ?? :grin:
of is het probleem inmiddels verholpen?
hallo, uit welke grot kom jij?
De grot van die enge wezen je weet wel die serie van David de kabouter! :lol:

euh.. bij Renault 5 GTT kan dat wel.. dacht misschien bij zeeuw zijn bak ook?

maar ik heb het blijkbaar mis.. :sad:

ach van je fouten leer je :wink:
ok, beetje uitleg dan maar:
't zijn dus hydraulische klepstoters. Daar zit een hydraulisch truukje in dat ten aller tijden voor de correcte (=0) klepspelling zorgt.
Anonymous

Ja maar ook hydraulische klepstoters hebben een basis afstelling.
En ja ATF kan wel eens werken.Heeft nl. een verschonende werking.Dus mocht er wat "vuil" in je klepstoters zitten waardoor deze zich niet meer goed vullen met olie dan kan ATF werken.



Greetz Erik.
Anonymous

wTja beetje ATF bijflikkeren, wat is een beetje?? Klein beetje, halve liter ofzo??
Plaats reactie