MartijnG; Clio 1.5 dCi...uitgezwaaid

Vertel hier alles over je project.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Haas schreef: Heb/had jij er ook af en toe last van datie niet aanslaat bij het starten als de motor warm is? Ik kan er bij mij geen patroon in ontdekken helaas. Uiteindelijk start hij altijd, alleen is het soms wat irritant als je op een parkeerplaats met van de scheve ' daar heb je weer zo'n tuner die liever geld besteed aan verlaging dan een fatsoenlijk motor ' gezichten om je heen als je 5 seconden staat te jengelen. Als hij aanslaat looptie keurig..
Dat is meestal gevolg van verslechterende startmotor/accu. Die motoren slaan warm alleen aan bij een bepaald starttoerental (300 rpm) Dat toerental haal je vaak net niet als accu/startmotor slechter worden. Gevolg is dat je een hele tijd moet doorstarten voor hij uiteindelijk aanslaat.

Is waarschijnlijk op te lossen met een ecu software modificatie, en dan kun je meteen ook de EGR laten dichtzetten.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Waarom nou een schroefset op je daily? Gewoon een setje verlagingsveren voldoet toch ook prima? Zeker prijstechnisch, kun je dat geld beter in 1 van je projecten stoppen.

Of vind je het nog steeds leuk om je hersens elke dag door te schudden? Die fase ben ik nu al jaren vanaf hoor (daarom ook die Xantia-boot) :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

en wat is er mis met een lage boot als daily? :)

Heb nog een setje veren liggen van -40mm van Eibach ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Onpraktisch? Weer extra remmen voor drempels en je komt toch vaak ook stugger uit dan origineel.
Je moet mij eens zien gaan met die Xantia over die turborotondes, waar ze de binnenste en buitenste ring hebben gescheiden met van die lage varkensruggetjes. Die neem ik gewoon rechtdoor :lol:

Nee waar ik op doel, zo'n V-Maxx krijg je toch vrij snel stuk als je veel km's maakt en om er nu een dure KW-set onder te knallen, mja ik investeer dat geld liever in m'n Clio bijv.

Maargoed allemaal zelf weten :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wat een wijsheid voor zo'n broekkie. :D
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Een daily mag er toch ook vet uit zien, laag dus :D
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Laag is prima. Maar wat Steven zegt. Een verlaginsgverensetje voor weinig geeft hetzelfde resultaat.... Of je moet extra laag willen, dat redden de standaard schokdempers niet, dus dan komt een schroefsetje meer in de buurt.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja en dan schiet je imho het hele daily-idee gewoon voorbij, dan rijd je meerdere projecten. Dat ik 3 autos had liep dat allemaal behoorlijk spaak. Toen er 1 project uitgemikt en de daily moest gewoon rijden.

Ga jij je volvo ff lekker pimpen dan Toethoer :p
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Winterbanden zitten er sinds vanmiddag op, dus ben benieuwd hoe de prestaties daarvan zullen gaan bevallen (Y)

Nou wil ik binnenkort een beurtje gaan doen (verse olie en filters), maar zit ik ff te kijken welke oliesoort erin hoort en kom verschillende dingen tegen.

0W40
5W40
0W30
10W40

Aangezien ik het wel belangrijk vind dat ik de goede olie erin mik om lagerproblemen te voorkomen :P vraag ik me eigenlijk af of er goede suggesties zijn?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zeker warm niet te dun gaan om grenssmering, en olieverbruik te beperken. En om ook goede koudstart eigenschappen te houden koud niet te dik gaan. En dan kom je uit op een 5W40.

Ik zou ook informeren wat Renault voorschrijft voor deze motor, gezien de bekende problemen.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

action 10w40, 25.000 zonder problemen (ik weet het, veels te lang, 20k is de olieververstijd) inmiddels klok op 225.000 en eind december ververs ik weer

met action 10w40 :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wtf staat er in jou onderschrift kool :lol:

Kroon-oil geeft er ook meerdere:
http://m.kroon-oil.com/nl/producten/pro ... 2001-2005/

5w40 hebben heel veel diesels toch?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tegenwoordig rijd er heel veel op 5w30 volgens mij. Ik heb er al jaren alle taxi's op rijden iig. Let bij roetfilter auto's overigens op de C3 classificatie!

Voor de clio zou ook ik denk ik voor 5w40 gaan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tutuur schreef:Wtf staat er in jou onderschrift kool :lol:

Kroon-oil geeft er ook meerdere:
http://m.kroon-oil.com/nl/producten/pro ... 2001-2005/

5w40 hebben heel veel diesels toch?
huh? lijkt me duidelijk toch? :smile:


en gewoon op 10w40 van de action, geen probleem >)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Ik heb alle kilometers altijd gereden met 10W40, ongeveer 60.000 in totaal nu, ververs ongeveer om de 15 a 20.000 km. Zover ik terug kan zien in de historie is er ook altijd 10W40 in gegaan. Ik moet met de kerst de boel ook weer verversen, eens laat maar eens horen wat je erin gekiept hebt en hoe het bevalt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch moet je dus heel erg oppassen met 10W40 en 5W40, de 10 is vaak halfsyntheet en de 5 is vaak vol.

