Harm '92 Clio 1.8 16V

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
harm.ageddon
Contacteer:

Hoi mensen!

Ik ben Harm en sinds een week of 6 heb ik een clio 1.8 16v. Mooie redelijk origele auto, donderblauw metallic met van die coole gouwe velgjes. Hij was al niet zo heel duur dus ik sta er niet van te kijken dat hij wat gekke dingetjes heeft.. Ik sleutel wel aardig, maar de afgelopen 12 jaar heb ik alleen motor gereden en sindsdien blijken de simpele ouwe opeltjes veranderd in vol-gesensorde chiprenaultjes.. :p

Een kennis zei me eens hiero te komen kijken want er schijnt een BERG kennis en ervaring te zijn! Ik heb al een beetje rondgelezen en gaandeweg krabde ik steeds meer achter mn oren over allerlei 'nieuwe' techniek waar ik (nog) niet veel van begrijp.

Wie kan mij op weg helplen?

Blok heeft 190.000 gelopen, top 215 op de teller. In de lagere toeren (tot 2500-3000 of zo toerenteller doet t nie) bij gelijke snelheid (zeg 60 in zn 3) stottert hij licht en klinkt alsof de ontsteking overslaat. In hogere toeren geen last daarvan. Stationair pruttelt hij ook (lijkt ook op miss-fire ontst.) Ik wilde het tijdstip vlug controleren met de strobo maar de krukaspoelie is niet makkelijk te vinden haha

Er staat wel wat olie op 2 van de 4 bougies omdat t kleppendeksel lekt.
Verder heeft iemand vóór mij er een open K&N filter aangehangen. Maar ik heb geen voorverwarming meer want t hele luchtfilterhuis is weg!

Ik wil hem laten uitlezen bij een garage, maar ik las dat er ook wel dingen zijn die je zelf kan controleren of schoonmaken. Misschien wijs om die dingen die ik zelf kan eerst te doen, en dan naar de garage..

Wie heeft tips?

Vast bedankt! Greetz, Da Harm :smoke:
Menno

Bougies en kabels vetvrij maken kan geen kwaad. Check ook de bougies zelf ff.

Ontstekingstijdstip kan je controleren op 't vliegwiel, daar zit een luikje. Maar doorgaans weinig mis mee.

Succes.
rev it like a rental
Mrtn
Car: R5GTT

Origineel zit er in de luchtinlaat een zgn luchtweger. Zit deze nog gemonteerd in de huidige situatie?
harm.ageddon
Contacteer:

Mrtn schreef:Origineel zit er in de luchtinlaat een zgn luchtweger. Zit deze nog gemonteerd in de huidige situatie?
Geen flauw idee.. Bedenk ik me dan dat deze luchtweger normaal gesproken in het filterhuis vóór het filter zit of na het luchtfilter en voor de gasklep? Of zit-ie ná de gasklep? Waar vind ik dat ding?

Thanx voor je reactie! Groet, Harm
Bart V

Er zit geen luchtweger op dat ding. Enkel een MAP sensor, gecombineerd met een gaskleppositie potmeter om de motorbelasting te meten. Er zit verder dus niets van electronica in de inlaat vanaf het filter tot de gasklep.

Wat betreft die storing zet ik ook in op een onstekingsprobleempje. Controleer dus even de verdelerkap/rotor/kabels/bougies. Vaak veroorzaakt dit problemen. En als je zelf al aangeeft dat er olie in de bougieschachten staat, inderdaad zorgen dat alles schoon is daar.
mtbiker

harm.ageddon schreef:
Er staat wel wat olie op 2 van de 4 bougies omdat t kleppendeksel lekt.
Verder heeft iemand vóór mij er een open K&N filter aangehangen. Maar ik heb geen voorverwarming meer want t hele luchtfilterhuis is weg!
Een darm naar de uitlaatcollector voor warmere lucht te pakken zit daar niet meer op dus daar kan het niet aan liggen. Ik zou wel die K&n rommel eraf gooien en alles terug origineel maken (tenzij je gaat voor het geluid natuurlijk).
Plaats reactie