ACT: Renault Scoops/Impressies

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Die afvallige lichtunits in de achterklep. Hoe verzin je het?
Of komt dat ook van een Mazda?
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

die twingo is echt afschuwelijk
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Doek is er zojuist afgegaan op de IAA. De RS ziet er wel goed uit, met antraciete 'voorspoiler' als de Clio en Mégane RS.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

jezus wat hebben ze die twingo toch verkracht zeg met die facelift :S
HaDries
Berichten: 233
Lid geworden op: za 4 sep 2010 9:35
Locatie: Thuis
Contacteer:

paulvanrooij schreef:jezus wat hebben ze die twingo toch verkracht zeg met die facelift :S
Juist van voor en achter of is het nu van voor tot achter |:
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

de voorkant vind ik echt niet mooi meer, achterkant kan er nog wel mee door!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Echt jammer, hier gaan ze grote spijt van hebben...
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

oei.... |:
5 Alpine Turbo
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Het is net met al het nieuws van Renault, effe wennen, maar daarna lijkt het zeker wel wat. Zie ook de Clio III RS phase 2 ten opzichte van de phase 1. Daar waren we ook niet enthousiast over, toch?
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

En toch doet, zoals ik al vermoedde, de oude versie direct ook gedateerd overkomen:

[img]http://img143.imageshack.us/img143/649/trss.jpg[/img]

[img]http://img705.imageshack.us/img705/142/ ... 621887.jpg[/img]

Of ben ik de enige hierin?
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

ik heb altijd met de nieuwe renault modellen dat het even moet inwerken bij mij.

En dan na een tijdje vind ik ze toch wel weer mooi. Zo ook de twingo rs. Al heeft wel het eerste model nog steeds de voorkeur :D
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Je kan hem vast niet krijgen in de beurskleur, altijd fijn met die fransen op een beurs.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Wellicht net als met de Mégane III RS die op de beurs in Parijs toen in jaune sirius stond, en nu dus beschikbaar is op de Trophy.

Een Twingo RS Trophy met een 1.4TCE o.i.d.? :)


Overigens komen er ook nieuwe motoren volgens het 38 pagina's tellende persbericht/document.

Energy 1.2 TCe 115 (gaat de K4M vervangen)
Energy 1.5 dCi 110 (extra zuinige variant)

Energy 130 en 150 dCi en nog een 3 cilinder TCe van 900cc.



Overigens eens met Patrick dat je hem even wat vaker moet zien. Ik zie de scoops/spyshots etc alweer een 1,5 maand voorbij komen, en eerste reactie was ook 'gadver', maar het begint te wennen...
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Je hebt misschien wel gelijk Rik, misschien moet ik eraan wennen.
@ Adsinx; meen je dat nou een 150 pk dci blok in een twingo??? whe he bruut
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Dat die nieuwe motoren binnen Renault komen meen ik wel, dat jij het interpreteert als 'in de Twingo' is dan weer verrassender :lol:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Als ze nou ook eens het vermogen opkrikken van dat ding, dan houdt het de 500 Abarth bij en lijkt het er ook meteen op.

Tis ff wennen die lampen in het front ... :(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

AnthonyR schreef:Je kan hem vast niet krijgen in de beurskleur, altijd fijn met die fransen op een beurs.
Volgens de heren van Renault UK is het 'liquid yellow' gewoon beschikbaar straks.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@Adinsx, inderdaad:
TCE90 & TCE115
The switch to the Euro 5 and Euro 6 standards is expected to make gasoline engines even more attractive. The upcoming new TCe units will be developed on a Renault-Nissan Alliance modular engine base.


Two versions will be available: a 3-cylinder, 900-cc powerplant and a 4-cylinder, 1,200-cc unit. With breakthrough power levels for engines of this capacity (100 hp/liter), they will replace the current normally-aspirated 1.2- to 1.6-liter engines.

