Arthur's R9-R > Jan's R9-R

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

tutuur schreef:Wie heeft er documentatie van een 9 als ook van een clio motorgedeelte waar ik de hoofdstekker van de motorkabelboom terug kan vinden?
Ik zal deze week een scan maken van een aantal pagina's uit het schema boek van de Clio. Wat wil je precies weten, stuur maar via pm ofzo.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het gaat eigenlijk om de stekker layout van de hoofd motorkabelboomstekker :D

Edit: bespaar je de moeite antoine, m'n maat is langs de dealer geweest en heeft daar foto's gemaakt van alle schema's die hij kon vinden mbt de clio 16v/williams.

Toch bedankt!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je hebt PM, schema over inbouw F7R in een R5
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Toppie! Heb alleen nog geen PM :p

Edit: mail dus, nogmaals bedankt!

Edit2: dit gaat over een b18ft in een 5 :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nog een vraag mbt het stationair hoog houden van de motor:
Iemand enig idee of hij een signaal krijgt en dan hoog gaat lopen of juist geen signaal?

Weet welke aansluiting het is op de ecu dus zou hem kunnen saboteren mocht het nodig zijn....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij je kmtellerkabel zit een sensor.

Hij krijgt geen signaal maar een puls. Ik weet niet of je die mee om hebt gebouwd en of dat invloed heeft maar het lijkt me wel. Heb je een kabel van een clio?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De aansluiting van de clio kabel kreeg ik niset op de tellerbak van de 9.
Het lijkt mij als de auto rijd dat er dan een puls door gaat omdat de kabel draaid, als hij stilstaat niks en zakt het toerental...

Iemand die het kan bevestigen?

En anders merk ik het wel :p
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

klopt, je bedoelt die zonde in de kilometertellerkabel?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dat klopt. Het is niet meer als een induktief spoeltje o.i.d. geloof ik. Kun je dat ding ook niet van die cliokabel afknutselen en dan monteren op je 9 kabel?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nja als hij gewoon normaal stat. Loopt laat ik het lekker zo, geef toch altijd tussengas bij terugschakelen dus zie de toegevoegde waarde van een verhoogd toerental niet zo :)
Michiel Willemse
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Past de Clio kabel niet gewoon op de 9? Ik geef toe dat ik het verhoogde stationair ook geen echt nuttige toevoeging vind maar dat is persoonlijk. De vraag is wat vind de injectiecomputer er van wanneer die het signaal niet meer heeft? Straks denkt de computer dat je nooit rijdt.

Groeten michiel
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Daar heb je wel een punt. Echter kan je ook onbelast stilstaand gas geven dus volgens mij is dat niet zo'n punt :)

Hoe hebben degene met 16v->r5 ombouw dit gedaan?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Naja, hij zakt in toeren zodra je stil staat (= geen pulsjes). En dat gebeurt nu. Als je rijdt heb je daar geen last van. Het is fijner rijden omdat je bij een bocht of terugschakelen minder terugval hebt. Echter het heeft alleen invloed bij het stationairprogramma (=gasklepsensor op 0) bij de computer, tijdens het rijden doet dat signaal niks.

Dus ik twijfel eigenlijk of het daaraan ligt of niet gewoon ergens een oneffenheidje :) (gasklep, vacuumslang, sensor, kabels)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Snap niet wat je bedoeld met die laatste zin :p

Betekent dit dat er nu bij gas los helemaal niks meer wordt ingespoten ipv een klein beetje voor het verhoogde toerental?

Zou wel jammer zijn, dan ploft ie niet meer zo lekker bij gas los :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hij spuit sowieso niet meer in, hij geeft wat meer lucht dmv je stappenmotor. Hoger stationair is niet meer benzine ;) Dan gaat ie alleen maar roken :)

Bij gas los, boven ca. 1500 toeren, spuit de auto ook niks in. Komt de auto daaronder pakt het stationairprogramma de boel op en gaat stationair lopen, totdat je aan het gas komt.

Ploppen met gas los zou een std. clio niet mogen doen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Toch doet die van mij dat wel een klein beetje, en als ik dan lichtjes me voet op het gas zet nog meer :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hmmz, zover ik weet staan injectoren letterlijk uit als je afremt op de motor.
Zou dat bij die ouwe clio's niet zo zijn? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

jawel, als je het gas aantikt dan ploft ie(logisch want hij spuit dan in). ik ken iemand die dat zo automatisch doen dat als ie in een andere auto rijden ze ook het gas aan zitten te tikken bij gas los :p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Je lijkt wel een turk :p gaat het nou om meerdere personen of 1 :lol:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

hmm ik raakte al in verwarring tijdens typen :lol:

overigens zou ik er wel voor zorgen dat de ecu dat signaal krijgt op een of andere manier, anders gaat hij je altijd hogere toeren lopen nadat je gereden hebt.

ik weet namelijk nog dat ik een keer de kabel kapot had en had dat toen ook
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

hmmm, eerst de boel maar draaiende krijgen en dan kijk ik wel wat ie doet.

miss krijg ik het toch nog wel voor elkaar om de km kabel over te zetten :)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tellerpaneel van een gte?

