ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

distributieriem verbaasde mij! 60k km staat er in mn onderhoudsboekje origineel renault |:
wimmel
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 7 okt 2005 15:20

ja oke, dat is de eerste keer, en tweede/derde maal?

gr willem
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

wimmel schreef:ff een vraagje... vast iemand die me kan helpen hier. haha.
wat is het onderhoudsschema van de clio rs? met name grote kosten (distributieriem bij welke km stand)

bedankt voor jullie HEELE SNELLE reactie, :wink:

groeten willem
5 jaar of 120.000 km, daarbuiten is schade niet gedekt door Renault
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wat dacht je van elke keer bij 60k
dus dan bij 120k en dan bij 180k enz :D :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
wimmel
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 7 okt 2005 15:20

hmm kut renault.... haha :wink:

kwanta kosta??
zover ik kon zien een ramp om dit zelf te doen ofniet?
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

wimmel schreef:hmm %@# renault.... haha :wink:

kwanta kosta??
zover ik kon zien een ramp om dit zelf te doen ofniet?
tussen de 600 en 700 euro, ben je handig en heb je plek en gereedschap kan je het zelf doen.

RS rijden is nu eenmaal net even anders en duurder dan een doorsnee Clio.

Bij elk ander merk zal het niet veel meer km's voor je de snaar moet vervangen.
wimmel
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 7 okt 2005 15:20

oke bedankt, dan weet ik waar ik aan toen ben.

ben al een tijdje van plan er een aan te schaffen.
is dit verstandig bij een clio rond de 2 ton?
ik hoor veel verhalen van als de auto goed is onderhouden dat dit weinig uitmaakt. maar hoe denken jullie hierover? aangezien jullie wat meer kennis hebben over de RS.
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

mijne heeft nu 160k erop staan en rijd perfect... verbruikt geen olie o.i.d dus gewoon proefritje wagen
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

Hardcore RS schreef:distributieriem verbaasde mij! 60k km staat er in mn onderhoudsboekje origineel renault |:
Ja, dat staat er bij mij ook. Dan heb je er een uit 2000 waarschijnlijk? Inmiddels is er een officiele mededeling van Renault uitgegaan dat het pas bij 120.000 of 5 jaar moet gebeuren. Scheelde mij weer een hoop centen in ieder geval ;)

Overigens: als je dit laat doen bij de dealer (ik vroeg ernaar in Den Haag), kost het ruim 900 euro om de distributieriem te laten vervangen. Dure grap dus.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Jaap J. schreef:
Hardcore RS schreef:distributieriem verbaasde mij! 60k km staat er in mn onderhoudsboekje origineel renault |:
Ja, dat staat er bij mij ook. Dan heb je er een uit 2000 waarschijnlijk? Inmiddels is er een officiele mededeling van Renault uitgegaan dat het pas bij 120.000 of 5 jaar moet gebeuren. Scheelde mij weer een hoop centen in ieder geval ;)

Overigens: als je dit laat doen bij de dealer (ik vroeg ernaar in Den Haag), kost het ruim 900 euro om de distributieriem te laten vervangen. Dure grap dus.
Ligt eraan wat ze gelijk allemaal vervangen, dus de hele mikmak waar je dan makkelijk bij kunt.

Meestal is het niet alleen de snaar die men vervangt, spanrollen waterpomp etc,,,etc

Maar 900 euro, dan ben je getild, ik heb uitschieters gehoord van 750 euro.
bart gt turbo
Berichten: 134
Lid geworden op: za 10 jan 2004 20:27
Locatie: belgie ( tienen )
Contacteer:

amaai in nederland is men duur voor de riem en spanrollen te veranderen hoor
bij mijn garagist 375 euro allles in :D
grtz bart
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

ik 800 euro bij een gewone garage geen merk ofzo

distributieriem
spanrollen
waterpomp
multiriem
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

Arno17 schreef:
Ligt eraan wat ze gelijk allemaal vervangen, dus de hele mikmak waar je dan makkelijk bij kunt.

