
ACT: Clio RS
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
- Locatie: Leende NB
distributieriem verbaasde mij! 60k km staat er in mn onderhoudsboekje origineel renault 

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
5 jaar of 120.000 km, daarbuiten is schade niet gedekt door Renaultwimmel schreef:ff een vraagje... vast iemand die me kan helpen hier. haha.
wat is het onderhoudsschema van de clio rs? met name grote kosten (distributieriem bij welke km stand)
bedankt voor jullie HEELE SNELLE reactie,![]()
groeten willem
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
wat dacht je van elke keer bij 60k
dus dan bij 120k en dan bij 180k enz

dus dan bij 120k en dan bij 180k enz


Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
tussen de 600 en 700 euro, ben je handig en heb je plek en gereedschap kan je het zelf doen.wimmel schreef:hmm %@# renault.... haha![]()
kwanta kosta??
zover ik kon zien een ramp om dit zelf te doen ofniet?
RS rijden is nu eenmaal net even anders en duurder dan een doorsnee Clio.
Bij elk ander merk zal het niet veel meer km's voor je de snaar moet vervangen.
oke bedankt, dan weet ik waar ik aan toen ben.
ben al een tijdje van plan er een aan te schaffen.
is dit verstandig bij een clio rond de 2 ton?
ik hoor veel verhalen van als de auto goed is onderhouden dat dit weinig uitmaakt. maar hoe denken jullie hierover? aangezien jullie wat meer kennis hebben over de RS.
ben al een tijdje van plan er een aan te schaffen.
is dit verstandig bij een clio rond de 2 ton?
ik hoor veel verhalen van als de auto goed is onderhouden dat dit weinig uitmaakt. maar hoe denken jullie hierover? aangezien jullie wat meer kennis hebben over de RS.
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
- Locatie: Leende NB
mijne heeft nu 160k erop staan en rijd perfect... verbruikt geen olie o.i.d dus gewoon proefritje wagen
Ja, dat staat er bij mij ook. Dan heb je er een uit 2000 waarschijnlijk? Inmiddels is er een officiele mededeling van Renault uitgegaan dat het pas bij 120.000 of 5 jaar moet gebeuren. Scheelde mij weer een hoop centen in ieder gevalHardcore RS schreef:distributieriem verbaasde mij! 60k km staat er in mn onderhoudsboekje origineel renault

Overigens: als je dit laat doen bij de dealer (ik vroeg ernaar in Den Haag), kost het ruim 900 euro om de distributieriem te laten vervangen. Dure grap dus.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ligt eraan wat ze gelijk allemaal vervangen, dus de hele mikmak waar je dan makkelijk bij kunt.Jaap J. schreef:Ja, dat staat er bij mij ook. Dan heb je er een uit 2000 waarschijnlijk? Inmiddels is er een officiele mededeling van Renault uitgegaan dat het pas bij 120.000 of 5 jaar moet gebeuren. Scheelde mij weer een hoop centen in ieder gevalHardcore RS schreef:distributieriem verbaasde mij! 60k km staat er in mn onderhoudsboekje origineel renault
Overigens: als je dit laat doen bij de dealer (ik vroeg ernaar in Den Haag), kost het ruim 900 euro om de distributieriem te laten vervangen. Dure grap dus.
Meestal is het niet alleen de snaar die men vervangt, spanrollen waterpomp etc,,,etc
Maar 900 euro, dan ben je getild, ik heb uitschieters gehoord van 750 euro.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: za 10 jan 2004 20:27
- Locatie: belgie ( tienen )
- Contacteer:
amaai in nederland is men duur voor de riem en spanrollen te veranderen hoor
bij mijn garagist 375 euro allles in
grtz bart
bij mijn garagist 375 euro allles in

grtz bart
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
- Locatie: Leende NB
ik 800 euro bij een gewone garage geen merk ofzo
distributieriem
spanrollen
waterpomp
multiriem
distributieriem
spanrollen
waterpomp
multiriem
Daar ligt het ongetwijfeld aan ja. Waarschijnlijk is dat inclusief spanrollen en waterpomp enzo. Ik heb het niet gevraagd. Ik heb het niet gedaan, omdat het niet nodig was. En dus ben ik (nog) niet getild. Tegen de tijd dat het nodig is ga ik wel eens rondshoppen, want het zal vast goedkoper kunnen, maar ik wil wel zeker weten dat het goed gebeurt.Arno17 schreef:
Ligt eraan wat ze gelijk allemaal vervangen, dus de hele mikmak waar je dan makkelijk bij kunt.
Meestal is het niet alleen de snaar die men vervangt, spanrollen waterpomp etc,,,etc
Maar 900 euro, dan ben je getild, ik heb uitschieters gehoord van 750 euro.
Misschien is dit iets voor je:wimmel schreef:oke bedankt, dan weet ik waar ik aan toen ben.
ben al een tijdje van plan er een aan te schaffen.
is dit verstandig bij een clio rond de 2 ton?
ik hoor veel verhalen van als de auto goed is onderhouden dat dit weinig uitmaakt. maar hoe denken jullie hierover? aangezien jullie wat meer kennis hebben over de RS.
http://www.autozeeland.nl/autos/renault/clio/98384.html
En als je door spaart miss dit dan wel

