R5- DCI, project

Vertel hier alles over je project.
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En weet je al wat voor motor het gaat worden? Ik neem aan een F9Q DCI met of 100 pk of 120 pk?

120 pk is gekoppeld aan de Pk6 bak, en die zijn na revisie echt niet slecht mi.
100 Pk heeft een JR5, die lijkt op een JC5.

Misschien is een F8Q turbodiesel uit een 19 ook een idee: evt. het ding reviseren. Met wat grappen kun je dat ding ook wel wat pks extra bezorgen.
Past misschien wel makkelijker in een R5, net wat minder voluminieuzer (ofzoiets :p ) als een F9Q.

F9Q gebruiken: hele kabelboom met contactslot en computer gebruiken (koppijn met het aansluiten, en extra euros)
F8Q: 3 draadjes aansluiten en hij loopt. :p
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Er is toch ook iemand geweest met een F8Q in zo'n renault 21 die er dik vermogen had uitgehaald met wat aanpassingen? Weet niet of dat hier was of ergens anders...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

canonballman schreef:En weet je al wat voor motor het gaat worden? Ik neem aan een F9Q DCI met of 100 pk of 120 pk?
Nog niet, zit wel te denken aan een F9Q 120, of toch de 150 PK variant. Zal er ook aan liggen wat er tegen die tijd te vinden is. Dat ik de motor en alle randonderdelen moet hebben is bekend. Er is straks vast een platte duitse te vinden of iets. Over die PK6 bakken hebben we binnenkort nog wel contact :wink:
canonballman schreef: Misschien is een F8Q turbodiesel uit een 19 ook een idee: evt. het ding reviseren. Met wat grappen kun je dat ding ook wel wat pks extra bezorgen. :p
Grappen... Laat eens wat horen, je maakt me nieuwschierig. :wink:
Ben altijd wel in voor een lolletje (D)

melcon schreef:Er is toch ook iemand geweest met een F8Q in zo'n renault 21 die er dik vermogen had uitgehaald met wat aanpassingen? Weet niet of dat hier was of ergens anders...
Hier komt het mij niet bekend voor, maar als je meer info hebt heel graag :worship:
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Leuk idee Frits. (Y) Er is niks mis met een beetje koppel. >-)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Frits schreef: Hier komt het mij niet bekend voor, maar als je meer info hebt heel graag :worship:
Ik zal eens kijken wat ik terug kan vinden er over, in elk geval iets met een opgevoerde dieselpomp, draaide 130 pk uit me hoofd, maar ik ga voor je zoeken in mijn geschiedenis :D
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Gisteren nog een PK6 bak getild: jezuszwaar dat ding (heeft 3 assen ipv 2)

F9Q zal ook zwaarder zijn als een F8Q, en onderblok is wat plomper.

Ga je voor de F9q, regel dan effe wat hulpveren.... voor de voorkant :p
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

tjoeningstips:

Het meeste snelheid zou je winnen, zonder de betrouwbaarheid van de motor aan te tasten, met een langere eindoverbrenging in de versnellingsbak.

Waarom? megane 1100 kilo, r5 850 kilo
megane 195-50-r15
r5 195-45-r15

trekkracht is er meer dan genoeg dus, vanwege de kleinere wielen, en het veel lagere wagengewicht.

Ik rij sneller met mn diesel, nadat er een LANGER diff in is gekomen, en GROTERE velgen, met HOGERE banden.
Daarvóór (standaard diff, 15 inch)was ik alleen maar aan het roeren in de bak, en liep de auto bij 170 in de toerenbegrenzer.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Volgens mij is die Megane motor aardig de max, de grotere motoren zullen zo lomp zwaar zijn dat je nooit meer een leuke balans zal krijgen in die 5. 'Understeer, understeer, understeer' Zou Tiff zeggen :p
Ik denk ook dat je alles wat niet voorin hoeft naar achteren moet gooien, met name de accu etc.

Verder zal met grotere intercooler, wat meer turbodruk en evt. een chip wel 100->120pk met 30% extra koppel ofzo wel mogelijk zijn. Meer dan zat als je meer dan 200Nm aan de wielen hebt kan ik je vertellen.

Maar tis sowieso geen gek idee om bij merwede een paar flink stugge veren op maat te laten maken. Ik denk dat 5-6 kg/mm toch zeker wel nodig zal zijn. Ervanuitgaande dat je achter met een GT as iets van 3 kg/mm zal hebben (?)
Achter zou ik de spoorbreedte iig niet wijzigen, voor wel.. Zo kun je het stuurgedrag toch iets meer neutraliseren.
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

ja, mee eens :p
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb afgelopen zaterdag een stukje meegereden in een 205 bestel, dus met zo'n grote kubus acherop zeg maar, met 149 pk en 329 Nm aan de wielen!
Dat schoot tenminste lekker op. (Y)

Ligt een 2.1 TDI motor uit een 605 in die op 1.1 bar overdruk draait.
Op de kwartmijl is hij bijna net zo snel als mijn Clio was.......