Meestal is het niet alleen de snaar die men vervangt, spanrollen waterpomp etc,,,etc

Maar 900 euro, dan ben je getild, ik heb uitschieters gehoord van 750 euro.
Daar ligt het ongetwijfeld aan ja. Waarschijnlijk is dat inclusief spanrollen en waterpomp enzo. Ik heb het niet gevraagd. Ik heb het niet gedaan, omdat het niet nodig was. En dus ben ik (nog) niet getild. Tegen de tijd dat het nodig is ga ik wel eens rondshoppen, want het zal vast goedkoper kunnen, maar ik wil wel zeker weten dat het goed gebeurt.
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

wimmel schreef:oke bedankt, dan weet ik waar ik aan toen ben.

ben al een tijdje van plan er een aan te schaffen.
is dit verstandig bij een clio rond de 2 ton?
ik hoor veel verhalen van als de auto goed is onderhouden dat dit weinig uitmaakt. maar hoe denken jullie hierover? aangezien jullie wat meer kennis hebben over de RS.
Misschien is dit iets voor je:
http://www.autozeeland.nl/autos/renault/clio/98384.html

En als je door spaart miss dit dan wel :lol:
http://www.autozeeland.nl/autos/renault ... 00761.html
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Is die RS van goud ofzo? Stelletje tillers
rev it like a rental
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

Menno schreef:Is die RS van goud ofzo? Stelletje tillers
Tsja in zeeland zijn alle auto's wat duurder dan bv in de randstad of in het oosten :(
Beetje jammer maar we hebben ermee te maken (N)
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Garage waar die rs staat zijn naar mijn weten altijd al wat duur geweest.
Ga daarom meestal ook naar de dealer in Terneuzen, zijn ze nog een stuk vriendelijker ook.
Sanderrs
Berichten: 924
Lid geworden op: do 7 jun 2007 17:08
Contacteer:

Ik ben op zoek naar zo'n soort slang liefst van samco of een ander merk.

http://i220.photobucket.com/albums/dd62 ... e20kit.jpg

Kan ze alleen vinden op een Engelse site, maar bestel liever gewoon in NL.

Ciao!
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

m.b.t. distributieriem etc..

Bij mij staat in het boekje:

Distributieriem 120.000km of 5 jaar
Multiriem 60.000km


Nu heeft m'n RS182 inmiddels 76.000km gelopen en bij 60.000 is niets aan de multiriem o.i.d. gedaan ben ik achter (onderhoudsgeschiedenis opgevraagd)

Nu zit ik al een tijdje te dubben, of ik leg een nieuwe waterpomp+rollen+multiriem nu, en tegen de tijd dat de Clio 5 jaar is (september 2009) haal ik de hele boel weer los.

Of ik doe alles tegelijk, dus zeg maar eind dit jaar of begin 2009.
Dus dan haal ik de distributieriem iets naar voren, en de multiriem moet dan maar wat langer (nog eens 10.000km) blijven zitten.

Ik ben er nog niet helemaal achter welke cijfers nu kloppen, maar m'n vader zegt: "we doen alles tegelijk, de multiriem kan wel blijven zitten."

Probleem is, we dachten dat de waterpomp met de distributieriem meeliep. Dat is dus niet het geval, dus als de multiriem knapt, moet ik ook meteen aan de kant...


Wat is wijsheid (I)

Lekker alles tegelijk doen, of nu de multiriem+waterpomp+rollen, en over 1,5 jaar weer alles los voor de distributieriem.

Of geldt toch voor beide 120.000km |:


Ik weet het nog niet, voordeel is dat ik de onderdelen met korting kan krijgen en ik thuis alles zelf kan (heb 2 kolomshefbrug thuis :smoke: )
Laatst gewijzigd door Adinsx op vr 16 jan 2009 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Over het vervangen van de distributieriem is eerder een topic geweest:
Distributie riem vervangen, waneer?
Concensus was: maximaal 5 jaar of maximaal 120.000 km. Maar het best is natuurlijk per auto bekijken en wel door een specialist. Er wordt overigens niet over spanrollen (o.id., weet niet wat het zijn...) gesproken.

