ACT : Megane III

Post hier al je vragen over de Renault Mégane

ACT : Megane III

Postby Arco » Wed 26 Nov 2008 9:51

NCap 5 sterren en maximaal aantal punten van 37.

http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/ ... post-17560
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc"
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18250
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Adinsx » Wed 26 Nov 2008 10:23

Jup (Y)


Ik zag het in een Autoweektopic voorbij komen. Prachtig resultaat :)


Persbericht van Renault:


5 EURO NCAP STERREN VOOR NIEUWE MÉGANE,
VEILIGSTE AUTO ZONDER ONDERSCHEID IN CATEGORIE


Met een maximale score van 37 punten bij het bij de Euro NCAP crashtests is de nieuwe Renault Mégane de veiligste auto zonder onderscheid in categorieën. De Mégane is al de elfde auto uit het Renault gamma die de maximale vijf sterren heeft behaald.
De nieuwe Mégane heeft veiligheid in de genen en is dan ook ontworpen om zowel actief als passief toonaangevend veilig te zijn. De auto heeft:
- dubbele zijdelingse crashsensoren, een innovatie die is geïntroduceerd op de nieuwe Laguna,
- zes airbags, waarvan twee zij-airbags met twee volumes,
- het Renault SRP systeem dat dubbele gordelspanners combineert met een
spankrachtbegrenzer en adaptieve frontairbags met twee volumes en twee generatoren,
- hoofdsteunen van de nieuwste generatie.


De Mégane heeft bovendien standaard ABS en noodstopbekrachtiging en afhankelijk van de uitvoering ook Electronic Stability Control (ESC) en onderstuurcontrole (CSV).
Renault baseert zijn aanpak voor het hele gamma op de veiligheid en geeft voorrang aan de doeltreffendste technologieën om ongelukken te voorkomen, bestuurders te corrigeren en inzittenden te beschermen. Daarnaast werkt Renault aan de bewustmaking van weggebruikers.



Met de maximale score van 37 punten bij het bij de Euro NCAP crashtests is de nieuwe Renault Mégane de veiligste auto die ooit werd getest door deze onafhankelijke organisatie, zonder onderscheid in categorieën. Op het gebied van passieve veiligheid heeft de nieuwe Mégane een constructie met geprogrammeerde kreukelzones die de bij een aanrijding vrijgekomen energie absorberen, zodat de inzittenden beter beschermd blijven. De materialen en staalsoorten met bijzonder hoge elasticiteitsgrens garanderen veel absorptievermogen en maximale omzetting van de kinetische energie. De algemene beheersing van vervorming heeft tot gevolg dat de impact voor de inzittenden minder groot is. In combinatie met het SRP-beschermingssysteem (SRP3) garandeert Renault een maximale bescherming voor de inzittenden.

Het SRP3 systeem in de nieuwe Mégane houdt rekening met de kracht van de aanrijding en de lichaamsbouw van de inzittenden. Het combineert dubbele gordelspanners voorin en een enkele gordelspanner achterin (die voorkomen dat het lichaam bij een aanrijding naar voren klapt door de riem te spannen ter hoogte van borstkas en bekken) met spankrachtbegrenzers op alle zitplaatsen (die de druk van de gordel op de borstkas beperken) en adaptieve airbags met twee volumes en twee generatoren (waarvan er afhankelijk van de schok één dan wel twee opgeblazen worden en daarmee de schok dempen). SRP3 staat garant voor de best mogelijke bescherming door te voorkomen dat een inzittende onder de gordel doorglijdt. Dat fenomeen kan leiden tot ernstig letsel in de buikstreek.

In de bebouwde kom vallen bij zijdelingse aanrijdingen vaak dodelijke slachtoffers. Daarom heeft Renault juist hier extra aandacht aan geschonken. Met de dubbele zijdelingse crashsensoren die voor het eerst verschenen op de nieuwe Laguna vouwen de zij-airbags twee keer zo snel uit als voorheen. Ze zijn gekoppeld aan de nieuwste generatie grotere ‘gordijnairbags’ en zorgen voor een 30% betere bescherming van het hoofd. Nog een voordeel van dit systeem is dat de druk die wordt ontwikkeld door de zij-airbags met twee volumes drie keer zo groot is op het kwetsbaarder bekkengedeelte in vergelijking met de druk op de borstkas.

