Freaky's GT Turbo project - Uitlaat Binnen
Hey
Het was zover
Ik vandaag dan een GTT gekocht van Sander hier op het forum
Hier een
[img]http://img255.imageshack.us/img255/834/24052008022sw5.th.jpg[/img]
[img]http://img367.imageshack.us/img367/3238/24052008023pt4.th.jpg[/img]
De bedoeling is dat ik helemaal ga strippen
motor lopend maken
De roest aanpakken
dan opnieuw laten spuiten weet alleen nog niet de kleur
en misshien ook nog verlagen
Maar hij heeft nu een tijdje stil gestaan
Wat ken ik het beste allemaal controleren voor dat ik probeer te starten ?
en wat voor accu moet ik halen voor de gtt en niet zo goedkope ?
Laters
Het was zover
Ik vandaag dan een GTT gekocht van Sander hier op het forum
Hier een
[img]http://img255.imageshack.us/img255/834/24052008022sw5.th.jpg[/img]
[img]http://img367.imageshack.us/img367/3238/24052008023pt4.th.jpg[/img]
De bedoeling is dat ik helemaal ga strippen
motor lopend maken
De roest aanpakken
dan opnieuw laten spuiten weet alleen nog niet de kleur
en misshien ook nog verlagen
Maar hij heeft nu een tijdje stil gestaan
Wat ken ik het beste allemaal controleren voor dat ik probeer te starten ?
en wat voor accu moet ik halen voor de gtt en niet zo goedkope ?
Laters
Laatst gewijzigd door Freaky op di 23 jun 2009 20:59, 13 keer totaal gewijzigd.
Veel plezier met je GT!
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
De motor heeft bij mij overigens altijd gelopen... En bij de jongen van wie ik hem kocht stond hij al een jaartje of zes stil...
Wie weet kan het werkplaatshandboek je op weg helpen...
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
De motor heeft bij mij overigens altijd gelopen... En bij de jongen van wie ik hem kocht stond hij al een jaartje of zes stil...
Wie weet kan het werkplaatshandboek je op weg helpen...
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
leuk dat ie auto toch weer in de buurt is terecht gekomen .
veel plezier ermee
veel plezier ermee
Hehe ja die dingen zjijn gewoon vert wou er altijd al eentje
en die Werkplaatsboek ik heb al besteld bij bol.com
altijd handig als je Nog niet veel vanaf weet
Maar wat zou ik moeten vervangen voor dat ik hem ga starten behalve dan de olie ?
en ik wou effe naar de dropels kijken maar hoe ken je de skirts er veilig afhalen zit die met soort klikkers vast ofzo ?
en die Werkplaatsboek ik heb al besteld bij bol.com
altijd handig als je Nog niet veel vanaf weet
Maar wat zou ik moeten vervangen voor dat ik hem ga starten behalve dan de olie ?
en ik wou effe naar de dropels kijken maar hoe ken je de skirts er veilig afhalen zit die met soort klikkers vast ofzo ?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Skirts eraf;
Ik zou de voorste en achterste wielkastverbreder er eerst afhalen. Deze zitten aan de binnekant van je wielkasten met een aantal boutjes vast (de aansluitingen willen wel eens afbreken dus er is ook best kans dat er een aantal boutjes missen of doldraaien, maar daar kom je vanzelf achter). Om je achterste verbreder eraf te krijgen moet je ook nog even het achterlicht eruit halen aangezien daar achter nog een boutje zit. Achterlicht haal je er op zijn beurt weer uit door aan de achterkant van het achterlicht de 'plastic schroef' eruit te draaien.
Als je de verbreders eraf hebt, moet je nog ff checken of de sideskirts vastzitten met popnagels aan de onderkant tegen de dorpels. (Kan me iets herinneren dat Sander ze er al eens af heeft gehad, dus zullen ze wel los zitten?) Als de onderkant los is, moet je de sideskirt naar boven drukken. Hij zit namelijk in een aantal klemmetjes geschoven.
Als je klaar bent heb je dus alles los liggen zodat je dus ook de schermen en eventueel plekken achter het achterlicht kunt checken.
