Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik heb het idee dat mijn mengsel altijd te rijk is. Namelijk als ik 's ochtens even choke, dan verzuipt mijn motortje als ik de klep na enkele seconden niet weer open zet. Bovendien is mijn uitlaat helemaal zwart van het roet.

Nou heb ik al verschillende malen mijn CO af proberen te stellen, maar ik heb het idee dat mijn mengsel continu (ook bij hogere toerentallen) verrijkt wordt. Zou het kunnen zijn dat een membraampje vastzit waardoor het mengsel altijd verrijkt wordt ofzo?

Ik heb nog gewoon standaardsproeiers.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

of sproeiertje losgetrild.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

pieter, ik heb het zelfde gehad. een revisie setje halen bij mr. Reno (kosten 69 gulden) en dan effe je carb. reviseren ongeveer 1.5 uur mee bezig. Dan draait hij weer top
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

wat zit er eigenlijk in dat setje?
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-22 13:59 ]</font>
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dat heb ik dus deze zomer gedaan.

Ik denk aan twee mogelijkheden:

1. Het niveau in mijn vlotterkamer is te hoog waardoor er meer brandstof mee wordt gezogen. Vlotter + naald ook vervangen, misschien iets verbogen ofzo?
2. membraampje van verrijking zit vast in de "open" stand


Ik heb dus alle membraampjes, ringetjes...etc vervangen. De sproeiers niet, maar nog wel allemaal origineel.
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Het membraampje van de acceleratiepomp wil wel eens gaan lekken.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

maar het membraampje is net nieuw. Bij hard achteruitrijden valt ie ook uit, volgens mij omdat ie verzuipt.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

valtie dan uit bij het optrekken, of er vlak na?
Vaak heeft een auto het een beetje moeilijk als je remt, dit omdat er dan lucht uit de rembekrachtiger in het spruitstuk gezogen wordt. Kannie wel even iets rotter van aan lopen.

Kan me goed indenken dat als je flink achteruitrijd, dat je daarna ook weer gelijk remt, en dat je die 2 effecten door elkaar haalt.

Als er verschil is in optrekken vooruit en achteruit moet dat wel aan vlotterniveau enzo liggen.

r
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

ja, er is zeker verschil in rijden vooruit en achteruit. Hij valt uit bij achteruitrijden als ik mijn koppeling intrap. Ook als ik vooruit even met heel veel turbodruk rijdt en dan ineens rem. Dan loopt ie ook even beroerd.
turboman
Berichten: 1413
Lid geworden op: zo 29 jul 2001 0:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ligt het ook niet aan de benzine toevoer? Of wordt de carb te warm waardoor de benzine verdampt ? (ik zeg ook maar wat hoor... :smile:
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Maar dan zou mijn mengsel juist te arm zijn en het is te rijk.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

mischien werkt de vacuum verlating van de ontsteking niet. Dan staat de ontsteking te vroeg, daardoor gaat de motor harder draaien, daardoor ga jij de smoorklep weer dichter zetten, daardoor draai je een te hoog vacuum, en daardoor heb je meer last dat je wallwetting verdampt. En dan wordtie rijk bij gasdicht.

Ik lul ook maar wat, maar dit KEN wel!

Het verschilvoor-achteruit is voor mr. Potter. Of hans kazan.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt:

daardoor gaat je motor harder draaien (vanwege het vroegere ontstekingstijdstip, OK) maar, smoorklep dichter zetten??? Wat bedoel je daarmee? Ik zie het verband niet zo tussen een vroeger ontstekingstijdstip en het verzuipen vd motor.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nou als de ontsteking te vroeg staat en de motor harder wil lopen, stel jij het stationair toerental weer netjes af door de smoorklep nog dichter te zetten. Het vacuum is nu wat lager. De motor draait nu niet zo stabiel, terugvallen op staionair heeft hij meer moeite mee.
Een motor verrijkt altijd als de inlaatdruk snel daalt. (Anderom verarmt hij, daar heb je dan de acceleratiepomp voor.)
Nou misschien daalt de inlaatdruk wat meer, geen idee.

Als je problemen aant opsporen bent moet je altijd beginnen met
-bougies checken
-ontstekingtiming
-klepspeling
-cilinderafvaltest
-carb co afstellen
enzovoort

het verzuipen van de motor is voorlopig nog een aanname. Heb je natte bougies gezien?


<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-23 17:36 ]</font>
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OK, thnx.

Ik heb dus twee maanden geleden:

- koppakking vervangen
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen (magnecor)
- rotor/ verdelerkap vervangen
- carburateur gereviseerd
- ontsteking 4 graden vervroegd
en nog meer dingen die er niet toe doen.

Bougies zijn inmiddels wel een paar keer vet geweest (gecontroleerd en schoongemaakt) in het begin door een dichtstaande chokeklep. Die dingen schijnen dan wel slechter te worden met zo'n dunne elektrode...???

