Hatsikidee! Toch maar weer een èchte GTT [ontkoppelen]

Vertel hier alles over je project.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ja...een nieuwe project-topic...
Daar is het tijd voor.
Na een vrij heftige periode die eindigde met het overlijden van mijn vader en het leeghalen/verkopen van het huis waar ik ben opgegroeid is het nu hoog tijd voor een verse start.
En daar hoort een nieuw project bij.
Dit keer dus met een licht emotionele lading...
Mijn vader was namelijk ook auto-gek. Heeft ooit zelf een 5 GTS gereden, een groot deel van zijn carrière bij Autovisie gewerkt en zijn laatste auto was een klassieke Mini Cooper.
Hij vond het dan ook altijd prachtig dat ik maar met die 5jes bleef klooien. "Niet verstandig...maar gewoon leuk!". Een motto dat ik van hem heb overgenomen.
Daarom heb ik ook vrij snel al besloten dat ik een deel van zijn erfenis ga gebruiken om de Renault 5 GT Turbo te bouwen die ik altijd al gewild heb.
Ik weet zeker dat hij dat fantastisch had gevonden.
Niet verstandig...maar gewoon heel erg leuk. :smile:

Nu heb ik natuurlijk nog steeds dat andere project...
Mijn zelf omgebouwde 5 TR-T. ( http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 42&t=28323 )
Hoop bloed, zweet en tranen (en geld...) ingestoken.
Maar ik heb besloten om dat project toch te gaan beëindigen.
Voordat ik er straks nog veel meer tijd/geld in ga steken om hem helemaal mooi te krijgen, heb ik toch besloten om een echte GTT als basis te gaan gebruiken.
Scheelt me een hoop tijd en werk in kleine dingetjes en voelt ook gewoon beter om een èchte te hebben....
Daarnaast heb ik de afgelopen 15 jaar de prijzen van die dingen ook wel in de gaten gehouden.... 8)
De bedragen waar ze tegenwoordig voor weg gaan zal ik never nooit niet krijgen voor een omgebouwde 5 TR.
Maar goed, daar gaat het me natuurlijk niet echt om. Deze auto bouw ik voor mezelf. Om in te rijden. Als het even kan iedere dag! (zoals ik nu ook doe)
Maar het is toch de ouder/wijzer wordende kerel in mij die het een beter plan vind om te investeren in een auto die in waarde stijgt dan in een bodemloze put waar je nooit meer iets van terug ziet.

Goed lange intro (as usual...)
Aan de slag!

Zoals sommigen van jullie al op Facebook hebben kunnen zien (wat een leuk klein wereldje is het toch...) ben ik gister weggereden in de auto die ik als basis ga gebruiken.
De TG-41-LK. Een witte GT Turbo uit '88. Zelfde jaar als mijn allereerste GTT/auto (En het kenteken geeft 1.4 GT achterstevoren... :beer: :smile: )
Hij heeft ooit schade aan de voorzijde gehad maar dat is grondig gerepareerd. Tevens is er een jaar of 8, 9 geleden zeer veel nieuw plaatwerk opgezet en is er nu, vele jaren later, nog steeds vrijwel geen roest op de auto te bekennen. Daar is voor zover ik kan beoordelen dus goed werk geleverd.
Essentieel voor iemand zoals ik met een roest-trauma....
Daarnaast is het gewoon een zeer complete GT met alles erop en eraan en een duidelijke en eerlijke historie (in de vorm van foto's en bonnen).
Zelfs de centrale deurvergrendeling met afstandbediening doet het nog. (had ik nog niet eerder gezien)

HIER alle foto's! :foto:

Afbeelding

Afbeelding


Goed, wat is het plan...

- Zo goed als volledige restauratie

Ga het dit keer iets serieuzer/grondiger aanpakken. Wil echt dat het een mooie 5 wordt.
Gaat me niet om originaliteit/authenticiteit. Wil hem gewoon bouwen zoals IK hem wil.
Ga dit keer ook zeker iets meer uitbesteden aan anderen dan normaal... Heb daar nu eindelijk de financiële middelen voor en het scheelt me gewoon enorm veel tijd (en geeft minder kans dat zo'n project halverwege strand...).
-carrosserie volledig aanpakken zodat hij echt 100% roestvrij is (en voorlopig blijft!) incl. spuitwerk
-blokje opnieuw opbouwen (beetje extra vermogen is ook wel de bedoeling)
-technisch verder helemaal netjes maken
-elektra vernieuwen/probleemloos krijgen
-interieur opknappen

