Renault 5 Williams: Start soms wel en soms niet.
Beste forumleden,
Heb nu al een zeer lange tijd dat de Race 5 moeilijk wil starten.
Op het circuit is dit zeer frustrerend.
Wie de gouden tip heeft krijgt een kratje bier
Het komt er op neer dat de startmotor soms wel rond gaat en soms niet.
Komt ook wel voor dat de startmotor wel rond gaat maar dat de motor niet aanslaat.
Zie hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yit00hC6e34
Hier het schema hoe we het hebben aangesloten: https://www.docdroid.net/bFM8MCv/wiring-scheme1.pdf
- De akku is verplaatst naar achteren.
- Odyssey PC680 (bij de Fulmen FA530 van 53Ah 540A CCA ging het ook niet goed)
- Grayston start paneel met push button.
- 6 polige FIA hoofdstroom schakelaar.
- Lichter vliegwiel.
- olie: 15W50
- Wiseco hoge compressie zuigers.
- Benzine pomp is door gelust en gaat volledig aan als je de contact schakelaar aanzet.
- Met een dikke BMW X5 akku van 105ah en 950CCA wilde de auto wel 5 keer achter elkaar starten.
Al reeds vervangen: Accu / Startmotor / BDP sensor / Dynamo / Hoofdstroomschakelaar.
Alvast bedankt!
vr.gr.
Peter
Heb nu al een zeer lange tijd dat de Race 5 moeilijk wil starten.
Op het circuit is dit zeer frustrerend.
Wie de gouden tip heeft krijgt een kratje bier
Het komt er op neer dat de startmotor soms wel rond gaat en soms niet.
Komt ook wel voor dat de startmotor wel rond gaat maar dat de motor niet aanslaat.
Zie hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yit00hC6e34
Hier het schema hoe we het hebben aangesloten: https://www.docdroid.net/bFM8MCv/wiring-scheme1.pdf
- De akku is verplaatst naar achteren.
- Odyssey PC680 (bij de Fulmen FA530 van 53Ah 540A CCA ging het ook niet goed)
- Grayston start paneel met push button.
- 6 polige FIA hoofdstroom schakelaar.
- Lichter vliegwiel.
- olie: 15W50
- Wiseco hoge compressie zuigers.
- Benzine pomp is door gelust en gaat volledig aan als je de contact schakelaar aanzet.
- Met een dikke BMW X5 akku van 105ah en 950CCA wilde de auto wel 5 keer achter elkaar starten.
Al reeds vervangen: Accu / Startmotor / BDP sensor / Dynamo / Hoofdstroomschakelaar.
Alvast bedankt!
vr.gr.
Peter
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik zou het inderdaad in de bekabeling zoeken, je startmotor krijgt waarschijnlijk niet genoeg ampere. Maar meten is weten, regel een ampere tang
Combineer dat met hoeveel ampere je startmotor nodig heeft om rond te gaan en je weet het. Ook zeker weten dat de gebruikte bekabeling van koper is en niet b.v. ijzer/alu met een laagje koper (cca/ccf)?
Combineer dat met hoeveel ampere je startmotor nodig heeft om rond te gaan en je weet het. Ook zeker weten dat de gebruikte bekabeling van koper is en niet b.v. ijzer/alu met een laagje koper (cca/ccf)?
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Je hebt en hogere compressie en dikkere olie en meer overgangsweerstand (langere kabel, schakelaar).
Waarschijnlijk daalt je voltage tijdens het starten teveel. Of de startmotor krijgt het niet rond en wanneer wel is het voltage te laag om goed te kunnen vonken.
Ik zou de voltmeter erop zetten. Misschien kan je de weerstanden nog verminderen of sterkere startmotor en of accu.
Waarschijnlijk daalt je voltage tijdens het starten teveel. Of de startmotor krijgt het niet rond en wanneer wel is het voltage te laag om goed te kunnen vonken.
Ik zou de voltmeter erop zetten. Misschien kan je de weerstanden nog verminderen of sterkere startmotor en of accu.
Thanks voor de reply's...
Vanmiddag even wat voltages gemeten op de plus van de startmotor:
Hoofdstroomschakelaar aan: 12.8V
Contact aan + startknop ingedrukt: 11.46V
Als de startmotor begint rond te draaien: 9.9V
Heel veel race auto's hebben de accu toch achterin? En daar heb ik nog nooit een super zware/grote accu gezien.
En als de voltages/amperes te weinig zijn dan moet de startmotor toch nooit aanslaan?
Blijft klote dit soort problemen...
Heeft de Williams ook nog ergens een startrelais zitten?