Equipped with a low-inertia turbocharger, these engines have power ratings that range from 65 kW to 85 kW (90 hp to 115 hp). Renault will develop more powerful versions at a later stage. The design of the engine base will enable direct injection and even higher power outputs per liter. CO2 emissions will be 30 g or 40 g lower than the existing engines with, on some models, CO2 emissions below 100 g/km. The first versions of these engines will be released in 2012.
Dit zijn ze ...:
[img]http://clubrenaultsportives.ath.cx/images/2011/tce.png[/img]
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Stukjes uit het 38 pagina's grote persdossier:
RENAULT SPORT GAMMA: MOOI EN SPORTIEF

NIEUWE TWINGO RS: EEN UITGESPROKEN SPORTIEF DESIGN, EEN 100 % RENAULT SPORT TWINGO
De nieuwe Twingo RS wordt gepresenteerd in de legendarische gele kleur Jaune Sirius. Naast de sportieve grille met vier koplampen heeft de nieuwe Twingo RS de F1 spoiler midden op zijn voorbumper gekregen. Dit stilistische element kenmerkt voortaan het Renault Sport gamma en is een knipoog naar het succes van Renault in de F1. In de achterste wielkasten zijn sportieve luchthappers verwerkt. De
RS heeft Renault Sport 16 inch wielen. Klanten kunnen de buitenkant van de auto persoonlijker maken met behulp van een designpakket waarbij onder meer de F1 spoiler, de buitenspiegelkappen en de RS spoiler worden uitgevoerd in Gris Métal Froid.

Het interieur heeft gele siernaden op het stuurwiel, de stoelen en de dashboardkap. Het dashboard en de radioconsole, het instrumentenpaneel en de uitstroomopeningen aan de zijkant zijn uitgevoerd in Noir Brillant. De kleur wit komt terug op het bovengedeelte van het stuur, de verticale stroken van de sportstoelen en de omlijsting van de toerenteller. De optionele ingebouwde RS Monitor die zo succesvol is bij de Clio RS en de Mégane RS is ook beschikbaar voor de Twingo RS.

MÉGANE RS TROPHY: 265 PK EN VEELZIJDIGHEID OP DE KOOP TOE
De Mégane RS Trophy (niet leverbaar in Nederland) heeft het ronderecord van de Nordschleife verbroken in de categorie hatchbacks met voorwielaandrijving, in een tijd van 8 minuten en 8 seconden. Zijn 2.0 turbomotor van 265 pk (zie onderstaand kader) ontwikkelt een maximaal koppel van 360 Nm. Veelzeggende onderdelen als het cup-chassis, de onafhankelijk scharnierende voortrein, het differentieel met beperkte slip, de Brembo remmen en Bridgestone RE50A banden zorgen voor een racy weggedrag. De Mégane RS Trophy is een veelzijdige auto die ontworpen is om maximaal rijplezier te bieden.





Nog betere prestaties met de 2.0 turbo Renault Sport op de Mégane RS Trophy!
 viercilinder turbomotor van 1.998 cm3.
 Ontwikkeling van de technische definitie van de 2.0 Renault Sport turbomotor (type F4Rt RS) voor meer comfort en souplesse.
 Verbeterde inlaat om rekening te houden met de stijging van druk en temperatuur.
 Verhoging van de turbodruk naar 2,5 bar (+ 0,2 bar).
 Groter vermogen van 265 pk (+ 15 pk).
 Koppel 360 Nm (+ 20 Nm) dat voor 100% beschikbaar is over een zeer breed toerenbereik van 3.000 tot 5.000 t/min.
• Verhouding gewicht/vermogen van 5,09 kg/pk; specifiek vermogen van 132,5 pk/liter.
“Ons mechanische beleid berust op twee aspecten: aan de ene kant de introductie van nieuwe technologieën voor de aandrijfgroepen met verbrandingsmotoren, diesel en benzine; aan de andere kant, de ontwikkeling van een gamma elektrische aandrijfgroepen. Deze strategie levert ons de Europese toppositie op het gebied van CO2–uitstoot voor ons gamma.
Ons mechanische beleid vertaalt zich in regelmatige introducties: in 2010, een nieuwe automatische EDC-versnellingsbak; in juni 2011, de introductie van de Energy dCi 130 motor, de 1e diesel van onze Energy-familie, deze zomer gevolgd door de 2.0 Energy dCi 130 en 150. Ter gelegenheid van de beurs van Frankfurt presenteren we twee nieuwe motoren: de Energy dCi 110 en de Energy TCe 115. Deze laatste markeert de vernieuwing van ons benzinegamma, dat in Europa vanaf begin 2012 op de markt komt. Hij zorgt voor bijna 30% minder CO2-uitstoot in vergelijking met ons huidige gamma.” Jacques Prost, Directeur van de mechanische engineering.