Voor het starten;
-Andere accu zal wel nodig zijn ja, kun je die van de Twingo misschien ook we even voor gebruiken. Voorlopig zal je er toch niet mee rijden denk ik?
-Olie verversen + filter is misschien ook wel makkelijk.
-Misschien even de auto (vooriwlen) opkrikken en de auto in de 1e versnelling zetten en de wielen rond draaien om te kijken of alles nog wel normaal rond wil gaan.
-Daarna startpoging met de bobinekabel eraf zodat het blok even oliedruk krijgt voordat hij daadwerkelijk belast wordt. (zo komt de olie alvast overal in het blok)
-Als ie eenmaal start (met nadruk op ALS) even lekker laten lopen en kijken of er rare geluiden zijn. In het begin sowiezo wel denk ik na zolang stil gestaan te hebben.
Alles wat hierboven staat is natuurlijk op eigen risico he Maar kan weinig mis gaan lijkt me. Succes!!
Ik zou de voorste en achterste wielkastverbreder er eerst afhalen. Deze zitten aan de binnekant van je wielkasten met een aantal boutjes vast (de aansluitingen willen wel eens afbreken dus er is ook best kans dat er een aantal boutjes missen of doldraaien, maar daar kom je vanzelf achter). Om je achterste verbreder eraf te krijgen moet je ook nog even het achterlicht eruit halen aangezien daar achter nog een boutje zit. Achterlicht haal je er op zijn beurt weer uit door aan de achterkant van het achterlicht de 'plastic schroef' eruit te draaien.
Als je de verbreders eraf hebt, moet je nog ff checken of de sideskirts vastzitten met popnagels aan de onderkant tegen de dorpels. (Kan me iets herinneren dat Sander ze er al eens af heeft gehad, dus zullen ze wel los zitten?) Als de onderkant los is, moet je de sideskirt naar boven drukken. Hij zit namelijk in een aantal klemmetjes geschoven.
Als je klaar bent heb je dus alles los liggen zodat je dus ook de schermen en eventueel plekken achter het achterlicht kunt checken.
Voor het starten;
-Andere accu zal wel nodig zijn ja, kun je die van de Twingo misschien ook we even voor gebruiken. Voorlopig zal je er toch niet mee rijden denk ik?
-Olie verversen + filter is misschien ook wel makkelijk.
-Misschien even de auto (vooriwlen) opkrikken en de auto in de 1e versnelling zetten en de wielen rond draaien om te kijken of alles nog wel normaal rond wil gaan.
-Daarna startpoging met de bobinekabel eraf zodat het blok even oliedruk krijgt voordat hij daadwerkelijk belast wordt. (zo komt de olie alvast overal in het blok)
-Als ie eenmaal start (met nadruk op ALS) even lekker laten lopen en kijken of er rare geluiden zijn. In het begin sowiezo wel denk ik na zolang stil gestaan te hebben.
Alles wat hierboven staat is natuurlijk op eigen risico he Maar kan weinig mis gaan lijkt me. Succes!!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Nou ik heb effe geprobeerd om de skirts kost te maken
Maar ik als eerste de achterverbreder niet los omdat er onder achter licht een soort schroefje zit want op een heel klein inbusje leek
hoe ken ik die best los halen ?
en bij de skirts zitten dit soort klemmtjes ofzo hoe ken je het best die los halen ?
[img]http://img516.imageshack.us/img516/5989/26052008032zs3.th.jpg[/img]
en bij de voor wielen zit zot zwarte afdek plaat met van die zwarte schroefen ofzo ik krijg die maar niet los gedraaid of moet je diue lost trekken ?
alsvast bedankt
laters Freek
Maar ik als eerste de achterverbreder niet los omdat er onder achter licht een soort schroefje zit want op een heel klein inbusje leek
hoe ken ik die best los halen ?
en bij de skirts zitten dit soort klemmtjes ofzo hoe ken je het best die los halen ?
