[Haas' Mégane 1.9 DCi] Boem is... einde verhaal!

Vertel hier alles over je project.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Ziet er goed uit Martijn! (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tom schreef:Gewoon doorrijden. Is toch geen knaak meer waard met die standen.
klopt, maar ik houd wel rekening met een vervanging van rond de 350.000 km. Alles watie langer volhoud, is mooi meegenomen, als ik het nog maar rijdend kan verkopen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dat is waar. Rijdend en met een jaar APK raak je alles wel weer kwijt (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Nog ff een vraagje;
Ik merk de laatste weken dat de Mégane regelmatig wat inhoudt bij constante snelheid, vooral wat lager in toeren en vooral merkbaar bij koude motor en snelheid rond de 100 kmh.
De motor stottert niet, maar je merkt dat er niet met een constante kracht gedraaid wordt, maar meer een soort golfbeweging (moeilijk te omschrijven). De snelheid blijft op de meter wel gewoon constant, maar je voelt het een beetje golven zeg maar..
Gisteren de EGR-klep eruit gehaald en schoongemaakt, maar dat heeft niet echt geholpen. Het inlaatspruitstuk is van binnen wel echt goed smerig. Is zoiets goed te reinigen bij bijv. een revisiebedrijf?
Het liefst zou ik de EGR helemaal uitzetten, is dat te doen? (Echt electronisch uitzetten, dus niet de klep omdraaien in zijn behuizing ofzo.)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Krijg je een stop melding als je de stekker eraf trekt? Zo nee stekker er af :smile:

spruitstuk kun je ultrasoon laten reinigen dan is die weer schoon van binnen, met (vloeibare) groene zeep en een borsteltje kun je ook een heel eind komen.
Voor het andere zou ik even retour opbrengst verstuivers gaan meten, waarschijnlijk heb je 1 met een afwijking.

Andere tip, controleer de opvoerpomp (die op je chassisbalk, voor het filter) ook even, die willen nog wel een stuk gaan boven de 3 ton.
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op do 8 aug 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

En gooi er even een Forté flesje in voor een reiniging van het brandstofsysteem. :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, er gaan geen flesjes in mijn auto (ook niet de inhoud overigens :P ). Te vaak te veel mee mis zien gaan... (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Een keertje goed schoonblazen op de Deutsche Autobahn? :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nou, die speculaaskoek die aan de binnenkant van de inlaat zit, heb ik echt liever niet in mijn motor. Dan kan ik m net zo goed schoonstralen met t spruitstuk er nog op ;)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Idd de reinigde flesjes gewoon vergeten...
Heb toen ooit een flesje bij mijn olie gedaan in de T2.
Dat resulteerde in een hoop extra olie wisselen.
Er blijft dan zooi komen, niet goed voor de turbo.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

kan mij nog de reclame van tell sell herrineren waar ze ook zo'n flesje aanboden, werkt ideaal voor elke motor! :D

deze dus:

http://www.telsell.com/nl-NL/Producten/ ... x?phid=785
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

weet iemand of de EGR klep eenvoudig uit te zetten is?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Sja, wat is eenvoudig. Je zal het via de ECU moeten programmeren. Geen idee wie dat zo kan doen (welk bedrijf). Collega van mij doet daar wel wat mee, maar weet niet wat de mogelijkheden zijn.

Welk bouwjaar is jouw Coupé? Je hebt best kans dat OBD niet ingrijpt op een afgekoppelde EGR stekker. Zo niet, dan weet je dat ook weer :smile: Foutcode verdwijnt meestal zelf weer, en zo niet, dan heb ik wel een OBD uitleeskastje liggen om je foutcodes ff te wissen.

Trouwens, is het sowieso niet ff handig om te controleren of er fouten in je ECU staan? In verband met je schommeld motorgedrag? Niet elke fout geeft een lampje (I)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

van febr. 2001 !
Zal de stekker er eens afhalen en kijken wat het uithaalt.
Vorig jaar heeft Niels m uitgelezen en er een zwik foutmeldingen uitgegooid, maar dat was niks schokkends. Misschien nog ff een keer doen :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Vandaag is mijn Coupé afgekeurd op een kapot wiellager linksachter... nogal raar want ik heb er 4 weken geleden een nieuwe ingezet. Vanavond thuis even snel de krik eronder gezet en inderdaad... hij zoemt wederom (N)
Heb de dop van de centrale moer er even af gedraaid om te kijken of ik wat geks zag en inderdaad, dat zag ik : er zeek me een plens water van jewelste uit! Logisch dat dat lager dus naar de klote is gelopen.

Weer een nieuwe erin is niet zo'n probleem, maar heb weinig zin om er een maandelijkse bezigheid van te maken. Ik snap alleen niet hoe dat (regen)water erin kan komen en erger nog, waarom het er niet uitloopt. De dop ziet er netjes en recht uit en de naaf/trommel zelf ook. Wat is wijsheid, andere dop halen en die erin zetten of de dop er helemaal aflaten. Ik gok dat het naar binnenloopt door het naafkapje van de velg, maar waarom is het probleem er dan rechts niet. Die kant heb ik namelijk ook bekeken en wat kurkdroog. Vreemd?!
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Niemand een idee? (U)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Misschien een domme vraag, maar zat er wel genoeg vet bij?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Toch wel een paar keer de trommels gedemonteerd, maar nooit water tegen gekomen. Wat ik mij voor kan stellen is dat de plug/naafdop van de trommel is gaan lekken door veelvuldig/verkeerd terugtikken (beschadigd).
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Heb je niet gewoon een watergekoeld Wiellager gemonteerd? (0)
Haha. Ik denk ook dat het die dop moet zijn. Heb nog wel nieuwe liggen mocht het nodig zijn!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ghehe vaag, maar ik zou 'r niet te lang over kniezen...