11 tellerpaneel is gelijk aan die van een 5, dus van een 9 ook lijkt me en een gte heeft ook een jb3 bak met mechanische km teller ? :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de tellerbak van een 9 heeft iig niet zo'n ronding in het glas net als een 5...

ja het zelfde als een 5 1.1 wel maar daar zit ook geen toerenteller op :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Martijn Kool schreef:hmm ik raakte al in verwarring tijdens typen :lol:

overigens zou ik er wel voor zorgen dat de ecu dat signaal krijgt op een of andere manier, anders gaat hij je altijd hogere toeren lopen nadat je gereden hebt.

ik weet namelijk nog dat ik een keer de kabel kapot had en had dat toen ook
gezien dat ie toch geen puls geeft, zou waarschijnlijk gewoon die kabel aan massa leggen voldoende zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bedankt voor het meedenken! (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bedrading is allemaal voor elkaar, brandstofpomp gemonteerd en brandstofleidingen gelegd. Alles doet het behalve..

Hij slaat niet aan :@ we hebben brandstofdruk, ontsteking, startmotor en de ecu krijgt alles wat hij moet hebben maar geen lopende motor. :(

Op remmenreiniger slaat hij wel aan. Om de een of andere reden spuiten de injectoren niet in..... Ook met een andere ecu (16v) hetzelfde verhaal...

Wie o wie heeft er tips?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

de 2 slangetjes op de brandstofrail wel juist aangesloten ??

De 1ste meest links is de aanvoer. 2de is de retour ...

Massa wel op onstekingsunit ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

tutuur schreef:Bedrading is allemaal voor elkaar, brandstofpomp gemonteerd en brandstofleidingen gelegd. Alles doet het behalve..

Hij slaat niet aan :@ we hebben brandstofdruk, ontsteking, startmotor en de ecu krijgt alles wat hij moet hebben maar geen lopende motor. :(

Op remmenreiniger slaat hij wel aan. Om de een of andere reden spuiten de injectoren niet in..... Ook met een andere ecu (16v) hetzelfde verhaal...

Wie o wie heeft er tips?
heb het ook een paar keer gehad, tikje geven tegen de injectoren, of expres de benzine leiding eens verkeerd om en eens proberen te starten en dan weer terug monteren.
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

kijk even in het stekkerblok of je injectoren wel 12V krijgen, zoiets had ik namelijk ook :D
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ontsteking krijgt gewoon alles, anders zou hij met remmenreiniger ook niet werken.... Het zit hem ergens in de brandstof inspuiting.

Weet 100% zeker dat ik de leidingen goed om heb zitten, anders had er ook geen druk in de fuelrail gekomen...

Injectoren krijgen ook pulzen (getest met lampje) maar dat het lampje knippert zegt natuurlijk niks over het vermogen. Neem aan dat injectoren toch wel aardig wat vragen...

Gabri, waarom de slangen verkeerd om en dan weer terug?

Williams heeft geen startonderbreker? Heb ook met 16v pc getest uit 92 dus denk niet dat het daar aan ligt...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je kunt ook voelen of ze tikken. Schroevedraaier erop en je oor daar tegenaan. Dat is toch goed te merken bij een injector.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

slangen???

ik bedoel, kijk eens in de schema's. dan zul je waarschijnlijk zien dat de injectoren een aparte 12v aansluiting hebben.

ik had namelijk precies hetzelde, wel benzine in de rail en een vonk, maar aanslaan ho maar.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Oh sorry, dat was geert z'n post. Ik ga volgende week maar weer verder. Jammer dat het toch nog zo tegen zit...
Michiel Willemse
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Leg eens een extra massa aan. Na het vervangen van de koppeling (en distributie enz enz) bij een RS sloeg die niet aan. Ik zag toevallig een vonk overslaan bij het massa punt. Was in de hoeveelheid van aandraaien niet helemaal netjes gedaan. Een extra massapunt kan nooit kwaad.

Groeten Michiel
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Iemand nog andere dingen? Ga graag met een rugzakje vol verder met proberen :)
Plaats reactie