[GTT] snelheidsmeter verstellen
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Mijn snelheidsmeter wijkt nogal af: als ik 1 km lang 120 op de teller rijd doe ik er ongeveer 28 seconden over. Dat is 129 km/h in werkelijkheid!
Als je nagaat dat normaliter een kmteller bij die snelheden toch wel een 5km/h te weinig aangeeft, dan geeft de mijne dus zo'n 15km/h te weinig aan!
Bij lagere snelheden wordt die afwijking natuurlijk kleiner, maar 160 op mijn teller zal in werkelijkheid zon 180 zijn ....
Is de electronische teller van een GTT bij te stellen?
Als je nagaat dat normaliter een kmteller bij die snelheden toch wel een 5km/h te weinig aangeeft, dan geeft de mijne dus zo'n 15km/h te weinig aan!
Bij lagere snelheden wordt die afwijking natuurlijk kleiner, maar 160 op mijn teller zal in werkelijkheid zon 180 zijn ....
Is de electronische teller van een GTT bij te stellen?
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 12 aug 2002 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
- Locatie: Lutjewinkel !
- Contacteer:
Waarschijnlijk heb je niet de originele wielen er onder? waaschijnlijk grotere diameter?
als je een absolute afwijking hebt moet je gewoon de nulpositie van de naald verstellen. Als je een relatieve afwijking hebt moet je aan onderstaand potmetertje draaien
[img]http://212.120.120.12/menno/5gtt/kmteller2.jpg[/img]
[img]http://212.120.120.12/menno/5gtt/kmteller2.jpg[/img]
rev it like a rental
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
idd, 195/45 R15 ipv 195/55 R13, maar om even het verschil duidelijk te maken een quote van TimTurbo:Martijnberk schreef:Waarschijnlijk heb je niet de originele wielen er onder? waaschijnlijk grotere diameter?
Zou dus maar zo'n 3 km per uur moeten uitmaken. ben dan toch geneigd om het meer in de snelheidsmeter te zoeken, want die gaf BLIJKBAAR voorheen met de oude wielen ook al een km of 5 teveel aan boven de ECHTE 120km/hTimTurbo schreef:Heb ff wat berekend:
de wielomtrek bij de originele bandenmaat van de 5 GTT (195/55/13) bedraagt 171,12 cm.
De wielomtrek bij de hierboven genoemde bandenmaten is:
195/45/15 - 174,83 cm
195/50/15 - 180,96 cm
185/55/15 - 183,63 cm
De best passende maat is dus 195/45/15. Deze is slechts 3 cm langer in omtrek en dit merk je al in het optrekken van de auto. De overige bandenmaten hebben een nog veel langere omtrek, wat je dus goed merkt in de acceleratie van de auto.
De snelheidsafwijking van de meter wordt ook vrij groot. Stel dat je meter origineel de juiste snelheid aangeeft, dus 120 teller is 120 echt, dan rij je in werkelijkheid bij 120 km/u op de teller met de:
195/45/15 - 122,6 km/u
195/50/15 - 126,9 km/u
185/55/15 - 128,8 km/u
Dit zijn de dus behoorlijke verschillen. Probeer dan ook zo dicht mogelijk bij de originele maat te blijven, anders wordt je GTT een stuk langzamer...
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
aha! TnxMenno schreef:als je een absolute afwijking hebt moet je gewoon de nulpositie van de naald verstellen. Als je een relatieve afwijking hebt moet je aan onderstaand potmetertje draaien

