Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Stefijn

Mijn broertje heeft sinds kort ook een R5, en die ligt echt héél strak op de weg, echt gaaf.

De mijne is ook licht verbeterd, maar ligt toch niet zo strak (helt meer over naar mijn idee)

Nu is die van mijn broer wat meer gemodificeerd, dus ik ben benieuw wat nou het grootste verschil maakt

De mijne:
- 3,5 cm verlaagd, achter gele koni-schokdempers, voor gele veren (merk: MAD)
- standaardvelgen met 195/55 R13 Uniroyal Rally 355b

De zijne:
- 3,5 cm verlaagd (achter iets minder), achter standaard dempers, voor rode veren (onbekend merk)
- 15" OZ met 195/45 R15 Toyo
- veerpootbrug
- Sparco racekuipen

Wat geeft het meeste resultaat, zijn het zijn wielen, is het de veerpootbrug of ook het "idee" omdat zijn racekuipen een lagere zit geven (al is het maar een beetje).

Een veerpootbrug is geen probleem, die kosten niet zoveel, echter 15" wielen met banden wil ik wel, maar mijn 13" banden zijn nog allevier in perfecte staat (en waren erg duur natuurlijk), dus dat zou een dure aanpassing zijn (die ik overigens best wil hoor :smile: )
Pieter
Contacteer:

Ik heb wel een heel groot verschil in wegligging gemerkt tussen mijn eerdere GT's met 13" en mijn huidige GT met 15".

Met 15" stuurt hij (bij droog wegdek) veel strakker.
Stefijn

On 2001-08-30 13:23, grossie wrote:
Ik heb wel een heel groot verschil in wegligging gemerkt tussen mijn eerdere GT's met 13" en mijn huidige GT met 15".

Met 15" stuurt hij (bij droog wegdek) veel strakker.
Hmmm...ik had liever gehoord dat de veerpootbrug de grootste benefit geeft :| ($$ :wink: )

Dat was wat mijn garage ook zei, niet dat die er alles van weten, maar goed...
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Ik ben het met Grossie eens, toen ik 15" onder mijn 5 zette verbeterde mijn wegligging enorm, komt natuurlijk omdat de band platter wordt.
Met de veerpootbrug die ik er later opzette merkte ik weinig verschil.
Stefijn

Ja, ok, wegligging verbetert, maar bij mij is het meer dat mijn auto óverhelt, en dát lijkt me dan weer dat dat niet in de banden zit.

Ik denk dat mijn veren/schokdempers beter in orde (gele koni's en voor ook flink harde veren) zijn dan die van me broer, dus dat schrap ik af.

Dan blijft dus de veerpootbrug, en de wielen. Ik denk dat ik maar even met m overleg om die veerpootbrug op mijn auto te zetten tijdelijk, om te kijken wat voor uitwerking dat heeft.

En misschien ook de wielen, dat is natuurlijk het goedkoopst, dan kan ik het uitproberen en obv test $$ uitgeven..

Vind het zelf een goed idee :wink:
Laatst gewijzigd door Stefijn op do 30 aug 2001 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
bruno @af
Contacteer:

om overhellen (rollen) tegen te gaan moet er aan de stabilisatorstang (antirolstang) gewerkt worden ; dwz dikkere diameter, stuggere bevestigingspunten van deze stang, e.d. ...

Bruno
Stefijn

On 2001-08-30 17:25, bdr wrote:
om overhellen (rollen) tegen te gaan moet er aan de stabilisatorstang (antirolstang) gewerkt worden ; dwz dikkere diameter, stuggere bevestigingspunten van deze stang, e.d. ...

Bruno
Hmmm....geen idee of die aangepast is bij die van mijn broer, maar dat moet gemakkelijk te zien zijn :smile:
Job-turbo
Contacteer:

DE velgen maakt het meeste uit ik reed altijd met 15 inch onder mijn 5 maar heb nu tijdleijk 13 inch standaart en ik heb bijna geen grip meer met het optrekken en qua wegligging lijkt het net een BX
turbo5

bx baba!!
Stefijn

Hmmzzz...de wégligging is ok, hij helt teveel over ivg met die andere R5, dat zit in mijn ogen NIET in de wielen/banden maar in veerpootbrug (wieltje optillen) of stabilisator (weet je nog: gele koni's en sportveren, dus dat moet ook in orde zijn)
Pieter
Contacteer:

Maar dat overhellen heeft juist alles met je wegligging te maken.

