MartijnG; Clio 1.5 dCi...uitgezwaaid

Vertel hier alles over je project.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Is het zinvol om zelf eerst nog een retouropbrengst meting te doen? Even 4 leidingen aan de verstuivers hangen in een potje en kijken wat de verschillen zijn?

Iemand die misschien aan de retouropbrengst waardes kan komen?

Dan heb ik in elk geval misschien al een idee welke er stuk kunnen zijn.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Da's nooit een slecht idee, er zijn niet echt bepaalde waardes voor zover ik weet. ze moeten alleen alle 4 enigzins gelijk zijn. :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Vanavond even de retour gemeten;

Afbeelding

Gemeten in ongeveer 10 minuten koud stationair.
Nogal grote afwijking op cilinder 4, dat is ook de verstuiver die de meeste herrie maakt. Cilinder 2 heeft ook een afwijking maar minder extreem.

Viel me op dat de verstuiver in cilinder 4 er ook ietwat anders/ouder uitziet dan de overige 3. Als ik zo de opbrengst bekijk, dan lijkt me vrij zeker dat de 4e een beetje gaar is, ook gezien het geluid die hij maakt.

Beste optie na deze test is vervangen van verstuiver 4 denk ik...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die dingen kunnen zeker niet ultrasoon gedaan worden? Best kans dat het dan allemaal weer rechttrekt.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat kost 1 nieuwe verstuiver?
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou dan toch eerder 4 gebruikte met weinig kms nemen dan 1 enkele nieuwe.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

1 nieuwe is €350ex bij de dealert. Gereviseerd rond de 190ex.

Staat een setje op MP, maar die lijken uit een 65pk te komen. Geen idee of er verschil zit in verstuivers van een 65pk en een 80pk. En echt fris zien die er ook niet meer uit...

En andere gebruikte vind je (bijna) niet, ik ben ze verder nog niet tegen gekomen in elk geval. Overal worden gereviseerde aangeboden.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

mijn god. je zou dan haast een compleet ander blok met weinig of minder kms zoeken... of idd ultrasoon, als dat een optie is.

lastig.
Immer wieder die verdammte Holländer
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

een nieuwe moet je inleren, als je je huidige reviseert/reinigt, moet je hem dan ook inleren??

scheelt ook weer knaken
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Let wel op hetgeen ronald zegt. als die dingen idd bij een cilinder horen kan dat lastig worden als je ze lukraak vervangt.

Ik weet dat bij VAG in sommige gevallen die verstuivers ook gekoppeld zijn aan de computer. Vervangen voor andere loopt hij wel op maar zeker niet lekker (ervaring? ja :~ (0) ).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

let er wel op mocht je een gereviverfte kopen dat die wel voor een 80/100 is ;-)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Zonder inleren doet ie niets meer, 1 verkeerde verstuivercode en hij doet niets meer. Inleren stelt niets voor. Bij de dealer ff laptop er aan. Verstuivercode staat op de verstuiver. Invoeren, bevestigen klaar. Met een Bosch KTS tester bij een universeel bedrijf kan 't ook wel denk ik :)

Vind juist cilinder 1 slecht qua retour. Hoe minder retouropbrengst, hoe beter de verstuiver
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Vandaag de verstuivers er (eindelijk) uitgetrokken;

Afbeelding

Afbeelding

De verstuiver van cilinder 4 (dus met de minste retour) heeft een ander codenummer dan de overige 3 verstuivers.

Nu had ik ook 4 tweedehands verstuivers gekocht, maar daar blijkt er maar ééntje van aan de spec te voldoen :S Deze verstuiver heeft overigens wéér een ander codenummer dan mijn eigen verstuivers.

Onderzoek in Dialogys geeft dat alle verstuivers gebruikt kunnen worden, alleen de onderdeelnummers zijn blijkbaar doorgenummerd. De exacte info van Delphi zelf kan ik helaas nergens terugvinden om de verschillen tussen de verstuivers te verklaren...het zal vast een reden hebben?

