MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Hier mag het stof ook wel weer even vanaf geblazen worden...
De 5 staat nu op andere sloffen. Heb de OZ Supertourismo's op laten knappen en voorzien van 195/45R15 rubber. Verder weinig updates, behalve dat een wat andere afstelling van turbodruk / sproeierbezetting.
Vandaag dan eindelijk eens de 5 op de bank gezet in Goes om te kijken wat ie eruit gooit...en eerlijk gezegd valt het me een klein beetje tegen;
Einde van de run kwam er wat rook onder 5 vandaan, afkomstig van onder de kap. Toen de kap omhoog werd getrokken bleek het RVS uitlaatspruitstuk roodgloeiend te staan wat tot smeulen van omliggende delen heeft geleid (vandaar de rook).
Gezien de turbodruk van 1.4 bar valt mij het vermogen wat tegen. De AFR op vollast was perfect (constant 11,5 op de meter in de auto, 12 gemeten achter in de uitlaat). Op 1.0 bar bij het opwarmen was de AFR 13 dus in dat gebied mag ie wat rijker. Ik rij momenteel met de standaard venturi gezien de Groep A venturi in de andere carb zit die gesneuveld is na het tanken van slechte brandstof. Toch is me de tip gegeven om terug te gaan naar de Groep A venturi om de hogere turbodrukken wat makkelijker te kunnen verwerken. Waarschijnlijk staat er momenteel zo'n 1.7-1.8 bar boven de gasklep (ga ik z.s.m. nog eens nameten).
Daarnaast gaat het RVS spruitstuk weer plaats maken voor een origineel exemplaar.
Al met al blij om de 5 eens op de bank gehad te hebben om te zien wat ie doet. Jammer genoeg niet goed genoeg in mijn ogen, dus er is weer werk aan de winkel
De 5 staat nu op andere sloffen. Heb de OZ Supertourismo's op laten knappen en voorzien van 195/45R15 rubber. Verder weinig updates, behalve dat een wat andere afstelling van turbodruk / sproeierbezetting.
Vandaag dan eindelijk eens de 5 op de bank gezet in Goes om te kijken wat ie eruit gooit...en eerlijk gezegd valt het me een klein beetje tegen;
Einde van de run kwam er wat rook onder 5 vandaan, afkomstig van onder de kap. Toen de kap omhoog werd getrokken bleek het RVS uitlaatspruitstuk roodgloeiend te staan wat tot smeulen van omliggende delen heeft geleid (vandaar de rook).
Gezien de turbodruk van 1.4 bar valt mij het vermogen wat tegen. De AFR op vollast was perfect (constant 11,5 op de meter in de auto, 12 gemeten achter in de uitlaat). Op 1.0 bar bij het opwarmen was de AFR 13 dus in dat gebied mag ie wat rijker. Ik rij momenteel met de standaard venturi gezien de Groep A venturi in de andere carb zit die gesneuveld is na het tanken van slechte brandstof. Toch is me de tip gegeven om terug te gaan naar de Groep A venturi om de hogere turbodrukken wat makkelijker te kunnen verwerken. Waarschijnlijk staat er momenteel zo'n 1.7-1.8 bar boven de gasklep (ga ik z.s.m. nog eens nameten).
Daarnaast gaat het RVS spruitstuk weer plaats maken voor een origineel exemplaar.
Al met al blij om de 5 eens op de bank gehad te hebben om te zien wat ie doet. Jammer genoeg niet goed genoeg in mijn ogen, dus er is weer werk aan de winkel
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Geen ernstige schade dus ?
Zal wel ff schrikken geweest zijn. Maar dan kan zo'n spruitstuk dus niet heel veel aan...
Balen van het missen van vermogen gezien de upgrades, maar levert zo'n grotere venturi dan echt meer ?
Zal wel ff schrikken geweest zijn. Maar dan kan zo'n spruitstuk dus niet heel veel aan...
Balen van het missen van vermogen gezien de upgrades, maar levert zo'n grotere venturi dan echt meer ?
