ACT: Mégane II

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ff een vraag voor n vriend van me; is er een verschil in kwaliteit tussen een ph I en een ph II Megane? (Zeg een 1.6 16v bijv)

Is de een probleemvrijer dan de andere?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik heb een fase 1 mijn vader een fase 2 (kennis had ook een fase 2)

wel allemaal verschillende uitvoeringen maar ik vind dat ik in mijn fase 1 minder vage storingen heb. de bijrijders raam van mijn vader doet vaag en die kennis had continu problemen met zijn ramen en schuif dak.
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

De remblokjes van mijn Megane Grand Tour 1.6 16v zijn aan vervanging toe.
Dit laat ik doen door een maat van mij.
Nu wilt hij weten wat voor een remsysteem eronder zit.
Bosch,ate/tefes?
Kenteken is 86-px-zl 15-02-2005 dacht ik.

Alvast bedankt.
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

De remblokjes van mijn Megane Grand Tour 1.6 16v zijn aan vervanging toe.
Dit laat ik doen door een maat van mij.
Nu wilt hij weten wat voor een remsysteem eronder zit.
Bosch,ate/tefes?
Kenteken is 86-px-zl 15-02-2005 dacht ik.

Alvast bedankt.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

BOsch volgens mij
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Durf je het niet met zekerheid te zeggen?
Weet niet of het echt uitmaakt.
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Durf je het niet met zekerheid te zeggen?
Weet niet of het echt uitmaakt.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Er zijn twee type remblokken voor de voorzijde verkrijgbaar. Met haakjes aan de uiteinden en zonder haakjes.

Kijk maar eens op http://www.partsbase.nl en gebruik je eigen kenteken. Bij de categorie remmen (droog) staan de twee verschillende types. Remblokfabrikant maakt niet zoveel uit hoor (Bosch / TRW / Ferodo).

Beste kun je even één wiel eraf schroeven om even naar je remklauw te kijken, dan zie je meteen wel welke blokken je nodig hebt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Pleiades
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 29 apr 2012 10:07

Heeft iemand hier ervaring met een audio connection box of iets wat er op lijkt? Ik zat zelf te kijken naar een Dension Gateway Lite BT...
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ik heb een acb. Werkt opzich goed, alleen geen tekst op het scherm is wat lastig zoeken. Maar nog steeds een stuk makkelijker dan constant cd's wisselen of een cd wisselaar (~)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Heb een Carpod 111 BT, van ebay, zelfde als een ACB van Renault alleen nog met bluetooth voor bellen en audio.. orginele mic van de auto weer gebruikt, werkt perfect. Die Dension zal ook wel prima werken.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Christiaan schreef:Ik heb een acb. Werkt opzich goed, alleen geen tekst op het scherm is wat lastig zoeken. Maar nog steeds een stuk makkelijker dan constant cd's wisselen of een cd wisselaar (~)
Foto's hoe dat zit Christiaan??
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik had er een in m'n Clio en die heb ik later in de Mégane overgezet.
Inderdaad, titels van nummers zie je helaas niet, maar je pleurt er een USB-stickje met muziek in en klaar.

Originele Renault ACB is van Dension. Heb ergens nog wel wat foto's daarvan liggen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Jazeker, zit netjes in het dashboardkastje. Alleen even een gaatje boren en kabeltje trekken.

[img]http://i69.photobucket.com/albums/i80/t ... 7805a0.jpg[/img]
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Waar zit bij een Grand tour 2004 de sensor voor de automatische verlichting? De lichtautomaat is defekt staat er als melding in het dashbord. Wat kost deze sensor en moet de foutmelding worden uitgelezen/gewist bij de dealer?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

klopt het dat het brandstoffilter 1 geheel is met de brandstofpomp? dus filter vervangen = hele pomp vervangen? (II RS)... moet bij 240 meende ik, mijn heeft nu 235 gelopen

en is dat zelf te doen via de achterbank of moet de tank er onder vandaan?
Trust me. I know what I'm doing.
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

De accu van de Megane is losgekoppeld geweest.
Nu heb ik de code al achterhaald, maar de code blijft op 0000 staan.
Heb al geprobeerd om het eerste nummer 5 keer 1 in te drukken, maar hij blijft op 0 staan.
Moet ik de accu even loskoppelen zodat hij reset?

Als het ventiel lekt en vervangen moet worden moet dan ook de sensor vervangen worden of staat dit oos van elkaar?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoe wil je de radiocode invoeren dan?

Met de stuurwielbediening-scrollknop kun je het getal kiezen (hij begint bij de meest linkse), met de knop op de onderzijde van de stuurwielbedieningshendel bevestigen, dan gaat ie door naar het 2e cijfer. Na het 4e cijfer de bevestigingsknop (onderkant stuurwielbediening) aantal seconden ingedrukt houden tot je een pliep hoort en de radio aangaat.

