vraag aansluiting carb R5 GT

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

De volgende mail kreeg ik van iemand. Leuk projectje! Ik hoop dat iemand van hier hem ff kan helpen.

Ik ben een turbo op een Peugeot 205 1.4 xs aan het bouwen, en gebruik daar
voor veel onderdelen van een Renault 5 gtt (carb, benzinedrukregelaar,
intercooler)

Nu weet ik niet welke aansluiting op de benzinedrukregelaar is voor de
toevoer van benzine (vanuit de tank) en welke de retour is. (zie bijgesloten
foto)
Naar mijn weten gaat de A aansluiting naar het inlaatspruitstuk (zwarte
plastic deel op de carb de X aansluiting zie carb foto)
De B aansluiting, wijst in de Renault 5 naar achteren (richting tank)
(toevoer benzine of retour ???)
De C aansluiting, (toevoer of retour????)
de D aansluiting gaat naar de carb. toe, foto2 de Y aansluiting.
De Z aansluiting op de carb zit ook op de X aangesloten via een T-stuk.

Kun je me vertellen Waar de B en C op aangesloten moeten worden, en of de ik
het goed heb met de andere aansluitingen

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... gelaar.jpg[/img]

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... carbr5.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc015/Drukregeling.jpg[/img]

Je X staat inderdaad met een t-stuk op Z en dat dus weer op D. A en B (op dit plaatje) mogen (denk ik) best omgewisseld worden, ik weet niet of dit effect zal hebben. Al lijkt mij het dikkere buisje geschikter als toevoerleiding? En B komt dus op Y.

Voor diegenen die het interessant vinden: :)

[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc015/werking.jpg[/img]



Bron: Werkplaatshandboek
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

A en B (Edit: d en b op jouw foto) kunnen volgens mij ook gewoon andersom. Maakt niks uit, de drukregelaar is volledig symmetrisch.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Matijs schreef:A en B (Edit: d en b op jouw foto) kunnen volgens mij ook gewoon andersom. Maakt niks uit, de drukregelaar is volledig symmetrisch.
Toch mis ik iets van symetrie in dat geheel. B en D zijn niet even dik. dus wat betekend dat?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hee ja, nu zie ik het pas. Nouja, dan lijkt het me logisch dat de dikste de toevoer is en de dunne richting carb gaat.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Is een errug bekend mailtje, de verstuurder van dit mailtje zal vandaag of morgen (deze week dus) nog zich zelf op het forum te presenteren.
.:: TurboPowerr ::.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

of juist anders om..

drukloos is meestal de dikke kant. omdat het onderdruk binnen komt, past het wel door een kleiner gaatje. Maar omdat het zonder druk moet terug stromen, is die kant groter.

Kijk maar eens naar hydrolische(hoe je het ook schrijft) motoren en pompen. retourkant is 3X zo dik ofzo
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

A = aansluiting overdruk
B = toevoer benzine
C = retour
D = uitgang naar de carb.
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... gelaar.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 15 jan 2003 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Abel schreef:of juist anders om..

drukloos is meestal de dikke kant. omdat het onderdruk binnen komt, past het wel door een kleiner gaatje. Maar omdat het zonder druk moet terug stromen, is die kant groter.

Kijk maar eens naar hydrolische(hoe je het ook schrijft) motoren en pompen. retourkant is 3X zo dik ofzo
Mja, heb je ook weer gelijk in. Als ik vandaag nog bij m'n auto ben dan zal ik wel ff kijken, ik ben nu ook wel benieuwd :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

juist.. zo klopt het idd..

ik was ff in de veronderstelling dat B en D de in en retour waren
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tino schreef:Is een errug bekend mailtje, de verstuurder van dit mailtje zal vandaag of morgen (deze week dus) nog zich zelf op het forum te presenteren.
Ik dacht dat er geen nieuwe forumleden meer bijkwamen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nieuwe leden kunnen weer aanmelden sinds een aantal dagen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Bedankt voor het plaatsen van mijn vraag, voor ik het kon doen!

En bedankt voor de snelle reacties!! Ik ben geholpen.

Ga morgen beginnen met de ombouw, hoop het zondag aan het rijden te hebben...

groeten,

Pieter
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hou je ons ook op de hoogte ? 'k heb ook een maat met een xs :D:D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Wat voor spruitstuk en turbo gebruik je voor je project?
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Abel schreef:Wat voor spruitstuk en turbo gebruik je voor je project?

Dan moet je ff op zijn website kijken. Erg leuk leesvoer!!!!!
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

DAmn.

Beetje teveel vrije tijd ofzo?! :wink:

Erg leuk wat je allemaal hebt gedaan!
Die Gti is ook erg vet geworden.

En dat laswerkje op je XS-blok ziet er meesterlijk uit vind ik.
Heel fraai werk.

erg leuk om te lezen die reportages van je.


