De klepstoters van mijn Williams tikken 's ochtends / als ie koud is. Dis een normaal verschijnsel, immers de olie is naar beneden gezakt en het duurt dus weer ff om deze met olie te vullen, als ie koud is. Heb bij een 1800 16v hetzelfde gehad maar toen tikten ze ook toen de motor warm was. Oorzaak kan zijn versleten stoters, verkeerde olie. Bij mijn vorige clio, hoorde ik de klepstoters ook als ie koud was maar dan heel ff, paa seconden. Bij mijn Williams duurt het een minuutje of drie/vier voordat het weg is. Als ie warm is heeftie nergens last van. Weet dat de kleppen vervangen zijn en de stoters dus niet. Weet dat de kleppen vervangen zijn omdat er een klep verbrand zou zijn. Wat kan ik het beste doen??
1 Alle 16 stoters vervangen,
2 Goed luisteren met schroevendraaier erop en alleen die vervangen waarvan ik denk dat ze niet goed zijn?
3 Vrolijk doorrijden en de radio harder zetten?
4 Nergens druk om maken dus.
1 Alle 16 stoters vervangen,
2 Goed luisteren met schroevendraaier erop en alleen die vervangen waarvan ik denk dat ze niet goed zijn?
3 Vrolijk doorrijden en de radio harder zetten?
4 Nergens druk om maken dus.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
hoi zeeuw
ik ken je probleem
als ik mijn 19 16v start als hij koud is of na 9 uur stilstaan dan hoor je hem ook vrolijk tikken erg gek wordt je ervan maar naar wat km gereden tehebben is het weg
ook ik zoek nog een fijne oplossing om die soundje weg tehalen
want om nu met je stoere 16v voor het stoplicht te staan met tik tik en dan x16 he haha
nee das niet echt fijn
ps die olie gewoon erbij gooien?
ik ken je probleem
als ik mijn 19 16v start als hij koud is of na 9 uur stilstaan dan hoor je hem ook vrolijk tikken erg gek wordt je ervan maar naar wat km gereden tehebben is het weg
ook ik zoek nog een fijne oplossing om die soundje weg tehalen
want om nu met je stoere 16v voor het stoplicht te staan met tik tik en dan x16 he haha
nee das niet echt fijn
ps die olie gewoon erbij gooien?
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Robert, thanx.
Ik zal mijn verhaal ff toelichten; toen ik bij de auto waar ze ook warm tikten alle klepstoters had vervangen, bleek dat we er 0w40 in hadden gekukeld. Wat bleek, bij renault in belgie gebruikten ze mobil olie en in alle motoren flikkerden ze 0w 40 \, behalve in de 16V, want die zou te dun zijn en daardoor zouden de klepstoters gaan tikken.
Dit naast jouw verhaal leggend, concludeer ik dat het twee verschillende dingen zijn??? Warme motor, tikken= te dunne olie/ versleten klepstoters
Koude motor tikken= te dikke olie, geen versleten klepstoters?? Dus dunnere olie erin??
Ik zal mijn verhaal ff toelichten; toen ik bij de auto waar ze ook warm tikten alle klepstoters had vervangen, bleek dat we er 0w40 in hadden gekukeld. Wat bleek, bij renault in belgie gebruikten ze mobil olie en in alle motoren flikkerden ze 0w 40 \, behalve in de 16V, want die zou te dun zijn en daardoor zouden de klepstoters gaan tikken.
Dit naast jouw verhaal leggend, concludeer ik dat het twee verschillende dingen zijn??? Warme motor, tikken= te dunne olie/ versleten klepstoters
Koude motor tikken= te dikke olie, geen versleten klepstoters?? Dus dunnere olie erin??
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
ehhhh
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Kijk maar mijn vorige clio deed het ook maar slechts heeeel even, paar seconden en deze tikt toch vrolijk een aantal minuutjes.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
als ik jou verhaal bergrijp zeeuw dan kan je dus wel gezeik krijgen en ja dat willen we ook niet hmmm
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Mijn kleppen tikte ook flink. Ik heb er toen een flesje smeerspul er bij gegooit (10 euro). Moest ik bij een warme moter gooien en dan 3 min stationair laten lopen. En tot mijn verbazing is t tikken weg, en bij was het echt heel erg. Kan je ook proberen.
Ja kan maar misschien waren die toendertijd wel echt versleten. Warme motor en tikken. Nu is het koude motor en tikken en kan dus zo zijn dat de olie gewoon te dik is om zich overal in te zetten.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
bij mijn oude kadett had ik ook hier last van dealer zei:"hij kan hier heel oud mee worden alleen moet hij het niet doen als hij warm is"dus ik denk zo van als hij warm is en hij tikt niet dan zal het wel goed gaan
ps mijn km stand 199000 en daar lach ik helaas niet om
ps mijn km stand 199000 en daar lach ik helaas niet om
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Ze hebben er allemaal last van, that's for sure. Heb nu totaal 4 clio's gehad, en allemaal hebben ze er last van. Ligt niet echt aan mij hoop ik dan maar. Maar heb ook weleens slick50 gebruikt en dat was niet zo'n succes, het kwam gewoon terug.On 2002-03-27 17:32, Martin16v
wrote:
Mijn kleppen tikte ook flink. Ik heb er toen een flesje smeerspul er bij gegooit (10 euro). Moest ik bij een warme moter gooien en dan 3 min stationair laten lopen. En tot mijn verbazing is t tikken weg, en bij was het echt heel erg. Kan je ook proberen.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
ehh dat tikken kwam na olie verversen trouwens bij mij kadett ook ik heb van dat spul geprobeerd wynss en dan je olie er weer uit nieuwe erin maar geen effect
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
ja DIE weet ik wel!On 2002-03-27 17:30, Zeeuw
wrote:
Als ik er dan dunnere in doe krijg ik dan geen gedonder als ie warmer is??
10W40 is warm even dik als 0W40.
aWb: de a is de dikte voor koud, de b voor warm.
Voor de rest: eehhh. (sorry)
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
lijkt het wel op haha maar ja proberen kan ook he alleen kost geld he liever in 1x goed
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Ja ik bedoel een hydrolische. Tja dies ist scheisse. Tis een redelijk ingrijpend klusje, vooral financieel gezien. Ze zijn 22 euro ex. Dus maal 16.....
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
ja dohc mijn kadet was ohc
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Zeeland
Nou ik heb 5w40 in mijn 16v maar ik hoor hem ook hoor als ie koud is.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
misschien kleppen stellen een idee ??
of is het probleem inmiddels verholpen?