Op het moment dat je auto overhelt verplaatst het zwaartepunt van je auto zich naar een kant. Je krijgt dan aan die kant eerder de neiging om te gaan glijden.
Stefijn

On 2001-08-31 11:42, grossie wrote:
Maar dat overhellen heeft juist alles met je wegligging te maken.

Op het moment dat je auto overhelt verplaatst het zwaartepunt van je auto zich naar een kant. Je krijgt dan aan die kant eerder de neiging om te gaan glijden.
Ik zeg ook niet dat overhellen niet de wegligging beinvloed - integendeel -, ik zeg alleen dat 15" wielen het overhellen niet zullen tegengaan.

Mijn wegligging is goed (zoals een verlaagde R5 op de weg ligt), maar hij helt meer over (niet abnormaal) dan de auto van mijn broer die blijkbaar nog veel beter op de weg ligt. En dat wil ik ook.

Vandaar mijn vraag: hoe ga ik overhellen tegen? In MIJN ogen NIET door 15" wielen te monteren, toch zegt iedereen dat ik 15" moet monteren om mijn wegligging te verbeteren, maar dat is veel te algemeen (wel goed overigens). Het gaat mij alleen specifiek om het overhellen, welke aanpassing aan de auto van mijn broertje zorgt er nou voor dat die niet overhelt en de mijne wel?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

ik zette een veerpootbrug voor in mijn auto en ook een achter ( gewoon tussen je spatborden aan de binnenkant , in de achterbak dus ) en dat scheelde . als ik een rotonde pakte voelde ie veel sterker en veel directer . als je het stuur "los" liet naar wat mooie bochtjes dan ging ie weer veel eerder rechtdoor dan daarvoor ( zonder de veerpb ) ik merkte echt goed verschil . en de omp (merk) dingen schijnen niet eens goed te werken als je de verhalen moet geloven er zijn er die beter hun werk doen .
Stefijn

On 2001-08-31 12:14, HAAS wrote:
ik zette een veerpootbrug voor in mijn auto en ook een achter ( gewoon tussen je spatborden aan de binnenkant , in de achterbak dus ) en dat scheelde . als ik een rotonde pakte voelde ie veel sterker en veel directer . als je het stuur "los" liet naar wat mooie bochtjes dan ging ie weer veel eerder rechtdoor dan daarvoor ( zonder de veerpb ) ik merkte echt goed verschil . en de omp (merk) dingen schijnen niet eens goed te werken als je de verhalen moet geloven er zijn er die beter hun werk doen .
Wat bedoel je met dat OMP merk dingen?

Overigens, los van alles ga ik zowieso een veerpootbrug monteren, want dat is ook niet echt het geld...
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

das het merk van de veerpootbrug die ik heb . dat bedoelde ik sorry dat het wat onduidelijk was
Pieter
Contacteer:

Ik zeg ook niet dat overhellen niet de wegligging beinvloed - integendeel -, ik zeg alleen dat 15" wielen het overhellen niet zullen tegengaan.
hoe groter de velg, hoe platter de band. De band wordt minder 'elastisch'(kan minder ver inveren) naarmate de band platter wordt. Dit levert ook zeker een bijdrage aan het al dan niet overhellen van de auto.

Als jullie beide je auto 35mm verlaagd hebben en geen van beide in hardhed verstelbare schokbrekers hebben, lijkt mij dat het hem toch in de band zit.

Moet je voor de gein eens de wielen indrukken, kun je het verschil goed zien.
Stefijn

On 2001-08-31 12:43, grossie wrote:
hoe groter de velg, hoe platter de band. De band wordt minder 'elastisch'(kan minder ver inveren) naarmate de band platter wordt. Dit levert ook zeker een bijdrage aan het al dan niet overhellen van de auto.

