MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)

Vertel hier alles over je project.
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Erg goed gelukt deze GTT!! :p
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Super mooie GTT :worship: :worship: (Y)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ok, zoals sommigen al weten heb ik nogal wat fuel gerelateerde issues gehad sinds het monster op de straat mag. Begon als stationair problemen, mondde uit tot volledige uitval. Te arm bij stationair en eigenlijk ook te rijk bij deellast / cruising.

Stationair sproeier vervuild, kan gebeuren. Meerdere keren schoon gemaakt, dan liep ie weer wel, dan weer niet. Tot een moment dat de auto helemaal niet meer aan de praat te krijgen/houden was (natuurlijk net op de snelweg). Na de vlotterdeksel eraf te hebben gepakt op de carpoolplaats naast de snelweg ( :X ) bleek de vlotterkamer vol met bagger te zitten. moeilijk te omschrijven; geel/witte meuk (zandachtig).

Goed, uiteindelijk complete carb uit elkaar getrokken en alles zat dus vol met deze bagger. Tot aan de membraantjes toe. Alles netjes gereinigd en alles weer in elkaar. Auto weer happy maar voor korte duur. Stationair wilde het allemaal niet. Stationair sproeier uitgewisseld van een andere carb, niet opgelost. Oude stationair sproeier weer terug, probleem opgelost. Rij de straat uit, weer ellende.

Vlotter is er onder vandaan geweest. Aanzuigfilter had wat vuiligheid maar niet verstopt (vuil te verwachten van rest stof van tig jaar in het stof liggen). Pomp eronder vandaan, zat ook wat vuil aan de ingaande kant voor het inwendig filtertje. Hoofdfilter vervangen. En nog komt er vuil in het voorfilter van de carb-ingang. Alles schoon; nog steeds gezeik.

Dan komen we op vandaag; weer stationair sproeier schoongemaakt en hoppa! Stationair niks aan het handje. Proefritje, nog geen 100 meter later was de pret al weer voorbij. Bleek de CO schroef eruit gedonderd te zijn. Goed, die er weer in en weer proberen te starten. Geen stationair en zelfs op toeren moeizaam. AFR 10...hmm wel heel rijk. Onverbrande brandstofdamp kwam uit de uitlaat zetten...lobster eraf. Staat er een laag brandstof op de gasklep, gewoon een zwembad. Op één of andere manier bleef er nu iets in de carb hangen waardoor er constant brandstof in de venturi bleef druppelen... |:
Afijn, vlotterdeksel er weer af...weer bagger in de vlotterkamer.

Carb er maar weer af gehaald en mee naar huis en het volgende kwam ik allemaal tegen (en onthoud; ik heb dus de gehele carb een week geleden compleet gereinigd!);

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... rd1xkv.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... x9fkvw.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... fn2lh0.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... iv9ib1.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... esiw4y.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... isbnk1.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 7j11lj.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... y8itxg.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... ffzf9l.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... g7d58r.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 9x1dya.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... oway0c.jpg[/img]

Met als klap op de voorpijl:

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... gayunk.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... hxxt99.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... 2x6whj.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... nxyirz.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... x4kqyn.jpg[/img]

En nou eens kijken of er iemand hier is die de oplossing heeft :smile: Het enige waar ik eigenlijk al uit ben is dat dit NEVER-NOOIT zowel dóór de vlotterfilter in de tank + fijnfilter van de pomp + hoofdfilter + voorfilter van de carb kan komen. Niemand maakt mij wijs dat deze zooi het door 4 filters vanaf de tank naar het inwendige van de carb haalt. Een gok vanuit mijn kant is dat HELE slechte Euro98 benzine het probleem is wat de binnenkant van de carb (alu) opvreet.

Iemand suggesties?? :beer:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Heb je heel misschien je tank van binnen voorzien van een coating zoals tankcure oid? Dit lost op met moderne brandstof.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Is een plastictank dus daar kan het niet uitkomen.....

Is het niet de inhoud van een filter wat losslaat en zo alles vervuilt?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Of een brandstofslang die van binnen oplost ??

Wel heel bizar eigenlijk ... :(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Heb je überhaupt additieven gebruikt?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Idd raar. ..
en als je gewoon ff de benzine aanvoer slang van je Carb in een colafles hangt en hem dan start...
kijk dan eens wat ie naar je Carb brengt voor benzine helder of al met vlokken.