Ik snap dat het een beetje een droog begin is zo met alleen maar een lap tekst en geen foto's.... :p
Krijg binnenkort een zooi foto's van de vorige eigenaar. Daar zal ik er een aantal van posten. Ook mooi de historie van de auto in beeld gebracht.
En daarna zullen er nog veeeele foto's volgen van het werk dat er aan gedaan wordt.

voor nu: to be continued..... :smoke:



FOTO EDIT!!! :foto:

In plaats van ze allemaal te posten kun je de hele serie hier vinden: https://goo.gl/photos/3CYAzJqPD1Qw5idXA
Laat mooi het hele verhaal zien van hoe hij er ooit bij stond... met schade.... en roest op alle(! :( ) bekende plekken....
En wat er allemaal aan gedaan is om hem een nieuw leven te geven. (Y) (Y)
Laatst gewijzigd door spir@l op za 20 apr 2019 18:51, 31 keer totaal gewijzigd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Mooi verhaal Krijn....
Geniet eerst ff een seizoen van je GTT voordat je hem gaat restaureren.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Geniet nog elke dag van het GTT-gevoel in mn TR-T...
Deze is echt aangeschaft om helemaal naar mijn smaak op te bouwen.
Al zal ik er natuurlijk eerst ook even in zn huidige staat van genieten.... :smile:
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Helemaal met Jochem eens. Ik zou er zeker voor de winter niet aan beginnen. Wat ik lees is een nagenoeg roestvrije 5 GT Turbo. Plankgas met dat ding :lol:
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Alvast veel succes gewenst en een mooi doel van je erfenis. Denk dat de ouweheer dat absoluut fijn had gevonden.

Nu ff je oude topic doorspitten. ;) :worship:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nice Krijn! Zat gisteren die aflevering van Car S.O.S. van de GT Turbo te kijken en kreeg er al weer jeuk van :p Het is een lange weg om een volledige resto uit te voeren, maar het is het zeker waard!

Leuk ook trouwens om een andere GT Turbo in de buurt te hebben (Y) :smile: Mocht je ooit ergens hulp (of morele steun :smile:) nodig hebben dan geef maar een gil. Onder het motto; been there, done that.

Kom nu maar op met die :foto:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Mooie GT turbo en een mooie nagedachtenis!
Lekker van genieten en je eigen ding er mee doen!
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Leuk Krijn, succes! En klopt, de zomer komt eraan dus eerst rijden en in de winter lekker aanpakken
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hij staat echt niet meteen in de stijgers.
Ga er ook zeker eerst mee rijden!
Maar ik kan maar in één auto tegelijk rijden en ik heb de TRT ook nog. Zonde als die nu alleen maar stil staat omdat ik alleen nog maar in de GT rij....
Dus het is wel echt mijn bedoeling om de gt binnenkort al te gaan restaureren. Dan kan de TRT weg en kan ik gewoon voor de volle 100% van de gt gaan genieten.

Martijn, die aflevering Car SOS was fantastisch ja. Zo leuk om te zien dat er zoveel mensen zo enthousiast over die autootjes zijn.
En bedankt voor de aangeboden hulp! (Y)

Hier trouwens het filmpje dat, nog bijna voordat ik thuis was, op facebook verscheen....
Kwam ook doordat ik heeeeel rustig naar huis reed vanwege een auto vol onderdelen....
https://www.facebook.com/5gtturbo/video ... 689291112/

Foto's komen....
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Wat enorm gaaf zeg! Een hele verstandige & mooie keuze. (Y)

Hoop dat we jou en je GTT weer eens wat vaker tegen gaan komen.

Zat er nou al een RTC nummerplaathouder op?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Leuk, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst ! (Y)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Foto's laten nog even op zich wachten, mensen....