[img]http://img516.imageshack.us/img516/5989/26052008032zs3.th.jpg[/img]
en bij de voor wielen zit zot zwarte afdek plaat met van die zwarte schroefen ofzo ik krijg die maar niet los gedraaid of moet je diue lost trekken ?
alsvast bedankt
laters Freek
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
reno gebruikt veel torx. De skirts zitten ook nog aan de binnenzijde vast en de binnenschermen zitten vaak met grote zwarte doppen die je er gewoon uit kan trekken. De onderzijde zoals op de foto is een popnagel en die dien je uit te boren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Nou
Ik heb vandaag aardig wat kenne doen
de skirts zijn de eraf net als de verbreders
maar de dorpels zijn aardig door gerot
zelfde geld voor de voorbumper ophanging maar dat is nog wel te redden
de achter ophanging van nog wel mee
dus het komt allemaal wel goed
Waar ken ik nieuwe dropels bestellen? Want dat is denk het beste
was de camera vergeten dus effe geen pics
vrijdag weer verder
Ik heb vandaag aardig wat kenne doen
de skirts zijn de eraf net als de verbreders
maar de dorpels zijn aardig door gerot
zelfde geld voor de voorbumper ophanging maar dat is nog wel te redden
de achter ophanging van nog wel mee
dus het komt allemaal wel goed
Waar ken ik nieuwe dropels bestellen? Want dat is denk het beste
was de camera vergeten dus effe geen pics
vrijdag weer verder
-
- Berichten: 2775
- Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
- Car: GTT
- Locatie: grave
voor nette dorpels kun je het beste naar de renault dealer, maar elke degelijke automaterialenzaak kan ook imi dorpels leveren, al vind ik die persoonlijk niks.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Via de dealer betaal je goud geld ervoor en dan krijg je er ook een stuk achterscherm bij geloof ik. Je kan ook gewoon overzetdorpels kopen bij ArtaParts. Kost niet veel en worden zo thuis bezorgd.
Zie: http://www.artaparts.nl/db_lijst.php?id ... 4&offset=0
Zie: http://www.artaparts.nl/db_lijst.php?id ... 4&offset=0
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Je kan ook bestellen bij Autoplaat in Drachten.
Nou zo als beloofd de foto's van de Roest
Dit is passagiers kant is bijna een deel 20 cm weg ongveer
Is dat weer goed te krijgen met die nieuwe dorpels ?
is ook bij de andere kant ongeveer
[img]http://img65.imageshack.us/img65/2346/31052008037da5.th.jpg[/img]
Dit is bestuurdes kant er zit dan ook net zo gat als hier boven
[img]http://img75.imageshack.us/img75/1183/31052008035oe2.th.jpg[/img]
Dit is Links voor bij de bumper ophanging
[img]http://img77.imageshack.us/img77/6488/31052008039pm7.th.jpg[/img]
Dit is rechts achter maar dit valt nog mee
[img]http://img401.imageshack.us/img401/5688/31052008038gl3.th.jpg[/img]
En verder heb ik vandaag geprobeerd te starten maar hij vonkt
maar verder draait hij wel rondt
Waar ken denk aan liggen denken jullie ?
Maandag ga iederegavel effe nieuwe bougies halen
Welke moet ik hebben want er zatten 2 soorten in 1 van bosch en 3 van
champion?
Dit is passagiers kant is bijna een deel 20 cm weg ongveer
Is dat weer goed te krijgen met die nieuwe dorpels ?
is ook bij de andere kant ongeveer
[img]http://img65.imageshack.us/img65/2346/31052008037da5.th.jpg[/img]
Dit is bestuurdes kant er zit dan ook net zo gat als hier boven
[img]http://img75.imageshack.us/img75/1183/31052008035oe2.th.jpg[/img]
Dit is Links voor bij de bumper ophanging
[img]http://img77.imageshack.us/img77/6488/31052008039pm7.th.jpg[/img]
Dit is rechts achter maar dit valt nog mee
[img]http://img401.imageshack.us/img401/5688/31052008038gl3.th.jpg[/img]
En verder heb ik vandaag geprobeerd te starten maar hij vonkt
maar verder draait hij wel rondt
Waar ken denk aan liggen denken jullie ?
Maandag ga iederegavel effe nieuwe bougies halen
Welke moet ik hebben want er zatten 2 soorten in 1 van bosch en 3 van
champion?
Die dorpels is wel te doen,weetniet hoever de binnendorpel weggerot is?