Na de lanceringen van de Energy dCi 130 en de 2.0 Energy dCi 130 en 150 wordt de Energy-familie uitgebreid met twee nieuwe motoren: een geheel nieuwe benzinemotor Energy TCe 115 en een complete metamorfose van de dCi 110, de Energy dCi 110. Het motorengamma Renault Energy staat voor:
 Mechanische prestaties die berusten op de technologie van Renault in de F1: met de Energy-motoren laat Renault zijn klanten profiteren van de technologie die het merk in de wedstrijdsport heeft verworven. De 34 jaar ervaring in de F1 en negen wereldtitels voor constructeurs zorgen voor een unieke verzameling technologieën voor deze klasse.
 Technologieën: motoren gebaseerd op een nieuwe vorm van downsizing – met de toevoeging van een Stop & Start systeem en het terugwinnen van energie bij het remmen – en een aanbod technologische vondsten dat ongekend is voor deze cilinderinhoud.
 Een gemeenschappelijke filosofie: het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de kilometerkostprijs drastisch verminderen, en daarbij rijplezier bieden met een kwaliteitseis op alle niveaus.




F1 EN SERIEGEPRODUCEERD, EEN ZELFDE DOEL:
HET TOTALE MECHANISCH RENDEMENT VERBETEREN
Of ze nu aan de seriegeproduceerde auto’s werken of aan racewagens voor de Formule 1; de motorenfabrikanten van Renault streven een gemeenschappelijk drieledig doel na. Krachtige, betrouwbare en steeds zuinigere motoren ontwerpen. Er zijn daarom talrijke overeenkomsten:
 Er worden uitwisselingen georganiseerd: door de overplaatsing van medewerkers van Renault Sport F1 naar de mechanische engineering van Renault, profiteert het Energy-gamma van de knowhow van de motorenfabrikanten die het merk in de F1 heeft verworven.
 Renault profiteert van de expertises van Renault Sport F1 op de volgende vlakken:
o de kennis van de constructies van vierkante motoren,
o de beheersing van de verbrandingsmotor en het koelcircuit,
o de vermindering van wrijvingen,
o het delen van berekenings- en meetgereedschap (90% van de software gemeenschappelijk),
o het delen van softwaremethodes met kortere ontwikkelingsplanningen.

ENERGY TCe 115: EEN 1.2 LITER MET ONGEKENDE PRESTATIES, TOONBEELD VAN ZUINIGHEID

DE VERNIEUWING VAN DE BENZINEMOTOREN IN EUROPA
Door de technologie die voor de dieselmotoren wordt gebruikt, toe te passen op benzinemotoren, worden deze een stuk aantrekkelijker. Renault heeft daarom besloten om hier flink in te investeren en zal de komende maanden een vernieuwd gamma zuinige en nog milieuvriendelijkere Energy TCe motoren op de markt brengen. De Energy TCe-familie vormt een nieuwe fase in de strategie van Renault en moet in 2015 85% van de verkochte benzinemotoren van het merk vertegenwoordigen.







DE MOTOR MET DE BESTE VERHOUDING VERMOGEN - EFFICIENCY
Een geheel nieuwe motor komt vanaf het eerste halfjaar van 2012 beschikbaar voor de Mégane/Scénic-familie, en vervangt geleidelijk de 1.6 16v 110 pk (type K4M).

Ten opzichte van deze motor biedt hij betere prestaties, terwijl de cilinderinhoud circa 25% kleiner is:
 een 1.2 turbomotor (1.198 cm3) met vier cilinders en directe inspuiting,
 een vermogen van 115 pk (+ 5 pk),
 een maximaal koppel van 190 Nm (+ 40 Nm) dat beschikbaar is vanaf 1.750 t/min, waarvan 90% vanaf 1.500 t/min,
 een 25% lager brandstofverbruik, oftewel meer dan 1,5 l/100 km ten opzichte van de vorige motor (1.6 16v) en een bereik dat vergelijkbaar is met dat van een dieselmotor,
 een flink lagere kilometerkostprijs door een laag verbruik door de aanwezigheid van een distributieketting.
 de nieuwste vorm van downsizing:
o Motorblok volledig van aluminium
o 100 pk/liter: een uniek vermogen voor een 1.2 benzinemotor
o Modulaire familie: TCe-versie van 90 pk verwacht: drie cilinders van 900 cm3