Enige wat ik me nog wel kan bedenken is dat er een keerring verkeerd-om zou zitten aan de askant, waardoor er wel water, en dus ook vuil, binnenkomt, maar weer lastig naar buiten en zo dus kan ophopen.
Want op water loopt een lager namelijk niet zo snel stuk, op vuile troep die meekomt uiteraard wel.

Maargoed vervangen, bij voorkeur toch een INA-FAG of SKF of een ander A-merk, want d'r zit toch wel behoorlijk verschil in kwaliteit is me opgevallen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmmz, niet zo mooi. Hij zat er toch goed in volgens mij. Toch zou je zeggen dat de kans erg klein is dat daar water naar binnen kan lopen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als het goed is komt er woensdag een nieuw SKF lager met nieuwe naafdop binnen, dus dan gaan we maar eens kijken wat het oplevert...
Bedankt voor het meedenken :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Wiellagertje doet het inmiddels weer prima, dus dat is opgelost! Paar weekjes terug ook weer door de apk heen gefietst ... en nu is de distributieriem aan de beurt.

Ik kan niet met 100% zekerheid achterhalen wanneer de riem voor het laatst vervangen is, maar aangezien ik er zelf al 80.000km mee gereden heb, neem ik het zekere voor het onzekere.
Er ligt een 1.9 DCi in mijn megane en de motorcode is F9Q732. Nu zie ik bijv. op mister-auto alleen riemen staan voor een F9Q733, past dit ook? Wat is het verschil tussen de 733 en 732?

ZIjn er nog zaken waar ik speciaal op moet letten? (buiten op tijd zetten, waterpomp meenemen en letten op de riemspanning?)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik zie bij Gates op de site verschil tussen een F9Q732 voor en na 03-2001. De F9Q732 na 03-2001 is de set hetzelfde als de F9Q733. Wat de exacte verschillen dan zijn is mij een raadsel (als ik het baseer op de afbeeldingen die erbij staan zit het verschil in een andere spanrol en dus een langere/kortere riem?). Dit geldt allemaal alleen maar voor de multiriem zo te zien overigens, de distributieriem bij Gates is maar 1 type van.

http://www.gatesautocat.com/drive/RENAU ... 7-03/29874
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

De mijne is van 16-2-2001..

EDIT:
Martijn, jij kijkt bij de multiriemen volgens mij?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Via Partscat zijn de Gates riemen hetzelfde voor beide motoren.

5486XS is de distr,riem.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

hmz.. zo voor de zekerheid nog even kijken of ik t typenr van de huidige riem kan vinden.

Het valt me op dat ze allemaal met en zonder het tandwiel van de oliepomp geleverd worden? Waarom zou je die willen vernieuwen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Bel Roderik effe... Die weet waarschijnlijk wel welke je moet hebben en waarom.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Haas schreef:De mijne is van 16-2-2001..

EDIT:
Martijn, jij kijkt bij de multiriemen volgens mij?
Ja, die F9Q732 vs 733 gaat zo te zien alleen om de multiriem ja. Distributieriem is hetzelfde (zoals Arco al zei).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

waterpomp loopt met je multiriem mee dus waarom vervangen als hij droog is en geen speling heeft? mooi vervangen als het nodig is.. distributieriemen zijn hetzelfde. meestal heb je minimale afwijkingen in bijv opbouw van randorganen op je motor bij verschillende motorcodes. riem vervangen is niet zo heel moeilijk en je kunt er mooi bij.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ik heb de riem van mijn coupe dti destijds probleemloos kunnen vervangen.... Op 8 hechtingen na dan ;)
Vroeg me af of dit vergelijkbaar is (Y)
Laatst gewijzigd door Haas op wo 21 mei 2014 6:15, 1 keer totaal gewijzigd.
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

Volgens mij is een 732 een handgeschakelde en een 733 een automaat. Motor zou voor de rest dus hetzelfde moeten zijn.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Haas schreef:Het valt me op dat ze allemaal met en zonder het tandwiel van de oliepomp geleverd worden? Waarom zou je die willen vernieuwen?
UP!
Frank V.
Berichten: 191
Lid geworden op: vr 16 nov 2001 0:00
Locatie: Den Haag, Nederland

tandwiel oliepomp is gewoon een meelooptandwiel met lagertje dr in.. oliepomp wordt anders aangedreven in die motoren, wel tandwieltje ff mee vervangen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Dat kon bijna ook niet missen... Vond een aandrijving van een tandwiel met lager ook al vrij lastig voor een oliepomp (Y)

Heb de set met tandwiel ook al liggen, samen met een multiriemsetje en waterpomp.

Nu nog kijken of ik het er op gefietst krijg (0)
Plaats reactie