Toen ik mijn distributieriem bij 120.000 heb laten vervangen kostte dit 700 euro en ze zijn er ruim 6 uur mee bezig geweest. (Bij de Renault dealer in Leiden, circa 1,5 jaar geleden.)
Hardcore RS schreef:mijne heeft nu 160k erop staan en rijd perfect... verbruikt geen olie o.i.d dus gewoon proefritje wagen
Mijn RS uit 2000 heeft nu ruim 150.000 km gelopen en verbruikt ook praktisch geen olie en verder motorisch perfect. Wel enkele maanden geleden een nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak nodig gehad... Maar volgens mij (lees eens het mankementen topic) zijn de RSen zeker voor Renaults best betrouwbaar.
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

wat heeft je dat gekost als ik vragen mag een gereviseerde versnellingsbak?

mijne doet heel soms raar in zn 3 lijken de synchromes ringen.

is btw alleen bij trugschakelen van 4 naar 3 in hoge toeren bijv versnellingsbakolie is al vervangen
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Hardcore RS schreef:wat heeft je dat gekost als ik vragen mag een gereviseerde versnellingsbak?

mijne doet heel soms raar in zn 3 lijken de synchromes ringen.

is btw alleen bij trugschakelen van 4 naar 3 in hoge toeren bijv versnellingsbakolie is al vervangen
Stuur anders Cannonballman hier op het forum eens een mail/PM. Hij is de versnellingsbakken specialist. 8)
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

elmotheelk (Eric) schreef:
Adrian schreef:
elmotheelk (Eric) schreef:Ik heb zelf nu echt een supergaar probleem: mijn versnellingsbak is kapot!
Mijn Versnellingsbak is 3 maanden geleden overleden kost zo'n 2000E voor een ruilbak+nieuwe koppeling+Montage
Ja, dat is ook het bedrag dat mijn Renault Dealer er voor vraagt. (Hij is altijd daar onderhouden en voor beurten geweest.)
Arno17 schreef:
elmotheelk (Eric) schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik heb maar een afspraak gemaakt voor een nieuwe (gereviseerde) aandrjfas en versnellingsbak. :sad:
Of je verkoopt de boot........of je auto....(grapje)
Maar bedenk ( om het leed te verzachten) dat je voor dat bedrag geen nieuwe of andere RS hebt.
Even flink slikken.... en weer rijden!
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Adinsx schreef:m.b.t. distributieriem etc..

Bij mij staat in het boekje:




Ik weet het nog niet, voordeel is dat ik de onderdelen met korting kan krijgen en ik thuis alles zelf kan (heb 2 kolomshefbrug thuis :smoke: )
Ja, dat laatste weten we nu wel en zou prettig zijn als je dat eens achterwege laat in elke post die je neerplant in het Clio RS en mankementen forum over de RS.
Het komt mij een beetje over als: Lekker puh!!.....een beetje medeleven met de RS rijder en zijn onkosten is meer op de plaats.

Trouwens, met zoveel voordeel in de RS kosten, zou je niet eens betalend lid worden van deze club? :)
Hardcore RS
Berichten: 464
Lid geworden op: di 16 jan 2007 16:17
Locatie: Leende NB

ja het is niet nodig het is alleen niet zo fijn dat ik hem niet lekker in zn 3 krijg met terugschakelen verder schakelt hij perfect.

dus die houd het nog wel ff hoor maar was gewoon eens benieuwd (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Adinsx schreef:m.b.t. distributieriem etc..

Probleem is, we dachten dat de waterpomp met de distributieriem meeliep. Dat is dus niet het geval, dus als de multiriem knapt, moet ik ook meteen aan de kant...


Wat is wijsheid (I)

)
Kan je vertellen dat die van de saf ook om de 60.000 moet vervangen (de multiriem). Die ligt er noou geloof ik al 250.000km op en zolang ie geen gek geluid maakt blijft ie ook lekker waar ie hangt :p Nee, ongein, maar hij ziet er nog goed uit. Waterpomp zit er bij mij niet op.