Heb je al a/d onderkant gekeken?,en dan met name de plaats waar de achteras tegen t chassis aan zit
En zie je roest i/d omgeving v/d accubak?, zo ja ,dan zou 'k zeker 't dashboard er ff uithalen,en de binnenzijde v/h schutbord controleren op roest
Heb je al a/d onderkant gekeken?,en dan met name de plaats waar de achteras tegen t chassis aan zit
En zie je roest i/d omgeving v/d accubak?, zo ja ,dan zou 'k zeker 't dashboard er ff uithalen,en de binnenzijde v/h schutbord controleren op roest
Bij de binnen dropel is er denk ongeveer stukje van 5 cm weg zo iets
ik heb nog neit helemaal onder de auto gekeken maar is dat dan ook een bekende plek ?
en bij de accu bak zit er haast geen roest dus dat valt wel me denk
ik heb nog neit helemaal onder de auto gekeken maar is dat dan ook een bekende plek ?
en bij de accu bak zit er haast geen roest dus dat valt wel me denk
Nou
Hij wil nog steeds niet vonken
en ik hab alles na gemeten er komt ook niets uit de bobine en die is al nieuw
Ligt het dan denken jullie aan de computer die er achter zit \
of is er een draadje wat snel verrot gaat ofzo wat er voor zit ?
En morgen komen waarschijnlijk de dorpels binne
dus dan ken ik aan het roest werk gaan beginnen
Hij wil nog steeds niet vonken
en ik hab alles na gemeten er komt ook niets uit de bobine en die is al nieuw
Ligt het dan denken jullie aan de computer die er achter zit \
of is er een draadje wat snel verrot gaat ofzo wat er voor zit ?
En morgen komen waarschijnlijk de dorpels binne
dus dan ken ik aan het roest werk gaan beginnen
BDP sensor zit bovenop je bak bij je vliegwiel en je ontsteking zit op je schutbord, ongeveer boven de turbo zegmaar. Orgineel zitten ze in de motorruimte (en gaan door hitte meestal kapot), maar de meeste zijn al overgezet naar de parafan, zelfde plek alleen andere kant van schutbord
en ken je dan makkelijk bij de BDP sensor komen
of meot je dan je hele bak los halen ?
en met de onsteking bedoel je dan dat ding waar de bobine inzit zeg maar of niet ?
er ligt ook een blokje achter het schutbord wat is dat voor want het zit in de zelfde draaden bundel ?
of meot je dan je hele bak los halen ?
en met de onsteking bedoel je dan dat ding waar de bobine inzit zeg maar of niet ?
er ligt ook een blokje achter het schutbord wat is dat voor want het zit in de zelfde draaden bundel ?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Is een werkplaatshandboek niks voor je?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
-
- Berichten: 2992
- Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
- Locatie: Staphorst
- Contacteer:
dat zal heel wat pagina's schelen hierMartijnG schreef:Is een werkplaatshandboek niks voor je?
nee gekheid...goed bezig hoor
Renault 19 1.8 16V Cabrio
hehe ja dat zal wel schelen ja
maar ik heb hier de van haynes liggen maar kont niet echt iets vinden over die sensor
en ook niet echt bij die nederlands handboek
Maar goed ik ga morgen weer verder
de skirts zijn ook binnen dus dan ken ik beginne met het roest werk
maar ik heb hier de van haynes liggen maar kont niet echt iets vinden over die sensor
en ook niet echt bij die nederlands handboek
Maar goed ik ga morgen weer verder
de skirts zijn ook binnen dus dan ken ik beginne met het roest werk
Nou
ik heb gekeken naar die BDP sensor maar ik weet niet of ik goed zit want ik krijg hem niet los
[img]http://img296.imageshack.us/img296/8131 ... 043ud3.jpg[/img]
en hoe lossen jullie dit meestal op?
gewoon meeste weg slijpen en opnieuw plaatje er in lassen ?
[img]http://img529.imageshack.us/img529/788/ ... 045en7.jpg[/img]
ik heb gekeken naar die BDP sensor maar ik weet niet of ik goed zit want ik krijg hem niet los
[img]http://img296.imageshack.us/img296/8131 ... 043ud3.jpg[/img]
en hoe lossen jullie dit meestal op?
gewoon meeste weg slijpen en opnieuw plaatje er in lassen ?