Alvast even een vraagje.
Zoek een kwalitatief goede koelventilator voor op de radiator.
Heb een dikke 50mm alu rad. Zoek dus een zo plat mogelijke ivm de beschikbare ruimte.
Heb er nu een of ander Frans ding opzitten die bij de rad mee kwam, maar die zijn kwalitatief gewoon niet erg sterk... (eerste heeft het een week volgehouden...tweede begint nu ook al herrie te maken..... (U) )
Daarnaast vind ik dat montagesysteem met die plastic rommel die je door je rad. prikt ook helemaal kut.
Een merk dat ik vaak zie langs komen is Spal.
Nu kwam ik deze tegen die volgens mij wel redelijk hetzelfde is wat afmetingen betreft.
http://www.spalventilator.nl/spal-venti ... 29868.html
Zuigend
Fandiameter 280mm Buitendiameter 310mm Dikte 52mm 12V,
Vrijblazend: 1630 m/h Ampere max: ca. 9,3 Type: VA09-AP12/C-54A


Heeft iemand ervaring met Spal?
En...welke maat heb je erop?
En...dit montagesysteem lijkt mij veel mooier. Hoe hebben jullie hem vast zitten?
http://www.spalventilator.nl/spal-bevestiging.html
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

voor :foto: zie de openingspost... :smile:

En Chris, Ik zal proberen deze GTT (met mij erin) weer wat vaker te tonen op meetings enzo.
Hij verdient het om gezien te worden.
Geen idee wat voor plaathouder er op zit.....
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Die is grondig aangepakt! Mooi zo'n fotoreportage! Altijd weer bekende rotplekken bij die rijdende bruistabletten! :grin:
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Spal is een goed en kwalitatief merk (wel een tikje duur). Ik heb er één van AX Autoparts (Frankrijk) en die voldoet alleen is die bij mij ook al eens gesneuveld (cheap Chinese motor). Ik heb gekozen voor de zo grootst mogelijke fan die past, in mijn geval net zo groot als het complete koeloppervlak (zit bij mij een diesel radiateur in). Zelfs bij 25 graden en file blijft de 5 mooi op temperatuur.

Ik zou kijken wat je qua ruimte kwijt kunt en daar een fan op bestellen. Teveel koeling voor een GTT bestaat niet. Bevestiging zoals je voorstelt werkt ook prima. Moet je alleen wel even kijken wat voor montagepunten je nu hebt op je huidige radiateur. Er moeten natuurlijk wel punten zijn waarop je die beugels gaat plaatsen, ik weet niet waar die bij een alu radiateur zitten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Inderdaad erg grondig aangepakt! (Y)
En een kleine 10 jaar later ziet het er nog steeds erg goed uit zonder noemenswaardige roest.
Is dus goed werk geleverd.

Moest wel erg lachen vanmorgen toen het knipperlicht ineens dubbele snelheid ging knipperen....
Zo herkenbaar... :lol:
Blijven toch oude Renaultjes.... :)

Naast dit kleine elektra-probleempje zijn dit (tot nu toe) de punten die aandacht nodig hebben.
- Koppeling
Zit iets van een "groep A" koppeling in. Maar ik moet hem echt bijna door het tapijt trappen om te kunnen ontkoppelen. Niet fijn. En soms is hij gewoon echt helemaal niet goed te ontkoppelen. Met knarsende tandjes als gevolg. Geen idee of dit te maken heeft met het stelmechanisme of de koppeling zelf.

- Bak
Erg hakerig en "roerig"...voelt een stuk minder solide dan degene in de TRT (gereviseerd). Misschien dat ik die ga ruilen.

- kraken voorin bij sturen op lage snelheid
Veerpoten/toplagers???

- Centrale vergrendeling
De afstandbediening werkt! (met een beetje aandringen... :smile: ) Super leuk natuurlijk, maar ik kwam er per ongeluk achter dat hij de bestuurders kant niet op slot zet.....(!!!) Het knopje gaat gewoon niet ver genoeg naar beneden. Wanneer ik hem zelf indruk zit hij gewoon wel goed op slot.
Motortje? Beetje reinigen/smeren?

- Dash-verlichting
Tellerbak is half verlicht. Lastig te zien hoe hard je gaat in het donker... :D
Verlichting klokje doet het niet. Is dat lampje uberhaupt te vervangen?

- Stationair is beetje laag
Zit nu rond de 700/800tpm. Geloof dat hij rond de 800/900 hoort te zitten? maar hij trilt echt teveel... (( :( )) (stugge motorsteunen....)
Lijkt ook af en toe tegen afslaan aan te zitten.
Met een beetje gas loopt hij rond de 900/1000tpm mooi rustig.
Zou een easy fix moeten zijn, maar ik heb nog even geen tijd/zin gehad om direct te gaan sleutelen als het niet noodzakelijk is...

- Openluchtfilter
Heb de discussies nog even doorgelezen...
Ja, het maakt een mooie bak herrie.... Als een straaljager dat aanzuig/turbo geluid....
Misschien zelfs iets too much.... (oh mijn god...zei ik dat nou echt.... ik wordt oud...)
Maar waar ik vooral geen fan van ben is dat het ding vlak naast de turbo hangt. Wat mij betreft verre van ideaal.
Denk dat ik daar gewoon de originele airbox voor ga gebruiken.