Als jullie beide je auto 35mm verlaagd hebben en geen van beide in hardhed verstelbare schokbrekers hebben, lijkt mij dat het hem toch in de band zit.

Moet je voor de gein eens de wielen indrukken, kun je het verschil goed zien.
Das ook weer zo, 195/55 banden zullen natuurlijk wat verder inzakken :smile:

Ik denk dat ik maar gewoon de brug en wielen van me broer leen om even uit te proberen :smile: dan weet ik het precies
Laatst gewijzigd door Stefijn op vr 31 aug 2001 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

geloof maar dat die 13" banden een stuk meer meegeven in bochten dan die 15"/45 banden....De 'wang' van zon 13" is een stuk groter, dus veel flexibeler, meer comfort, minder geluid etc. maar minder sportief.

Rijd maar eens in een kever met oude radiaal banden, dan weet je wat banden doen :wink:

Ik dacht trouwens dat jij rode koni's had?
ed_pret

hey een peugeot liefhebber!!!!!!

vreugde!

ik heb al ruim 2 jaar niet meer rondgezwerfd op de site van peugeotgti clubbie :smile:
Stefijn

On 2001-10-05 20:54, sander205mi16309gti16
wrote:
geloof maar dat die 13" banden een stuk meer meegeven in bochten dan die 15"/45 banden....De 'wang' van zon 13" is een stuk groter, dus veel flexibeler, meer comfort, minder geluid etc. maar minder sportief.

Rijd maar eens in een kever met oude radiaal banden, dan weet je wat banden doen :wink:

Ik dacht trouwens dat jij rode koni's had?
He, broeder? :smile:

Dat zie ik nu pas :smile: Zit ie een beetje hier sneaky te posten

Nee, gele koniŽs heb ik

Trouwens nu we toch aan het zeuren zijn, jij hebt toch geen 205mi16 :wink:
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-10-07 23:36 ]</font>
Anonymous

ff kieke of ik hier nog van dienst kan zijn :smile:

geen 205 mi16, klopt, is inmiddels in om/opbouw :wink:
Anonymous

probeer anders een keer die 15" velgen eronder te gooien, en dan een paar keer flink door de bocht trekken, merk je het vanzelf

:grin:
Stefijn

On 2001-10-08 13:14, sander205mi16309gti16
wrote:
probeer anders een keer die 15" velgen eronder te gooien, en dan een paar keer flink door de bocht trekken, merk je het vanzelf

:grin:
Ik heb al in Dirk zijn GT gereden, met 195/45 R15 wielen en veerpootbrug, vandaar dat ik topic opende, want die van hem gaat veel strakker door de bocht.

Kan misschien een 2e hands alu veerpootbrug krijgen :smile:
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-10-08 13:35 ]</font>
Tijn
Contacteer:

Mag ik misschien het onderwerp "2.5 graden negatief camber" weer eens aansnijden?

Men is welkom voor een proefritje hoor...... stuurt als een duivel dat ding.
(op standaard hoogte !)
Menno

ja, graag, snij dat nog eens aan. Mijn Clio heeft namelijk sleutgaten onder aan de veerpoten (!), dus ik kan er nog wat mee stoeien. Kom maar op met de smerige details
rev it like a rental
Stefijn

On 2001-10-08 13:40, Tijn
wrote:
Mag ik misschien het onderwerp "2.5 graden negatief camber" weer eens aansnijden?

