ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Yori1985
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 27 jun 2007 14:45
Locatie: Waalwijk

ja ik heb al ff zitten kijke, ik zie ook een sticky met aankoop tips dus laat de vrage maar zitte haha 8)
bas m
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 mar 2007 19:59

Ik heb wel een aardige gezien op marktplaats.
De PT-FZ-36 dit is een gele.
Is iemand iets bekend van dit renaultje.
Groetjes Bas
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dorpels;

http://www.artaparts.nl/showpic.php?pat ... lt_505.jpg

Er is toch ook een type dorpel die niet over het achterscherm gaat? Zodat het nieuwe gedeelte helemaal onder de sideskirts blijft? En daar zitten dan toch ook geen instapgedeelte in?
Waar zijn die andere type dorpels te koop?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik heb deze gebruikt... En naar eigen wens aangepast. :)

Voor zover ik weet zijn er geen andere, maar kan me vergissen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Origineel Renault, das een dorpel tot de deurrand en de achterdorpel is in een compleet scherm verwerkt.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ja, dat wilde ik eerst bestellen... Totdat ik het prijsverschil hoorde. :lol: zonde van je geld, als je achterschermen nog gewoon goed zijn. Scheelt je zo'n 200 euro per kant.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dus beste is om die dorpels van Artaparts te pakken an daar het achterscherm-gedeelte van af te slijpen? Zou misschien ook kunnen voor het instapgedeelte? Zonde om dat allemaal weer te moeten spuiten :p

Ik had inderdaad jou foto''s zitten bekijken Merijn en jij hebt inderdaad maar aan één kant het achterscherm gedeelte laten zitten. Bij mij zijn de achterschermen nog goed, dus dat is in prinipe niet nodig :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Klopt, aan 1 kant heb ik het laten zitten... Heb ik zelf niet gedaan, dat is naar eigen inzicht gedaan door de lassert. :)

Heb je je skirts eraf liggen en ziet het er niet zo jofel uit?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nee, skirts zijn er nog niet af geweest en ik denk dat het daar achter op zich wel meevalt, maar de randjes van de dorpel beginnen lichtelijk weg te lopen :) En er zit toch wat licht laswerk aan te komen voor de APK, dus ik zit nu te overwegen om ook de dorpel meteen maar mee te pakken. Ben ik daar weer voor een jaartje (:p) van af...heb alleen geen zin om de hele bende wat zichtbaar is weer te spuiten, zoals dat achterschermgedeelte bijvoorbeeld :wink: Nou ja, het instapgedeelte moet nog wel kunnen misschien, dat is toch niet zo in het zicht.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Niet om het 1 of ander, maar ik zou op korte termijn je skirts eraf halen en dan je plan trekken. Ik heb gezien hoe ze die dorpels hebben opgeknapt en ik zou daar niet blij mee zijn geweest en ik verwacht ook wel wat problemen daarmee. Je kunt pas zien wat eraan gedaan moet worden, als je alles bloot hebt liggen. En dan nog kan het tegenvallen... Ik hoop voor je dat het meevalt natuurlijk, maar ga er vanuit dat je toch je volledige dorpel moet gaan vervangen en misschien de binnendorpel ook wel.

En mijn idee is altijd: als je het doet, doe het goed... Of doe 'm eruit als je daarover toch nog twijfelt. :) Nu investeren en over een paar maanden wegdoen zou zonde zijn.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, ik ga uiteraard ook uit van het ergst :) Het blijft een 5je...plan is ook al getrokken. Volgende week wordt ie APK nagekeken, dan ga ik alle technische zaken repararen en kijken offie qua roest nog wel APK geschikt is. Daarna ga ik nog met de GT naar Automaxx en daarna gaat ie sowiezo uit elkaar. Al het vakantiewerk wat nu gaat gebeuren gaat waarschijnlijk de GT in :wink: Maarja, het moet maar he...je houd toch van zo'n ding. Ook dat kun jij vast wel begrijpen :wink:

En ja, ik weet achteraf ook wel dat dit niet de beste GT is die ik had kunnen kopen, maarja...toch weer klein beetje sprake van verliefdheid en alles geloven van de verkoper :) eigen stomme schuld en daar wil het ik het verder ook bij laten. Verder ben ik nog steeds blij met de auto, technisch gaat het nog altijd goed (Y) Roest hoort nou eenmaal bij een GT, en daar ga ik dan nu iets aan doen :wink:
En met de nodige adviezen van de experts probeer ik er dan ook weer het beste van te maken...wegdoen lukt me toch niet :D
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat kan ik zeker begrijpen... :) Anders was ik er noooooit aan begonnen. Achteraf gezien was ik er misschien ook nooit aan begonnen trouwens. ;) Maar als ie eenmaal rijdt, hoop ik dat ik dat allemaal vergeten ben. :P

Succes in ieder geval. (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Op zich denk ik dat je niet eens zo'n erge miskoop hebt hoor Martijn, als je soms ziet hoe andere GT's erbij staan. Beter is om nu iets te hebben waarvan je weet wat je hebt.