EEN BUNDELING VAN TECHNIEKEN TEN DIENSTE VAN DE PRESTATIES EN DE EFFICIENCY
De Energy TCe 115 is de eerste turbo benzinemotor van Renault met directe inspuiting. Door het koppel van 190 Nm, dat niet onderdoet voor een 2.0 liter motor en dat beschikbaar is vanaf 1.750 t/min, levert de Energy TCe 115 hetzelfde acceleratievermogen als een 1.6 liter motor. Deze prestatie wordt mogelijk door de toepassing van nieuwe technologieën, waarvan er een aantal in de F1 is gebruikt:
 Vierkante motorconstructie: deze constructie komt uit de Formule 1 en maakt het mogelijk om de afmetingen te beperken en dezelfde prestaties te leveren.
 Beperking van de wrijvingen: dit beperkt het energieverlies. De motor verbruikt op deze manier minder brandstof om de gevraagde hoeveelheid energie te leveren en wint zo aan duurzaamheid en robuustheid:
o Oliepomp met variabele cilinderinhoud met elektronische besturing: de oliedruk wordt afgestemd op de behoefte van de motor naargelang de gebruiksomstandigheden. Voordeel voor de klant: minder verbruik en CO2-uitstoot, betere prestaties.
o Distributieketting met weinig wrijving: deze verbeterde ketting heeft een hydraulische spanner die hem constant gespannen houdt om de wrijvingen maximaal te beperken.
o Diamond Like Carbon op de kleplichters van de nokkenas. Deze oppervlaktebehandeling wordt al jarenlang in de F1 gebruikt en heeft mechanische eigenschappen die zorgen voor een aanzienlijke beperking van de wrijvingen en een hoger energierendement van de motor voor betere prestaties en een lager verbruik.
 Directe benzine-inspuiting: de inspuiting vindt direct plaats in de verbrandingskamer, waardoor het rendement wordt verbeterd. De verbranding is verbeterd, voor een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.
 Variabele nokkenastiming met Variable Valve Timing. In combinatie met een turbodruk door de geïntegreerde turbospruitstuk kan het maximale koppel vanaf de laagste toerentallen en over een zeer groot bereik worden benut.

De expertise van de engineers van Renault Sport F1 ten dienste van de Energy TCe 115 motor
Renault wilde de technologie van Renault Sport F1 verwerken in het ontwerp van de Energy motoren. Hiervoor heeft de afdeling Mechanische Engineering een beroep gedaan op de talenten van het Formule 1-team om het ontwerp van deze nieuwe motoren op zich te nemen. Jean-Philippe Mercier heeft zich toegelegd op de engineeringonderzoek van de Energy TCe 115 motor.
Jean-Philippe Mercier, verantwoordelijke van de mechanische engineering van de Energy TCe 115 motorenfamilie: ‘‘In de jaren tachtig waren we voorlopers op het gebied van downsizing in de F1. We slaagden er toen al in om 850 pk te halen uit 1.500 cm3 van onze V6 turbo. Deze ervaring heeft ons goede kennis opgeleverd van motoren met een groot vermogen per liter cilinderinhoud. Ik heb mijn knowhow toegepast op het specifieke vermogensonderzoek voor de Energy TCe 115. We hebben een resultaat van 100 pk/l behaald, een première voor een 1.2 motor. En Renault is nog niet eens uitontwikkeld.”


ENERGY dCi 110: DE METAMORFOSE VAN DE dCi 110

EEN PRIORITEIT VOOR RENAULT
De middenklasse motor dCi 110 is te vinden in één op de drie auto’s van Renault, van de Twingo tot de Laguna. In 2010 zijn er bijna een miljoen stuks van geproduceerd. Deze vernieuwde versie zal eerst worden aangeboden op de Mégane/Scénic families en wordt daarna uitgebreid naar de andere modellen.

EEN HOGER MOTORKOPPEL, EEN LAGER BRANDSTOFVERBRUIK EN EEN SUPERLAGE UITSTOOT
 Koppel van 260 Nm, een stijging van 20 Nm, beschikbaar vanaf 1.750 t/min
 Het vermogen blijft onveranderd: 110 pk bij 4.000 t/min
 De Mégane Energy dCi, de 110 nieuwe speerpunt: onder de grens van 100 g/km CO2, ongeveer 4 l/100 km.