Nu zijn twee verstuivers echt zeiknat uit de motor gekomen, dus ik 'hoop' dat dit het probleem zal verklaren. Cilinder 3 was zelfs besmeurd met een grijs/zwarte smurrie...hopelijk voorspeld dat niks ernstigs :~ Misschien olie verdund met diesel? Morgen even naar de revisieboer om ze te laten testen...hopelijk zit er nog wat bruikbaars tussen :(
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Vergeet de spulletjes voor een nieuwe montage niet.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zal gelijk ff nieuwe brandplaatjes meenemen inderdaad (Y)

Iemand trouwens nog tips voor het schoonmaken van de verstuiverkanalen in de kop? Gewoon doek met schroevendraaier of...? Er zit nog wel wat zooi in namelijk.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Geen ervaring bij reno maar bij MB wel. Ik zou nooit met een schroevendraaier in dat gat gaan zitten schrapen! Zijn speciale ruimers voor die het gat schoon maken en het aanlegvlak 100% recht maken. Dan eigenlijk de onderkant van de verstuiver ook doen en dat icm schoon werken en een nieuw brandplaatje is een heel eind. beetje vet langs de verstuiver smeren en terug zetten met nieuw bevestigingsmateriaal op het juiste moment. Leidingen (massief) worden ook nogal eens vervangen bij een verstuiver die los geweest is omdat de flenzen vervormen bij aandraaien. Retour leiding ook effe nakijken.

Er staan enorme drukken op dat systeem, en flink groef van een schroevendraaier geeft veel ellende als je pech hebt!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Filmpje van iemand die het bij een MB doet (ouder type motor) met het juiste gereedschap (klann in dit geval).

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Sja...verstuivers laten testen, alle 4 goed/gelijke resultaten. Echt identiek.

Ze zitten wel tegen het einde van de toelaatbare specs, maar er zit geen uitschieter tussen. Met andere woorden, gewoon weer monteren :~

En dus verder zoeken...de revisieboer gaf nog aan dat er misschien lucht in de leidingen aanwezig is gebleven. Ik weet dat cilinder 4 zeker weten vervangen is bij aanschaf van de auto, misschien dat ze die leiding niet goed ontlucht hebben? Misschien verklaard dat ook het harde tikken in de leiding? Geen idee...

Zoeken in de richting van het probleem van Riël/Jan? Dus kleppendeksel eraf en nokkenas/stoters inspecteren?

Anders zal het toch waarschijnlijk iets IN de motor zijn.
* Kantelende zuiger?
* Zuigerpen oid?
* Lagers? Betwijfel ik zeer aangezien het bij warm zo goed als compleet verdwijnt. En ik rij er ook al meer als een half jaar mee, dus dan was ie allang kapot gelopen.
* HD pomp? Maar dan zou er toch zeker wel een foutmelding moeten komen?

Ideeën zijn welkom :smile: Verstuivers gaan er weer in en gelukkig hoef ik ze dus nu ook niet in te leren bij de dealert...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, check die klepstoters dan maar. Die lagers vervangen, ja ik kan het alleen maar adviseren.

Flinke slijtage aan de nokkenas, als je aan een nok kan voelen (check mijn foto) zie/voel je het misschien ook al.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Weet iemand trouwens hoe de brandplaatjes gemonteerd moeten worden? Met de bolle kant naar boven (tegen de verstuiver) of met de bolle kant naar beneden (tegen het blok)?