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Nee, niks ernstigs. Ietwat smeulend hitteschild van de startmotor onder andere. RVS spruitstuk heb ik destijds gemonteerd 'omdat het kan'. Echt winst zit er niet in, en gezien de 'problemen' qua pasvorm en dergelijk ga ik toch maar weer eens terug naar de good-old gietijzeren exemplaar.
1.4 bar (of eigenlijk 1.7 - 1.8 boven de gasklep) door een 25mm gat persen is blijkbaar niet echt efficiënt. Groep A is 10% grote diameter / 17% groter doorstroomoppervlak. Afstellen zal uiteraard wel weer compleet opnieuw moeten.
Zou niet weten waar er nog meer iets te halen valt (of waardoor ik pk's zou missen). De T25 komt eigenlijk ook wel wat te laat in voor het mooie
1.4 bar (of eigenlijk 1.7 - 1.8 boven de gasklep) door een 25mm gat persen is blijkbaar niet echt efficiënt. Groep A is 10% grote diameter / 17% groter doorstroomoppervlak. Afstellen zal uiteraard wel weer compleet opnieuw moeten.
Zou niet weten waar er nog meer iets te halen valt (of waardoor ik pk's zou missen). De T25 komt eigenlijk ook wel wat te laat in voor het mooie
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Bijna bij 4500 tpm ipv 3200 bij mij...
Koppel bouwt wel sneller af t.o.v. een standaard nokkenas valt mij op.
AFR wel mooi stabiel Bij mij blijft ie inkakken na zo'n 5300 tpm
Elbow / donwpipe wellicht toch net te nauw ?
Die 15 pk's moeten echt wel te vinden zijn
Heb ook nog zo'n omgebouwde carb zonder chokeklep liggen. Die na de vakantie er ook eens opzetten om te zien wat ie daarmee doet.
Koppel bouwt wel sneller af t.o.v. een standaard nokkenas valt mij op.
AFR wel mooi stabiel Bij mij blijft ie inkakken na zo'n 5300 tpm
Elbow / donwpipe wellicht toch net te nauw ?
Die 15 pk's moeten echt wel te vinden zijn
Heb ook nog zo'n omgebouwde carb zonder chokeklep liggen. Die na de vakantie er ook eens opzetten om te zien wat ie daarmee doet.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Kreeg indd het 'compliment' van Henk over de strakke AFR (op vollast tenminste).
Denk dat met name vanaf de 4500 de turbo echt pas op volle druk is. Daar begint het verlies over de venturi ook drastisch toe te nemen gok ik. Vanaf dat punt gaat de efficiency van de turbo hard achteruit en sta ik alleen maar warmte erin te pompen. Daarom zou ik ook eens de druk voor de carb moeten meten om te zien hoe fijn de turbo het heeft.
Als ik vanaf de 4500rpm een wat vlakkere koppelkromme kan houden, neemt het vermogen vanaf dat punt ook nog aardig toe. Als je een uitdraai van bijvoorbeeld Jasper ziet dan zie je dat erg goed terug. Die loopt wat strakker door qua koppel met de daarbij behorende vermogensstijging.
Elbow/downpipe is een 2,5" Marbar en die is toch aardig ruim. Misschien ook de grote achterdemper ook maar eens verwijderen Ontsteking is helaas weinig aan te doen, misschien die 'BDP-stekker-omdraai-truc' proberen, dat gaf een 4 graden vervroeging geloof ik?
Denk dat met name vanaf de 4500 de turbo echt pas op volle druk is. Daar begint het verlies over de venturi ook drastisch toe te nemen gok ik. Vanaf dat punt gaat de efficiency van de turbo hard achteruit en sta ik alleen maar warmte erin te pompen. Daarom zou ik ook eens de druk voor de carb moeten meten om te zien hoe fijn de turbo het heeft.
Als ik vanaf de 4500rpm een wat vlakkere koppelkromme kan houden, neemt het vermogen vanaf dat punt ook nog aardig toe. Als je een uitdraai van bijvoorbeeld Jasper ziet dan zie je dat erg goed terug. Die loopt wat strakker door qua koppel met de daarbij behorende vermogensstijging.