TECHNOLOGIE: DE METAMORFOSE VAN DE dCi 110
 Minder vermogensverlies door een innovatieve constructie van de turbo. Het traject dat de instromende lucht aflegt is vereenvoudigd, waardoor het rendement van de turbo wordt verhoogd voor betere prestaties bij hetzelfde brandstofverbruik.
 Snel reagerende, lichtgewicht turbo: de reactietijd in de lage toerentalgebieden is nog sneller door verbeterde afmetingen van de turbine.

Net als bij Energy TCe 115 motor heeft Renault er alles aan gedaan om de wrijvingen zoveel mogelijk te beperken.

Overname van het technologische ‘pakket’ van de Energy dCi 130 motor:

 Stop & Start systeem: de Stop & Start technologie houdt in dat de motor automatisch afslaat als de auto stilstaat. Er worden geen vervuilende gassen meer uitgestoten. Dit systeem bespaart meer dan een liter brandstof per 100 km in stadsverkeer. Als de bestuurder het koppelingspedaal intrapt, start de motor direct weer. Om ervoor te zorgen dat de motor herhaaldelijk opnieuw kan worden gestart, is de startmotor versterkt evenals het inspuitsysteem. Het hele motorblok is afgesteld voor 410.000 startcycli per 300.000 km, dit is bijna zeven keer zo veel als bij een klassieke motor.
 ESM (Energy Smart Management): dit systeem maakt het mogelijk om de kinetische energie van de auto via de dynamo terug te winnen tijdens het afremmen en deze op te slaan in de accu. De elektrische stroomverbruikers als de verwarming, verlichting en radio worden zo direct gevoed door de accu, wat de dynamo ontziet. De energie zal met name opnieuw worden gebruikt voor het herstarten van de auto.

 Uitlaatgasrecirculatie (Exhaust Gas Recirculation (EGR)): In navolging van de Energy dCi 130, maakt de Energy dCi 110 gebruik van de lagedruk-EGR technologie. Deze technologie bestaat uit het opvangen van de uitlaatgassen nadat ze door de turbine en het roetfilter zijn gegaan.
Een lagedrukkoeler koelt deze gassen vervolgens af en voert ze daarna terug naar de turbo, waar ze worden vermengd met de instromende lucht. Door deze techniek neemt de turbodruk toe. Vervolgens worden ze met lucht afgekoeld in de turbokoeler en nemen ze voor een tweede keer deel aan de verbranding. Met dit zogenaamde ‘koude’ circuit kan de uitstoot van stikstofoxiden beter worden beperkt dan met de traditionele hogedruk-EGR (zie volgende kader). Het rendement van de motor is hoger en de verbranding verbetert.
Voor de lagedruk-EGR technologie is een motorconstructie nodig die de afstand tussen de katalysator-roetfilter en de luchtinlaat beperkt. We hebben het daarom over een uitlaatgasbehandelingssysteem onder turbo. Door deze nabijheid wordt het mogelijk om:
o de katalysator en het roetfilter te laten werken bij hogere temperaturen, waardoor de efficiency toeneemt,
o een lagedruk-EGR circuit te ontwerpen dat compact en efficiënt is.

EGR (voor Exhaust Gas Recirculation) is een technologie die wordt gebruikt om de basisuitstoot van de motor te beperken.
In het geval van de traditionele EGR (zogenaamde hogedruk), worden de gassen opgevangen zodra ze de verbrandingskamer uitkomen en meteen opnieuw in de inlaat ingespoten, gemengd met lucht. Zo wordt de vorming van stikstofoxide tijdens de verbranding beperkt, wat het nadelige gevolg heeft dat de inlaattemperatuur hoger wordt en de turbodruk lager, twee factoren die een negatieve invloed hebben op het motorrendement.


 Automatisch en thermostatisch geregelde oliepomp: de cilinderinhoud van de pomp past zich aan om op elk moment een geschikte oliedruk te leveren en zo het energieverbruik te beperken. Een temperatuursensor stelt in real time de werking af en beperkt zo de wrijvingen ten gevolge van de viscositeit, wat een direct voordeel oplevert voor het brandstofverbruik.