Bij de verstuivers die eruit komen zitten ze willekeurig namelijk. En zag net ook een zwarte teerlaag bij cilinder 2, wat volgens mij komt door een lekkende brandplaat. Geen idee hoe de brandplaat op die cilinder heeft gezeten overigens...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ik zou zeggen met de bolle kant tegen de kop....... maar die redenatie is eigenlijk nergens op gebaseerd ;) Gevoel :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Het gevoel had ik zelf ook...maar wil het 100% weten :smile: Google verteld beide mogelijkheden in verschillende auto's dus daar heb ik ook niks aan :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Bolle kant naar onder inderdaad. :)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ik had nog eens verder nagevraagd en het klopt inderdaad. Bolle kant naar onderen. Vreemd dat het bij een aantal verstuivers dus andersom zat.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Alles zit er weer in en het loopt weer...mét tik :p Morgen eens even het kleppendeksel eraf trekken denk ik, kijken of we daar wat raars kunnen ontdekken.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

MartijnG schreef:Ik had nog eens verder nagevraagd en het klopt inderdaad. Bolle kant naar onderen. Vreemd dat het bij een aantal verstuivers dus andersom zat.
Bolle kant naar onder zodat het brandplaatje centreert in het gat van de kop :) trek dat kleppendeksel er maar af idd, zal wel ergens klepspeling zitten.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Goed, ondertussen alweer op de 290.000

Motortje tikt nog vrolijk verder als ie koud is, nog geen tijd gehad om klepspeling te checken.

Nu een iets dringender probleem :( Een enorme tik vanuit (ik denk) de hogedrukpomp. Ik hoorde vandaag namelijk een bijgeluid vanuit de motorruimte, eenmaal thuis gekomen kap open gegooid en een aanzienlijk tikkend/ratelend geluid vanuit de richting van de pomp. Kan het niet exact aanwijzen helaas, maar het komt zeker uit die buurt...(ik reken niet op de dynamo oid eigenlijk)

Vraag is nu...komt zoiets vaker voor of is een pomp meestal gewoon meteen overleden? Ik merk overigens nog niet echt enorme power-loss ofzo.

Denk dat ik de auto morgen/zaterdag maar eens wegzet bij een garage voor diagnose. Ik heb geen zin om er zo verder mee te rijden, klinkt niet echt jofel :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb hetzelfde gehad, flink ratelen!

2 dagen later ging het dynamo-lampje branden en had ik geen laadstroom meer ;-)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Zat toch even te zoeken en kom ook vaak de vrijlooppoulie tegen van de dynamo. Die zou naar één kant vrij moeten kunnen lopen als de riem eraf is. Nou heb ik de riem laten zitten maar even met een schroevendraaier de waaier aan de binnenkant verdraaid, de riem/poulie draait in beide richtingen mee...niet goed dus lijkt me?

Zou beter zijn dan de hogedrukpomp in elk geval :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nooit van gehoord..... Beide dynamo's bij mij hebben het iig niet...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

In het werkplaatshandboek van Dialogys staat het in elk geval wel.
Onmisbaar speciaal gereedschap:
Mot. 1732 Gereedschapset voor het vervangen van de freewheelpoulie van de dynamo
Net even snel gemeten, direct na het starten is het geluid nog vrij zacht, laadspanning 14,1V max. Na een tijdje wordt het geluid wat erger, laadspanning zakt naar 13,95 max.

Hmm, morgen maar eens navragen bij de dealer of er nu wel of geen vrijlooppoulie op zit. Mijn gok gaat uit van wel...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dynamo pouly heb je idd speciaal gereedschap voor nodig. als je erbij kunt is dat zo vervangen. En ze horen idd 1 kant op vrij te draaien. Kunnen ooit wel aardig duur zijn, die kleine dingen :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zonder speciaal gereedschap lukt het ook kan ik uit ervaring vertellen, het duurt wel wat langer :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Vrijloopdynamos zijn knap pittig qua prijs :@
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Vrijlooppoulie is niet los te bestellen zeggen ze bij de dealert, dus zou een complete dynamo worden :P Die is gelukkig maar 250 euro.

Eerst maar eens de riem eraf halen en checken of het wel echt van de dynamo afkomt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gesloten