Als het ventiel lek is, zul je meteen het complete ventiel moeten vervangen waar dus ook de sensor aan vast zit. Kost meer dan je denkt en de nieuwe sensor moet bij de dealer ingelezen worden. Je kan er ook voor kiezen om het bandenspanningssysteem uit te schakelen zodat je helemaal geen omkijken meer hebt naar dat (niet altijd vlekkeloss werkende) systeem.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Cleaned_Clio_16v
Berichten: 693
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 13:05
Locatie: Oostvoorne

Het is gelukt Martijn bedankt hiervoor.
Het word soms slecht beschreven, maar het is gelukt.

Had gehoord dat het dure grapjes zijn en denk erover na om het systeem uit te schakelen.
Is niet heel betrouwbaar.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik had er uiteindelijk ook gewone ventielen inzitten zonder bandenspanningsmeter. Wat je zegt, niet betrouwbaar. Of de ventielen breken af bij het oppompen (ook al hebben ze daar uiteindelijk adapters voor uitgebracht) en daarnaast zijn ze veel te gevoelig voor temperatuurinvloeden waardoor ze te hoog of te laag gaan aangeven.

Gewoon normale ventielen erin en één keer in de maand de bandenspanning checken, niet meer dan normaal onderhoud. Als je band echt lek is dan merk je dat gauw genoeg.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik rijdt nu zo'n 6 jaar met het systeem en ik vind het uitermate betrouwbaar. Ik heb er nog nooit een foutmelding in gehad.

Als het ventiel lek is, dan loont het om even de band eraf te halen, ventiel te demonteren, al het vuil bij het ventiel en op de velg weghalen en zou dit voldoende moeten zijn.

Onlangs heb ik een andere set velgen gekocht voor de Megane en toen brak er een ventiel af, maar ook hier zijn tegenwoordig oplossingen voor, zodat je voor 2 tientjes gewoon weer verder kunt.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Pleiades
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 29 apr 2012 10:07

En die oplossing is?
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Pleiades
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 29 apr 2012 10:07

Dank! (Y)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Vanmiddag hoorde ik een geluidje bij het openmaken van de achterklep, die je niet zou moeten horen. Daarna ging de klep ook niet meer open.

Ik heb de boel er maar voor weggehaald en het slotje bekeken. Er zitten een paar tandwielen in het slotje die het slot openen. 1 van deze tandwielen heeft 2 nokjes op de zijkant die het palletje omzet.
Beide nokjes waren afgebroken en zodoende werkt het slot niet meer. Ik heb dat enigzins verholpen en kan de klep nog gebruiken.

Heeft iemand voor mij het onderdeelnummer van het tandwiel? Voor zover deze onderdelen los te krijgen zijn?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik heb problemen met het inleren van het raam RV.
Onlangs had de kabel het begeven en heb ik er een nieuw mechanisme ingelepeld.
Een Valeo, maar nu kan ik de motor niet meer inleren.
1 keer lukt het om de eindeloop te bepalen maar ik mag het raam niet helemaal naar beneden laten komen of ik kan terug herbeginnen.
Het lijkt alsof de laatste 3cm er teveel aan zijn.
Ondertussen heb ik op de motor al een andere module zitten die alles zou moeten onthouden zonder resultaat.
Kan het zijn dat de motoromwentelingen misschien beperkt zijn?
Want Valeo lijkt de kabels anders te plaatsen om plagiaat te mijden denk ik.
Heel eigenaardig gevalletje
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoe leer je m in dan? Je gaat alle kleine stapjes naar beneden en weer met kleine stapjes naar boven?

Als het mij goed bij staat hoef je niet helemaal naar beneden om te resetten. Enkel een aantal stapjes omlaag, daarna weer terug omhoog en bij de laatste stap de schakelaar 3 seconden inhouden. Daarna zou het raam met 1 klik van de knop weer automatisch volledig naar beneden / boven moeten gaan.

Is jou inleerprocedure anders?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

MartijnG schreef:Hoe leer je m in dan? Je gaat alle kleine stapjes naar beneden en weer met kleine stapjes naar boven?

Als het mij goed bij staat hoef je niet helemaal naar beneden om te resetten. Enkel een aantal stapjes omlaag, daarna weer terug omhoog en bij de laatste stap de schakelaar 3 seconden inhouden. Daarna zou het raam met 1 klik van de knop weer automatisch volledig naar beneden / boven moeten gaan.

Is jou inleerprocedure anders?
Nee hoor ik doe zoals jij verteld.
Het bizarre aan heel het ding is dat ik ondertussen de batterij heb losgekoppeld om alle ramen te kunnen inleren.
De 3 andere volgen perfect de procedure en blijven werken.
Enkel het raam met het Valeo mechanisme lijkt alles te vergeten eens je het raam te ver omlaag laat komen, en das zo een 3 cm tot boven de opening.
Als je snel bent en te drukt op stop kan je perfect het raam terug sluiten.
Ben je te traag, pech, dan ben je terug vertrokken met de kleine stapjes...
Lijkt een spelletje geworden :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb wel vaker gehoord dat het niet werkt als je geen origineel raammechanisme hebt, ook kan die regelaar naar de klote zijn.
Het is een mooi systeem maar wel temperamentvol!
Plaats reactie