Vanmiddag even wat voltages gemeten op de plus van de startmotor:
Hoofdstroomschakelaar aan: 12.8V
Contact aan + startknop ingedrukt: 11.46V
Als de startmotor begint rond te draaien: 9.9V
Heel veel race auto's hebben de accu toch achterin? En daar heb ik nog nooit een super zware/grote accu gezien.
En als de voltages/amperes te weinig zijn dan moet de startmotor toch nooit aanslaan?
Blijft klote dit soort problemen...
Heeft de Williams ook nog ergens een startrelais zitten?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Als test " ff" de accu weer voorin.
Of in iedergeval korte kabels.
Dan kan je dat uitsluiten.
Want als ik t zo lees heb je te veel verlies.
Of in iedergeval korte kabels.
Dan kan je dat uitsluiten.
Want als ik t zo lees heb je te veel verlies.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Die waardes lijken mij in orde. Ik snap alleen die 11.46 v niet. Of misschien is dat de waarde die wordt weergegeven als de knop in is, maar niet wil starten?
Om zeker te gaan zou ik het eens zo aansluiten zonder relais (meervoud). Misschien schakelen die niet goed in?
Om zeker te gaan zou ik het eens zo aansluiten zonder relais (meervoud). Misschien schakelen die niet goed in?
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Accu achterin is inderdaad vrij normaal, ik heb hem ook achterin staan (20Ah accu, kleintje) en dat werkt prima. Heb wel een dubbele plus naar voren gelegd (2 keer 25mm². Aanbevolen voor wat langere lengtes - dus vanaf achter - is 50mm², destijds was 2x25mm² snel te verkrijgen en 50mm² niet op voorraad). Ik heb je filmpje nog een keer gekeken, je start relais wordt wel duidelijk bekrachtigd (de klik) maar er blijft gewoon niet voldoende spanning over om je startmotor rond te krijgen. 9,9 volt is mijn inziens echt op het randje. 10,5 is eigenlijk het minimum en idealiter blijf je binnen 10% van je onbelaste spanning v/d accu (11.6 in jouw geval). Zou doen wat Jochem zegt, ff testen met de accu voorin hoe het dan gaat en wat Antoine zegt, hoe heb je massa aangesloten? (Lengte maakt niet zo heel veel uit, maar dikte v/d kabel in verhouding tot de lengte en de aansluiting op carrosserie wel).
Bedankt voor de tips heren...
Nu eerst een weekendje Guns N' Roses en zwarte cross.
Dus volgende week ga ik weer verder om het probleem op te lossen...
Zie hier een plaatje van de accu achterin:
https://afbeeldinguploaden.nl/image/4X1i8FgE
Nu eerst een weekendje Guns N' Roses en zwarte cross.
Dus volgende week ga ik weer verder om het probleem op te lossen...
Zie hier een plaatje van de accu achterin:
https://afbeeldinguploaden.nl/image/4X1i8FgE
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Zoals een aantal van ons al hebben aangegeven zal je onderdelen moeten uitsluiten totdat je een setting hebt die wel werkt. Vandaaruit kan je weer onderdelen toevoegen tot het probleem zich weer manifesteert.
Wat het minimale voltage is wat een auto nodig heeft om te starten is moeilijk te zeggen. Accuspanning minus 10% is een goede vuistregel. Mijn 1.7 turbo start prima met 9 volt, zoals ik een paar maanden geleden constateerde. Die heeft echter 8 op 1 compressie. Met gesmede hoge compressie zuigers zit misschien wel 12 op 1 en dan zal 9 volt te weinig zijn.
Ik vraag me af of er niet een overgangsweerstand zit in een schakelaar, dus ook het relais. Je hebt er namelijk heel wat: Contactslot, 2 relais, drukknop, schakelaar op dasboard.
Ik heb geen geluid op m'n PC dus kan ik geen relais horen op de film.
Wat het minimale voltage is wat een auto nodig heeft om te starten is moeilijk te zeggen. Accuspanning minus 10% is een goede vuistregel. Mijn 1.7 turbo start prima met 9 volt, zoals ik een paar maanden geleden constateerde. Die heeft echter 8 op 1 compressie. Met gesmede hoge compressie zuigers zit misschien wel 12 op 1 en dan zal 9 volt te weinig zijn.
Ik vraag me af of er niet een overgangsweerstand zit in een schakelaar, dus ook het relais. Je hebt er namelijk heel wat: Contactslot, 2 relais, drukknop, schakelaar op dasboard.
Ik heb geen geluid op m'n PC dus kan ik geen relais horen op de film.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Mooi vakje voor je accu zo achterin, hij ligt wel echt helemaal achterin dus dat is een aardige lengte, als ik naar je plus kijk zou ik zeggen dat die echt net aan is kwa dikte.