- Remmen
Remt prima, maar bij hard remmen een beetje trillerig. (kromme schijf? rotte blokjes?)
Denk dat ik sowieso de remmerij van de TRT over ga zetten (16v schijven voor/grotere HRC/gloednieuwe klauwen achter).

De dikkere alu radiator en intercooler van de TRT komen er ook op.
Mooi moment om er een degelijke fan op te zetten aangezien degene die er nu op zit nare geluiden begint te maken...
Die Spal fan heeft om en nabij exact dezelfde afmetingen als degene die er nu op zit.
Betaal graag wat meer voor een degelijke fan. Vind het een rot klusje om die hele rad er elke keer uit te moeten trekken omdat de fan weer gaar is....
En sinds ik die dikke rad erop heb zitten heb ik ook nooit problemen met koeling gehad.

Straks eerst maar eens voor de APK laten nakijken.
Even kijken wat daar uit komt.
jacques
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het verhaal over koppelen en schakelen. Ik heb het pas gehad met onze VW Polo. De koppeling slip totaal niet, maar de auto gaat krakend in zijn achteruitversnelling.. Het zelfstellende mechanisme vervangen door een afstelbout, maar het probleem bleef. Dus uiteindelijk de koppeling kompleet met drukgroep vervangen. Tijdens vervangen werd duidelijk dat de veren van de drukgroep waren ingezakt. De koppeling kwam niet goed vrij. Nu koppelt en schakelt hij weer prima. Ik wil hiermee aangeven dat de drukgroep wel degelijk een oorzaak van moeilijk schakelen kan zijn.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mijn eerste verdenking gaat in dit soort zaken altijd uit naar het stelmechanisme. :-)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

lampje klokje is te vervangen en er zit gewoon een stationairschroef of de carb. dus ook dat is niet moeilijk.
de rest iets meer aandacht....en tijd (Y)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Wat betreft koppelen/ontkoppelen....check de koppelingskabel eens. En vervang 'm door een andere. Kan ook heel simpel een oorzaak zijn.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Nog wat foto's online gezet van hoe hij er nu bij staat (zie eerste post...)

Is ook duidelijk te zien dat het plaatwerk aan de voorzijde niet mooi aansluit.
Dit heeft te maken met de schade die hij linksvoor heeft gehad.
Hoop nieuw plaatwerk opgegaan toen.
Ga ik absoluut een plaatwerker naar laten kijken om het één en ander beter in positie te dwingen...

Afbeelding

Afbeelding


Joost; stationair is inderdaad een easy fix. Ik was gewoon even een lijstje aan het maken met alle "problemen". Loopt nu iets beter rond de 1000tpm. Maar hij trilt nog steeds een stuk heftiger dan mn andere. Heeft vast met de stuggere motorsteunen te maken.

Jacques/Merijn/Willeon; Koppeling gaat er op een gegeven moment toch af. Dan zien we vanzelf wat er loos is. Heb er wel een paar extra koppelingskabels bij gekregen omdat die kennelijk al eens is gebroken. (wellicht ook een teken van iets?) Zal het stelmechanisme en kabel eens bekijken, maar vrees toch dat er iets anders mis zit.
Het wordt ook steeds erger hoe meer ik ontkoppel. Nadat hij weer even is "afgekoeld" schakelt hij weer even een stuk beter.
jacques
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het wordt ook steeds erger hoe meer ik ontkoppel. Nadat hij weer even is "afgekoeld" schakelt hij weer even een stuk beter.

Dat had ik met de Polo ook. Als die koud was kon je nog schakelen, maar als die warm was kreeg ik hem amper in zijn achteruit en alleen met veel gekraak en het ging heel erg zwaar. Toen ik hem open maakte bleek de drukgroep versleten te zijn. (De koppeling slipte absoluut niet. Maar kwam gewoon niet goed vrij.)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Klinkt als een soortgelijk probleem dan...
We gaan het zien Jacques. (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Ik weet nog goed dat ik het arme 5je met schade zag staan, direct achter het huis van Lex Los. Heeft daar echt een lange tijd gestaan.

Lijkt overigens wel witter dan 348?

