[5GTT] Bougietabel, welke bougies?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Ik heb de volgende tabel voor de bougies van de 5 GTT:
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/bougies.jpg[/img]
En het vreemde is dat ik er uithaalde:
Champion RN9YC - 0,6 mm afgesteld

en van de renaultgarage kreeg:
Champion N9YC - 0,6 mm afgesteld

Een 5 GTT valt onder motorcode C1J, autotype C405, en zoals je ziet zou je dan N3G-bougies moeten nemen.

Waarom heb ik deze niet gekregen en wie weet het verschil?
En waar staat die RN9YC voor? Want ik heb nu N9YC er inzitten.

Naar mijn gevoel trilt het blok nu ook meer, dus ondanks dat de afstelling (6/10 mm) goed is, maak ik me toch zorger...kleppen opnieuw stellen misschien?

Thanks,
Dennis
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

R van Renault misschien
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

hou er rekening mee dat de tabel zo als het er uitziet komt uit het jaar dat men nog op papyrus schreef.
Champion kan ondertussen ook hun assortiment verandert hebben. En misschien nieuwe nummers.

derby
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

r staat voor radio ontstoord
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je kan beter de n3g erin doen. je merkt het zeker aan de prijs of je de goeie hebt :) Kosten ongeveer 50 euro per set. De bougies die je nu hebt zijn niet krachtig genoeg en kan moeite hebben met het ontbranden. Het kan wat slechter lopen idd, probeer de n3g maar eens.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Riël schreef:Je kan beter de n3g erin doen. je merkt het zeker aan de prijs of je de goeie hebt :) Kosten ongeveer 50 euro per set. De bougies die je nu hebt zijn niet krachtig genoeg en kan moeite hebben met het ontbranden. Het kan wat slechter lopen idd, probeer de n3g maar eens.

Welke heb jij (en jullie) er inzitten dan?
want ik haalde dus de RNY9C er uit, en toen liep ie nog prima. en er is geen vuil in de cilinders gekomen, dus dat is het ook niet.

die n3g kosten idd 11,50 excl. per stuk
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die n3g's heb ik ja :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Dus omwisselen lijkt me verstandig. Alleen al om het opnieuw stellen van de kleppen te voorkomen :wink:

Toch vreemd dat er zo'n prijsverschil inzit, want ze zullen toch met dezelfde frequentie vonken zou je zeggen. Of beter bestendig tegen hitte enzo...geen idee, bij de renaultgarage weten ze het ook niet (N)

ze krijgen die goedkope terug, en dan neem ik die n3g wel (Y)

bedankt he!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

krachtigere vonk. In zo'n hogedruk mengsel heeft de vonk meer power nodig om erdoor heen te knallen hé. In het ergste geval vonkt 't helemaal niet. Slechte vonk resulteert wel in moeilijkere/onvolledige of te langzame ontbranding. niet goed voor de motor en je mist vermogen. Dus de sterkere bougies zijn wel nodig.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Dennis WBJ schreef: ...bij de renaultgarage weten ze het ook niet... (N)
Tuurlijk niet. Ben al bij veel renault dealers geweest, maar ben nog nooit een fatsoenlijke garage tegengekomen. :(


Maaruh, neem Champion N3G of NGK B8EVX (vroeger: NGK B8EV).
Deze hebben platinum electroden en zijn geschikt voor de turbo motor.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Gewoon de equem bougie`s gebruike,origineel vanuit renault gebruikt in de gtt motoren.
Ik gebruik niet anders,altijd goed ook met hogere drukken.
Kosten een beetje maar kunnen ook weer een tijdje blijven zitten.

Per set van 4 stuks: €55,- inc btw.

mvg jeroen lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Jeezus, als ik dat zo zie ben ik blij dat ik geen GTT heb. Bougies voor de Clio 16V zijn toch stukken goedkoper!
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Ok riel, jeroen bedankt,

ik belde net de renault garage in Delft (zeeuw), vertelde ze me dat de N3G's niet meer geleverd worden voor Renault, de EYQUEM's nog wel. Dus dat is het geworden.