[img]http://img529.imageshack.us/img529/788/ ... 045en7.jpg[/img]
BDP sensor zit met twee 10mm boutjes vast als ik met niet vergis. Misschien zit hij er een beetje aangekoekt, wrikken dan komt hij wel los.
Die roest is wat meer werk Gewoon rotte delen eruit slijpen en nieuw metaal plaatsen. Dit is alleen echt heel veel roest Succes en geef niet op!
Die roest is wat meer werk Gewoon rotte delen eruit slijpen en nieuw metaal plaatsen. Dit is alleen echt heel veel roest Succes en geef niet op!
R5GTT phase2
Plaatje?
Volgens mij ga je dit niet met een plaatje redden, je zal dit toch iets anders aan moeten gaan pakken....,'t grootste deel van je binnendorpel is zo te zien ook weg,als je 't goed wilt doen zul je die helemaal moeten vervangen.....
Wat je nu aan 't doen bent is zoiezo niet helemaal de manier,je bent terwijl de auto nog op z'n wielen staat zomaar van alles d'r uit aan 't flexen......zodat er weinig over blijft, je haalt dus 't hele verband uit de auto.......oftewel als je 't verkeerd treft heb je straks 1ne kromme bende , iets wat je denk niet wilt
Volgens mij ga je dit niet met een plaatje redden, je zal dit toch iets anders aan moeten gaan pakken....,'t grootste deel van je binnendorpel is zo te zien ook weg,als je 't goed wilt doen zul je die helemaal moeten vervangen.....
Wat je nu aan 't doen bent is zoiezo niet helemaal de manier,je bent terwijl de auto nog op z'n wielen staat zomaar van alles d'r uit aan 't flexen......zodat er weinig over blijft, je haalt dus 't hele verband uit de auto.......oftewel als je 't verkeerd treft heb je straks 1ne kromme bende , iets wat je denk niet wilt
BDP sensor zit met 2x M6 vast, die je met dop/sleutel 11 los moet maken.KoenGTT schreef:BDP sensor zit met twee 10mm boutjes vast als ik met niet vergis. Misschien zit hij er een beetje aangekoekt, wrikken dan komt hij wel los.
Die roest is wat meer werk Gewoon rotte delen eruit slijpen en nieuw metaal plaatsen. Dit is alleen echt heel veel roest Succes en geef niet op!
Nou weer effe updateje
Hij heeft inmiddels weer gelopen met Hulp van Jochem Bedankt he
Hier effe een Filmpje er van
http://nl.youtube.com/watch?v=5NHsVStYv6A
hij loopt wel een beetje onregelmatig
maar dat komt wel goed
En ik ben al begonnen met deel van de motor er uit te halen
Want ik ga hem in een andere Koets doen want de roest is gewoon te veel
Ik kom nu steeds meer plekken tegen bij de motor wat door gerot is dus
Ik hou jullie op te hoogte
Hij heeft inmiddels weer gelopen met Hulp van Jochem Bedankt he
Hier effe een Filmpje er van
http://nl.youtube.com/watch?v=5NHsVStYv6A
hij loopt wel een beetje onregelmatig
maar dat komt wel goed
En ik ben al begonnen met deel van de motor er uit te halen
Want ik ga hem in een andere Koets doen want de roest is gewoon te veel
Ik kom nu steeds meer plekken tegen bij de motor wat door gerot is dus
Ik hou jullie op te hoogte
hoho dat zijn geen standaard boutjes,,, die kop vd moer staat niet in verhouding van het schroefdraad..Menno schreef:M7 dus, neppe werktuigbouwertSteven schreef: BDP sensor zit met 2x M6 vast, die je met dop/sleutel 11 los moet maken.
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: za 7 okt 2006 17:52
Dat roest is prima te doen.. Slijp het rotte er maar es uit zet er een nieuw stuk klaat in op maat en zet er vervolgens een nieuwe dorpel in.. kan je in een dag per kant makkelijk redden.. Het is even werk maar dan heb je ook wat