Ik denk dat het een relatieve afwijking is, maar dat ga ik nog nader bepalen met wat meer snelheidsmetingen, bij 50 km/h wijkt ie volgens mij bijna niet af, terwijl gisteren op de NL-snelweg ik 140 op mijn teller reed en een vriend van mij achter me zei dat ie de hele tijd 150-160 reed. Dus: weinig bij 50, 10 bij 120 en 15 bij 140
Kan iemand mij vertellen wat die 2e maat nou eigenlijk precies aangeeft bij banden dus 195/45/15. Ik heb daar nl 2 versies over gehoord; De ene zegt dat die 45 gewoon de hoogte in mm's is en de andere zegt dat dit 45% van de breedte is. Zelf d8 ik eigenlijk dat het de 1e optie is maar weet het niet zeker.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
He Stefijn vindt eigenlijk wel dat je dat heel slim hebt uitgevonden dat je teller niet 100% werkt; Tippie om het nog nauwkeuriger te maken is om bv 5km te klokken;
En voor de liefhebbers:
doe je de 1 km in:
27s dan 133 km/h
28s dan 128 km/h
29s dan 124 km/h
30s dan 120 km/h
Dus 30 sec over een km en je klokkie doet t goed!
En voor de liefhebbers:
doe je de 1 km in:
27s dan 133 km/h
28s dan 128 km/h
29s dan 124 km/h
30s dan 120 km/h
Dus 30 sec over een km en je klokkie doet t goed!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
He Stefijn;
Heb ff zitten rekenen en corrigeer mij aub als het niet goed is;
1 inch = 2.54 cm
13 inch = 33.0 cm
hoogte band: 0.55 x 19.5 (in cm)= 10.7 cm;
tot diam = 33 + 2x10.7 = 54.4
15 inch = 38.1 cm
hoogte band: 0.45 x 19.5 (in cm) = 8.8 cm;
tot diam = 38.1 + 2x8.8 = 55.7 cm
omtrek 13 inch: Pie x Diam. = 54.4 x 3.14 = 170.8
omtrek 15 inch: Pie x Diam. = 55.7 x 3.14 = 174.9
Toename van omrek in procenten:
170.8 - 174.9 = 4.1
(4.1/170.8)x 100%= 2.4%
Afwijking bedraagt dus 2.4%
Bij 120 km/h is dat 120 + 2.4% = 123 km/h
edit: de wang van de band moet er 2x ipv 1x -> draaien aan die meter!!!
Heb ff zitten rekenen en corrigeer mij aub als het niet goed is;
1 inch = 2.54 cm
13 inch = 33.0 cm
hoogte band: 0.55 x 19.5 (in cm)= 10.7 cm;
tot diam = 33 + 2x10.7 = 54.4
15 inch = 38.1 cm
hoogte band: 0.45 x 19.5 (in cm) = 8.8 cm;
tot diam = 38.1 + 2x8.8 = 55.7 cm
omtrek 13 inch: Pie x Diam. = 54.4 x 3.14 = 170.8
omtrek 15 inch: Pie x Diam. = 55.7 x 3.14 = 174.9
Toename van omrek in procenten:
170.8 - 174.9 = 4.1
(4.1/170.8)x 100%= 2.4%
Afwijking bedraagt dus 2.4%
Bij 120 km/h is dat 120 + 2.4% = 123 km/h
edit: de wang van de band moet er 2x ipv 1x -> draaien aan die meter!!!
Laatst gewijzigd door Michiel op ma 10 jun 2002 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Uhm...ik heb die berekening niet gemaaktMichiel schreef:He Stefijn;
Wow!!!!


Of wilde je soms zeggen dat ik mijn oude wielen weer moet monteren om het probleem op te heffen?
Btw, hier kun je omtrekken berekenen:
http://membres.lycos.fr/r5gt/gtt/trick9.htm
195/55 R 13: 1.6598884075280002m (1,66)
195/45 R 15: 1.6958470695600003m (1,70)
195/50 R 15: 1.7552702822400001m (1,76)
Jou berekening lijkt me niet juist.
Daar komt bij dat het wel overeenkomt met die 8km die ik meet, maar het is vrij onwaarschijnlijk dat ik met de originele wielen precies 120 reed, meer toeval imho
Laatst gewijzigd door Stefijn op ma 10 jun 2002 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
om effe je lijstje af te maken:Michiel schreef:He Stefijn vindt eigenlijk wel dat je dat heel slim hebt uitgevonden dat je teller niet 100% werkt; Tippie om het nog nauwkeuriger te maken is om bv 5km te klokken;
En voor de liefhebbers:
doe je de 1 km in:
27s dan 133 km/h
28s dan 128 km/h
29s dan 124 km/h
30s dan 120 km/h
Dus 30 sec over een km en je klokkie doet t goed!
27s dan 133 km/h
28s dan 128 km/h
29s dan 124 km/h
30s dan 120 km/h
31s dan 116 km/h
32s dan 112,5 km/h
33s dan 109 km/h

