vraag aansluiting carb R5 GT
De volgende mail kreeg ik van iemand. Leuk projectje! Ik hoop dat iemand van hier hem ff kan helpen.
Ik ben een turbo op een Peugeot 205 1.4 xs aan het bouwen, en gebruik daar
voor veel onderdelen van een Renault 5 gtt (carb, benzinedrukregelaar,
intercooler)
Nu weet ik niet welke aansluiting op de benzinedrukregelaar is voor de
toevoer van benzine (vanuit de tank) en welke de retour is. (zie bijgesloten
foto)
Naar mijn weten gaat de A aansluiting naar het inlaatspruitstuk (zwarte
plastic deel op de carb de X aansluiting zie carb foto)
De B aansluiting, wijst in de Renault 5 naar achteren (richting tank)
(toevoer benzine of retour ???)
De C aansluiting, (toevoer of retour????)
de D aansluiting gaat naar de carb. toe, foto2 de Y aansluiting.
De Z aansluiting op de carb zit ook op de X aangesloten via een T-stuk.
Kun je me vertellen Waar de B en C op aangesloten moeten worden, en of de ik
het goed heb met de andere aansluitingen
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... gelaar.jpg[/img]
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... carbr5.jpg[/img]
Ik ben een turbo op een Peugeot 205 1.4 xs aan het bouwen, en gebruik daar
voor veel onderdelen van een Renault 5 gtt (carb, benzinedrukregelaar,
intercooler)
Nu weet ik niet welke aansluiting op de benzinedrukregelaar is voor de
toevoer van benzine (vanuit de tank) en welke de retour is. (zie bijgesloten
foto)
Naar mijn weten gaat de A aansluiting naar het inlaatspruitstuk (zwarte
plastic deel op de carb de X aansluiting zie carb foto)
De B aansluiting, wijst in de Renault 5 naar achteren (richting tank)
(toevoer benzine of retour ???)
De C aansluiting, (toevoer of retour????)
de D aansluiting gaat naar de carb. toe, foto2 de Y aansluiting.
De Z aansluiting op de carb zit ook op de X aangesloten via een T-stuk.
Kun je me vertellen Waar de B en C op aangesloten moeten worden, en of de ik
het goed heb met de andere aansluitingen
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... gelaar.jpg[/img]
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... carbr5.jpg[/img]
[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc015/Drukregeling.jpg[/img]
Je X staat inderdaad met een t-stuk op Z en dat dus weer op D. A en B (op dit plaatje) mogen (denk ik) best omgewisseld worden, ik weet niet of dit effect zal hebben. Al lijkt mij het dikkere buisje geschikter als toevoerleiding? En B komt dus op Y.
Voor diegenen die het interessant vinden:
[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc015/werking.jpg[/img]
Bron: Werkplaatshandboek
Je X staat inderdaad met een t-stuk op Z en dat dus weer op D. A en B (op dit plaatje) mogen (denk ik) best omgewisseld worden, ik weet niet of dit effect zal hebben. Al lijkt mij het dikkere buisje geschikter als toevoerleiding? En B komt dus op Y.
Voor diegenen die het interessant vinden:

[img]http://www.renault-tuning.nl/~rtc015/werking.jpg[/img]
Bron: Werkplaatshandboek
A en B (Edit: d en b op jouw foto) kunnen volgens mij ook gewoon andersom. Maakt niks uit, de drukregelaar is volledig symmetrisch.
Toch mis ik iets van symetrie in dat geheel. B en D zijn niet even dik. dus wat betekend dat?Matijs schreef:A en B (Edit: d en b op jouw foto) kunnen volgens mij ook gewoon andersom. Maakt niks uit, de drukregelaar is volledig symmetrisch.
Hee ja, nu zie ik het pas. Nouja, dan lijkt het me logisch dat de dikste de toevoer is en de dunne richting carb gaat.
of juist anders om..
drukloos is meestal de dikke kant. omdat het onderdruk binnen komt, past het wel door een kleiner gaatje. Maar omdat het zonder druk moet terug stromen, is die kant groter.
Kijk maar eens naar hydrolische(hoe je het ook schrijft) motoren en pompen. retourkant is 3X zo dik ofzo
drukloos is meestal de dikke kant. omdat het onderdruk binnen komt, past het wel door een kleiner gaatje. Maar omdat het zonder druk moet terug stromen, is die kant groter.
Kijk maar eens naar hydrolische(hoe je het ook schrijft) motoren en pompen. retourkant is 3X zo dik ofzo
A = aansluiting overdruk
B = toevoer benzine
C = retour
D = uitgang naar de carb.
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... gelaar.jpg[/img]
B = toevoer benzine
C = retour
D = uitgang naar de carb.
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/164668/in ... gelaar.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 15 jan 2003 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Mja, heb je ook weer gelijk in. Als ik vandaag nog bij m'n auto ben dan zal ik wel ff kijken, ik ben nu ook wel benieuwdAbel schreef:of juist anders om..
drukloos is meestal de dikke kant. omdat het onderdruk binnen komt, past het wel door een kleiner gaatje. Maar omdat het zonder druk moet terug stromen, is die kant groter.
Kijk maar eens naar hydrolische(hoe je het ook schrijft) motoren en pompen. retourkant is 3X zo dik ofzo