Voorbereiding Euro 6: De ingebouwde constructie Katalysator-Roetfilter en de lagedruk-EGR technologie zorgen ervoor dat de motor gemakkelijker kan worden aangepast aan de Euro 6-normen. In dezelfde lijn is de compressieverhouding verhoogd naar 15,6: 1 (vs 15,2: 1).

RENAULT LAGUNA MET 118 G/KM CO2 MET DE 2.0 ENERGY dCi 130 EN 150
De Renault Laguna is het eerste model met de 2.0 Energy dCi 130 en 150:
 Prestaties: 4,5 l/100 km (130 en 150 pk), 118 g/km CO2 en een verlaging van 18 g (13%). Daarmee behoort hij tot de beste motoren binnen het D-segment,
 Dezelfde felheid: vermogen van 96 en 110 kW (130/150 pk), koppel respectievelijk 320 Nm/340 Nm. Door een nauwkeuriger afstelling is de reactietijd verbeterd,
 Nog meer technologie: Stop & Start systeem met terugwinnen van energie tijdens het afremmen, oliepomp met variabele cilinderinhoud, thermomanagement, gekoelde uitlaatgasrecirculatie,
 Beperking van de wrijvingen,
 Verbeterde akoestiek: nog stiller dan de huidige motor.

UITBREIDING VAN DE ENERGY-FAMILIE
Renault breidt zijn nieuwe motoren geleidelijk aan uit naar het hele gamma. De ontwikkelingen van de bestaande motoren zullen ook profiteren van het technologische pakket dat hiervoor is ontwikkeld. Dit is het geval voor de 2.0 dCi motor van de Laguna, die nu de Energy dCi wordt (zie hieronder). Deze snelle toepassing van de technologieën op de motoren van Renault zal bijdragen aan de beperking van de CO2-uitstoot van het merk.

En verder heel veel meuk over de elektrische auto's en de kwaliteitsslag behaald bij de huidige modellen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Worden wel interessante motoren met toch wel erg lekkere prestaties!
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

[quote author=Maarten-Jan Mulder link=topic=374.msg7918#msg7918 date=1316088231]
Zou wat zijn zeg.... ik hou mijn hart vast dat ze niet de golf gti toer opgaan (Zwaarder, minder vermogen)....

[img]http://img135.imageshack.us/img135/329/dark1t.jpg[/img]
[img]http://img508.imageshack.us/img508/1063/dark2r.jpg[/img]

Het model wordt in elk geval wel erg mooi.
[/quote]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Die heeft naast een Ibiza geslapen. :s
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

voorkant (Y)
achterkant... :nee:
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat ziet er best goed uit!
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Die is wel erg mooi (Y)
Alleen de positie van de kentekenplaat is een beetje Peugeot
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik vind het echt wel wat, zeker met een actieradius van 160km of meer goed te doen als 2e auto'tje (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Als de prijs er ook naar is... Maar ben er bang voor. Ik blijf erbij dat elektrisch rijden het op korte termijn niet gaat worden en dat Renault hiermee de plank misslaat.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

De prijs zal lager liggen dan de anderen omdat Renault de accu laat leasen ipv in de aankoop meenemen. Zo loop je ook niet te klooien met een accu die in de jaren verslechterd.

Nee, het is nog lang niet zover. Vorig jaar de iMIEV getest door een collega, en dat is gewoon waardeloos. Zeker als je van de importeur terug moet naar Doetinchem. Kachel uit, lampen uit, achter vrachtwagens aanklampen, etc. etc.

Maar als tweede auto? Ik zou er best woon-werk mee kunnen rijden hoor. Want het trekt wel op als een speer (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het gaat nooit iets worden... :)

Ik woon in een appartement zonder garage. Waar ga ik dat ding opladen? :lol:

Ik vind het overigens wel echt een leuke auto om te zien.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

@Merijn
[img]http://www.budgetland.nl/images/kabelha ... 735424.jpg[/img]

:p

Laat de Clio IV maar hier op gebaseerd zijn, maar dan wat stoerder.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Iemand heeft de spyshots van de Clio IV geshopt en dat ziet er zeker niet verkeerd uit:

[img]http://i45.servimg.com/u/f45/11/35/09/67/clio4r10.jpg[/img]
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Plaats reactie