http://www.autozeeland.nl/autos/renault ... 00761.html
Ik ben op zoek naar zo'n soort slang liefst van samco of een ander merk.
http://i220.photobucket.com/albums/dd62 ... e20kit.jpg
Kan ze alleen vinden op een Engelse site, maar bestel liever gewoon in NL.
Ciao!
http://i220.photobucket.com/albums/dd62 ... e20kit.jpg
Kan ze alleen vinden op een Engelse site, maar bestel liever gewoon in NL.
Ciao!
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
m.b.t. distributieriem etc..
Bij mij staat in het boekje:
Distributieriem 120.000km of 5 jaar
Multiriem 60.000km
Nu heeft m'n RS182 inmiddels 76.000km gelopen en bij 60.000 is niets aan de multiriem o.i.d. gedaan ben ik achter (onderhoudsgeschiedenis opgevraagd)
Nu zit ik al een tijdje te dubben, of ik leg een nieuwe waterpomp+rollen+multiriem nu, en tegen de tijd dat de Clio 5 jaar is (september 2009) haal ik de hele boel weer los.
Of ik doe alles tegelijk, dus zeg maar eind dit jaar of begin 2009.
Dus dan haal ik de distributieriem iets naar voren, en de multiriem moet dan maar wat langer (nog eens 10.000km) blijven zitten.
Ik ben er nog niet helemaal achter welke cijfers nu kloppen, maar m'n vader zegt: "we doen alles tegelijk, de multiriem kan wel blijven zitten."
Probleem is, we dachten dat de waterpomp met de distributieriem meeliep. Dat is dus niet het geval, dus als de multiriem knapt, moet ik ook meteen aan de kant...
Wat is wijsheid
Lekker alles tegelijk doen, of nu de multiriem+waterpomp+rollen, en over 1,5 jaar weer alles los voor de distributieriem.
Of geldt toch voor beide 120.000km
Ik weet het nog niet, voordeel is dat ik de onderdelen met korting kan krijgen en ik thuis alles zelf kan (heb 2 kolomshefbrug thuis
)
Bij mij staat in het boekje:
Distributieriem 120.000km of 5 jaar
Multiriem 60.000km
Nu heeft m'n RS182 inmiddels 76.000km gelopen en bij 60.000 is niets aan de multiriem o.i.d. gedaan ben ik achter (onderhoudsgeschiedenis opgevraagd)
Nu zit ik al een tijdje te dubben, of ik leg een nieuwe waterpomp+rollen+multiriem nu, en tegen de tijd dat de Clio 5 jaar is (september 2009) haal ik de hele boel weer los.
Of ik doe alles tegelijk, dus zeg maar eind dit jaar of begin 2009.
Dus dan haal ik de distributieriem iets naar voren, en de multiriem moet dan maar wat langer (nog eens 10.000km) blijven zitten.
Ik ben er nog niet helemaal achter welke cijfers nu kloppen, maar m'n vader zegt: "we doen alles tegelijk, de multiriem kan wel blijven zitten."
Probleem is, we dachten dat de waterpomp met de distributieriem meeliep. Dat is dus niet het geval, dus als de multiriem knapt, moet ik ook meteen aan de kant...
Wat is wijsheid

Lekker alles tegelijk doen, of nu de multiriem+waterpomp+rollen, en over 1,5 jaar weer alles los voor de distributieriem.
Of geldt toch voor beide 120.000km

Ik weet het nog niet, voordeel is dat ik de onderdelen met korting kan krijgen en ik thuis alles zelf kan (heb 2 kolomshefbrug thuis