De nieuwe generatie hoofdsteunen in de Mégane hebben stangen die voortaan in de hoofdsteun glijden en niet langer in het bovenste gedeelte van de rugleuning. Daardoor is de nek bij een aanrijding van achteren beter beschermd. Door de nieuwe constructie vormen de stangen niet langer een stijf element in de rugleuning, In de gewelfde stoelen zonder frame wordt de rug bij een aanrijding 60 mm in de stoel gedrukt, wat de beweging van het hoofd en de borstkas beperkt.

De voorkant van de Mégane Hatchback bevat een aantal technische voorzieningen waardoor voetgangers in geval van een botsing met de auto beter beschermd blijven. De bumper is stijver en dikker, zodat de onderste ledematen beter beschermd zijn (absorptie ter hoogte van de schenen en knieën). Om dezelfde reden is ook extra zorg besteed aan de motorkap, de zijpanelen, de scharnieren van de motorkap en de vormgeving van de voering van de motorkap.

De veiligheid van de kinderen vormt een onderwerp op zich. Renault besteedt er speciaal onderzoek aan waaraan evenveel eisen worden gesteld als aan de ontwikkeling van de veiligheidsystemen voor volwassenen. Bij de Euro NCAP tests bleek dat de nieuwe Mégane een veiligheidsniveau voor kinderen heeft dat tot de allerbesten behoort. Met name de Isofix bevestigingsystemen op de achterste zijzitplaatsen zorgen ervoor dat kinderzitjes en verhogers makkelijk en vooral veilig zijn te plaatsen.

De nieuwe Mégane bevat bovendien een aantal systemen dat de bestuurder helpt bij het anticiperen op risicovolle situaties in het verkeer:
- een bandenspanningcontrolesysteem;
- een innovatieve snelheidsregelaar/-begrenzer met intuïtieve bediening
- automatische activering van de koplampen (lichtsensor)
- automatische activering van de ruitenwissers (regensensor)
De meesturende bi-xenonlampen, waarvan de dimlichten afhankelijk van de stuurhoek verdraaien, zorgen voor meer veiligheid ’s nachts en een beter zicht doordat de lichtbundel aanzienlijk breder is.


Op het gebied van passieve veiligheid is de nieuwe Mégane uitgerust met ABS met een elektronische remkrachtverdeler en standaard noodstopbekrachtiging. Verder heeft de auto Electronic Stability Control (ESC) met onderstuurcontrole (CSV).


Renault en veiligheid: een vierledige globale aanpak
Renault baseert zijn aanpak op onderzoek naar verkeersongevallen en veiligheid om producten aan te bieden die zijn afgestemd op de wegsituaties. Dit houdt in dat er voorrang wordt gegeven aan de doeltreffendste technologieën om elk risico op een ongeluk te voorkomen, onverwachte rijsituaties te corrigeren en de inzittenden te beschermen in geval van een aanrijding.

Renault heeft zich in de loop der jaren gevestigd als expert op het gebied van veiligheid, zoals met name de resultaten van mediarating laten zien:

Code: Select all
Nieuwe Mégane   5 sterren (2008)
Koleos                   5 sterren (2008)
Nieuwe Laguna   5 sterren (2007)
Clio III                   5 sterren (2005)
Mégane II C-C   5 sterren (2004), 1e auto met 5 sterren in zijn klasse
Modus                    5 sterren (2004),1e auto met 5 sterren in zijn klasse
Scénic II                   5 sterren (2003), 1e auto met 5 sterren in de klasse van de compacte monospaces
Espace IV                   5 sterren (2003)
Mégane II                   5 sterren (2002), 1e auto met 5 sterren in het M1 segment
Vel Satis                   5 sterren (2002 en 2005
Laguna II                   5 sterren (2001 en 2003)
Last edited by Adinsx on Wed 26 Nov 2008 10:29, edited 1 time in total.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Tim » Wed 26 Nov 2008 10:28

Al dat commentaar van die kanslozen er onder. Ze hebben er ineens allemaal verstand van, dat is wel merkbaar :~
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby Duupke (Ronald) » Thu 4 Dec 2008 15:39

Naast de Laguna Coupe had de dealer ook de nieuwe Megane in huis.

Ook deze auto ziet er goed uit, mooie materialen, mooie lijnen (hoewel ik de 3-deurs persoonlijk mooier vind) en dat cockpitje is toch wel erg apart. Vooral de lijnen in de motorkap maken dat er toch best een imposante neus in je achteruitkijkspiegel verschijnt.

Ooh, ook hier waren er wat probleempjes met de 'diffuser' die achteraf gemonteerd is. Deze begon ook al wat te smelten omdat ie voor de uitlaat zit.