Ik dacht dat er geen nieuwe forumleden meer bijkwamen?Tino schreef:Is een errug bekend mailtje, de verstuurder van dit mailtje zal vandaag of morgen (deze week dus) nog zich zelf op het forum te presenteren.
Bedankt voor het plaatsen van mijn vraag, voor ik het kon doen!
En bedankt voor de snelle reacties!! Ik ben geholpen.
Ga morgen beginnen met de ombouw, hoop het zondag aan het rijden te hebben...
groeten,
Pieter
En bedankt voor de snelle reacties!! Ik ben geholpen.
Ga morgen beginnen met de ombouw, hoop het zondag aan het rijden te hebben...
groeten,
Pieter
Hou je ons ook op de hoogte ? 'k heb ook een maat met een xs
:D

-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
DAmn.
Beetje teveel vrije tijd ofzo?!
Erg leuk wat je allemaal hebt gedaan!
Die Gti is ook erg vet geworden.
En dat laswerkje op je XS-blok ziet er meesterlijk uit vind ik.
Heel fraai werk.
erg leuk om te lezen die reportages van je.
En volgens mij ga je hier van harte welkom zijn met zulke projecten.
Ook al zijn het Peugeots....
Er zit nu immers wel een Renault-Hart in die XS!
Nou ja....meer een "Pace-Maker"!!
succes ermee man.
Beetje teveel vrije tijd ofzo?!
Erg leuk wat je allemaal hebt gedaan!
Die Gti is ook erg vet geworden.
En dat laswerkje op je XS-blok ziet er meesterlijk uit vind ik.
Heel fraai werk.
erg leuk om te lezen die reportages van je.
En volgens mij ga je hier van harte welkom zijn met zulke projecten.
Ook al zijn het Peugeots....
Er zit nu immers wel een Renault-Hart in die XS!
Nou ja....meer een "Pace-Maker"!!

succes ermee man.
[img]http://www.student.kun.nl/p.oonincx/205xs/IM001801k.jpg[/img]
WOW
Mooi project hoor. Ik hoop dit later ook nog eens te doen met een Volvo Amazone. Maar ik moet geloof ik eerst even leren lassen
WOW

Mooi project hoor. Ik hoop dit later ook nog eens te doen met een Volvo Amazone. Maar ik moet geloof ik eerst even leren lassen

Ik ben benieuwd wat die uitlaat spruitstuk gaat doen als het in gebruik word genomen.
maar kan zomaar van ijzer/staal een uitlaat spruitstuk lassen?krijg je zo geen zwakke delen in het metaal? Maar het ziet er idd echt toppie uit en ik ben benieuwd hoe lang het in de praktijk gaat houden.
maar kan zomaar van ijzer/staal een uitlaat spruitstuk lassen?krijg je zo geen zwakke delen in het metaal? Maar het ziet er idd echt toppie uit en ik ben benieuwd hoe lang het in de praktijk gaat houden.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
wel leuk om te zien hoe dat is gemaakt. Zoals te zien is maakt ie eerste vorm van losse bochtjes met papier er tussen ofzo. Ik vraag me dan alleen af hoe dat je het ook weer in precies dezelfde vorm met metaal krijgt. Lijkt me best moeilijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Echt dat spruitstukje is 't mooiste van het project.. nou hopen dat je niet sneller bent dan de 5jes met je darn peugoke 

