Ik heb het idee dat mijn mengsel altijd te rijk is. Namelijk als ik 's ochtens even choke, dan verzuipt mijn motortje als ik de klep na enkele seconden niet weer open zet. Bovendien is mijn uitlaat helemaal zwart van het roet.
Nou heb ik al verschillende malen mijn CO af proberen te stellen, maar ik heb het idee dat mijn mengsel continu (ook bij hogere toerentallen) verrijkt wordt. Zou het kunnen zijn dat een membraampje vastzit waardoor het mengsel altijd verrijkt wordt ofzo?
Ik heb nog gewoon standaardsproeiers.
Nou heb ik al verschillende malen mijn CO af proberen te stellen, maar ik heb het idee dat mijn mengsel continu (ook bij hogere toerentallen) verrijkt wordt. Zou het kunnen zijn dat een membraampje vastzit waardoor het mengsel altijd verrijkt wordt ofzo?
Ik heb nog gewoon standaardsproeiers.
Dat heb ik dus deze zomer gedaan.
Ik denk aan twee mogelijkheden:
1. Het niveau in mijn vlotterkamer is te hoog waardoor er meer brandstof mee wordt gezogen. Vlotter + naald ook vervangen, misschien iets verbogen ofzo?
2. membraampje van verrijking zit vast in de "open" stand
Ik heb dus alle membraampjes, ringetjes...etc vervangen. De sproeiers niet, maar nog wel allemaal origineel.
Ik denk aan twee mogelijkheden:
1. Het niveau in mijn vlotterkamer is te hoog waardoor er meer brandstof mee wordt gezogen. Vlotter + naald ook vervangen, misschien iets verbogen ofzo?
2. membraampje van verrijking zit vast in de "open" stand
Ik heb dus alle membraampjes, ringetjes...etc vervangen. De sproeiers niet, maar nog wel allemaal origineel.
maar het membraampje is net nieuw. Bij hard achteruitrijden valt ie ook uit, volgens mij omdat ie verzuipt.
valtie dan uit bij het optrekken, of er vlak na?
Vaak heeft een auto het een beetje moeilijk als je remt, dit omdat er dan lucht uit de rembekrachtiger in het spruitstuk gezogen wordt. Kannie wel even iets rotter van aan lopen.
Kan me goed indenken dat als je flink achteruitrijd, dat je daarna ook weer gelijk remt, en dat je die 2 effecten door elkaar haalt.
Als er verschil is in optrekken vooruit en achteruit moet dat wel aan vlotterniveau enzo liggen.
r
Vaak heeft een auto het een beetje moeilijk als je remt, dit omdat er dan lucht uit de rembekrachtiger in het spruitstuk gezogen wordt. Kannie wel even iets rotter van aan lopen.
Kan me goed indenken dat als je flink achteruitrijd, dat je daarna ook weer gelijk remt, en dat je die 2 effecten door elkaar haalt.
Als er verschil is in optrekken vooruit en achteruit moet dat wel aan vlotterniveau enzo liggen.
r
ja, er is zeker verschil in rijden vooruit en achteruit. Hij valt uit bij achteruitrijden als ik mijn koppeling intrap. Ook als ik vooruit even met heel veel turbodruk rijdt en dan ineens rem. Dan loopt ie ook even beroerd.
Ligt het ook niet aan de benzine toevoer? Of wordt de carb te warm waardoor de benzine verdampt ? (ik zeg ook maar wat hoor... 

