Hatsikidee! Toch maar weer een èchte GTT [ontkoppelen]

Vertel hier alles over je project.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Dat is klote! Succes met herstellen :-(
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oke, de schade is eindelijk weer gefixed!
Heeft lang geduurd allemaal....verzekering-geneuzel enzo..... :gun:
Uiteindelijk allemaal goed gekomen. Ziet er weer pico bello uit. (Y)
Dan kunnen we weer verder met de mechanische dingen die nog niet helemaal goed zijn.

Bovenaan de lijst staat de koppeling.
Eigenlijk heeft deze 5 al vanaf de aanschaf nooit helemaal lekker ontkoppeld.
De vorige eigenaar liep daar ook al tegen aan maar heeft het ook nooit helemaal goed weten te krijgen.
Wat ook resulteerde in "creatieve oplossingen"... :~
Afbeelding

Ik begin ondertussen een beetje "out of ideas" te raken.....
Bij koude motor ontkoppelt hij op zich goed, maar wel met het pedaal in het tapijt.
Mij is verteld dat dit normaal zou zijn aangezien alles nieuw is.
Kan ik nog inkomen (alhoewel ik hem wel echt extreem diep vind zitten...).
Maar zodra ik de koppeling veel heb gebruikt lijkt het steeds moeizamer te gaan.
Totdat ik hem op een gegeven moment echt nauwelijks nog in zn 1 of achteruit krijg.
Na een paar keer het pedaal door het tapijt te drukken krijg ik hem er uiteindelijk wel in, maar je kan mij niet vertellen dat dat oké is.
In zn achteruit geeft hij dan ook een flinke bonk.
Oftewel; hij ontkoppelt gewoon niet volledig.
Motor uit: geen enkel probleem om hem in al zn versnellingen te zetten.

Ondertussen is alles wat met ontkoppelen te maken heeft volgens mij wel vervangen.
- Volledige koppeling incl. kabel laten vervangen.
- koppelvork (zie bovenstaande foto) vervangen (kunststof dopje was nog goed)
- koppelingspedaal vervangen
- nieuw vliegwiel en toch nog maar weer een verse (OEM) koppelingskabel.
- versnellingsbak revisie

Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik het graag!
Snap gewoon niet wat er mis gaat.
Waarom ontkoppelt hij koud nog wel (maar diep) en na veelvuldig gebruik steeds slechter
Zet er iets uit door warmte?
Voelt bijna alsof de kabel uitrekt ofzo....
Alle ideeën zijn welkom!
Laatst gewijzigd door spir@l op zo 21 apr 2019 8:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Stel mechaniek in het pedaal ook vervangen?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Volledige pedaal vervangen. Juist omdat ik mn twijfels had over het stelmechanisme...
Pedaal kwam uit mn andere 5 waar alles prima functioneerde.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Als je ontkoppeld, kan je de koppelvork dan nog verder induwen, maw, zou je theoretisch het pedaal nog verder in kunnen trappen? Ik heb dit bij mij getest met een 2e persoon die ontkoppelde en toen een draadstang/bandenlepel tussen bak en koppelvork gezet (even plekje zoeken/btje vogelen) om te zien of de vork nog verder kon (ontkoppelen). Hoeveel vrije ruimte heb je als je niet koppelt om de kabel over de vork te krijgen? Deze speling ben je al kwijt voor je het pedaal überhaupt aanraakt...

Snap je wat ik bedoel?
Mrtn = Maarten
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Kan ook een versleten drukgroep zijn. Ik heb dit eerder gahad. De auto ding nog net in 1 en achteruit als die koud was, maar als die warm was kwam de koppeling niet meer goed vrij. Koppeling en drukgroep + lager vervangen en het probleem was opgelost.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Maarten,
Snap denk ik wel wat je bedoelt. Dat zou ik even een keer moeten bekijken (met een extra paar handen/voeten...)