Laatst gewijzigd door Adinsx op vr 16 jan 2009 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Over het vervangen van de distributieriem is eerder een topic geweest:
Distributie riem vervangen, waneer?
Concensus was: maximaal 5 jaar of maximaal 120.000 km. Maar het best is natuurlijk per auto bekijken en wel door een specialist. Er wordt overigens niet over spanrollen (o.id., weet niet wat het zijn...) gesproken.
Toen ik mijn distributieriem bij 120.000 heb laten vervangen kostte dit 700 euro en ze zijn er ruim 6 uur mee bezig geweest. (Bij de Renault dealer in Leiden, circa 1,5 jaar geleden.)
Distributie riem vervangen, waneer?
Concensus was: maximaal 5 jaar of maximaal 120.000 km. Maar het best is natuurlijk per auto bekijken en wel door een specialist. Er wordt overigens niet over spanrollen (o.id., weet niet wat het zijn...) gesproken.
Toen ik mijn distributieriem bij 120.000 heb laten vervangen kostte dit 700 euro en ze zijn er ruim 6 uur mee bezig geweest. (Bij de Renault dealer in Leiden, circa 1,5 jaar geleden.)
Mijn RS uit 2000 heeft nu ruim 150.000 km gelopen en verbruikt ook praktisch geen olie en verder motorisch perfect. Wel enkele maanden geleden een nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak nodig gehad... Maar volgens mij (lees eens het mankementen topic) zijn de RSen zeker voor Renaults best betrouwbaar.Hardcore RS schreef:mijne heeft nu 160k erop staan en rijd perfect... verbruikt geen olie o.i.d dus gewoon proefritje wagen
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
- Locatie: Leende NB
wat heeft je dat gekost als ik vragen mag een gereviseerde versnellingsbak?
mijne doet heel soms raar in zn 3 lijken de synchromes ringen.
is btw alleen bij trugschakelen van 4 naar 3 in hoge toeren bijv versnellingsbakolie is al vervangen
mijne doet heel soms raar in zn 3 lijken de synchromes ringen.
is btw alleen bij trugschakelen van 4 naar 3 in hoge toeren bijv versnellingsbakolie is al vervangen
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Stuur anders Cannonballman hier op het forum eens een mail/PM. Hij is de versnellingsbakken specialist.Hardcore RS schreef:wat heeft je dat gekost als ik vragen mag een gereviseerde versnellingsbak?
mijne doet heel soms raar in zn 3 lijken de synchromes ringen.
is btw alleen bij trugschakelen van 4 naar 3 in hoge toeren bijv versnellingsbakolie is al vervangen

Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
elmotheelk (Eric) schreef:Ja, dat is ook het bedrag dat mijn Renault Dealer er voor vraagt. (Hij is altijd daar onderhouden en voor beurten geweest.)Adrian schreef:Mijn Versnellingsbak is 3 maanden geleden overleden kost zo'n 2000E voor een ruilbak+nieuwe koppeling+Montageelmotheelk (Eric) schreef:Ik heb zelf nu echt een supergaar probleem: mijn versnellingsbak is kapot!
Even flink slikken.... en weer rijden!Arno17 schreef:Of je verkoopt de boot........of je auto....(grapje)elmotheelk (Eric) schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik heb maar een afspraak gemaakt voor een nieuwe (gereviseerde) aandrjfas en versnellingsbak.![]()
Maar bedenk ( om het leed te verzachten) dat je voor dat bedrag geen nieuwe of andere RS hebt.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ja, dat laatste weten we nu wel en zou prettig zijn als je dat eens achterwege laat in elke post die je neerplant in het Clio RS en mankementen forum over de RS.Adinsx schreef:m.b.t. distributieriem etc..
Bij mij staat in het boekje:
Ik weet het nog niet, voordeel is dat ik de onderdelen met korting kan krijgen en ik thuis alles zelf kan (heb 2 kolomshefbrug thuis)
Het komt mij een beetje over als: Lekker puh!!.....een beetje medeleven met de RS rijder en zijn onkosten is meer op de plaats.
Trouwens, met zoveel voordeel in de RS kosten, zou je niet eens betalend lid worden van deze club?

-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
- Locatie: Leende NB
ja het is niet nodig het is alleen niet zo fijn dat ik hem niet lekker in zn 3 krijg met terugschakelen verder schakelt hij perfect.
dus die houd het nog wel ff hoor maar was gewoon eens benieuwd
dus die houd het nog wel ff hoor maar was gewoon eens benieuwd

Kan je vertellen dat die van de saf ook om de 60.000 moet vervangen (de multiriem). Die ligt er noou geloof ik al 250.000km op en zolang ie geen gek geluid maakt blijft ie ook lekker waar ie hangtAdinsx schreef:m.b.t. distributieriem etc..
Probleem is, we dachten dat de waterpomp met de distributieriem meeliep. Dat is dus niet het geval, dus als de multiriem knapt, moet ik ook meteen aan de kant...
Wat is wijsheid![]()
)