Men is welkom voor een proefritje hoor...... stuurt als een duivel dat ding.
(op standaard hoogte !)
Daar moet je toch speciale bouten voor hebben? Ook maar eens aan denken idd (ziet nog kewl uit ook)

dwz. voor een GTT
<font size=1>[ This message was edited by: Stefijn on 2001-10-08 13:46 ]</font>
Tijn
Contacteer:

JA , die sleufgaten ken ik, heeft de willie ook. Gaan ringen in met acentrische gaten toch? De rallyclio staat geloof ik op 2 tot 2.5 graden negatief, geen uitspoor. (0 dus)
Ik weet niet of iemand dit weekeinde in zoetermeer is geweest, maar hij wil heel aardig door de bocht.
Goeie dempers mogen niet vergeten worden natuurlijk.....
speedline

Om de spoorkracht en daarmee de bochtsnelheid te verhogen kunnen we het volgende doen:
* brede(re) banden

* rondom hogere bandenspanning

* bredere en zo mogelijk lichtere velgen (onafgeveerde massa)

* auto verlagen (zwaartepunt)

* negatief camber voor en achter
- negatief camber voor = minder onderstuur
- negatief camber achter = minder overstuur

* (dikkere/ stijvere) stabilisatorstangen voor en achter
- (dikkere/ stijvere) stabilisatorstang voor = minder overstuur
- (dikkere/ stijvere) stabilisatorstang achter = minder onderstuur

* spoorbreedte voor en achter vergroten
- grotere spoorbreedte voor = minder onderstuur
- grotere spoorbreedte achter = minder overstuur

* opwaartse druk verminderen

Bepalend voor het stuurgedrag is de verhouding voor/ achter, dus onkundige aanpassingen kunnen ernstige gevolgen hebben !

Men moet streven naar goed beheersbare rij eigenschappen in het grensgebied !

Vanzelfsprekend zijn aan veel onderstellen bepaalde maatregelen niet altijd mogelijk, en vaak zijn ook slechts enkele van de opgesomde mogelijkheden noodzakelijk of zinvol.
[ This message was edited by: speedline on 2001-12-31 15:44 ]
robert

hi,

van die bandenspanning ben ik mee eens, maar je kan ook snel te hoog gaan met de spanning, ondanks dat dat goed aanvoelt. Tis maar proefondervindelijk hoor

Volgens mij heb je een ideale spanning voor beste grip.
Hogere spanning betekend beter stuurgevoel (want stijver), maar minder grip (want minder rubber aan de grond, daardoor hogere afschuifkracht dus schuiven..)
Lager is EN slecht stuurgevoel EN veel drift/"wandel" doordat de bandjes te flexibel zijn. Maar wel comfort.

Comfort is niet belangrijk, dus je zet alle banden op "ideaal" en gaat alleen voor of achter ietsjes te hoog om het gewensde over/onderstuur te krijgen.
Tsja, wat is ideaal. Das uitvinden.

Bij mijn 205 (goodlean 155/70/13) is het niet meer dan 1.8 bar voor. 2.1 achter Voorheen met 2.0/2.0 onderstuur, nu neutraal.

bij de 5 (falken 205/40/16) ben ik geeindigd met 2.3 achter en 2.1 voor. Is iets overstuurd, met met poepie gas komt het weer goed. Vroeger had ik 2.4/2.4. Was lekker 'strak' maar wel teveel.
r
Anonymous

Iets hogere bandenspanning zorgt er wel voor dat het verbruik iets lager wordt door de lagere wrijving
-Ray-
Contacteer:

On 2001-08-30 17:25, bruno
wrote:

Bruno
even over die stabilisatorstang, ik overweeg ook om er een aan te schaffen, heeft het nou echt voelbaar nut of is het alleen optisch onder de motorkap leuk? mijn clio is 35 mm verlaagd en ik vroeg me af of zo'n ding nou echt nut heeft.
Immer wieder die verdammte Holländer
Bart V

Waarom zit die er standaard niet op bij de clio 16V???? bij de 19 16V wel namelijk, zelfs mijn gewone 19 heeft er 1. (zal wel i.v.m ruimte zijn ofzow)
-Ray-
Contacteer:

omdat het geen 16V is maar een heuse 1.4 energy... :wink:
Bart V

oohw :smile: Volgens mij moet je dan een ander luchtfilter plaatsen, anders past het niet denk ik.
-Ray-
Contacteer:

daar gaat het me niet om, als ik zo'n ding bestel voor een 1.4 moet die gewoon passen ook met origineel luchtfilter.

het gaat mij er om of je nou echt duidelijk verschil voelt... :smile:
Plaats reactie