ja is een heel erg handige en uitgebreide siteSteven(ventieldopje) schreef:Ah die site had ik nou net nodig, handug

-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
oke dat word dan naald verplaatsen 

hey vrienden(jaaaa ik heb vrienden, hoop ik hahaha)
Kijk eens hier:
http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/ ... otire.html
Daar kun je dus je orginele velgen met banden inzetten en wat je nu hebt. Krijg je precies de afwijking hoogte enz enz te zien. IS best een leuke site.
groetjes en allot of phun with it
Kijk eens hier:
http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/ ... otire.html
Daar kun je dus je orginele velgen met banden inzetten en wat je nu hebt. Krijg je precies de afwijking hoogte enz enz te zien. IS best een leuke site.
groetjes en allot of phun with it
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
nice site,
maar volgens mij klopt dan heel mijn meter niet meer..
want via die site zou hij 1,2 % langzamer moeten zijn..
nou als ik 50op teller is 63,5 in het echt.. mzzz...
maar volgens mij klopt dan heel mijn meter niet meer..
want via die site zou hij 1,2 % langzamer moeten zijn..
nou als ik 50op teller is 63,5 in het echt.. mzzz...
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Hmm..het is niet helemaal goed gegaan:
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/kmte ... teller.jpg[/img]
Origineel was stand 1: 10 km/h te weinig bij 120 per uur
Toen heb ik m naar stand 2 gedraaid, wat de afwijking nog erger maakte.
Daarna draaide ik naar stand 3, dat zorgde voor 10 km/h te VEEL bij 120 km/h.
Dus: ik denk, zet m op stand 4, dat zit er midden tussenin, dat moet goed zijn.
Vanaf dat moment geeft ie zeker 60km/h te weinig aan bij 120km/h (niet echt gemeten, maar bij 3000 toeren in de 4 staat ie op 40-50 dus het zal wel).
Niet alleen dát, het lijkt er ook nog eens op dat ie nauwelijks meer reageert op verdraaien van de potmeter, ik heb m een kwart voorbij 2 gehad, en ook nog een kwart voorbij 3, maar ik geloof niet dat het nog veel uitmaakt.
Wat is er nu aan de hand?
Was de potmeter al na 2x draaien naar de klote? En kan ik dat ding vervangen?
Is er wellicht iets niet goed aangesloten? Aan de achterkant van de snelheidsmeter moet een stukje kunststof met 2 geleidertjes erop in een stopcontactje geschoven worden, wat maar nauwelijks lukt...(alleen: hééft dat dingetje wel invloed op de snelheidsmeter, of is het iets anders dat niet goed zou kunnen zitten)
In mijn ogen MOET het die potmeter wel zijn, maar dat vind ik wel wazig, 2x voorzichtig draaien en hop kapot