Ik zou idd eens goed bekijken hoe het onder de skirts is en kijken of je eraf kan komen door alles tot aan de skirtsrand te vernieuwen en zo niet hoeft te spuiten.
Een dorpel lassen is in principe een van de makkelijkste plaatwerkdelen die te lassen is, net als de rest van de bodem wat verder geen spuitwerk kost.

En ach misschien kun je wel de hele dorpel erin laten lassen en het spuiten met uitwaaieren laten doen, d'r zit een mooie knik in je achterscherm waarover je wel een kleurverschil kunt toelaten. Bovendien is zwart daar een van de makkelijkste kleuren in.
Dan weet je iig zeker dat die dorpels voorlopig niet meer komen, dan de rest ff laten aanpakken en je hebt een bovengemiddelde GT binnen de RTC.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Wie kan mij zeggen waarvoor die 2 draadjes dienen die uit dat plaatje komen? Zijn er ook afdekplaatjes zonder die draadjes erin?
[img]http://www.superkitcar.nl/gevraagd.jpg[/img]

Heeft iemand misschien nog ergens zo'n plaatje liggen? (Y)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik denk dat dit een sensor is voor de olietemperatuur. :)

Maar dit zit er origineel niet. :)
5 GT Turbo '88 GT5
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Roy schreef:Ik denk dat dit een sensor is voor de olietemperatuur. :)

Maar dit zit er origineel niet. :)
Orgineel is het toch een dicht plaatje zonder de draadjes?! :s
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ja. :)
Die sensor op de foto zit er origineel niet.

Ff een plaatje geleend..

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3487.JPG[/img]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Oke gezocht: Dat plaatje. :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Daar zit normaal de mechanische benzinepomp op de nokkenas dacht ik.
Alleen ist niet echt een actueel punt voor olietemp, dan is naast de dynamo toch beter.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

of ergens in je carterpan (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Waarom tobben om hem in je carterpan te krijgen als er een kant en klare aansluiting zit. :)
5 GT Turbo '88 GT5
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

daar kan je er makkelijk bij :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En in een opgaand kanaal is actueler meten, dan in het buffervat van de carterpan :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ja dat zal een paar graden schelen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bovendien als er wat gebeurt zie je het veel sneller op je meter.

Als ik aan het toppen was zag je em gewoon bewegen, ik kon ook precies zien wanneer de thermostaat openging etc.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

voor als er echt wat gebeurt heb ik de uitlaattemperatuurmeter
daar zie je het als allereerste op (Y) (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee daar zie je mengselproblemen, dat staat nagenoeg los van je draaiende gedeelte/smeersysteem.
Een lage oliedruk -> oplopende olietemperatuur zie jij niet op je mengselmetertje hoor (S)

Heeft wel een raakvlakje met elkaar, maar blijft toch gescheiden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

mengselmeter zit er ook in
en apart temperatuurmeter achter de turbo

olietemp in carter of kanaal scheelt zon 10 graden verwacht ik
zo groot is die oliebuffer toch niet :lol:
misschien niet de meest ideale plaats achteraf gezien :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Vergeet niet dat de carterpan een koelende functie heeft, en de sensor direct aan de buitenkant (kouwe kant) van de pan zit. Dit kan wel serieus 30-40 graden schelen.

Dacht ooit eens dat Raymundo op de mahabank in Gorredijk is geweest met een peilstoksensor en z'n eigen meter in het opgaande oliekanaal. Daar zat toch wel een fors verschil tussen. Dat ze in de pan iets van 70 graden hadden en op de meter 105-110.

In de pan meten is eigenlijk gewoon waardeloos, daarom heb je vaak van die sandwitchplates achter je oliefilter voor je druk- en temperatuur sensoren.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

mmmm eens kijken naar een nieuw sensortje dan (Y)
en waar moet die dan precies komen?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Vlak onder je dynamosteun zit een afdopbout dop 16 uit m'n hoofd. Beetje schuiboven je oliefilter.
Daar zit iig draad in M14x1,5 uit m'n hoofd (anders ff searchen, M12 kan ook). En dan moet je een sensor hebben met een wat langere angel, omdat het een vrij diep kanaaltje is.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Kijk zondag maar eens bij die van Lex Luco. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

5 GT Turbo '88 GT5
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik heb alleen en heel klein sensortje
setje van improve tuning
sensor moet wel bij de meter passen toch?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jup, nou had ik mijn sensor destijds bij Jeroen Lubking vandaan, kweet alleen het merk niet meer. Werkte iig prima op een equus meter.
Gesloten