Image

Image

Image

Image

Image
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby Hessel » Thu 4 Dec 2008 16:46

Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby Adinsx » Sat 6 Dec 2008 9:36

Gister middag (16.15 - 17.15) even heerlijk met de nieuwe Mégane rond gescheurd :wink:



Wat een prachtige auto is het toch geworden (Y)
Het was een Expression uitvoering, maar dan wel met alle luxe erop van meedraaiende bi-xenon, parkeersensoren voor en achter, navigatie etc..

ondanks de schemer nog wat mooie foto's kunnen maken:

Image
Image
Image
Image

Rijtest verslagje volgt nog :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Tom » Sat 6 Dec 2008 17:59

van de week al een paar keer een demo zien rijden en moet zeggen dat hij in het echt best netjes oogt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Ivo » Sun 7 Dec 2008 11:41

Ik moet zeggen dat het echt top is qua afwerking, en materiaalkeuze :worship:
Deze Megane is serieus een goeie concurrent van de Golf 6, ik heb dit weekend onze demo even meegenomen, maar rijdt echt serieus goed, voelt ook kwalitatief super aan....
Blijf alleen de 3 drs. mooier vinden :lol:
Ivo
Über-Spammer
 
Posts: 9454
Joined: Sat 11 Jan 2003 17:26
Location: Holland

Postby Tom » Mon 8 Dec 2008 17:09

een stuk ja. Maar die is er toch nog niet?!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Adinsx » Tue 9 Dec 2008 7:57

Nee, die komt februari...

Heb de 2.0Tce180 al gereserveerd staan voor een "rijtestje" :p
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Gabri van der Veen » Wed 14 Jan 2009 19:27

Is er eigenlijk al iets bekend wat de 3-deurs variant gaat doen kwa vanaf-prijs?
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby Tom » Wed 14 Jan 2009 20:31

Staan er eigenlijk al wat op kenteken? Ik zie nog zo weinig rijden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby AnthonyR » Wed 14 Jan 2009 21:58

Tom wrote:Staan er eigenlijk al wat op kenteken? Ik zie nog zo weinig rijden.


Ik heb er 1 wild gezien :)
User avatar
AnthonyR
Moderator
 
Donateur
Posts: 8898
Joined: Thu 22 Sep 2005 15:27
Location: Gorinchem

Postby Adinsx » Thu 15 Jan 2009 8:40

Ik ga vrijdag rijden met de Coupé, althans, de demo voor het rijden zou vandaag of morgen binnen komen.

De showroomdemo is er al, dus die ga ik vrijdag ook even op de foto zetten. In Zevenaar bij de dealer staat ie er zo bij:

Image
Image
Image
Image
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Robke » Thu 15 Jan 2009 8:44

Als ik die kleine zijruitjes in combinatie met de kleine achterruit zie, krijg ik het idee dat je een gruwelijk beroerd zicht rondom hebt. Net als bij de Astra coupe het geval is, ziet er misschien wel sportief uit, maar het zicht is belabberd.
Robke
 
Posts: 6061
Joined: Sat 12 Jan 2002 0:00
Location: d'n Berg
Car: Lexus IS250

Postby Adinsx » Thu 15 Jan 2009 9:03

Klopt, het zicht naar achteren is niet bepaald grandioos. Op de autosalon van Parijs kwam ik daar ook al achter. Parkeersensoren zouden dan haast een must zijn, zeker als er een lage auto achter je staat. Dan blijft het wat gokken op de spiegeles ;)

Design vóór functionaliteit zullen we maar zeggen.

Er is overigens een foto van, zal die is even opzoeken (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Merijn » Thu 15 Jan 2009 9:26

Ik vind het maar een vreemd-ogende auto... :S
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31467
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Adinsx » Thu 15 Jan 2009 9:46

ik vind ehm heerlijk :worship:

Image
Image

Graag zo uitgevoerd:

Image


Als dat ding over 3 jaar ook de helft afschrijft net als m'n huidige Clio, dan wordt het wel een kanshebber :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Tom » Thu 15 Jan 2009 10:09

ik vind de achterkant een beetje te lomp/ teveel plaatwerk en een te kleine ruit. Jammer.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby puddinkie » Thu 15 Jan 2009 10:18

puddinkie
 
Posts: 350
Joined: Tue 17 Oct 2006 10:12

Postby Maarten-Jan » Thu 15 Jan 2009 11:46

wat is daarmee?
Maarten-Jan
 
Posts: 4600
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby puddinkie » Thu 15 Jan 2009 12:36

vind t wel wat van elkaar weg hebben....

eigelijk gewoon net een tikkie bij gewerkt..
puddinkie
 
Posts: 350
Joined: Tue 17 Oct 2006 10:12

Postby Maarten-Jan » Thu 15 Jan 2009 13:09

Vind ik eigenlijk niet, de achterruit en de daklijn hebben wel een kleine overeenkomst, maar voor de rest is het toch echt wel verschillend.