Klepspeling...toen ook afgesteld en later bij het nadraaien van de kop. In ieder geval niet een te grote klepspeling. Ik heb het probleem sinds die "grote beurt"
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

heb je met een scoop gecontroleerd of de onsteking wel goed staat. Klein vergissinkje in vacuumslangetjes is zo gemaakt.
Pieter
Berichten: 1700
Lid geworden op: wo 21 mar 2001 0:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

tell me how, want ik heb geen scoop.

Bovendien heb ik dat nog nooit gedaan.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

-wordt vrienden met iemand met een stroboscoop.
of leen stroboscoop/koop bij halfords
-sluit aan (2 accu, 1 bougiekabel)
-check
-c'est l'enfant qui fait de laver!

helaas, kep geen stroboscoop.
wel bananen
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik heb wel een Renault modula testkast, inc strobe. Kopen? (nee, niet te ruilen voor banana's :smile: )
rev it like a rental
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

zon prutscoopje van de halfords kost toch maar een paar tientjes?
en hij gaat wel zeker 10x mee!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik denk dat je hem niet hebt voor een paar tientjes, wij moesten dr pas ook 1 kopen voor de garage, zon ding kost ongeveer 100,piek denk ik (het was een Hella geloof ik )
Folkert
Berichten: 261
Lid geworden op: za 14 jul 2001 0:00
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Heej... Zo'n Renault Modula kast hebbik ook (tekoop!)!...
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Jongens, dat is meer voor de rubriek Te Koop hè :smile:

Maar helaas Grossie, ik heb geen idee. Die carb van mij, waarmee die GTT van mij zo slecht liep heb ik nog steeds niet opengehaald. Ben ik wel binnenkort van plan. Misschien kun je van iemand een andere carb effe lenen?????? Dan kun je kijken of het daar aan ligt. Op deze manier heb ik MIJN Grote Probleem opgelost.

groeten en succes
Folkert
Berichten: 261
Lid geworden op: za 14 jul 2001 0:00
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Geintje... Die Modula kast is van naast van Menno ook nog van mij... (maar je kunt het er wel mee bekijken!)
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zo ff een topic uit de oude doos.

Ik heb weer eens een zuipende carb, de groep A met 140 sproeier etc. reed gemmideld 1:10.

Nu heb ik weer een geheel standaard carb en 0,6 bar druk ipv 0,9 en nu rijd ie 1:8.
Das dus iets teveel van het goeie.
Ik heb een vermoeden dat het aan die 3-hoekjes aan de zijkant van de carb ligt met die veertjes enzo erin.
Nu zijn de pakkingen die ertussen zitten nog vrij nieuw, dus heb het idee dat er iets verkeerd zit of dat er iets in dat ruitvormig blokje niet goed zit.

Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij? Of misschien een goedkope sloop-carb waar ik het even mee kan vergelijken?

Merci d'avance :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Steven schreef:
Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij?
Ik zou zegguh: steek een strijkertje in het ding (tis de tijd >-) ) en aanschouw.........
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Heb je een goedwerkende pop-off valve? Dit zou het verzuipen kunnen verklaren na sluiten van de gasklep (mits de slang van de benzinedruk regelaar boven de gasklep is gemonteerd).
Je krijgt dan even een piekdruk tussen de turbo en de gasklep en daardoor ook een piekdruk in je brandstofleiding naar de carb. Als deze de afdichting van de flotter overwint, loopt de carb. te vol en verzuipt ie.
Het verschil tussen vooruit en achteruit is te verklaren aan de hand van het brandstofnivo in de carb: bij achteruit rijden (beter gezegd accellereren) wordt de brandstof naar de voorkant van de flotterbak 'geduwd' en visa versa.

Ik zou sowieso even de benzinedruk regelaar ff nakijken...

Succes,

Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee nee, het probleem van pieter is allang opgelost, die heeft gewoon een andere carb.
Kep liever antwoord op mijn vraag ;)

Tis trouwens zo dat ie onderin een beetje schokkerig is. Dus als ik de gasklep een heel klein beetje open houd om rond de 2000 rpm in 2-3 te draaien dan schokt ie een beetje.
Zou het dan het acceleratiepompje zijn ofzo?

Kan wel een nieuw pakkingsetje ertussen proppen, maar als ie dan nog steeds gaar is schiet dat weinig op natuurlijk.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Thnx dude, binnenkort toch maar ff langs JL cruisen dan :)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zeg het ff als je heengaat, ik mot nog wat regelen daar :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Fiets wel ff langs dan, drop ik gelijk die middenconsole en kun je achterop mee naar R'dam :)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

dan zal ik maar een warme sjaal om doen :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En een mooie warme winterjas, die je dan binnen ook aanhebt tot je erachter komt dat je het zo warm hebt :lol:
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

weet iemand hoe je die 2 membraampje kan checken of ze nog goed zijn bij figuurtje E1 van die tekening??
Die kunnen volgens mij ook een hoop ellende veroorzaken, toch??
Plaats reactie