Heeft de vorige eigenaar er na het herstel überhaupt wel mee gereden?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Chris, Geen idee wat voor kleur het precies is. Zou de originele kleur moeten zijn dacht ik.
Volgens de datum van de foto's zou hij een jaar of 8, 9 geleden zijn hersteld door de vorige eigenaar. Dus ik neem aan dat hij er nog mee heeft gereden.
Maar niet genoeg...dat was ook een van de redenen dat hij hem, na 18 jaar, weg heeft gedaan.

Vandaag het ding eens op de brug gezet en goed bekeken waar we mee te maken hebben.
Ziet er inderdaad nog best goed uit wat betreft metaal.
Dorpeltjes beginnen alweer sporen te vertonen van de bruine plaag.
Klein gaatje bij de, zwaar vervormde (waarschijnlijk krikje verkeerd geplaatst....), krikpunten.
En hier en daar nog wel een plekje te vinden, maar minimaal allemaal zo lijkt het.
Dat scheelt in ieder geval een hoop werk.

Motorisch ben ik iets minder positief gestemd...
Ik zag al elke keer een paar kleine bruine plekken liggen wanneer ik wegreed...
Nog de carterplug wat aangetrokken aangezien die ook vaak wat druppelt.
Maar nu toch wel geconstateerd dat het blokje zelf erg zweet.
Ergens vanuit het onderblok (keerringen?) en ook van boven af over het inlaatspruitstuk (kleppendekselpakking? carterventilatie? oliedop? )
Lastig te zien zo waar het precies vandaan komt aangezien het allemaal wel een beetje onder de olie zit....
Maar goed, alles gaat er straks toch uit dus dat komt helemaal goed.

Daarnaast lekt de remdrukverdeler(-begrenzer) achter.
Dat schijnt dus een APK afkeur puntje te zijn dus daar ga ik een nieuwe voor zoeken.

Verder niet echt schokkende dingen dus dinsdag maar eens voor de APK laten bekijken.
Hopelijk komt hij daar zonder veel meer problemen doorheen.
Dan kunnen we namelijk echt aan de slag!

Ja ik weet het...genieten in de zomer en dan straks in de winter restaureren....
Maar ik ga waarschijnlijk toch over een aantal weken beginnen met het ding volledig uit elkaar trekken.......... :p
Dat lekkende blok in combinatie met de koppeling/bak die me echt begint te irriteren verpest het genieten namelijk een (klein) beetje.
En ik kan op korte termijn terecht bij de hulptroepen, dus we gaan maar gewoon beginnen met het echte werk.
Want als blok/bak er toch uit moeten dan kunnen we net zo goed maar alles in één keer gaan doen.
Dat is uiteindelijk ook de hele bedoeling geweest voor deze auto.
kaalmaken en helemaal opnieuw opbouwen.

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte met foto's, verhalen en vragen.... :smile:
jacques
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je kunt de remdrukverdeler ook vervangen door een met de handinstelbaar type bv. Tilton.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Remdrukverdeler gaat in orde komen. Zijn nog opties verkrijgbaar.

Ben nu op zoek naar een koppeling.
Eentje die wat meer aan kan, maar ook eentje waarvan ik niet met een kreupel linkerbeen uit de auto stap na een flinke file-rit.....
Er gaat veel met deze auto worden gereden (incl. woon-werk) en dat betekend gewoon onvermijdelijk ook filerijden.... dus hij mag gewoon echt niet tè zwaar zijn.

Ik lees veel goede dingen over de "Uprated Valeo". Volgens mij zit die ook in de volvo's turbo (440/480).
- mooi prijsje ook....
http://www.cgbmotorsport.net/clutch-kit ... -197-p.asp

AXAuto-parts heeft een paar verschillende "Gr. N" sinterplaat-koppelingen (al is mijn Frans niet goed genoeg om precies te begrijpen wat de verschillen zijn... :-( )
http://www.axauto-parts.com/mecanique/t ... -3052.html - Deze heeft twee opties (star/geveerd denk ik?? Geloof dat een starre plaat geen aanrader is?)
http://www.axauto-parts.com/mecanique/t ... -5850.html - Deze heeft geen opties maar is gewoon twee keer zo duur... :smile: (ander soort sinterplaat???)