Jacques,
De volledige koppeling is vervangen. Dus ook drukgroep en lager. Dit heeft het toen niet opgelost.
Jammer...want klinkt wel vrijwel hetzelfde.....

Zou ik op één of andere manier de kabel niet simpelweg strakker kunnen zetten? (los van het stelmechanisme)
Met een soort van "spacertje" ergens ofzoiets?
Dan kan ik gelijk zien of hij dan wel goed ontkoppelt.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Je koppelingskabek val met een soort tonnetje in je koppelings hevel, daar kan je een soort van spacertje tussen zetten.
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Daar vang je inderdaad het 'teveel' aan kabel mee op. Dat is die ruimte die je hebt om de kabel over de vork te plaatsen/krijgen. Slijp desnoods wat ringen open om te proberen, kabel verder optrekken, ringen ertussen en eventueel even intapen als je rijdend gaat testen
Mrtn = Maarten
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Duidelijk. Zoiets had ik ook in mn hoofd om te testen. Kijken wat dat doet...
Maar zou dat ook aan de pedaal-zijde kunnen? Bij het Stelmechanisme ofzo?
Gewoon vanuit bereikbaarheid oogpunt....

En dan vraag ik me toch nog af waarom hij steeds slechter wordt hoe meer ik de koppeling gebruik....
Het punt waarop hij ontkoppelt zou toch gewoon hetzelfde moeten blijven??? Ongeacht hoe lang de kabel/etc zou zijn....
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Heb je een lange of een korte koppelingsvork in je bak zitten?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Heb je niet teveel axiale speling op de krukas misschien? Dan blijft de koppeling meedraaien en ontkoppelt hij dus ook niet voldoende.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik zou inderdaad ook gokken op het stelmechanische aan het pedaal.
Misschien is die veer daaronder afgebroken?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Jacques,
Standaard vork.

Niels,
Geen idee. Blok is gereviseerd...(dus ik denk van niet)

Giovanni,
Ik zit ook inderdaad in de richting van het pedaal/stelmechanisme te denken....

Is het enige stuk Franse plastic troep in het hele koppel-traject.
Ben daar net ook mee aan het rommelen geweest.
Het stelmechanisme lijkt gewoon zn werk te doen voor zover ik dat kan beoordelen.
Als ik hem los haal hoor je hem ratelen tot het pedaal tegen zn stop komt.
Afbeelding


Daar nog wel wat vreemds tegengekomen...
Lijk alsof er ooit iemand zelf een verstelbare "stop" heeft gemaakt...

Afbeelding

Dit zat op deze plek gemonteerd....

Afbeelding

Heb het eraf getrokken, maar deed verder weinig. Pedaal komt niet verder omhoog en stelt dus ook niet strakker.
Zag wel dat er een bout mist.
Dit lijkt wel iets van speling te geven op de hele pedaal-constructie.
Niet veel, maar toch. Alle beetjes kunnen helpen....