Mazzel,
Dennis
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

als je op hoge druk rijd beveel ik toch de champion N2G of de ngk B9EV, van het moment dat je op 0,9 of hoger gaat rijden zou ik dit zeker doen! anders heb je kans op pingelen, kosten ietsjes meer dan de originele maar zijn veel beter
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Hoge druk rijd je niet continue,met koudere bougie`s geeft dit vaak problemen met lagere toeren en te veel benzine.
Zelfs op het circuit heb ik altijd de equems gebruikt,voor hogere druk iets krapper afstellen en verder geen problemen.Pas boven de 1,5 bar zal je aan echt koudere bougie`s moeten gaan denken.
Maar dit dan echt voor extreme situaties,voor straat gebruik is dit niet echt een optie.
Vaak start de auto slecht als die koud is,loopt onregematiger stationair en slechte verbranding met lagere toeren en normale druk.
En als je niet vaak genoeg flinke drukken rijd branden de bougie`s niet schoon en vonken ze helemaal niet meer.

mvg jeroen lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Mensen,

Ik kreeg net op bestelling van de Eyquem 805 LP, de volgende bougies:

Renault 77 00 500 036

Zijn dit ze nu of geven ze me de verkeerde?

Groeten,
Dennis
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Dennis VK schreef:Mensen,

Ik kreeg net op bestelling van de Eyquem 805 LP, de volgende bougies:

Renault 77 00 500 036

Zijn dit ze nu of geven ze me de verkeerde?

Groeten,
Dennis
om ff ouwe koeien uit de sloot te halen, zijn dit idd de goeie? die van mij zijn ook aan vervanging toe.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

7700500036 zijn inderdaad de goede voor 5 gt turbo, het is een vervangend nummer en je kan 2 types krijgen , champion zilverbougie ( N3G) of eyquem met platina middenelektrode (805LP).
Op d bougie staat de originele champion of eyquem code niet meer.
maar de zilverelektrode is dunner en fijner , de platina is stomp

N9Y is absoluut foute boel, heeft een veeeel te hoge warmtegraad, wat een geluk heb jij gehad zeg.
Dat ding had zo weg kunnen smelten !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

NGK B8EV(X) is ook een goeie, rijd ik toch ook alweer iets van 15.000 km mee.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

heb ik nu ook, prima bougie
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

had ik ook maar nu heb ik mijn bedenkingen.

deze bougie start niet bij temperaturen tegen nul, motor start en slaat dan af, nu eruit gegooid en euvel is voorbij.

even wachten totdat het weer echt koud wordt.
Laatst gewijzigd door pierre op di 7 dec 2004 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik rijdt al sinds ik mijn eerste gt had(15 jaar geleden) met de platina bougies van NGK en die hebben altijd prima gewerkt en gaan ook nooit stuk.
ook niet met hogere druk .(getest tot 1,2 bar)
zijn wel duur maar gaan dan ook probleemloos 20.000km
mee.
alleen als je toch om de 5000 km je olie + filter
en je luchtfilter vervangt.
dan stel je toch ook even je kleppen en de elektrode afstand van de bougies controleer je dan toch ook even. (0,7mm)
zo rijdt je probleemloos gt!!!!!!!!!!!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ZIJN TROUWENS OOK DE BESTE BOUGIES VOOR EEN 21 TURBO!
EIGENLIJK DE BESTE VOOR ALLE TURBO MOTOREN.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ngk bougies ligt het dus niet aan, vanmorgen zelfde startprobleem met champion.
waarschijnlijk afstelprobleem carburateur

is vandaag opgelost door garage, choke was ontregeld.
Laatst gewijzigd door pierre op di 21 dec 2004 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Die platina NGK's zijn prima, ik heb ze zelf ook (Y)
Plaats reactie