Elbow/downpipe is een 2,5" Marbar en die is toch aardig ruim. Misschien ook de grote achterdemper ook maar eens verwijderen Ontsteking is helaas weinig aan te doen, misschien die 'BDP-stekker-omdraai-truc' proberen, dat gaf een 4 graden vervroeging geloof ik?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Okido heeft dit erop zitten : http://www.123ignition.nl/id/44.html
Ook al eens over nagedacht. Nadeel is dat je zelf het e.e.a. moet gaan uitvogelen qua curves.
Staat ook in zijn topic : http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... 0&start=75
Ook al eens over nagedacht. Nadeel is dat je zelf het e.e.a. moet gaan uitvogelen qua curves.
Staat ook in zijn topic : http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... 0&start=75
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Volgens mij schiet je daar niet veel mee op gezien je ook nog eens een turbodruk afhankelijke vervroeging hebt. Dat zit er bij zo'n 1-2-3 niet in ga ik van uit. Voor een ouderwetse contactpunten-meuk is het een mooie upgrade denk ik ja. Maar goed, ken ze verder ook niet in detail maar denk niet dat je met een curve van bijvoorbeeld een 4 goed uitkomt
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Okido heeft in zijn Rodeo een turboblokje liggen. Die 123's worden ook aangeboden voor de turbo's. Voordeel is dat je zelf dus een veervroeging kan instellen. Moet mij er nog eens inlezen. Dat van het omwisselen van de stekkers zegt mij wel iets, maar weet niet meer of dit ook nadelig was op lage toerentallen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Omdraaien van de BDP stekker vervroeg je de gehele curve 4 graden mee (wat op zich geen ramp hoeft te zijn natuurlijk maar zonder pingel sensor wel riskant).
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Hoi Martijn,MartijnG schreef:Volgens mij schiet je daar niet veel mee op gezien je ook nog eens een turbodruk afhankelijke vervroeging hebt. Dat zit er bij zo'n 1-2-3 niet in ga ik van uit. Voor een ouderwetse contactpunten-meuk is het een mooie upgrade denk ik ja. Maar goed, ken ze verder ook niet in detail maar denk niet dat je met een curve van bijvoorbeeld een 4 goed uitkomt
Je doet 2 begrijpelijke maar verkeerde aannames.
Er rijdt ergens een Renault 4 rond (Nu naar Belgie geexporteerd) met een standaard 4 ontsteking en een GT Turbo motor. Dat gaat op zich goed omdat de R4 een curve heeft die vergelijkbaar is met die van de GT Turbo als de verlating (negatieve vervroeging) daarvan vol ingezet wordt bij vollast. Dat betekent dat bij volgas alles werkt zoals het hoort. Bij half gas het prima rijdt, maar het niet echt zuinig zal zijn ofwel er zit meer vermogen in het mengsel dan eruit gehaald wordt. Een beetje vergelijkbaar met de vroegere atmosferische rally auto's waar de vacuumvervroeger werd weggelaten, omdat ze toch altijd volgas reden.
Bij de 123-ontsteking heb je ook de mogelijkheid de verlating onder turbodruk in te stellen. Helaas niet verder dan 1 bar overdruk. Volgens de info uit de folder van 0 tot 200 kilopascal. In Frankrijk wordt deze speciaal voor GT Turbo aangeboden als aftermarkt item.
Zie link:http://www.classicautoelec.com/allumage ... r5-tx.html
Of er een basiscurve bij zit wordt niet vermeld, maar daar ik kan ik wel bij helpen.
Er is overigens een Fransman die de standaard GT Turbo ontsteking tunebaar heeft gemaakt. Als het goed is wordt deze nog steeds verkocht.
Zie link:http://www.neo-tech.fr/boutique/boutique.html
In jouw geval zou ik de truuk 4 graden vervroeging alleen heel voorzichtig uitproberen. Dat is leuk met een standaard GT Turbo, maar je rijdt al op 1.4 overdruk en daardoor zou je eerder aan verlating moeten denken. Hoewel op de rollenbank geen pingelen geconstateerd is neem ik aan. De standaard druksensor (het ronde doosje) van een GT Turbo wijkt af van de normale vacuumdoos doordat er twee veren inzitten in plaats van 1. Eentje zit contra om de verlating in te stellen bij turbodruk. Er zit echter een grens aan die veer, waar die ligt weet ik niet. Gezien het feit dat de standaard turbo op circa 0.7 bar was afgeregeld zal het mij niet verbazen als dit niet veel verder als 1 bar zal gaan.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Nee, ik ga niet op de gok de ontsteking 4 graden vervroegen, dat is gewoon dom. De Renix 209 zal inderdaad weinig meer doen boven de 1.0 bar helaas. Moet de specs daarvan nog eens gaan opzoeken. Maar in elk geval hebben alle carb 5jes die op de bank hebben gestaan dezelfde ontstekingscurve, dus heb ook niet de behoefte om daar veel aan te gaan experimenteren/veranderen.