of is het probleem inmiddels verholpen?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
De grot van die enge wezen je weet wel die serie van David de kabouter!On 2002-03-27 19:40, Menno
wrote:hallo, uit welke grot kom jij?On 2002-03-27 19:34, Maik (WOOFER)
wrote:
misschien kleppen stellen een idee ??![]()
of is het probleem inmiddels verholpen?

euh.. bij Renault 5 GTT kan dat wel.. dacht misschien bij zeeuw zijn bak ook?
maar ik heb het blijkbaar mis..

ach van je fouten leer je
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
je kan niet alles weten maik
maakt niet uit mee denken is erg fijn en ja fouten moeten gemaakt worden
maakt niet uit mee denken is erg fijn en ja fouten moeten gemaakt worden
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
ok, beetje uitleg dan maar:On 2002-03-27 19:43, Maik (WOOFER)
wrote:De grot van die enge wezen je weet wel die serie van David de kabouter!On 2002-03-27 19:40, Menno
wrote:hallo, uit welke grot kom jij?On 2002-03-27 19:34, Maik (WOOFER)
wrote:
misschien kleppen stellen een idee ??![]()
of is het probleem inmiddels verholpen?
euh.. bij Renault 5 GTT kan dat wel.. dacht misschien bij zeeuw zijn bak ook?
maar ik heb het blijkbaar mis..
ach van je fouten leer je![]()
't zijn dus hydraulische klepstoters. Daar zit een hydraulisch truukje in dat ten aller tijden voor de correcte (=0) klepspelling zorgt.
Ja maar ook hydraulische klepstoters hebben een basis afstelling.
En ja ATF kan wel eens werken.Heeft nl. een verschonende werking.Dus mocht er wat "vuil" in je klepstoters zitten waardoor deze zich niet meer goed vullen met olie dan kan ATF werken.
Greetz Erik.
En ja ATF kan wel eens werken.Heeft nl. een verschonende werking.Dus mocht er wat "vuil" in je klepstoters zitten waardoor deze zich niet meer goed vullen met olie dan kan ATF werken.
Greetz Erik.