En volgens mij ga je hier van harte welkom zijn met zulke projecten.
Ook al zijn het Peugeots....
Er zit nu immers wel een Renault-Hart in die XS!
Nou ja....meer een "Pace-Maker"!! :D


succes ermee man.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

[img]http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205xs/IM001801k.jpg[/img]
WOW 8)
Mooi project hoor. Ik hoop dit later ook nog eens te doen met een Volvo Amazone. Maar ik moet geloof ik eerst even leren lassen :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik ben benieuwd wat die uitlaat spruitstuk gaat doen als het in gebruik word genomen.

maar kan zomaar van ijzer/staal een uitlaat spruitstuk lassen?krijg je zo geen zwakke delen in het metaal? Maar het ziet er idd echt toppie uit en ik ben benieuwd hoe lang het in de praktijk gaat houden.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

wel leuk om te zien hoe dat is gemaakt. Zoals te zien is maakt ie eerste vorm van losse bochtjes met papier er tussen ofzo. Ik vraag me dan alleen af hoe dat je het ook weer in precies dezelfde vorm met metaal krijgt. Lijkt me best moeilijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Echt dat spruitstukje is 't mooiste van het project.. nou hopen dat je niet sneller bent dan de 5jes met je darn peugoke :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou de compressieverhouding is 1 op 9 dus echt hoge druk zal ie niet kunnen gaan rijden denk ik.

Maar tis wel ubervet wat ie ammal even uit de hand maakt. Echt klasse! :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

mm een beetje koppakking moet dat al kunnen oplossen. Kunnen daar de zuigers nog bij gevlakt worden?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Lees het verhaal eerst een Riël, er zit al een dikkere pakking tussen.

Erg intressant, dus doe maar gewoon :)
Anonymous

Bedankt voor jullie complimenten!

Ben zelf ook erg tevreden over het uitlaatspruitstuk :).

Heb van het weekend de ombouw gedaan (nou ja weekend, donderdag om 7:30 begonnen, maandag om 6:30 was het klaar....). Heb volgens mij wel een record aantal uren sleutelen in vier dagen weggezet, maar goed slapen kun je altijd nog doen.

Heb een filmpje van de eerste keer starten, zie http://www.student.kun.nl/p.oonincx/various/tuturbo.avi

Inmiddels zijn alle randonderdelen gemonteerd en rijdt hij al op de weg!

De eerste testrit was niet zo'n succes, veel olie en koelvloeistof lekkages, maar die waren snel gefixd.

Het motortje rijdt trouwens erg fijn, ookal staat de druk nog maar op 0.25 bar, is al zeer veel sneller dan een standaard 1.4. (een aantal 80-120 testjes gedaan, komen uit rond de 5.4-5.5 sec. De turbo komt in rond de 2100 toeren.

De bottle neck in het verhaal blijkt de koppeling te zijn, slipt nu al door wanneer je te veel gas geeft bij het overschakelen tijdens vol accelereren.

Wordt dus een sterkere koppeling zoeken zodat de druk wat hoger kan.

Al met al rijdt het nu dus al heel aardig, ookal zitten er wat Renault onderdelen op :p :lol:

groeten,

Pieter
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

nou ruig man dat die loopt ik hoop dat je er een beetje sucses mee hebt. En meschien moet je nu wel andere benzine tanken beetje opletten met pingelen. En kijk eens als je geen sachs power kopling kan krijgen hier ben ik zeer tevreden over ook bij hogere drukken , succes er mee.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Echt wel gaaf man. Wat heb je nu precies gedaan aan de olie pomp om zoveel meer olie rond te pompen of heb je apart olie circuit gemaakt?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nu ik toch dat plaatje aan't zoeken was ... hoe is 't met deze 205? Loopt 't al een beetje?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja, ik ben ook wel benieuwd eigenlijk...
Anonymous

Duurt twee maanden maar dan toch een reply :D (was m'n wachtwoord voor het forum kwijt)

Anyway, de 1.4 turbo doet het, met wat vallen en opstaan, prima!

Eén keer een gebroken uitlaatklep gehad en wat later met 1.1 bar de koppakking d'r uit geblazen.

De auto is pas 1 keer op een rollenbank geweest (bij Speedcenter) de druk had ik toen op 0.6 bar staan; 139,7 pk en 203 nm.

Omdat ik benieuwd was naar het gewicht, de auto bij een vuilstort gewogen: 800 kg (inclusief halve tank, zonder achterbank en reservewiel)

Heb ondervonden dat met 0.8 bar de boel heel lijkt te blijven... (al 4000 km geen stukken meer gehad 8) )

Voor het hele verhaal kun je op m'n site terecht: http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html

groeten,

Pieter
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:lol: Cool om te horen dat hij het doet!
Mooi project. De website had ik al een tijdje gevolgd, vandaar de interesse of het nou ook echt allemaal heel bleef :)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Leuke sprint filmpjes :)
Don't walk the grass... smoke it
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja vet man.
Met je XLD :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik had hem maandag al gelezen.. Heeel mooi stukje...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd, zeer gaaf en nu die S16 ookal, je hebt echt tijd over :)
Zeer leuk om te lezen!

Alleen heb je geen last van pingelen?
Plaats reactie