En zet deze Carb eens schoon weg en vullen met benzine.
en dan de volgende dag kijken wat er gebeurt. .
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

jacques schreef:Heb je heel misschien je tank van binnen voorzien van een coating zoals tankcure oid? Dit lost op met moderne brandstof.
bij een stalen tank had ik je gelijk gegeven jaques, maar dit is kunststof en daarbij heeft deze tank heeft voorheen ook onder de auto bij martijn gezeten.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:Is een plastictank dus daar kan het niet uitkomen.....

Is het niet de inhoud van een filter wat losslaat en zo alles vervuilt?
Zat een nieuw filter onder en deze is ondertussen ook al vervangen. Dat filter vanmiddag opengehaald en daar is het niet (meer?) In te vinden. :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Jacques + Daniël; er zit geen coating an de binnenzijde van de tank en ook geen additieven in de tank gebruikt.

Joost; Zelfs het oude brandstoffilter uit elkaar gehaald (hoofdfilter) en daar was eigenlijk niets aan te zien op een paar kleine 'zand'korrels na.

Arco; aan zoiets dacht ik ook...te hoog ethanolpercentage wat in de benzine is gemixt met als gevolg dat de slangen inwendig oplossen. Echter is er zo op het oog niets aan de slangen te zien :S

Jochem; dat is mijn volgens plan inderdaad. Heb de carb hier thuis pas uit elkaar gehaald dus wist niet dat dit weer zo erg was. Zal binnenkort eens wat door laten spoelen en diezelfde benzine eens in de vlotterkamer zetten. Ik heb namelijk eens eerder gehad dat ik de auto rijdend heb weggezet en dat de ellende de week later begon bij de eerste keer starten. Kan dus best zijn dat er naar verloop van tijd iets gebeurd inwendig...probleem lijkt ook pas gekomen te zijn nadat ik voor de eerste keer de tank helemaal vol heb gegooid.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

@ martijn zullen we zaterdag eens kijken naar die fles?

En waar heb je getankt, de boel vol gegooid? Bekend merk of "b-keus"?
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Net ff overleg gehad.... Wij denken een combinatie van oude, slechte en misschien het laatste brandstof uit de tank van het tankstation. Dus alles "weer" schoonmaken tank aftappen en opnieuw vullen met bv BP euro98
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Was inderdaad Tango en vervolgens Tinq, dat zijn de enige nog met 98 hier in de buurt.

Joost; zoiets vermoed/hoop ik ook. Samen met Gerald vandaag het oude brandstoffilter opengezaagd en zag wel wat water in de benzine zitten. Dus of een te hoog watergehalte in de benzine of teveel ethanol (waar restwater in zit) erin. Het zou ook een verklaring kunnen zijn voor het enorme verbruik. 3/4 tank op 200km (ook al staat ie inderdaad wel aan de rijke kant maar dit is wel erg extreem). Te hoog watergehalte i.c.m. de warme carb zou ook voor bacterievorm kunnen zorgen waar het hier wel op lijkt, dus alles lijkt wel in die richting te wijzen. Had het alleen nooit zo extreem verwacht. :X

Zal binnenkort eens de tank leegpompen door het brandstofrelais door te lussen en alles in wat jerrycans te gooien. Daarna nog wat testjes doen en de boel weer schoonmaken.
Iemand zo een idee welke pinnen ik door moet verbinden aan het brandstofrelais?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Kan je beter nog een V power tanken of een andere exoot brandstof dan "slechte" 98
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Als het hieraan blijkt te liggen ga ik inderdaad niet meer tanken bij een cheap-ass 98 pomp :smile:
Komt door al die andere zuinige Hollanders die alleen maar 95 tanken voor de €€€ :p Wordt ik met die ouwe bagger opgescheept.

Nouja, ik zal aankomend weekend maar weer eens verder kijken. Misschien blijft het probleem wel na het wisselen van de brandstof...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

[img]https://farm6.staticflickr.com/5596/144 ... 3abd_c.jpg[/img]

dikke witte + dikke rode
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Heb je geen reserve carb liggen?
Het lijkt wel op oude benzine die oplost, dan hou je ook van die gele dril/drap over.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ja, een carb van Gerald. Dat kan ik ook nog wel proberen, maar wil eigenlijk voorkomen dat ik die ook compleet vervuil.