[img]http://members.home.nl/stefijn/gtt/kmte ... teller.jpg[/img]
Origineel was stand 1: 10 km/h te weinig bij 120 per uur
Toen heb ik m naar stand 2 gedraaid, wat de afwijking nog erger maakte.
Daarna draaide ik naar stand 3, dat zorgde voor 10 km/h te VEEL bij 120 km/h.
Dus: ik denk, zet m op stand 4, dat zit er midden tussenin, dat moet goed zijn.
Vanaf dat moment geeft ie zeker 60km/h te weinig aan bij 120km/h (niet echt gemeten, maar bij 3000 toeren in de 4 staat ie op 40-50 dus het zal wel).
Niet alleen dát, het lijkt er ook nog eens op dat ie nauwelijks meer reageert op verdraaien van de potmeter, ik heb m een kwart voorbij 2 gehad, en ook nog een kwart voorbij 3, maar ik geloof niet dat het nog veel uitmaakt.
Wat is er nu aan de hand?
Was de potmeter al na 2x draaien naar de klote? En kan ik dat ding vervangen?
Is er wellicht iets niet goed aangesloten? Aan de achterkant van de snelheidsmeter moet een stukje kunststof met 2 geleidertjes erop in een stopcontactje geschoven worden, wat maar nauwelijks lukt...(alleen: hééft dat dingetje wel invloed op de snelheidsmeter, of is het iets anders dat niet goed zou kunnen zitten)
In mijn ogen MOET het die potmeter wel zijn, maar dat vind ik wel wazig, 2x voorzichtig draaien en hop kapot
Laatst gewijzigd door Stefijn op zo 9 mar 2003 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
en om ff op je vragen terug te komen: dat strookje moet wel goed in 't 'stopcontact' komen, ik dacht dat dat het snelheidssignaal is.
En over de potmeter: spuit 'm anders eens in met contactspray. Als dat niet werkt(eventueel ff meten) kan je 'm gewoon vervangen: lossolderen, ff kijken wat voor getalletje er op staat, halve euro investeren in een nieuwe, en weer vastsolderen.
En over de potmeter: spuit 'm anders eens in met contactspray. Als dat niet werkt(eventueel ff meten) kan je 'm gewoon vervangen: lossolderen, ff kijken wat voor getalletje er op staat, halve euro investeren in een nieuwe, en weer vastsolderen.
rev it like a rental
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Zeker koel!
als het werkt dan 
Hmm..ik krijg dat flapje er ook bijna niet in, misschien WD40 of zo gebruiken of siliconenspulleke?
Overigens doet de snelheidsmeter het wel zonder dat ding, de grotere stekker onderaan (+/- 2 cm breed) doet de snelheidsmeter uitvallen bij loshalen, maar misschien dat dit een aanvullend signaal is of zo?
Nou ja, morgen maar weer eens proberen.
Denk zelf dat het toch dat potmetertje is omdat hij wel snelheid aangeeft maar niet reageert op verstelling, gelukkig dat dat te vervangen is dan