Als ie knapt moet je uberhaupt stoppen, waterpomp of niet.

Maar je kan rustig wachten tot september 09 naar mijn mening.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Geef jij ook garantie op jouw uitspraken?
wimmel
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 7 okt 2005 15:20

zoals ik het nu zie zijn dus de meningen verdeeld? of is het gewoon 120k of 5 jaar, dan de DB-riem vervangen? ik vindt dat nogal een groot verschil met 60k. dat is het dubbele... mjah dat hadden de meeste van jullie vast ook wel door. haha. :wink:
Jaap J.
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 10:30

Met de distributieriem zou ik dus lekker geen risico nemen. Als je een meter te lang wacht ben je verder van huis en bovendien kun je 5 jaar (of 120.000 kilometer) sparen. Meningen zijn daarover volgens mij niet verdeeld, maar over de multiriem.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maus schreef:Geef jij ook garantie op jouw uitspraken?
Naja, als die multiriem knapt is nog niet zo heel veel aan de hand vind ik.

En ik vervang dat ding nooit om km's maar alleen maar na inspectie?

Altijd de safeste uitspraken doen is ook niet altijd wat men wil horen hé :p

:wink:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ach, beter dat je ergens met verstand naar kijkt dan klakkeloos geld over de balk smijten voor 'nieuw', met het idee dat je dan veilig zit.
Ik zie de error van een verkeerd vastgezette spanning op de riem groter in dan een goeie check van de multiriem en gewoon doorrije. :p

Maus, je doet nu net of Riël een waaghals is die met 1 wielbout per wiel rondrijd :D

Overigens mooi voorbeeld als de waterpomp niet meer werkt, dan kan je vaak nog best rustig doorrije. Sterker nog bij Ford Focussen gaat vaak ook de waterpomp kapot zonder dat mensen het doorhebben, de motor blijft dan netjes op temp alleen de kachel werkt niet. Collega heeft zo ook een half jaar rondgereje.

Ik heb m'n corolla ook wel es zonder dynamo&waterpompsnaar iets vn 30 km gereje, temp stond wel iets hoger dan normaal, maar de natuurlijke stroming deed z'n werk prima.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

van belang is hier de aantoonbare vervanging en km's of jaren die men heeft gereden, 1 meter daarbuiten en Renault geeft geen garantie volgens de dealer alhier.

Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Arno17 schreef:van belang is hier de aantoonbare vervanging en km's of jaren die men heeft gereden, 1 meter daarbuiten en Renault geeft geen garantie volgens de dealer alhier.

Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
Je heb zowiezo maar een jaar garantie op de distrieriem, dus al klapt die na 366 dagen dan heb je toch geen poot om op te staan, maar om nou te bezuinigen op een multiriem van een paar euro en een half uurtje werk is ook niet slim denk ik
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Luco/Alpine-racer schreef:
Arno17 schreef:van belang is hier de aantoonbare vervanging en km's of jaren die men heeft gereden, 1 meter daarbuiten en Renault geeft geen garantie volgens de dealer alhier.

Interval beurt bij mijn Clio uit Juli 2001 was eerst 60.000, ging daarna terug naar 30.000, de snaar is 120.000 km of binnen de 5 jaar grens.
Je heb zowiezo maar een jaar garantie op de distrieriem, dus al klapt die na 366 dagen dan heb je toch geen poot om op te staan, maar om nou te bezuinigen op een multiriem van een paar euro en een half uurtje werk is ook niet slim denk ik
Ehhh, ze staan garant voor vijf jaar of 120.000 km als hij voortijdig klapt heb ik mij laten vertellen, of dit waar is weet ik niet.

Snaar vervangen is anders een kostbare klusje bij de garage.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

euh ik heb een geklapte gehad, na 15.000 na vervanging en 13 maanden, jammer alles voor eigen kosten en binnen een jaar vergoeden ze alleen de snaar, maar lex zal er vast meer over weten als serviceman

distrieriem is duur, maar ze hadden het over de multiriem, dat valt wel mee toch
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie