[Haas&Merijn's Clio] Problems! En hulp gevraagd

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Goed bezig mannen! Leuk om te zien dat de 16v's toch in leven blijven :D (Y) (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Steven schreef:Pfff, stelletje mooiweerrijders ;-)

Per ongeluk nog een F7R gemonteerd? :D
Die lag helaas niet bij toeval op de plank..... ;)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Effe geleden dat we hier iets gepost hebben, maar dat komt omdat we gewoon probleemloos hebben kunnen scheuren en er geen nieuws was. Tot vandaag... En eigenlijk al sinds de vorige keer dat we naar de Ring zijn geweest. Hij doet het namelijk niet goed meer. :(

De vorige keer hadden we al eens gemerkt dat hij zonder verdere aanleiding ineens slecht ging lopen op de Ring, bij flink doortrappen. Bij normaal, sportief gebruik op de openbare weg was er amper een probleem. We zijn toen even op onderzoek uit gegaan en kwamen bij een bobine kabel uit die wat scheurtjes had. Kabelset vervangen voor een nieuwe en ook de bougies vervangen voor een setje verse, want 1 van de bougies zag er niet best meer uit (de meest linker, aan de bakzijde). De auto leek het daardoor beter te doen, liep soepeler en 'plofte' niet meer.

Dus vandaag met frisse moed richting de Eifel. Onderweg nergens last van gehad en de auto deed het prima. Meteen maar een rondje gedaan, na de tank volgegooid te hebben en de banden op de juiste spanning gezet tet hebben. 1e rondje helemaal niks aan de hand, dus we dachten dat we het daarmee verholpen hadden. Helaas, te vroeg gejuicht.

Bij het ingaan van de 2e ronde, die we er direct achteraan plakten, was het al snel mis. Verlies van vermogen en het leek er sterk op dat de motor weer op 3 cilinders liep. Rondje volgemaakt op cruise-snelheid (waarschijnlijk een zuinigheidsrecord!) en op de parkeerplaats gekeken of we iets konden ondekken. De beruchte linker bougie eruit en die zag weer flink zwart, terwijl de anderen er gewoon prima uit zagen. Er lijkt dus iets mis te zijn bij die cilinder. Kabels voor de zekerheid gecheckt, niets aan de hand, verdelerkap en rotor bekeken en daar konden we ook niet direct iets aan zien, maar deze zijn niet vernieuwd. Daarna nog even gekeken naar de injectoren en, buiten het feit dat de 'schoentjes' die de kabels tegen hitte beschermen helemaal aan gort zijn, was daar weinig aan te zien. Ook met lopende motor en een beetje friemelen aan die stekkers gebeurde er niets en liep de auto netjes stationair.

Foto bougies:
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t197 ... 0uclvv.jpg[/img]

Waar de auto op de Ring eigenlijk alleen maar problemen gaf bij hoge toerentallen en vragen van vermogen, werd het op de terugweg steeds erger en liep ie ook slecht bij lagere toerentallen. Helaas geen opnames van gemaakt, maar het klonk echt niet goed. Als de motor inhield, dan hoorde je een vervelende rammel/tik uit de motorruimte komen.

Na een eetstop maar op het gemakje naar huis gereden en gelukkig heelhuids thuis gekomen. De motor loopt nu heel moeizaam en lijkt zelfs op meerdere cilinders slechter te lopen, al weten we dat niet zeker (@Haas, kun je effe bevestigen, danwel ontkrachten?).

Nu is onze vraag: Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn? En zo niet, wat is jullie advies om er toch achter te komen?

Alvast bedankt! (Y)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

De bougie lijk nat en de donkere aanslag op een rijke ontsteking. Je zou eens kunnen testen met een ander setje injectoren. Ik heb ook al een een vastzittende injector gehad bij een f7p en daar was ook amper mee te rijden.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

En laat je olie ook aflopen en contoleer de inhoud van je oliefilter op metaal schilfers. Olie zal vermoedelijk zwaar naar benzine stinken vanwege 3 cilinders lopen en wel 4Xinjectie van benzine.

Als de auto nu opeens niet mooi meer wil lopen dan zou dat erg slecht nieuws kunnen zijn.. Olie filter open snijden, zijn wel tools voor. Niet zagen he!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Misschien iets geks. Maar zou dit een lambasensor of bdp kunnen zijn?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Gerald schreef:Misschien iets geks. Maar zou dit een lambasensor of bdp kunnen zijn?
Dan zou het niet bij 1 cilinder voorkomen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als een injector geen goed sproeibeeld heeft loopt de motor heel slecht. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Injectoren op een injectortestbank zetten en je weet het zeker. Er zit zo'n bedrijf in Nijmegen en het adverteerd op MP.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Ik zou denk ik ook ff bij de injectoren gaan zoeken. Volgensmij kunnen ze dat bij hacos testen?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Bedankt voor de reacties, mannen!

Het lijkt er inderdaad op dat de ontsteking in die cilinder niet goed gaat. Dus ofwel de vonk is niet goed, of er komt gewoon teveel brandstof in de verbrandingskamer. Ik denk dat we sowieso eerst een nieuwe verdeler en rotor monteren en waarschijnlijk ook de injectoren even laten nakijken en evt. reinigen.