Hmm..ik krijg dat flapje er ook bijna niet in, misschien WD40 of zo gebruiken of siliconenspulleke?
Overigens doet de snelheidsmeter het wel zonder dat ding, de grotere stekker onderaan (+/- 2 cm breed) doet de snelheidsmeter uitvallen bij loshalen, maar misschien dat dit een aanvullend signaal is of zo?
Nou ja, morgen maar weer eens proberen.
Denk zelf dat het toch dat potmetertje is omdat hij wel snelheid aangeeft maar niet reageert op verstelling, gelukkig dat dat te vervangen is dan

Stefijn, heb je het inmiddels weer opgelost. Ik heb hetzelfde probleem en ben erg benieuwd wat het nu is geweest. Was het potmetertje inderdaad stuk. Wat was de goede stand uiteindelijk ?
Ik heb hem een heel klein tikkie naar rechts gegeven. Geeft inderdaad al direct effect. Het potmetertje is kennenlijk bij mij niet goed gegaan. Ik moet nog even bezinnen om een manier om nauwkeurig vast te stellen of dit nu klopt, maar het komt wat meer in de richting wat je verwacht bij een bepaalde versnelling en toerental
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Nou, ik zou gewoon even de snelweg opgaan en meten hoe lang je over 1 km doet als je km/teller 120 aangeeft: 30 sec is precies goed, meer of minder is een afwijking die je bij kunt stellen.mpsanten schreef:Ik heb hem een heel klein tikkie naar rechts gegeven. Geeft inderdaad al direct effect. Het potmetertje is kennenlijk bij mij niet goed gegaan. Ik moet nog even bezinnen om een manier om nauwkeurig vast te stellen of dit nu klopt, maar het komt wat meer in de richting wat je verwacht bij een bepaalde versnelling en toerental
Aangezien je (had moeten) hebt kunnen meten wat de afwijking van tevoren was weet je hoeveel effect de ene draai heeft gehad, en hoeveel je nog bij moet corrigeren.
En zoals je al weet heb ik nog geen ander potmetertje geinstalleerd, ik weet dus ook nog niet of dit ding wel het probleem is, maar daar kom ik nog wel achter.
Ik vind het lastig om met stopwatch te meten wanneer ik nu precies zo'n hectometer paaltje passeer. Ik heb een tijdje 140 gereden achter een vriend van mij en bij hem op de teller stond 160. Via mobiel gecontroleerd. Dat leek me wat overdreven groot verschil. De top van me auto was 170. Leek me ook raar, want het voelde absoluut niet als 170.
Ik hoor nog wel of het je gelukt is.
Ik hoor nog wel of het je gelukt is.
Zou kunnen, niet naar gekeken.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Je kunt toch blijkbaar ook wel bellen met 1 hand...
Dan kun je toch echt wel met een Casio in je hand effe aan- en uitklikken bij een hectometerpaaltje?
Anders vraag je of iemand in je auto komt zitten om het voor je te doen, en dan bijv. afklikken als het paaltje ter hoogte van je deurstijl is of zo

Anders vraag je of iemand in je auto komt zitten om het voor je te doen, en dan bijv. afklikken als het paaltje ter hoogte van je deurstijl is of zo
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Eindelijk, het is gelukt
Het was inderdaad het potmetertje dat kapot was.
Ik heb m eruit gehaald en doorgemeten: boven de 45 Ohm was ie goed, odner de 45 Ohm (waar ie moet staan rond de 40 Ohm ergens) sloeg ie helemaal op tilt.
Nieuwe gehaald, ingesoldeerd en hij doet het weer. Ik heb m op 40 Ohm ingesteld en de snelheid staat al weer bijna precies goed, nu nog even een paar keer meten en bijstellen en dan is het perfect

Ik heb m eruit gehaald en doorgemeten: boven de 45 Ohm was ie goed, odner de 45 Ohm (waar ie moet staan rond de 40 Ohm ergens) sloeg ie helemaal op tilt.
Nieuwe gehaald, ingesoldeerd en hij doet het weer. Ik heb m op 40 Ohm ingesteld en de snelheid staat al weer bijna precies goed, nu nog even een paar keer meten en bijstellen en dan is het perfect

da's goed nieuws 

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Zeker 
Vandaag effe aan het meten geweest, en hij staat nu PERFECT
Bij 120 op de teller meet ik 118, bij 140 op de teller meet ik 136. Een perfect kleine afwijking
Het scheelt nu behoorlijk wat toeren als ik nu 120 rijdt! 
(ik heb diverse keren gemeten en kwam telkens op hetzelfde resultaat uit, moet dus behoorlijk goed kloppen)
Binnenkort eens aan een politiewagen vragen of die m niet effe willen ijken

Vandaag effe aan het meten geweest, en hij staat nu PERFECT



(ik heb diverse keren gemeten en kwam telkens op hetzelfde resultaat uit, moet dus behoorlijk goed kloppen)
Binnenkort eens aan een politiewagen vragen of die m niet effe willen ijken

Je kan op je meter kijken en te hard langsflitspalen rijden.
Kost wel wat, maar dan heb je ook wel een goede meeting !!!

Ja Tijn we gaan nog effe racen binnenkort es kijke of die 25 van me hetzelfde det als jouw 5.
Dan bel ik je als we 200 rijden, ok ?