Onsteking afstellen op de 5 met carb / verdeler is gewoon lastig. Vooral met de gelimiteerde input. De stock klopsensor heb je in mijn ogen ook niet veel aan om daarmee te gaan tweeken. Beter injectie erop knopen waarmee alles beter en nauwkeuriger af te stellen is.
Onsteking afstellen op de 5 met carb / verdeler is gewoon lastig. Vooral met de gelimiteerde input. De stock klopsensor heb je in mijn ogen ook niet veel aan om daarmee te gaan tweeken. Beter injectie erop knopen waarmee alles beter en nauwkeuriger af te stellen is.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Ben ik helemaal mee eens. Ik wil dat over anderhalf jaar gaan doen, maar dan op gas. Dan is de auto namelijk 40 jaar oud.MartijnG schreef: Beter injectie erop knopen waarmee alles beter en nauwkeuriger af te stellen is.
Volgens mij had ik destijds wel de 4 graden vooronsteking bij 1,2 bar onder de gasklep en met groep A.
Je kan het altijd eens proberen, je spettert m ook weer niet per direct stuk... Eerst even op wat lagere druk, daarna langzaam opvoeren en goed luisteren of desnoods een aparte pingelsensor met zwaailicht op je dashbord
De grotere Venturi zal je zeker helpen om er in deze setup nog wat extras uit te slepen, daarna zou injectie gewoon logischer zijn of je moet zo'n dubbele dellorto/weber erop knopen.
Je kan het altijd eens proberen, je spettert m ook weer niet per direct stuk... Eerst even op wat lagere druk, daarna langzaam opvoeren en goed luisteren of desnoods een aparte pingelsensor met zwaailicht op je dashbord
De grotere Venturi zal je zeker helpen om er in deze setup nog wat extras uit te slepen, daarna zou injectie gewoon logischer zijn of je moet zo'n dubbele dellorto/weber erop knopen.
Er is toch ook nog een voordelige variant met de ECU van een Clio 1.8 16V of R19. Daar heeft Henk toch al software voor. Alleen zit je dan vast aan de laagohmige injectoren (ca 2.6 Ohm). Dus Benzine. Jij wil graag op LPG. Ik heb geen idee of LPG injectoren laag of hoog ohmig zijn. Maar als je injectie op benzine wilt is er een zeer voordelig alternatief, mits je de smoorklep en een spruitstuk voor de injectoren fabriekt. .
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Alle info over LPG en injectie om zelf in te bouwen: http://www.bs-autotune.nl/content/view/29/43/
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Laatste weken 'vakantie' gehad, dus ff tijd om de 5 weer eens onder handen te nemen.
Doel na laatste dyno-dag:
- Spruitstuk wisselen
- 'Gr. A' carb ombouw + afstellen
Zo gezegd, zo gedaan;
Origineel spruitstuk ben ik weer erg blij mee, vooral qua inbouwruimte onder de kap. Hitteschild startmotor past nu weer fatsoenlijk, downpipe komt ook anders uit waardoor ik nu meer speling heb t.o.v. de aandrijfas.
Ruw afstellen is nu gedaan. Even 'snel' vanwege de aanwezigheid op de Franse Auto Dag aankomende zondag. In elk geval op vollast goed, deellast onder druk moet nog beter.
Sta nu op 'Gr. A' 27,5mm venturi met 140 hoofdsproeier, 90 a/c, 125 1st stage en 2nd stage standaard. Geeft nu cruising een AFR van 13-14 en vollast hoge 11 / lage 12's op momenteel 1.4 bar. Deellast acceleren (dus met turbodruk) heeft ie nog de neiging om naar 14's te lopen wat uiteraard ongunstig is. Ben nog even aan het puzzelen met welke sproeier ik dit aan ga passen zonder veel compromissen op de andere afstellingen te moeten doen.
Naast bovenstaande ook nog wat additionele klusjes;
Olielekkage al sinds het begin. Nu wederom de pan eronder uit gehaald, deze keer met kurk en een petit-peu vloeibare pakking gemonteerd...en ja hoor...gewoon nog steeds lekken. Denk dat ik er maar een milieuplaat onder hang en die af en toe ga aftappen. Ben er aardig klaar mee.
Daarnaast de achterdempers eens geïnspecteerd gezien ik onderweg naar en van Goes ontzettende klappers maakte met de achterbrug bij overgangen op viaducten. De GAZ achterdempers eronderuit en wat blijkt...compleet verrot. Nog geen 1500km oud! Die dingen kun je met de hand indrukken en komen daarna gewoon niet meer uit. Vandaar dat de kont ook elke keer inzakte na een aantal hobbels. Er zit gewoon 0,0 rebound meer in. Heeft nu zelfs tot schade aan de carosserie geleidt...de achteras heeft zoveel veerweg gehad dat de cas is geraakt.
Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Voorlopig heb ik er maar weer oldskool dikke 'CUP' dempers onder gezet die ik nog had liggen en dat rijdt werelds!
Morgen nog ff poetsen en op naar Culemborg!
Doel na laatste dyno-dag:
- Spruitstuk wisselen
- 'Gr. A' carb ombouw + afstellen
Zo gezegd, zo gedaan;
Origineel spruitstuk ben ik weer erg blij mee, vooral qua inbouwruimte onder de kap. Hitteschild startmotor past nu weer fatsoenlijk, downpipe komt ook anders uit waardoor ik nu meer speling heb t.o.v. de aandrijfas.
Ruw afstellen is nu gedaan. Even 'snel' vanwege de aanwezigheid op de Franse Auto Dag aankomende zondag. In elk geval op vollast goed, deellast onder druk moet nog beter.
Sta nu op 'Gr. A' 27,5mm venturi met 140 hoofdsproeier, 90 a/c, 125 1st stage en 2nd stage standaard. Geeft nu cruising een AFR van 13-14 en vollast hoge 11 / lage 12's op momenteel 1.4 bar. Deellast acceleren (dus met turbodruk) heeft ie nog de neiging om naar 14's te lopen wat uiteraard ongunstig is. Ben nog even aan het puzzelen met welke sproeier ik dit aan ga passen zonder veel compromissen op de andere afstellingen te moeten doen.
Naast bovenstaande ook nog wat additionele klusjes;
Olielekkage al sinds het begin. Nu wederom de pan eronder uit gehaald, deze keer met kurk en een petit-peu vloeibare pakking gemonteerd...en ja hoor...gewoon nog steeds lekken. Denk dat ik er maar een milieuplaat onder hang en die af en toe ga aftappen. Ben er aardig klaar mee.
Daarnaast de achterdempers eens geïnspecteerd gezien ik onderweg naar en van Goes ontzettende klappers maakte met de achterbrug bij overgangen op viaducten. De GAZ achterdempers eronderuit en wat blijkt...compleet verrot. Nog geen 1500km oud! Die dingen kun je met de hand indrukken en komen daarna gewoon niet meer uit. Vandaar dat de kont ook elke keer inzakte na een aantal hobbels. Er zit gewoon 0,0 rebound meer in. Heeft nu zelfs tot schade aan de carosserie geleidt...de achteras heeft zoveel veerweg gehad dat de cas is geraakt.
Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Voorlopig heb ik er maar weer oldskool dikke 'CUP' dempers onder gezet die ik nog had liggen en dat rijdt werelds!