Maar dat is een onderbuik gevoel gebaseerd op een foto
Maar dat is een onderbuik gevoel gebaseerd op een foto
De Valeo startmotor trekt ongeveer 200 Ampere (kan zelfs iets meer zijn). Normaal in huis is 2,5mm2 voor 16A. Dus reken maar uit. Je hebt een kern nodig van ca 62,5mm2. Dat betekent een kerndiameter van tenminste 9mm. Ik zou de kabel nog iets dikker nemen. (Dit is de diameter van de kern zonder de isolatie)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat Jacques zegt waarschijnlijk gebruik je nu je kabel as verwarming
ik gebruik altijd 16mm2 van startmotor naar accu. 25mm als de kabel langer is dan 2 meter.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ja natuurlijk....peternofx schreef:De accu weer naar voren verplaatsen is niet zo makkelijk te realiseren ben ik bang.
Werkt een extra losse accu die ik gelijk op de startmotor aansluit ook? Dan kan ik dat beter eerst gaan testen.
Je zal alleen wel tijdelijk wat extra kabels moeten leggen .
En ff kabeltje om je startmotor aan te sturen..
Door hem ff kort op de accu te drukken.
Dan omzeil je ff je startknop
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ook goed..
Update:
- Losse BMW accu van 105ah en 950CCA direct aangesloten op de start motor: De auto startte 5x achter elkaar.
- Afgelopen zaterdag heb ik nieuwe 50mm2 kabels gelegd en met de odyssey pc680 race accu lukte het nog niet.
- Deze week de accu weer even omwisselen voor de Fulmen FA530. Deze heeft een CCA van 540 en dan moet het toch lukken lijkt mij...
- Losse BMW accu van 105ah en 950CCA direct aangesloten op de start motor: De auto startte 5x achter elkaar.
- Afgelopen zaterdag heb ik nieuwe 50mm2 kabels gelegd en met de odyssey pc680 race accu lukte het nog niet.
- Deze week de accu weer even omwisselen voor de Fulmen FA530. Deze heeft een CCA van 540 en dan moet het toch lukken lijkt mij...
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Waarom heb je die BMW accu niet geprobeerd met de nieuwe bekabeling? Je weet nl zeker dat de auto start met die accu. Straks zit er iets anders niet goed en ben je geld aan het uitgeven wat niet nodig is.
Die heb ik eerder al geprobeerd met de oude bekabeling (zie start topic) Wilde toen wel starten.antoine schreef:Waarom heb je die BMW accu niet geprobeerd met de nieuwe bekabeling? Je weet nl zeker dat de auto start met die accu. Straks zit er iets anders niet goed en ben je geld aan het uitgeven wat niet nodig is.
Maar je wil niet weten hoe groot en zwaar die accu is. Niet optimaal voor een race auto in ieder geval
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Als je auto t niet doet ....
Is t ook verre van ideaal met racen...
Is t ook verre van ideaal met racen...
Heb je al eens een accutester op de accu gezet. Zoiets http://www.toolstation.nl/shop/p18873
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Update:
- Fulmen FA530 accu opgeladen en weer gemonteerd.
- Startte krachtig 2x achter elkaar.
- 45min gereden en wilde niet meer starten.
- Half uur af laten koelen en startte wel weer.
Dus startmotor en kabels worden te heet blijkbaar? Hitteschild is wel gemonteerd......
Helpt het om je spruitstuk te voorzien van heatwrap?
- Fulmen FA530 accu opgeladen en weer gemonteerd.
- Startte krachtig 2x achter elkaar.
- 45min gereden en wilde niet meer starten.
- Half uur af laten koelen en startte wel weer.
Dus startmotor en kabels worden te heet blijkbaar? Hitteschild is wel gemonteerd......
Helpt het om je spruitstuk te voorzien van heatwrap?
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Massa kabel net zo dik als de plus?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
- Car: Clio III RS Lux 2008
- Locatie: Berghem
Lijkt op een massaprobleem idd..
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
En hoe is de massa van het schutbord naar de motor? Ook deze naar 50mm2
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Probleem waarschijnlijk opgelost
Extra aarding kabel gelegd van de startmotor naar het schutbord.
(onderblok is bij revisie overgespoten dus ik denk dat de coating de aarding tegen houd.)
Zoals veel mensen al zeiden: Een goede min-aarding is heel erg belangrijk
Extra aarding kabel gelegd van de startmotor naar het schutbord.
(onderblok is bij revisie overgespoten dus ik denk dat de coating de aarding tegen houd.)
Zoals veel mensen al zeiden: Een goede min-aarding is heel erg belangrijk
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Mooi