Velgen 6.5J 16 ET44 monteren

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Theedooz75
Berichten: 42
Lid geworden op: do 21 aug 2008 21:28
Car: Megane3, Clio3, R19

Omdat ik regelmatig foto’s van 19’s zie met de 16” Speedline velgen van de Megane I coupe eronder, dacht ik dat Clio IV velgen met exact dezelfde specs ook zouden passen. Voor wel, maar achter klemmen ze tegen de remklauwen.
Dus spacers er tussen zetten. Moet ik dan 5 of 10 mm nemen? Het past nu net niet. Iemand ervaring/advies?

[img]https://preview.ibb.co/im8NEe/2_F71_D5_ ... 5_B923.jpg[/img]
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als je 10mm neemt is het zeker goed. Liefst met een centreer-rand en neem dan ook 10 mm langere wielbouten. Overigens zijn spacers niet toegestaan voor de APK.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zijn wel degelijk toegestaan voor de APK, sterker nog het is geen controle punt. In wetgeving staat dat de wielen niet meer dan 3 cm per kant mogen uitsteken en dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken t.o.v. origineel. Dat eerste is een apk controle punt, het tweede punt niet. Dus zo lang de wielen niet meer dan 3 cm uitsteken, de wielen geen speling vertonen wordt de auto gewoon goed gekeurd met spacers.
Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur.

Keuringseis 5.2.23 gaat over de spoorbreedte.
Deze mag max. 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. In de wijze van keuren staat echter dat deze eis niet getoetst wordt bij de APK. Dus de maat van de spoorbreedte is geen criterium bij de APK!

Keuringseis 5.2.24 geeft aan dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding.

Keuringseis 5.2.48 lid 4 geeft aan dat de wielen onderscheidenlijk banden:
a. goed moeten zijn afgeschermd,
b. niet meer dan 30 mm mogen uitsteken buiten de afscherming en
c. niet mogen aanlopen.

Politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een voertuig moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voortvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is een taak van de RDW en de Politie en niet van de keurmeester APK. De politie kan bekeuren op gebruik van spoorverbreders! , in praktijk gebeurd dit alleen als de spoorbreedte meer dan 2% is toegenomen. 2% lijkt niet veel maar is bij een kleine auto met een spoorbreedte van 150cm al gauw een 30mm, er mogen dan spacers van 15mm gemonteerd worden.
Theedooz75
Berichten: 42
Lid geworden op: do 21 aug 2008 21:28
Car: Megane3, Clio3, R19

Bedankt heren!
Ik had ook al gevonden dat het mag voor de APK. Vroeger niet, begreep ik.
De standaard 15” Vega velgen van de 19 hebben ET36. Ik had al geen originele velgen meer, dus kon dat niet controleren.
Met ET44 heb je dus 8 mm verschil. Met 10mm spacers komen de wielen 2 mm verder naar buiten, en met 5 mm spacers vallen ze 3 mm meer naar binnen.
Heeft iemand nog een goed adres hiervoor? Bij Stroeve vind ik ze wel, maar dan zonder centreerring.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Plaats reactie