Afbeelding


Heb ondertussen wat ringetjes gemaakt die ik bij de hevel/vork kan plaatsten.
Ga ik binnenkort proberen.
Na een hoop geklooi met het pedaal en het stelmechanisme ben ik naar huis gereden maar hij ontkoppelde steeds slechter...
Kreeg hem echt nauwelijks nog in zn 1.
Uiteindelijk maar in zn 2 laten staan en zo rustig de stad door naar huis gereden........ :-(
Ben er weer effe klaar mee voor vandaag.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik weet uit ervaring met mn ap race koppeling dat wanneer je de stop verwijderd het pedaal 2 klikjes extra omhoog komt. Ik doe dite iedere keer wanneer de kabel is losgemaakt, dan druk ik het pedaal iets in en monteer terug de stop. Die extra 2 klikjes zorgen bij mij voor net dat ideale koppelings hoogte wanneer je het pedaal terug losmaakt.
Misschien een andere vraag, heb je er een andere kabel in?
Ik heb aftermarket eens 1 besteld en daar kon je kiezen in 2 verschillende lengtes. Die schelen niet veel maar bij 1 van die 2 (had voor het zekere beide besteld) had ik een gelijkaardig probleem. De kabel leek te lang voor het stel mechanisme.
In dat geval kan je eens testen om een stukje alu. buis van 15mm op de langszijde door te zagen en deze tussen kabeluiteinde en hevel te klemmen. Zo kan je het teveel aan kabel eventjes wegwerken om dit te testen. Ik denk dat jou probleem hier kan opgelost graken.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ik had precies hetzelfde: Slecht in de eerste te krijgen, bijna niet in achteruit en opletten tussen 2 en 3. Dat begon allemaal erger te worden na een half uur rijden als de boel warm werd. Na het vernieuwen van de koppeling en het plaatsen van een lange hevel kon ik het rijdbaar maken met 2 ringen achter de hevel waarmee de je de kabel wat verkort. Na een tip op Facebook heb ik hetzelfde gedaan wat Giovanni hiervoor schrijft. Het stopje verwijderen, zodat het mechanisme verder door kan klikken. Ik heb het stopje gehalveerd en nu komt het pedaal iets hoger, maar waarschijnlijk hoeft dat niet. Wel zijn alle schakelproblemen weg, die zich ook in de standaard configuratie zich al voordeden.

Die stop zie ik bij jou nog zitten. Dat is dat plastic blokje boven waar dat gat met die stelbout heeft gezeten. Zit met 4 weerhaakjes. Bij mij was het daarna wel zo dat ik de kabel niet aangetrokken kreeg. Iemand moest de kabel onder de motorkap strak houden, terwijl ik het pedaal iets indrukte, daarna weer los en de ander haakte deze achter de hevel van de koppeling onder de motorkap. Daarna pedaal intrappen en het mechanisme stelt de kabel precies goed. Daarna doet alles het weer, terwijl ik dacht dat de bak versleten was. Succes.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid; het gaat hier dus niet om een race-koppeling.
Zit een Sachs "uprated" koppeling in. Verder alles standaard.
Kabel is al meerdere keren vervangen.
Zit nu een originele Renault kabel in. (heeft Renault ook verschillende lengtes???)

Heb een busje van 2cm gemaakt en tussen kabeleind en hevel geplaatst.
Leek in eerste instantie perfect.
Moest zowaar iets meer dan mn grote teen bewegen om aan te grijpen.
Voelde ook gelijk dat hij beter schakelde. Minder hakerig.
Maar helaas...na een kwartier rijden werd het alweer minder...
Totdat ik weer gewoon op de bodem zat te trappen. :( :-(

Vind wel dat de hevel erg "losjes" zit.
Kan hem erg veel bewegen, ook zijdelings (niet zn normale richting).
Maar misschien hoort dat wel?
Ik heb ook erg veel kabel "over".
2cm busje ging er moeiteloos op.... zou denk ik nog wel een cm bij kunnen zelfs zonder dat ik echt hard moet gaan zitten sjorren.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

stom van me....
Was zo druk bezig met dat busje dat ik helemaal was vergeten die missende bout erin te draaien.....
Deze dus:

Afbeelding

Boutje erin....
Stukkie rijden....
en jahoor.......
Pedaal blijft op dezelfde hoogte aangrijpen!
Zakt niet meer naar de bodem!
(Y) :beer:
Dat kleine beetje speling op het pedaal-huis werd dus waarschijnlijk met gebruik/warmte steeds meer.
In ieder geval een stap verder.
Verklaart alleen nog niet waarom mijn koppelingskabel 2cm "te lang" is..................... |:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ahaaa, dan toch! :grin:
Ik denk wel dat er 2 verschillende modellen van kabel in omloop zijn geweest.
Maar met een minimum aan verschil, je zou eens mijn constructie moeten zien hoe ik mijn "te korte kabel" op spanning moet houden :grin:
Plaats reactie