
Recentelijk verscheen hier op het forum een 'how to' met foto's over torsie verstellen, afkomstig van een engelse site (deze foto's zijn te zien op de site van Tom: http://www.gtt.web1000.com/ )
Het zelfmaak gereedschapje dat ze daar gebruikten ziet er zo uit:
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/Torsie04.jpg[/img]
Dit bestaat uit een stuk uitlaatpijp en een paar heeele grote ringen.
Ik ben denk ik niet de enige die dit soort spul niet voorhanden heeft, dus ik ben op zoek gegaan naar wat meer gangbare materialen waarmee hetzelfde resultaat te verkrijgen is. En dat is gelukt

Die van mij ziet er zo uit:
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie02.jpg[/img]
Benodigdheden voor deze torsie-trekker:
- een T-stukje van PVC buis
* Edit: gebruik een dop 32 *
- een bout M10x70 of langer (op foto M10x100)
* Edit: gebruik een bout uit je versnellingsbak, deze zijn knalhard en lang genoeg. Succes gegarandeerd
- een moer M10
* Edit: gebruik geen RVS moeren, die zijn zachter dan normaal staal
- een stapeltje ringen M10x40 (of groter)
* Edit: ringen M10x30x2 voldoen bij het gebruik van de dop ook (een stuk of twee is wel genoeg)
doen:
Zaag van het PVC T-stukje de uiteinden af zodat je alleen het dikke middenstuk overhoudt.
Klaar

* Edit: pak dop 32 uit de doos. Klaar

Verder nodig voor het verlagen:
-een forse platte schroevendraaier
-een bus WD-40
-2 krikken
-2 assteunen
-een ratel en steek- danwel ringsleutel 17
0.
Het is aan te raden om in de weken voorafgaand aan deze operatie, regelmatig de uiteinden van de torsiestaven in te spuiten met WD-40
Haal hiervoor met een schroevendraaier de dop aan de zijkant van de achterbrug er af, spuit de hele handel vol, en doe de dop er weer op. Herhaal aan de andere kant

1.
Draai de wielbouten van de achterwielen los
Krik de auto omhoog en zet hem op de asssteunen
haal de achterwielen eraf
zet de krikken onder de uiteinden van de veerarmen en krik ze iets omhoog zodat de spanning van de schokdempers is.
Haal de schokdempers onderaan los
laat de veerarmen helemaal zakken en haal de krikken er onderuit
laat ze even uitzakken (tijd voor een slokje bier?)
Pulk ondertussen met een schroevendraaier de dopjes van de uiteinden van de achterbrug af en spuit de uiteinden van de torsiestaaf goed in met WD-40
* Edit: in het geval van een GTT of GTE, verwijder de spatbordverbreders *
2.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/Torsie02.jpg[/img]
Meet de afstand van de wielnaaf naar een vast punt op de rand van het spatbord. Goed onthouden!
3.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie01.jpg[/img]
Zet de knutseltool inelkaar en draai de bout in het uiteinde van de torsiestaaf. Draai dan de moer tegen de ringen aan en zo de bout met de torsiestaaf naar buiten. It's that simple

4.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie03.jpg[/img]
Haal de torsietrekker los en herhaal de procedure aan de andere kant. De staven moeten er altijd allebei uit.
5.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie04.jpg[/img]
En dan heb je dus de torsiestaven los.
* Edit: de torsiestaven hoeven er niet helemaal uit *
* Edit: monteer de schokdempers weer, want als de as versteld is krijg je ze er waarschijnlijk niet meer tussen. *
6.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie05.jpg[/img]
de veerarmen hangen nu helemaal vrij te bungelen. Zet de krikken weer onder de uiteinden en krik ze zover omhoog als je de auto lager wilt hebben. Meet ter controle weer de afstand van de naaf tot het spatbord, deze afstand moet dus de eerder gemeten afstand zijn, min het aantal mm dat je de auto lager wilt hebben.
7.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie06.jpg[/img]
* Edit: smeer beide uiteinden van de torsie staven goed in met kopervet, je weet nooit of je ze nog een keer los moet hebben... *
Schuif nu de torsiestaven er weer in. Waarschijnlijk gaan ze er niet in 1 keer in. Verdraai de staaf steeds 1 tandje totdat hij er wel in gaat. Indien nodig timmer je er nog een beetje tegenaan totdat hij ongeveer een halve centimeter naar binnen zit.
* Edit: smeer af met kopervet en * Druk de dopjes er weer op.
8.
* Edit: Bij verlagen met dezelfde schokdempers heb je dit hopelijk al gedaan *
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie07.jpg[/img]
Zet de schokdempers er weer op en peuk een rookje
9.
[img]http://members.chello.nl/m.haard1/torsie/torsie08.jpg[/img]
* Edit: Bij GTT/GTE monteer je de spatbordverbreders weer. *
Zet de wielen er weer op en laat het hele zaakje weer zakken. Ruim je gereedschap op en ga een stukkie testrijden