mm een beetje koppakking moet dat al kunnen oplossen. Kunnen daar de zuigers nog bij gevlakt worden?
Bedankt voor jullie complimenten!
Ben zelf ook erg tevreden over het uitlaatspruitstuk
.
Heb van het weekend de ombouw gedaan (nou ja weekend, donderdag om 7:30 begonnen, maandag om 6:30 was het klaar....). Heb volgens mij wel een record aantal uren sleutelen in vier dagen weggezet, maar goed slapen kun je altijd nog doen.
Heb een filmpje van de eerste keer starten, zie http://www.student.kun.nl/p.oonincx/various/tuturbo.avi
Inmiddels zijn alle randonderdelen gemonteerd en rijdt hij al op de weg!
De eerste testrit was niet zo'n succes, veel olie en koelvloeistof lekkages, maar die waren snel gefixd.
Het motortje rijdt trouwens erg fijn, ookal staat de druk nog maar op 0.25 bar, is al zeer veel sneller dan een standaard 1.4. (een aantal 80-120 testjes gedaan, komen uit rond de 5.4-5.5 sec. De turbo komt in rond de 2100 toeren.
De bottle neck in het verhaal blijkt de koppeling te zijn, slipt nu al door wanneer je te veel gas geeft bij het overschakelen tijdens vol accelereren.
Wordt dus een sterkere koppeling zoeken zodat de druk wat hoger kan.
Al met al rijdt het nu dus al heel aardig, ookal zitten er wat Renault onderdelen op
groeten,
Pieter
Ben zelf ook erg tevreden over het uitlaatspruitstuk

Heb van het weekend de ombouw gedaan (nou ja weekend, donderdag om 7:30 begonnen, maandag om 6:30 was het klaar....). Heb volgens mij wel een record aantal uren sleutelen in vier dagen weggezet, maar goed slapen kun je altijd nog doen.
Heb een filmpje van de eerste keer starten, zie http://www.student.kun.nl/p.oonincx/various/tuturbo.avi
Inmiddels zijn alle randonderdelen gemonteerd en rijdt hij al op de weg!
De eerste testrit was niet zo'n succes, veel olie en koelvloeistof lekkages, maar die waren snel gefixd.
Het motortje rijdt trouwens erg fijn, ookal staat de druk nog maar op 0.25 bar, is al zeer veel sneller dan een standaard 1.4. (een aantal 80-120 testjes gedaan, komen uit rond de 5.4-5.5 sec. De turbo komt in rond de 2100 toeren.
De bottle neck in het verhaal blijkt de koppeling te zijn, slipt nu al door wanneer je te veel gas geeft bij het overschakelen tijdens vol accelereren.
Wordt dus een sterkere koppeling zoeken zodat de druk wat hoger kan.
Al met al rijdt het nu dus al heel aardig, ookal zitten er wat Renault onderdelen op


groeten,
Pieter
nou ruig man dat die loopt ik hoop dat je er een beetje sucses mee hebt. En meschien moet je nu wel andere benzine tanken beetje opletten met pingelen. En kijk eens als je geen sachs power kopling kan krijgen hier ben ik zeer tevreden over ook bij hogere drukken , succes er mee.
Nu ik toch dat plaatje aan't zoeken was ... hoe is 't met deze 205? Loopt 't al een beetje?
Ja, ik ben ook wel benieuwd eigenlijk...
Duurt twee maanden maar dan toch een reply
(was m'n wachtwoord voor het forum kwijt)
Anyway, de 1.4 turbo doet het, met wat vallen en opstaan, prima!
Eén keer een gebroken uitlaatklep gehad en wat later met 1.1 bar de koppakking d'r uit geblazen.
De auto is pas 1 keer op een rollenbank geweest (bij Speedcenter) de druk had ik toen op 0.6 bar staan; 139,7 pk en 203 nm.
Omdat ik benieuwd was naar het gewicht, de auto bij een vuilstort gewogen: 800 kg (inclusief halve tank, zonder achterbank en reservewiel)
Heb ondervonden dat met 0.8 bar de boel heel lijkt te blijven... (al 4000 km geen stukken meer gehad
)
Voor het hele verhaal kun je op m'n site terecht: http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html
groeten,
Pieter

Anyway, de 1.4 turbo doet het, met wat vallen en opstaan, prima!
Eén keer een gebroken uitlaatklep gehad en wat later met 1.1 bar de koppakking d'r uit geblazen.
De auto is pas 1 keer op een rollenbank geweest (bij Speedcenter) de druk had ik toen op 0.6 bar staan; 139,7 pk en 203 nm.
Omdat ik benieuwd was naar het gewicht, de auto bij een vuilstort gewogen: 800 kg (inclusief halve tank, zonder achterbank en reservewiel)
Heb ondervonden dat met 0.8 bar de boel heel lijkt te blijven... (al 4000 km geen stukken meer gehad

Voor het hele verhaal kun je op m'n site terecht: http://www.student.kun.nl/p.oonincx/index.html
groeten,
Pieter

Mooi project. De website had ik al een tijdje gevolgd, vandaar de interesse of het nou ook echt allemaal heel bleef

Ja vet man.
Met je XLD
Met je XLD