Als ie knapt moet je uberhaupt stoppen, waterpomp of niet.
Maar je kan rustig wachten tot september 09 naar mijn mening.
zoals ik het nu zie zijn dus de meningen verdeeld? of is het gewoon 120k of 5 jaar, dan de DB-riem vervangen? ik vindt dat nogal een groot verschil met 60k. dat is het dubbele... mjah dat hadden de meeste van jullie vast ook wel door. haha. 
Met de distributieriem zou ik dus lekker geen risico nemen. Als je een meter te lang wacht ben je verder van huis en bovendien kun je 5 jaar (of 120.000 kilometer) sparen. Meningen zijn daarover volgens mij niet verdeeld, maar over de multiriem.
Naja, als die multiriem knapt is nog niet zo heel veel aan de hand vind ik.Maus schreef:Geef jij ook garantie op jouw uitspraken?
En ik vervang dat ding nooit om km's maar alleen maar na inspectie?
Altijd de safeste uitspraken doen is ook niet altijd wat men wil horen hé

Ach, beter dat je ergens met verstand naar kijkt dan klakkeloos geld over de balk smijten voor 'nieuw', met het idee dat je dan veilig zit.
Ik zie de error van een verkeerd vastgezette spanning op de riem groter in dan een goeie check van de multiriem en gewoon doorrije.
Maus, je doet nu net of Riël een waaghals is die met 1 wielbout per wiel rondrijd
Overigens mooi voorbeeld als de waterpomp niet meer werkt, dan kan je vaak nog best rustig doorrije. Sterker nog bij Ford Focussen gaat vaak ook de waterpomp kapot zonder dat mensen het doorhebben, de motor blijft dan netjes op temp alleen de kachel werkt niet. Collega heeft zo ook een half jaar rondgereje.
Ik heb m'n corolla ook wel es zonder dynamo&waterpompsnaar iets vn 30 km gereje, temp stond wel iets hoger dan normaal, maar de natuurlijke stroming deed z'n werk prima.
Ik zie de error van een verkeerd vastgezette spanning op de riem groter in dan een goeie check van de multiriem en gewoon doorrije.

Maus, je doet nu net of Riël een waaghals is die met 1 wielbout per wiel rondrijd

Overigens mooi voorbeeld als de waterpomp niet meer werkt, dan kan je vaak nog best rustig doorrije. Sterker nog bij Ford Focussen gaat vaak ook de waterpomp kapot zonder dat mensen het doorhebben, de motor blijft dan netjes op temp alleen de kachel werkt niet. Collega heeft zo ook een half jaar rondgereje.
Ik heb m'n corolla ook wel es zonder dynamo&waterpompsnaar iets vn 30 km gereje, temp stond wel iets hoger dan normaal, maar de natuurlijke stroming deed z'n werk prima.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
van belang is hier de aantoonbare vervanging en km's of jaren die men heeft gereden, 1 meter daarbuiten en Renault geeft geen garantie volgens de dealer alhier.
Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Je heb zowiezo maar een jaar garantie op de distrieriem, dus al klapt die na 366 dagen dan heb je toch geen poot om op te staan, maar om nou te bezuinigen op een multiriem van een paar euro en een half uurtje werk is ook niet slim denk ikArno17 schreef:van belang is hier de aantoonbare vervanging en km's of jaren die men heeft gereden, 1 meter daarbuiten en Renault geeft geen garantie volgens de dealer alhier.
Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Ehhh, ze staan garant voor vijf jaar of 120.000 km als hij voortijdig klapt heb ik mij laten vertellen, of dit waar is weet ik niet.Luco/Alpine-racer schreef:Je heb zowiezo maar een jaar garantie op de distrieriem, dus al klapt die na 366 dagen dan heb je toch geen poot om op te staan, maar om nou te bezuinigen op een multiriem van een paar euro en een half uurtje werk is ook niet slim denk ikArno17 schreef:van belang is hier de aantoonbare vervanging en km's of jaren die men heeft gereden, 1 meter daarbuiten en Renault geeft geen garantie volgens de dealer alhier.
Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
Snaar vervangen is anders een kostbare klusje bij de garage.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
euh ik heb een geklapte gehad, na 15.000 na vervanging en 13 maanden, jammer alles voor eigen kosten en binnen een jaar vergoeden ze alleen de snaar, maar lex zal er vast meer over weten als serviceman
distrieriem is duur, maar ze hadden het over de multiriem, dat valt wel mee toch
distrieriem is duur, maar ze hadden het over de multiriem, dat valt wel mee toch
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.