En gezien het een coupe is vind ik het niet raar dat de daklijn op andere coupe's lijkt....
Maarten-Jan
 
Posts: 4600
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Hessel » Thu 22 Jan 2009 23:46

vandaag in een 3 deurs megane gezeten, zo'n tce180 errug mooie auto!
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby AnthonyR » Tue 27 Jan 2009 12:15

Image
User avatar
AnthonyR
Moderator
 
Donateur
Posts: 8898
Joined: Thu 22 Sep 2005 15:27
Location: Gorinchem

Postby paulvanrooij » Tue 27 Jan 2009 12:18

vandeweek bij de dealert ff in die 3deurs gezeten, maar wat een belabberd zicht naar achteren en schuin naar achteren zeg! daar kan gewoon een vrachtwagen in verdwijnen, die dode hoek
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby AnthonyR » Fri 30 Jan 2009 15:55

Wit :)

Image

Image
User avatar
AnthonyR
Moderator
 
Donateur
Posts: 8898
Joined: Thu 22 Sep 2005 15:27
Location: Gorinchem

Postby Adinsx » Fri 30 Jan 2009 19:40

Héél héél héél erg gaaaaaf!

Sportpakketje erop, RS blok erin en kom maar brengen (Y) :worship:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Rik Hamberg » Sat 31 Jan 2009 16:24

Jummie, jummie :p .

Image

Image

Te zien bij Hans Jongerius in Woerden.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2416
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby AnthonyR » Sat 31 Jan 2009 20:15

Velgen maken de auto! :worship:
User avatar
AnthonyR
Moderator
 
Donateur
Posts: 8898
Joined: Thu 22 Sep 2005 15:27
Location: Gorinchem

Postby Ivo » Sat 31 Jan 2009 21:42

Ik zal ff fotootje maken van onze coupe, komt een setje hele dikke Borbets onder antraciet 18"

En we hebben nu ook een hele duistere Laguna Coupe staan in het wit, voorzien van 18" matzwart, en matzwarte spiegelkappen....
Ivo
Über-Spammer
 
Posts: 9454
Joined: Sat 11 Jan 2003 17:26
Location: Holland

Postby Arno17 » Sun 1 Feb 2009 10:59

Ivo van Achthoven wrote:Ik zal ff fotootje maken van onze coupe, komt een setje hele dikke Borbets onder antraciet 18"

En we hebben nu ook een hele duistere Laguna Coupe staan in het wit, voorzien van 18" matzwart, en matzwarte spiegelkappen....


Ivo, wat stuur je tegenwoordig?

En staat de Megane III RS op je todo lijstje?... :D
Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, [s]Megane dCi [s]110pk =130pk GT-line[/s], R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Arno17
 
Donateur
Posts: 4737
Joined: Sat 12 Mar 2005 16:06
Location: Hoofddorp
Car: Clio IV 0.9 tce Zen

Postby Ivo » Sun 1 Feb 2009 11:11

Rijdt nu met een Clio RS CUP in het wit... (Y)
Megane RS verwachten we rond de zomer, maar moet zeggen dat ik ook erg te spreken ben over de Tce 180..., wat een fijne en dikke auto is dat :p
Ivo
Über-Spammer
 
Posts: 9454
Joined: Sat 11 Jan 2003 17:26
Location: Holland

Postby Duupke (Ronald) » Sun 1 Feb 2009 11:15

Ivo van Achthoven wrote:En we hebben nu ook een hele duistere Laguna Coupe staan in het wit, voorzien van 18" matzwart, en matzwarte spiegelkappen....



:foto:
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby Maarten-Jan » Mon 2 Feb 2009 8:31

Duupke (Ronald) wrote:
Ivo van Achthoven wrote:En we hebben nu ook een hele duistere Laguna Coupe staan in het wit, voorzien van 18" matzwart, en matzwarte spiegelkappen....



:foto:

:foto:
Maarten-Jan
 
Posts: 4600
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Return to Mégane



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group