Oude benzine die oplost; maar welke oude benzine dan? Tank was droog, leidingen waren droog en carb is volledig gereinigd en gereviseerd voordat deze op de auto ging. Dus restanten oude benzine waren er niet meer.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja, vroeger kon je benzine minder lang bewaren as nu, dan "ver-gomde" de oude benzine. Ik heb het vroeger wel eens in een fles gezien. Dan had je onder in de fles gewoon een stuk klei liggen leek het wel. Ik denk idd oude verdampte benzine die nu weer is opgelost door de nieuwe benzine. En Ik ben bang dat je nog lang met dit probleem zit. Misschien zou je voor je carburateur een extra filter, een diesel filter ofzo. een papieren filter, ieder geval geen plastic geval.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik was van plan om voor de carb een klein filtertje te plaatsen;

Afbeelding
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Let op dat je een filter hebt wat tegen brandstof druk kan.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

das gewoon ouderdom corrosie die carb kan je weggooien.

gewoon een andere scoren en gelijk goed laten reinigen en reviseren bij BCCP.

dan monteren en klaar!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik zou de tank er even onderuit halen en helemaal leeg halen. Meestal blijft er wel 10L achter, die je er nooit uit krijgt.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Bizarre foto's Martijn! Lijkt wel schimmel man!
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Fijn he, die milieuregels... ;-)

Weer wat geleerd. Wist niet dat het zo erg kon zijn.

Jammer alleen dat 98 schaarser wordt en die 102 van de Firezone flink aan de prijs is... :-(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die horrorverhalen zouden hier dan wel vaker voorbij komen als dat zo snel zou gebeuren. Lijkt me sterk dat dat normaal in een paar honderd km gebeurd. Als heel het brandstof systeem schoon/droog is geweest zou je idd haast zeggen dat je (extreem) slechte benzine getankt hebt. Zou die B-merk pompen maar even laten voor wat het is :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Inderdaad, net wat Tom zegt, als dit echt de benzine is, dan zou dit veel vaker moeten voorkomen..

Zijn alle brandstofslangen ook nieuw? Ik heb hier met de automaterialenzaak ook diverse discussies gehad, maar de 'normale' slang kan wel tegen benzine, maar is niet benzinebestendig, als je begrijpt wat het verschil is. Ik kreeg altijd aparte en veel duurdere slangen mee voor benzine.
Net zoiets dat een spatwaterdichte telefoon, niet waterdicht is als in pleur em maar in een emmer. (Je hebt bijv voor electronica hier zogeheten IP-klasses voor, maar er is er geen die ECHT permanent waterdicht aangeeft bijv. maar andere discussie).

Ik geloof persoonlijk niet dat dit uit de benzine kan komen, dit moet haast wel een 'oplossing' zijn van iets, anders had je het ook in je filter moeten tegenkomen, ik zou toch eens goed kijken naar je slang, daar zul je op het eerste oog niet zoveel aan zien, maar als je 'm een tijd stilzet kan het rustig oplossen en bij het starten druk je die drab in 1x in je carb en daarna is die slang ook wel weer schoon.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nog eens wat materiaal experts op het werk aangeschoten. Eén van de vragen was of de carb magnesium bevat...en daar moest ik met JA beantwoorden. Vlotterdeksel is sowieso gemaakt uit magnesium namelijk (waar de benzine de carb in komt).

Google says:
WHAT IS THE REACTION OF ETHANOL AND MAGNESIUM?

Magnesium can really react against Ethanol

2 CH3CH2OH(liq) + Mg(s) ---> (CH3CH2O)2Mg(s) + H2(g)
Ethanol + Magnesium ---> Magnesium Ethoxide + Hydrogen

You will remark some gas bubbles of Hydrogen.
En laat dat laatste me juist nou zijn opgevallen (en Gerald kan dat bevestigen). Na het verwijderen van de vlotterdeksel stond de benzine in de vlotterkamer dus te borrelen. Net alsof er koolzuur in zat. :X

Verder zoeken naar alkalimetalen leert dat een reactie tussen magnesium en ethanol een flinke reactie kan veroorzaken.
Geen van de alkalimetalen komt in de natuur als gedegen element voor op aarde. Dit komt door de hoge reactiviteit. Wanneer zij in aanraking komen met lucht, vormen zij gelijk oxiden met de aanwezige zuurstof.