En dan hebben we nog een Sachs (sinter) koppeling.
EDIT: (dichter bij huis....) Sachs3000962001/ Sachs3000154001
Plaat: Axautoparts / Street Motorsport
Drukgroep: Axautoparts / Street Motorsport

Weer zoveel keuze...... :( :-(
Hoor graag vanuit jullie ervaring wat een (andere?) goede optie voor me zou kunnen zijn.
En hoe denken jullie over afgedraaide vliegwielen? (voordelen/nadelen?!)
3.3kg
3.5 - 3kg
Lees, natuurlijk, weer erg uiteenlopende ervaringen...
Voordeel is natuurlijk een sneller reagerende motor, maar lees veel verhalen van nadelige rij-eigenschappen in normaal (stads/file)verkeer (sneller afslaan, snel zakkende toeren tussen schakelen)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Om iets makkelijker te kunnen koppelen zou je ook nog een verlengde koppelingsvork van een Clio 2RS kunnen monteren. ;-)
Hoe het rijdt kan ik je nog niet vertellen, mag de weg nog niet op. :D

Jochem & Gerry hebben hem er ook tussen dacht ik.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Uprated Sachs is prima, zeker voor jouw uiteindelijke doel qua vermogen/koppel. Deze zit er bij mij ook in en houdt het prima met de 232Nm die er nu op wordt gezet en zal dus prima voldoen. Pedaal is wel wat zwaarder, maar niet onoverkomelijk. Wat Gerald al zegt, een koppelingsvork van een Clio 2 RS zal het wat lichter kunnen maken. Zo'n paddle clutch is in dit geval m.i. echt overkill.

Lichter vliegwiel; bespaar je de moeite. Heb die er ook op zitten (onder het motto: nu we toch alles open hebben liggen) maar merk hier echt 0,0 verschil met een standaard vliegwiel qua optoeren/aftoeren/stadsgebruik.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Martijn, bedankt voor je info. Denk zelf ook dat die racy koppelingen (4 paddle) too much zijn voor dagelijks gebruik. Lees dat die dingen echt heel erg als een aan/uit knop werken en in dagelijks verkeer echt ondoenlijk zijn...

Langere vork kwam ik ook tegen. Maar las ook dat dat soms weer niet goed kan ivm ruimtegebrek.
En een beeeetje een stevig pedaal is prima.

Dacht exact hetzelfde trouwens..."als alles er toch uit ligt..." vandaar dat ik vraag of er mensen ervaring met zo'n licht vliegwiel hebben.
Ben ook nog zeker niet overtuigd van de voordelen van het lichter maken. Maar vraag me wel af of een goed gebalanceerd vliegwiel niet gewoon erg goed is om te hebben.
Lijkt me dat hoe meer balans je rond die krukas hebt, hoe beter.
Maarten-Jan
Berichten: 4638
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is interessant als je een blok opbouwt om er het maximale uit te halen, maar dan ga je ook je krukas balanceren (anders heeft dat gebelanceerde vliegwiel niet zo veel zin...), en als je daar aan begint kom je van het één in het andere. Wat Martijn zegt, op een vrij standaard setup ga je er helemaal niets van merken en zeg ik ook, bespaar je de moeite ;-)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb altijd begrepen dat het balanceren van de krukas sowieso belangrijk is bij de opbouw van een blok. Ongeacht welk soort vermogen je eruit wil halen. Minimale onbalans/vibraties lijken mij altijd wenselijk in het draaiende gedeelte.
Dit stond ook wel op mijn verlanglijst bij het opbouwen van het blokje.
Maar ik baseer mij puur op de info van anderen....
jacques
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als je huidige blok trillingsarm loopt, zou ik het niet uit elkaar halen en balanceren. Overigens kun je een afgedraaid vliegwiel gewoon statisch balanceren tussen twee meslagers (net zoals een motorfietswiel) omdat het zo smal is.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Maarten-Jan
Berichten: 4638
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@Spiral, als je het volledig opnieuw opbouwt wel ja, (nieuwe zuigers / drijfstangen --> mogelijk verschil in gewicht tussen zuigers/drijfstangen onderling, af-fabriek worden ze op gelijk gewicht geselecteerd), dus dat klopt zeker. Maar een blok wat goed loopt zou ik inderdaad niet uit elkaar halen om te balanceren zo als Jaqcues al aan geeft.
Ook maximum toerental is relevant voor hoe belangrijk het is om een krukas te balanceren, bij 8000 toeren heeft een onbalans veel meer consequenties als bij b.v. 6000 toeren.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Misschien een beetje of topic, maar het volgende verhaal geeft een goed beeld van de risico's van niet standaard onderdelen. Gelukkig met humor:

https://www.hemmings.com/blog/index.php ... diagnosis/
Plaats reactie