Morgen nog ff poetsen en op naar Culemborg!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Goed bezig Martijn! Klinkt heel bekend alles wat je opsomt na het terug bouwen van het spruitstuk
Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
Was het niet Roy die onder de 5 ook problemen had met GAZ?MartijnG schreef: Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Heb ze er zelf ook onder en moet afkloppen wat ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Klopt idd was Roy. En
Koni geel voor achter gewoon goed
Koni geel voor achter gewoon goed
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Klopt! Ik heb hem laatst ook ergens voorbij zien komen (of hier op het forum of op FB). Die zou ik graag eens willen proberenm1n1 (Jasper) schreef:Goed bezig Martijn! Klinkt heel bekend alles wat je opsomt na het terug bouwen van het spruitstuk
Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Was inderdaad Roy, maar daar was de zuigerstang gewoon van afgebroken volgens mij. Vind het maar wat vaag, zo laag is de mijne nou ook weer niet dus daar kan het niet aan liggen. De stelknop voor hardheid heeft volgens mij ook nooit gewerkt. Die kon je ook (bij wijze van spreken) eindeloos doordraaien.Alpine schreef:Was het niet Roy die onder de 5 ook problemen had met GAZ?MartijnG schreef: Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Heb ze er zelf ook onder en moet afkloppen wat ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Inderdaad maar eens kijken naar Koni geel...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Coulance doen ze niet aan GAZ.
Heb van Willeon een complete set overgenomen waarvan het schroefdraad van de voorpoten was afgescheurd van de zuigerstang.
Ze wilden ze wel proberen te maken maar dat moest goed betaald worden
Heb van Willeon een complete set overgenomen waarvan het schroefdraad van de voorpoten was afgescheurd van de zuigerstang.
Ze wilden ze wel proberen te maken maar dat moest goed betaald worden
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Renault Rodeo 6 '77
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Zoek ze eens op van een 5je 1.4 60pk of zo. Volgens mij staan ze daarbij.MartijnG schreef:Klopt! Ik heb hem laatst ook ergens voorbij zien komen (of hier op het forum of op FB). Die zou ik graag eens willen proberenm1n1 (Jasper) schreef:Goed bezig Martijn! Klinkt heel bekend alles wat je opsomt na het terug bouwen van het spruitstuk
Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
http://www.automecanik.com/pieces/joint ... -2016.html
Tadaa !!
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Veel plezier morgen Martijn!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
staat er echt onwijs strak bij Martijn!
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Super mooi! Was het een leuke dag?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Thanks! Ben er ook (bijna) blij meetutuur schreef:staat er echt onwijs strak bij Martijn!
Ik vond het zeker een geslaagde meeting. Erg gevarieerd volk en auto's. Voor ieder wat wils. Jong en oud. Zou er zeker volgens jaar wéér heen gaanlarsdijkstra schreef:Super mooi! Was het een leuke dag?
Was ook meteen het enige wat qua RTC te vinden was (op een aantal personen+auto's na). Mag volgend jaar wat mij betreft best meer vertegenwoordigd wordenChris schreef:Gaaf die RTC platen!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Doen we volgend jaar met een hele club!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Zo te zien zijn ze er een stuk op vooruit gegaan, paar jaar geleden bij geweest en die ervaring deedmij besluiten daar niet meer zo'n stuk voor te rijden
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
[offtopic] Als je in ogenschouw neemt dat de entree 5 euro was, vond ik het een belabberde meeting. [/ontopic]
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Het begon met de zuigerstang rechts idd. Afstelling met dat stelschroefje kon vanaf het begin al niet. De linkerkant had lekkage dat het apk afkeur was. Heb met mijn setje hooguit 2500 km gereden.MartijnG schreef:Was inderdaad Roy, maar daar was de zuigerstang gewoon van afgebroken volgens mij. Vind het maar wat vaag, zo laag is de mijne nou ook weer niet dus daar kan het niet aan liggen. De stelknop voor hardheid heeft volgens mij ook nooit gewerkt. Die kon je ook (bij wijze van spreken) eindeloos doordraaien.Alpine schreef:Was het niet Roy die onder de 5 ook problemen had met GAZ?MartijnG schreef: Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Heb ze er zelf ook onder en moet afkloppen wat ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Inderdaad maar eens kijken naar Koni geel...
GAZ zag geen reden tot garantie/coulance, want verkeerde montage, verkeerd gebruik, verkeerd onderhoud blablabla...
Nu weer koni geel eronder.
5 GT Turbo '88 GT5