Maar dan zou mijn mengsel juist te arm zijn en het is te rijk.
mischien werkt de vacuum verlating van de ontsteking niet. Dan staat de ontsteking te vroeg, daardoor gaat de motor harder draaien, daardoor ga jij de smoorklep weer dichter zetten, daardoor draai je een te hoog vacuum, en daardoor heb je meer last dat je wallwetting verdampt. En dan wordtie rijk bij gasdicht.
Ik lul ook maar wat, maar dit KEN wel!
Het verschilvoor-achteruit is voor mr. Potter. Of hans kazan.
Ik lul ook maar wat, maar dit KEN wel!
Het verschilvoor-achteruit is voor mr. Potter. Of hans kazan.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt:
daardoor gaat je motor harder draaien (vanwege het vroegere ontstekingstijdstip, OK) maar, smoorklep dichter zetten??? Wat bedoel je daarmee? Ik zie het verband niet zo tussen een vroeger ontstekingstijdstip en het verzuipen vd motor.
daardoor gaat je motor harder draaien (vanwege het vroegere ontstekingstijdstip, OK) maar, smoorklep dichter zetten??? Wat bedoel je daarmee? Ik zie het verband niet zo tussen een vroeger ontstekingstijdstip en het verzuipen vd motor.
nou als de ontsteking te vroeg staat en de motor harder wil lopen, stel jij het stationair toerental weer netjes af door de smoorklep nog dichter te zetten. Het vacuum is nu wat lager. De motor draait nu niet zo stabiel, terugvallen op staionair heeft hij meer moeite mee.
Een motor verrijkt altijd als de inlaatdruk snel daalt. (Anderom verarmt hij, daar heb je dan de acceleratiepomp voor.)
Nou misschien daalt de inlaatdruk wat meer, geen idee.
Als je problemen aant opsporen bent moet je altijd beginnen met
-bougies checken
-ontstekingtiming
-klepspeling
-cilinderafvaltest
-carb co afstellen
enzovoort
het verzuipen van de motor is voorlopig nog een aanname. Heb je natte bougies gezien?
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-23 17:36 ]</font>
Een motor verrijkt altijd als de inlaatdruk snel daalt. (Anderom verarmt hij, daar heb je dan de acceleratiepomp voor.)
Nou misschien daalt de inlaatdruk wat meer, geen idee.
Als je problemen aant opsporen bent moet je altijd beginnen met
-bougies checken
-ontstekingtiming
-klepspeling
-cilinderafvaltest
-carb co afstellen
enzovoort
het verzuipen van de motor is voorlopig nog een aanname. Heb je natte bougies gezien?
<font size=1>[ This message was edited by: robert on 2001-11-23 17:36 ]</font>
OK, thnx.
Ik heb dus twee maanden geleden:
- koppakking vervangen
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen (magnecor)
- rotor/ verdelerkap vervangen
- carburateur gereviseerd
- ontsteking 4 graden vervroegd
en nog meer dingen die er niet toe doen.
Bougies zijn inmiddels wel een paar keer vet geweest (gecontroleerd en schoongemaakt) in het begin door een dichtstaande chokeklep. Die dingen schijnen dan wel slechter te worden met zo'n dunne elektrode...???
Klepspeling...toen ook afgesteld en later bij het nadraaien van de kop. In ieder geval niet een te grote klepspeling. Ik heb het probleem sinds die "grote beurt"
Ik heb dus twee maanden geleden:
- koppakking vervangen
- bougies vervangen
- bougiekabels vervangen (magnecor)
- rotor/ verdelerkap vervangen
- carburateur gereviseerd
- ontsteking 4 graden vervroegd
en nog meer dingen die er niet toe doen.
Bougies zijn inmiddels wel een paar keer vet geweest (gecontroleerd en schoongemaakt) in het begin door een dichtstaande chokeklep. Die dingen schijnen dan wel slechter te worden met zo'n dunne elektrode...???
Klepspeling...toen ook afgesteld en later bij het nadraaien van de kop. In ieder geval niet een te grote klepspeling. Ik heb het probleem sinds die "grote beurt"
tell me how, want ik heb geen scoop.
Bovendien heb ik dat nog nooit gedaan.
Bovendien heb ik dat nog nooit gedaan.
-wordt vrienden met iemand met een stroboscoop.
of leen stroboscoop/koop bij halfords
-sluit aan (2 accu, 1 bougiekabel)
-check
-c'est l'enfant qui fait de laver!
helaas, kep geen stroboscoop.
wel bananen
of leen stroboscoop/koop bij halfords
-sluit aan (2 accu, 1 bougiekabel)
-check
-c'est l'enfant qui fait de laver!
helaas, kep geen stroboscoop.
wel bananen
Heej... Zo'n Renault Modula kast hebbik ook (tekoop!)!...
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Jongens, dat is meer voor de rubriek Te Koop hè 
Maar helaas Grossie, ik heb geen idee. Die carb van mij, waarmee die GTT van mij zo slecht liep heb ik nog steeds niet opengehaald. Ben ik wel binnenkort van plan. Misschien kun je van iemand een andere carb effe lenen?????? Dan kun je kijken of het daar aan ligt. Op deze manier heb ik MIJN Grote Probleem opgelost.
groeten en succes