Ik heb nu toch bij de laatste autos met stevige km'standen (250-300+) dat die voorheen op 5W40 hebben gereden en met de 10W40 van Brega of nog erger, de action, begonnen te lekken.

Enige die ik ooit weer heb laten ophouden met lekken is m'n Williams, nadat ik overging op 5W50. Misschien een geluksgeval, maar die is echt van flinke plasjes gestopt naar heel soms een druppeltje :)
Ik ga eens kijken of dat gigantische lekken van dat Xantiaschip ook zo te beperken valt :smile:


Anyway, ik zou even na proberen te gaan wat er voorheen is ingegaan en daar niet teveel van proberen af te wijken, denk dat je met die 5W40 het beste zit (Y)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

mwah, 25.000 km zonder bijvullen op action olie is toch aardig dacht ik.

oliepijl is nu nog 1 bolletje :smile:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja als ie er niet mee lekt is er nix mis mee, gewoon even kijken wat er voorheen inzat, das belangrijk :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Even aan het navragen en zoeken geweest, en er blijkt nu 5W40 volsyntheet in te zitten van het merk Comma :p Bijna net zo erg als van de Action dus :smile:

Ga binnenkort dan maar eens van Kroon halen, dat is wel goed spul (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

comma is zo slecht niet niet hoor.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

tuurlijk gewoon kroon halen en de hoofdprijs betalen :lol:

comma is zo slecht nog niet idd.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

MartijnG schreef:Even aan het navragen en zoeken geweest, en er blijkt nu 5W40 volsyntheet in te zitten van het merk Comma :p Bijna net zo erg als van de Action dus :smile:

Ga binnenkort dan maar eens van Kroon halen, dat is wel goed spul (Y)
Action of Comma olie is echt geen vergelijking hoor, da's toch wel even hele andere kwaliteit. in de 19 16V gaat ook altijd Comma 10W40 en dat ding maakt alleen maar circuitkilometers. :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Toch moet je dus heel erg oppassen met 10W40 en 5W40, de 10 is vaak halfsyntheet en de 5 is vaak vol.

Ik heb nu toch bij de laatste autos met stevige km'standen (250-300+) dat die voorheen op 5W40 hebben gereden en met de 10W40 van Brega of nog erger, de action, begonnen te lekken.

Enige die ik ooit weer heb laten ophouden met lekken is m'n Williams, nadat ik overging op 5W50. Misschien een geluksgeval, maar die is echt van flinke plasjes gestopt naar heel soms een druppeltje :)
Ik ga eens kijken of dat gigantische lekken van dat Xantiaschip ook zo te beperken valt :smile:


Anyway, ik zou even na proberen te gaan wat er voorheen is ingegaan en daar niet teveel van proberen af te wijken, denk dat je met die 5W40 het beste zit (Y)
superolie he die 5 w 50 van mij :-)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Naja, ok...iets te snel een conclusie getrokken dan :p

Laat ik het anders zeggen, bij de garage hebben ze 5W40 van Kroon dus die komt er gewoon in. Ga zelf niet meer tobben hier op straat met olie verversen...bij de garage ben ik tenminste meteen van die afgewerkte olie af :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

MartijnG schreef:Naja, ok...iets te snel een conclusie getrokken dan :p

Laat ik het anders zeggen, bij de garage hebben ze 5W40 van Kroon dus die komt er gewoon in. Ga zelf niet meer tobben hier op straat met olie verversen...bij de garage ben ik tenminste meteen van die afgewerkte olie af :smile:
Kan je hier ook hoor olie verversen :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Afgelopen vrijdag nieuwe olie en filtertje erop laten gooien. Is dus 5W40 geworden van Kroon. Lijkt meteen wel een stuk lekkerder te lopen.

En gisteren kreeg ik bijna een beroerte... :-(

Was op weg naar mn ouders 100km verderop. Afrit van de snelweg af, even tanken om de hoek. Rijdt weer verder, kom bij een rotonde en laat mn gas los en ineens hoor ik daar een heel fijn ratelend geluid van onder kap :( Meteen koppeling in, uitgerold en gestopt waar het kon. En waar denk je dan meteen aan met een 1.5 Dci...juistem...drijfstanglagers. (N) SLIK. Weer gestart en met een beetje gasgeven begon het geratel weer. Toch besloten om ee stukje te rijden om te kijken hoe erg het echt was. Lage toeren bleef het weg, het ging met het toerental mee zowel onbelast als belast. Dus lagers leek me al wat minder waarschijmnlijk. Toch rustig naar mn ouders gereden (was nog een kilomtertje verder) en ANWB maar gebeld voor een inspectie. Nog eens gestart, stationair niks te horen, toeren maken en vanaf zo'n 2000 begon het ratelen weer. Kwam toch duidelijker meer van bovenaf en klonk heel erg als kleppen geluid. Conclusie....hydraulische klepstoters verrot. Advies was om 's avonds toch weer rustig naar huis te rijden met een laag toerental. Mocht het erger worden zou de ANWB de auto opladen en naar huis brengen.

