Ik ben Harm en sinds een week of 6 heb ik een clio 1.8 16v. Mooie redelijk origele auto, donderblauw metallic met van die coole gouwe velgjes. Hij was al niet zo heel duur dus ik sta er niet van te kijken dat hij wat gekke dingetjes heeft.. Ik sleutel wel aardig, maar de afgelopen 12 jaar heb ik alleen motor gereden en sindsdien blijken de simpele ouwe opeltjes veranderd in vol-gesensorde chiprenaultjes..

Een kennis zei me eens hiero te komen kijken want er schijnt een BERG kennis en ervaring te zijn! Ik heb al een beetje rondgelezen en gaandeweg krabde ik steeds meer achter mn oren over allerlei 'nieuwe' techniek waar ik (nog) niet veel van begrijp.
Wie kan mij op weg helplen?
Blok heeft 190.000 gelopen, top 215 op de teller. In de lagere toeren (tot 2500-3000 of zo toerenteller doet t nie) bij gelijke snelheid (zeg 60 in zn 3) stottert hij licht en klinkt alsof de ontsteking overslaat. In hogere toeren geen last daarvan. Stationair pruttelt hij ook (lijkt ook op miss-fire ontst.) Ik wilde het tijdstip vlug controleren met de strobo maar de krukaspoelie is niet makkelijk te vinden haha
Er staat wel wat olie op 2 van de 4 bougies omdat t kleppendeksel lekt.
Verder heeft iemand vóór mij er een open K&N filter aangehangen. Maar ik heb geen voorverwarming meer want t hele luchtfilterhuis is weg!
Ik wil hem laten uitlezen bij een garage, maar ik las dat er ook wel dingen zijn die je zelf kan controleren of schoonmaken. Misschien wijs om die dingen die ik zelf kan eerst te doen, en dan naar de garage..
Wie heeft tips?
Vast bedankt! Greetz, Da Harm