Maar helaas Grossie, ik heb geen idee. Die carb van mij, waarmee die GTT van mij zo slecht liep heb ik nog steeds niet opengehaald. Ben ik wel binnenkort van plan. Misschien kun je van iemand een andere carb effe lenen?????? Dan kun je kijken of het daar aan ligt. Op deze manier heb ik MIJN Grote Probleem opgelost.
groeten en succes
Geintje... Die Modula kast is van naast van Menno ook nog van mij... (maar je kunt het er wel mee bekijken!)
Renault 4 Alpine Turbo's are fun
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1
Zo ff een topic uit de oude doos.
Ik heb weer eens een zuipende carb, de groep A met 140 sproeier etc. reed gemmideld 1:10.
Nu heb ik weer een geheel standaard carb en 0,6 bar druk ipv 0,9 en nu rijd ie 1:8.
Das dus iets teveel van het goeie.
Ik heb een vermoeden dat het aan die 3-hoekjes aan de zijkant van de carb ligt met die veertjes enzo erin.
Nu zijn de pakkingen die ertussen zitten nog vrij nieuw, dus heb het idee dat er iets verkeerd zit of dat er iets in dat ruitvormig blokje niet goed zit.
Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij? Of misschien een goedkope sloop-carb waar ik het even mee kan vergelijken?
Merci d'avance
Ik heb weer eens een zuipende carb, de groep A met 140 sproeier etc. reed gemmideld 1:10.
Nu heb ik weer een geheel standaard carb en 0,6 bar druk ipv 0,9 en nu rijd ie 1:8.
Das dus iets teveel van het goeie.
Ik heb een vermoeden dat het aan die 3-hoekjes aan de zijkant van de carb ligt met die veertjes enzo erin.
Nu zijn de pakkingen die ertussen zitten nog vrij nieuw, dus heb het idee dat er iets verkeerd zit of dat er iets in dat ruitvormig blokje niet goed zit.
Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij? Of misschien een goedkope sloop-carb waar ik het even mee kan vergelijken?
Merci d'avance

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ik zou zegguh: steek een strijkertje in het ding (tis de tijdSteven schreef:
Heeft iemand een exploded view van een carb voor mij?

-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Heb je een goedwerkende pop-off valve? Dit zou het verzuipen kunnen verklaren na sluiten van de gasklep (mits de slang van de benzinedruk regelaar boven de gasklep is gemonteerd).
Je krijgt dan even een piekdruk tussen de turbo en de gasklep en daardoor ook een piekdruk in je brandstofleiding naar de carb. Als deze de afdichting van de flotter overwint, loopt de carb. te vol en verzuipt ie.
Het verschil tussen vooruit en achteruit is te verklaren aan de hand van het brandstofnivo in de carb: bij achteruit rijden (beter gezegd accellereren) wordt de brandstof naar de voorkant van de flotterbak 'geduwd' en visa versa.
Ik zou sowieso even de benzinedruk regelaar ff nakijken...
Succes,
Robin
Je krijgt dan even een piekdruk tussen de turbo en de gasklep en daardoor ook een piekdruk in je brandstofleiding naar de carb. Als deze de afdichting van de flotter overwint, loopt de carb. te vol en verzuipt ie.
Het verschil tussen vooruit en achteruit is te verklaren aan de hand van het brandstofnivo in de carb: bij achteruit rijden (beter gezegd accellereren) wordt de brandstof naar de voorkant van de flotterbak 'geduwd' en visa versa.
Ik zou sowieso even de benzinedruk regelaar ff nakijken...
Succes,
Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Nee nee, het probleem van pieter is allang opgelost, die heeft gewoon een andere carb.
Kep liever antwoord op mijn vraag
Tis trouwens zo dat ie onderin een beetje schokkerig is. Dus als ik de gasklep een heel klein beetje open houd om rond de 2000 rpm in 2-3 te draaien dan schokt ie een beetje.
Zou het dan het acceleratiepompje zijn ofzo?
Kan wel een nieuw pakkingsetje ertussen proppen, maar als ie dan nog steeds gaar is schiet dat weinig op natuurlijk.
Kep liever antwoord op mijn vraag

Tis trouwens zo dat ie onderin een beetje schokkerig is. Dus als ik de gasklep een heel klein beetje open houd om rond de 2000 rpm in 2-3 te draaien dan schokt ie een beetje.
Zou het dan het acceleratiepompje zijn ofzo?
Kan wel een nieuw pakkingsetje ertussen proppen, maar als ie dan nog steeds gaar is schiet dat weinig op natuurlijk.
Immer wieder die verdammte Holländer
zeg het ff als je heengaat, ik mot nog wat regelen daar 

Immer wieder die verdammte Holländer
dan zal ik maar een warme sjaal om doen 

Immer wieder die verdammte Holländer