's Avonds met mn ouders uit eten en dus met de auto naar het restaurant. Straat uit hoorde ik nog een tikje, maar na een paar honderd meter was het miraculeus weg (Y) Toch rustig aan gedaan en 's avonds ook gewoon weer terug naar Arnhem gereden en geen geluidje meer gehoord...

Vandaag ook weer gereden en niks raars te horen...hopelijk was het een tijdelijk weigerende klepstoter, maar zal vast wat geld opzij gaan zetten :p Misschien iets te maken gehad met de oliewissel maar lijkt me stug?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik heb met 5w40 gereden en daarmee had ik aanmerkelijk meer last van tikkende klepstoters dan met 10W40, vandaar dat ik ook bij de 10 ben gebleven.. :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik ben ook ooit (door een noodgeval) overgestapt op kroon (wel gelijke viscositeit) in mijn toenmalige 1916V, en had ook vrijwel direct na de oliewissel last van tikkende klepstoters. Heb die rommel er meteen uitgegooid en vervangen voor olie die ik altijd had zodra het kon, en weg was het. Misschien wat kort door de bocht, maar sinds dien ben ik erg anti-kroon.

Ik kan niet goed verklaren hoe het komt. Het zal ook niet direct aan de kwaliteit van Kroon liggen, maar blijkbaar is er "iets" in die olie toch anders waardoor de stoters minder goed vullen wanneer je voorheen met andere olie gereden hebt.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bart V schreef:Ik ben ook ooit (door een noodgeval) overgestapt op kroon (wel gelijke viscositeit) in mijn toenmalige 1916V, en had ook vrijwel direct na de oliewissel last van tikkende klepstoters. Heb die rommel er meteen uitgegooid en vervangen voor olie die ik altijd had zodra het kon, en weg was het. Misschien wat kort door de bocht, maar sinds dien ben ik erg anti-kroon.

Ik kan niet goed verklaren hoe het komt. Het zal ook niet direct aan de kwaliteit van Kroon liggen, maar blijkbaar is er "iets" in die olie toch anders waardoor de stoters minder goed vullen wanneer je voorheen met andere olie gereden hebt.
Kroon-olie in een F7P doe ik ook nooit meer, zelfde geval een keer gehad met m'n 19 16V.. nooit last van tikkende stoters, kroon-olie er in en op de terugweg al een rammelende stoter, daarna weer m'n oude vertrouwde Comma olie er in en het was weg. hoe het kan geen idee, maar ik gooi 't er niet meer in. :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb dat blokje ook al eens met ratelende stoters gehoord. De dealer zei dat zijn de lagers. Ja daag. :) Klinkt wel goed beroerd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
Bart V schreef:Ik ben ook ooit (door een noodgeval) overgestapt op kroon (wel gelijke viscositeit) in mijn toenmalige 1916V, en had ook vrijwel direct na de oliewissel last van tikkende klepstoters. Heb die rommel er meteen uitgegooid en vervangen voor olie die ik altijd had zodra het kon, en weg was het. Misschien wat kort door de bocht, maar sinds dien ben ik erg anti-kroon.

Ik kan niet goed verklaren hoe het komt. Het zal ook niet direct aan de kwaliteit van Kroon liggen, maar blijkbaar is er "iets" in die olie toch anders waardoor de stoters minder goed vullen wanneer je voorheen met andere olie gereden hebt.
Kroon-olie in een F7P doe ik ook nooit meer, zelfde geval een keer gehad met m'n 19 16V.. nooit last van tikkende stoters, kroon-olie er in en op de terugweg al een rammelende stoter, daarna weer m'n oude vertrouwde Comma olie er in en het was weg. hoe het kan geen idee, maar ik gooi 't er niet meer in. :)
Grappig, mijn blok heeft altijd kroon gehad. en is nog steeds de enige olie waar ik geen tikkende stoters mee hebt gehad. Met alle andere olie wel :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mazzel hebben Martijn! Je hebt toch nog garantie?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En we ratelen nog steeds lekker verder :smile:

En zoals de meeste mensen op de openingsmeeting misschien al wel hadden gezien...de rode draad van dit topic is dan toch uitgevoerd;

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... G_5036.jpg[/img]

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... G_5037.jpg[/img]

Zelfde set als Remon (Rokkor). Achterkant op zn laagst en daar de voorkant nu een beetje aan aangepast. Op de foto zit het er net onder dus daar istie nog een stukje hoger dan nu het geval is. Gelijk even de OZ's eronder gegooid maar die bandenomtrek is wat aan de kleine kant, maar het staat beter dan de orginele velgen in elk geval. Nu rustig kijken of er nog een leuk setje 16" voorbij komt...

De hoogte is nu in elk geval prima, kan tot nu toe overal komen, alleen de straat uit schraapt het lipje even over de drempel, maar ach...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

ik zeg Nervasport 8)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Aan de wielen te zien had ik al door dat het die van jou was (Y)

Vroeg me ook al af wanneer je het hier ging posten.
Stuk beter dan die 4x4 clio :D
Gesloten