Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Pieter
Contacteer:

Ik heb het idee dat mijn mengsel altijd te rijk is. Namelijk als ik 's ochtens even choke, dan verzuipt mijn motortje als ik de klep na enkele seconden niet weer open zet. Bovendien is mijn uitlaat helemaal zwart van het roet.

Nou heb ik al verschillende malen mijn CO af proberen te stellen, maar ik heb het idee dat mijn mengsel continu (ook bij hogere toerentallen) verrijkt wordt. Zou het kunnen zijn dat een membraampje vastzit waardoor het mengsel altijd verrijkt wordt ofzo?

Ik heb nog gewoon standaardsproeiers.
robert

of sproeiertje losgetrild.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

pieter, ik heb het zelfde gehad. een revisie setje halen bij mr. Reno (kosten 69 gulden) en dan effe je carb. reviseren ongeveer 1.5 uur mee bezig. Dan draait hij weer top
robert

wat zit er eigenlijk in dat setje?
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-22 13:59 ]</font>
Pieter
Contacteer:

Dat heb ik dus deze zomer gedaan.

Ik denk aan twee mogelijkheden:

1. Het niveau in mijn vlotterkamer is te hoog waardoor er meer brandstof mee wordt gezogen. Vlotter + naald ook vervangen, misschien iets verbogen ofzo?
2. membraampje van verrijking zit vast in de "open" stand

Ik heb dus alle membraampjes, ringetjes...etc vervangen. De sproeiers niet, maar nog wel allemaal origineel.
Heino

Het membraampje van de acceleratiepomp wil wel eens gaan lekken.
Pieter
Contacteer:

maar het membraampje is net nieuw. Bij hard achteruitrijden valt ie ook uit, volgens mij omdat ie verzuipt.
robert

valtie dan uit bij het optrekken, of er vlak na?
Vaak heeft een auto het een beetje moeilijk als je remt, dit omdat er dan lucht uit de rembekrachtiger in het spruitstuk gezogen wordt. Kannie wel even iets rotter van aan lopen.

Kan me goed indenken dat als je flink achteruitrijd, dat je daarna ook weer gelijk remt, en dat je die 2 effecten door elkaar haalt.

Als er verschil is in optrekken vooruit en achteruit moet dat wel aan vlotterniveau enzo liggen.

r
Pieter
Contacteer:

ja, er is zeker verschil in rijden vooruit en achteruit. Hij valt uit bij achteruitrijden als ik mijn koppeling intrap. Ook als ik vooruit even met heel veel turbodruk rijdt en dan ineens rem. Dan loopt ie ook even beroerd.
turboman
Contacteer:

Ligt het ook niet aan de benzine toevoer? Of wordt de carb te warm waardoor de benzine verdampt ? (ik zeg ook maar wat hoor... :smile:
Pieter
Contacteer:

Maar dan zou mijn mengsel juist te arm zijn en het is te rijk.
robert

mischien werkt de vacuum verlating van de ontsteking niet. Dan staat de ontsteking te vroeg, daardoor gaat de motor harder draaien, daardoor ga jij de smoorklep weer dichter zetten, daardoor draai je een te hoog vacuum, en daardoor heb je meer last dat je wallwetting verdampt. En dan wordtie rijk bij gasdicht.

Ik lul ook maar wat, maar dit KEN wel!

Het verschilvoor-achteruit is voor mr. Potter. Of hans kazan.
Pieter
Contacteer:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt:

daardoor gaat je motor harder draaien (vanwege het vroegere ontstekingstijdstip, OK) maar, smoorklep dichter zetten??? Wat bedoel je daarmee? Ik zie het verband niet zo tussen een vroeger ontstekingstijdstip en het verzuipen vd motor.
robert

nou als de ontsteking te vroeg staat en de motor harder wil lopen, stel jij het stationair toerental weer netjes af door de smoorklep nog dichter te zetten. Het vacuum is nu wat lager. De motor draait nu niet zo stabiel, terugvallen op staionair heeft hij meer moeite mee.
Een motor verrijkt altijd als de inlaatdruk snel daalt. (Anderom verarmt hij, daar heb je dan de acceleratiepomp voor.)
Nou misschien daalt de inlaatdruk wat meer, geen idee.

Als je problemen aant opsporen bent moet je altijd beginnen met
-bougies checken
-ontstekingtiming
-klepspeling
-cilinderafvaltest
-carb co afstellen
enzovoort

het verzuipen van de motor is voorlopig nog een aanname. Heb je natte bougies gezien?

<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-23 17:36 ]</font>
Pieter
Contacteer:

OK, thnx.

Ik heb dus twee maanden geleden:

- koppakking vervangen
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen (magnecor)
- rotor/ verdelerkap vervangen
- carburateur gereviseerd
- ontsteking 4 graden vervroegd
en nog meer dingen die er niet toe doen.

Bougies zijn inmiddels wel een paar keer vet geweest (gecontroleerd en schoongemaakt) in het begin door een dichtstaande chokeklep. Die dingen schijnen dan wel slechter te worden met zo'n dunne elektrode...???