Dat laatste is dus ook zichtbaar in de carb nadat ik de benzine uit de vlotterkamer heb gehaald. Alles slaat meteen wit uit.

Dus ik ga nog steeds uit van een oorzaak die gezocht moet worden in de benzine. Misschien is er wel iets mis gegaan bij het tankstation en hebben ze het reservoir met E85 gevuld ipv 98? Who knows?

Goed, binnenkort complete tank leegpompen en kwaliteit benzine erin. Nog eens een paar keer spoelen en kijken of de situatie wil verbeteren. Meer kan ik niet doen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Vervang nou eerst je carburateur, gaat veel sneller dan je tank leeg halen. (waarin ik ook de oorzaak niet zou zoeken)

Heb je met de 2e carburateur dezelfde problemen dan zou ik verder gaan zoeken en bv je tank leeg halen.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Zit niet in de brandstof
Gewoon alu corrosie.
Bin there done that ff wisselen en racen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Vergeet even het carburateurdeksel. Ik geloof dat het carburateurhuis gemaakt is van ZAMAK. Een alu-zinklegering die nog sterker reageert met ethanol als magnesium. Vooral als dit gecombineerd wordt met zwavel of vochtvervuiling.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Kleine update:

Opnieuw de complete carb gereinigd en geassembleerd. Samen met Gerald de tank leeggezogen. 10 liter V-power erin. Eerste poging was het nog niet perfect (stationair sproeier vuil). Na schoonmaken liep het weer. Einde van de straat weer ellende. Vlotterdeksel eraf, geen vlokken/vervuiling zichtbaar zoals eerder gezien. Vlotterkamer gevuld met mooie zuivere benzine. Dichtgemaakt en gaan rijden, nu wat langere afstand om het systeem even goed door te spoelen. Daarna: problem solved. Motor blijft perfect stationair lopen en heeft daarna nog een best aantal testkilometers gemaakt. Stationair blijft goed en AFR stabiel. Nu een weekje laten staan en kijken of het zo blijft. Zo ja: nooit meer 98 tanken bij de Tango, zo nee...andere carb erop.

Carb is eigenlijk sowieso overleden (inwendig weggevreten op bepaalde plaatsen) echter heb ik er nu terug opgezet om het probleem te kunnen reproduceren/lokaliseren.

Reserve carbs heb ik gelukkig beschikbaar (met grote dank aan Gerald) dus als het brandstofprobleem nu opgelost is ga ik aan de gang met een rebuild van een andere carb om de huidige te vervangen. Ultrasoon reinigen, Groep A ombouw, (opnieuw) een revisiesetje en gas erop :smile: (en maar hopen dat het niet opnieuw voor gaat komen)

Ow en voor de GTT mannen hier met een AFR meter, wie heeft de gouden tip om de AFRs te verhogen bij cruise/licht gas? Als ik rustig rij (cruising snelheid) zit ik véél te rijk (10 op de AFR). Zodra ik gas bijgeef en turbodruk opbouw gaat dit meteen naar de 12's (en verder fueling bij vollast is ook in orde). WWaar moet ik beginnen met aanpassen om bij licht gas de AFR's te corrigeren?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hij kan mee naar Frankrijk dus (0)

Standard Jets should be
1.25 a/c
1.0 1st stage
1.0 2nd stage (non removable jet)
1.20 Main jet
25mm Venturi

Ok here is a quick guide to what jets to modify:

Needle jet - this can be increased in an attempt to stop the carb fuel bowl from emptying normally when running higher boost than standard (Dependant on setup) and normally only required when a high lift cam is in use that allows higher rpm's.

The 1st stage (the removable screw in jet that is inside the triangle enricher section) is only 1mm - if this has been increased then it'll get too rich when you give it alot of throttle, before boost comes on. Some tuners used to swap this jet around with the a/c! cheap skates, it made the fuel curve bloody horrible.

The 2nd stage only comes alive after a few psi of positive boost (This is where jetting is required).

Normal driving is a real pig, that NEEDS a smaller main jet (so stay standard as long as you can)!

The air corrector does't make a huge difference at normal driving rpm's, it has more effect on boost and higher up the range.
Plaats reactie