Mochten jullie nog ideeen en soortgelijke ervaringen hebben, schroom niet om ze hier te melden. Thanks! (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Warm compressie meten! Met een beetje pech is er iets mis in die cilinder, verder idd wat hier boven is aangehaald
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat zou er met de compressie kunnen zijn, tuur? Wat is je idee daarbij?
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Vreemd probleem. Onderweg naar het circuit hadden jullie nergens last van maar toen er getrapt werd kwamen de problemen. Ik neem aan dat jullie de 200 + km naar het circuit geen 80 hebben gereden.
De clio heeft het gr A luchtfilterhuis en trechter toch?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mocht die ene cilinder compressie verliezen heb je geen optimale verbranding meer + dat je mogelijk wat olie uit het carter mee fikt. Gezien het echt alleen bij hoge interne temperaturen voorkomt zou dit een mogelijkheid kunnen zijn.

Zorg dat ie goed op temperatuur is en doe meteen daarna een compressietest, na de droge compressietest giet je in elke cilinder 50ml olie oid en je herhaalt de test, mocht er nu een duidelijk verschil in zitten met de droge meting dan zijn de veren versleten...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Even een korte reactie;

Het probleem komt naar voren als je in het gaspedaal flink intrapt, met andere woorden, als de motor vollast moet gaan draaien. Eerste rondje ring ging goed en nergens last van, je staat even te wachten bij de slagboom, temperaturen lopen (flink) op en bij het ingaan van het tweede rondje was het eigenlijk direct mis. Eigenlijk gebeurt er elke keer hetzeflde, je trapt het pedaal flink in, de motor begint trekkracht te leveren, je hoort een plof en dan looptie op 3 (vermoedelijk?) poten. Die plof klinkt als een backfire bij een LPG auto, maar het is lastig om te plaatsen of het een plof in de uitlaat of inlaat is, omdat wij een GR A filter hebben.
Wanneer je geen vermogen meer vraagt en constant gas blijft rijden komt na een aantal seconden de 4e cilinder weer tot leven en looptie weer prima. Ik heb het gisteren toen ik bijna thuis was proberen op te roepen, zodat ik m met probleem en al op de stoep stil kon zetten en de bougies kon bekijken, maar ... rara ... rara ... toen gebeurde het dus niet!
Stationair looptie wel gewoon op 4 poten, maar het klinkt wat rauw, alsof er andere nokkenassen in liggen.
Ik heb een compressiemeter liggen, die snor ik even op, het is alleen even afwachten of de aansluiting past op de kop en of ik er bij kan vanwege de diepe bougieschacht van een F7P.

Het typerende vind ik wel dat het probleem is gekomen in rechter bochten. Gisteren op de terugweg bij het eerste klaverblad flink door de bocht gegooid en het was meteen mis. Terwijl we reden met een gangetje van 110/120 dus niks spectaculairs. Daarna was het probleem dus meer voorkomend en ook op een recht stuk snelweg op te roepen.
Maar er blijft wel in mijn hoofd zitten dat het probleem primair voorkwam bij rechter bochten (dat was het vorige ringbezoek ook al zo)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

@Tutuur: Bedankt voor de uitleg. Gaan we zeker effe proberen. Het zou zo maar eens kunnen... Dit blok heeft natuurlijk al een flinke historie en de afgelopen jaren heeft hij meer te lijden gehad dan daarvoor, dus het zou mij niet verbazen als dat het probleem is.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat verhaal van de rechter bochten herinner ik me nog wel van de vorige keer, heb er ook nog even over na gedacht maar kan hem niet echt plaatsen. Zoals ik toen al aangaf zou het dan in de toevoer vanuit de tank kunnen zitten maar zoals jullie toen al aangaven was de tank vol dus dat zou ook niet uit moeten maken.

Tevens heeft de huidige ontwikkeling daar dan weer niks mee te maken.....

Gezien de vervuiling van de bougie altijd in 1 cilinder voor komt zou ik toch ff wat dieper gaan kijken, injectoren omwisselen van positie kan ook nog uitsluitsel geven.

De injectoren zijn gegroepeerd in een bank, dat wil zeggen dat ze alle 4 tegelijk openen, mocht er iets in de bedrading mis zitten zou dit betekenen dat ze het alle 4 zouden moeten hebben dus hier zie ik peroonlijk geen probleem, de ontsteking komt ook van 1 module die 4x 'vuurt' in een cycle, dit wordt dan weer door de verdelerkap verdeeld, dus ook daar zie ik geen issue met de bedrading....

Trekt de verdelerkap eens los om te checken of er 1 van de contactpunten meer verbrandt is dan de anderen, dit zal snel uitsluitsel geven. Injectoren laten reinigen en testen kan natuurlijk nooit kwaad (Y)
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Ik denk niet dat dit iets met compressie te maken heeft.. Als ie de ene keer goed loopt en de andere keer niet.
Ik zou eerst de injectors controleren, aangezien die auto ook nogal eens een keer langere tijd stil staat.. En zijn de stekkers op de injectoren nog goed? Mijn collega heeft ongeveer hetzelfde probleem gehad, daar zat het m toevallig ook in de stekkers.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

@Tutuur: Thanks voor de uitleg. Ik leer hier toch nog elke week bij, zelfs na 12 jaar forummen. :) We hebben de verdeler en rotor gisteren al los gehad en daar was, buiten wat reguliere slijtage, niets ernstigs aan te zien. Niks zwart, geen serieuze slijtage. We gaan 'm waarschijnlijk toch wel vervangen, maar meer voor de zekerheid.

@Niels: Ik denk dat we dat eens gaan doen. Effe laten testen, dan kunnen we dat uitsluiten. (Y)

Bedankt weer!
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Ik zeg nog steeds, Rotor en verdeel kap vervangen! Dat kan nooit kwaad
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Plaats reactie