Klepspeling...toen ook afgesteld en later bij het nadraaien van de kop. In ieder geval niet een te grote klepspeling. Ik heb het probleem sinds die "grote beurt"
robert

heb je met een scoop gecontroleerd of de onsteking wel goed staat. Klein vergissinkje in vacuumslangetjes is zo gemaakt.
Pieter
Contacteer:

tell me how, want ik heb geen scoop.

Bovendien heb ik dat nog nooit gedaan.
robert

-wordt vrienden met iemand met een stroboscoop.
of leen stroboscoop/koop bij halfords
-sluit aan (2 accu, 1 bougiekabel)
-check
-c'est l'enfant qui fait de laver!

helaas, kep geen stroboscoop.
wel bananen
Menno

Ik heb wel een Renault modula testkast, inc strobe. Kopen? (nee, niet te ruilen voor banana's :smile: )
rev it like a rental
robert

zon prutscoopje van de halfords kost toch maar een paar tientjes?
en hij gaat wel zeker 10x mee!
Bart V

Ik denk dat je hem niet hebt voor een paar tientjes, wij moesten dr pas ook 1 kopen voor de garage, zon ding kost ongeveer 100,piek denk ik (het was een Hella geloof ik )
Folkert
Contacteer:

Heej... Zo'n Renault Modula kast hebbik ook (tekoop!)!...
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
canonballman

Jongens, dat is meer voor de rubriek Te Koop hè :smile:

Maar helaas Grossie, ik heb geen idee. Die carb van mij, waarmee die GTT van mij zo slecht liep heb ik nog steeds niet opengehaald. Ben ik wel binnenkort van plan. Misschien kun je van iemand een andere carb effe lenen?????? Dan kun je kijken of het daar aan ligt. Op deze manier heb ik MIJN Grote Probleem opgelost.

groeten en succes
Folkert
Contacteer:

Geintje... Die Modula kast is van naast van Menno ook nog van mij... (maar je kunt het er wel mee bekijken!)
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
Steven
Car: M536

Zo ff een topic uit de oude doos.

Ik heb weer eens een zuipende carb, de groep A met 140 sproeier etc. reed gemmideld 1:10.

Nu heb ik weer een geheel standaard carb en 0,6 bar druk ipv 0,9 en nu rijd ie 1:8.
Das dus iets teveel van het goeie.
Ik heb een vermoeden dat het aan die 3-hoekjes aan de zijkant van de carb ligt met die veertjes enzo erin.
Nu zijn de pakkingen die ertussen zitten nog vrij nieuw, dus heb het idee dat er iets verkeerd zit of dat er iets in dat ruitvormig blokje niet goed zit.

Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij? Of misschien een goedkope sloop-carb waar ik het even mee kan vergelijken?

Merci d'avance :)
canonballman

Steven schreef:
Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij?
Ik zou zegguh: steek een strijkertje in het ding (tis de tijd >-) ) en aanschouw.........
Blue Thunder

Heb je een goedwerkende pop-off valve? Dit zou het verzuipen kunnen verklaren na sluiten van de gasklep (mits de slang van de benzinedruk regelaar boven de gasklep is gemonteerd).
Je krijgt dan even een piekdruk tussen de turbo en de gasklep en daardoor ook een piekdruk in je brandstofleiding naar de carb. Als deze de afdichting van de flotter overwint, loopt de carb. te vol en verzuipt ie.
Het verschil tussen vooruit en achteruit is te verklaren aan de hand van het brandstofnivo in de carb: bij achteruit rijden (beter gezegd accellereren) wordt de brandstof naar de voorkant van de flotterbak 'geduwd' en visa versa.

Ik zou sowieso even de benzinedruk regelaar ff nakijken...

Succes,

Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Steven

Nee nee, het probleem van pieter is allang opgelost, die heeft gewoon een andere carb.
Kep liever antwoord op mijn vraag ;)

Tis trouwens zo dat ie onderin een beetje schokkerig is. Dus als ik de gasklep een heel klein beetje open houd om rond de 2000 rpm in 2-3 te draaien dan schokt ie een beetje.
Zou het dan het acceleratiepompje zijn ofzo?

Kan wel een nieuw pakkingsetje ertussen proppen, maar als ie dan nog steeds gaar is schiet dat weinig op natuurlijk.
-Ray-
Contacteer:

Immer wieder die verdammte Holländer
Steven

Thnx dude, binnenkort toch maar ff langs JL cruisen dan :)
-Ray-
Contacteer:

zeg het ff als je heengaat, ik mot nog wat regelen daar :)
Steven

Fiets wel ff langs dan, drop ik gelijk die middenconsole en kun je achterop mee naar R'dam :)
-Ray-
Contacteer:

dan zal ik maar een warme sjaal om doen :D
Steven

En een mooie warme winterjas, die je dan binnen ook aanhebt tot je erachter komt dat je het zo warm hebt :lol:
jackel

weet iemand hoe je die 2 membraampje kan checken of ze nog goed zijn bij figuurtje E1 van die tekening??
Die kunnen volgens mij ook een hoop ellende veroorzaken, toch??
Plaats reactie