Dus op zoek naar een 2.2 dT van een Laguna dan maar. 8)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wat voor blok het mogelijk ook wordt straks. het zal passen en meten worden.

Voordeel van een F blok (dci/dti) is dat het redelijk eenvoudig in een 5je moet kunnen passen. Vandaar dat mijn voorkeur ook naar een 1.9 uit gaat ipv een 2.2 :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Megane kopen ? :D

;)
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

G8T van Laguna Espace is veels te groot en zwaar. Das echt gekke werk. V6 voorin is net zo veel werk...
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

canonballman schreef:En weet je al wat voor motor het gaat worden? Ik neem aan een F9Q DCI met of 100 pk of 120 pk?

120 pk is gekoppeld aan de Pk6 bak, en die zijn na revisie echt niet slecht mi.
100 Pk heeft een JR5, die lijkt op een JC5.

Misschien is een F8Q turbodiesel uit een 19 ook een idee: evt. het ding reviseren. Met wat grappen kun je dat ding ook wel wat pks extra bezorgen.
Past misschien wel makkelijker in een R5, net wat minder voluminieuzer (ofzoiets :p ) als een F9Q.

F9Q gebruiken: hele kabelboom met contactslot en computer gebruiken (koppijn met het aansluiten, en extra euros)
F8Q: 3 draadjes aansluiten en hij loopt. :p
Hier op de sloop staat nog een 19TD waarva alleen de downpipe mist,
met 470dkm afgekeurd op remleidingen :D

Motoren hebben gewoon een JB3, Maar qua ruimte heel erg krap in een 5 denk ik. 19TD heeft nog minder ruimte als een F7P in een 19 door de bredere scheef geplaatste radiateur en de minimale ruimte achter de motor door de turbo.
Standaard 90pk en 175nm.
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

19 turbodiesel heeft origineel een JC5 bak...
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

canonballman schreef:19 turbodiesel heeft origineel een JC5 bak...
Hier zit toch echt een JB3 op :lol:
Want zover ik weet past een JC5 niet tegen staalcarter. :@
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Zal wel een keer de originele JC5 kapot zijn gegaan, en een JB van een gewone diesel onder zijn gehangen. Origineel zit er echt een JC5 onder.

En verder zijn er GENOEG JC5's die aan een motor met stalen carter passen. Laguna 2.0 van ongeveer 1993 tot 1997, Megane 2.0 1993-1998.
hadden allemaal een stalen carter, EN een JC5.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

jawel past wel, ik heb ook een jc5 bak en stalen carter (f3r)
Trust me. I know what I'm doing.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

wat is het verschil tussen een jc5 en een jb3?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

jc5 is toch eigenlijk de verbeterde versie van een jb3..?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Is daar niet een nieuwsbriefartikel over? 8)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Xabre schreef:jawel past wel, ik heb ook een jc5 bak en stalen carter (f3r)
rara waar jouw bakje vandaan komt :wink:
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Martijn schreef:Is daar niet een nieuwsbriefartikel over? 8)
ach, die sukkels zijn geen betalend lid......






net als ik :wink:
pcman
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 2 jan 2006 12:19
Car: Clio IV Estate
Locatie: Doetinchem

is wel erg rustig hier.

wat is de status van de 5. al klaar :p
heb gehoord dat je miss het blok van haas kon overkopen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nou, haas heeft zijn megane in zijn geheel verkocht, dus dat is m niet geworden :P
pcman
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 2 jan 2006 12:19
Car: Clio IV Estate
Locatie: Doetinchem

heelaaas :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb m wel een aanbod gedaan hoor, maar is t niet geworden, dus vandaar dat ik m aan een handelaar heb verkocht :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Pffff..... Even weer wat stof afblazen.

De laatste tijd door verschillende oorzaken even niet te veel meer gedaan aan het project. Maar ik ga weer verder waar ik gebleven ben...

Nu gelijk de volgende vragen:
Wie levert vervaningsdorpels, krikpunten voor en achter, en een stuk bodemplaat (bij de bestuurderszijde) voor een leuke prijs? Moet je hiervoor bij de dealer zijn? En is origineel plaatwerk nog wel te leveren.

Dorpels heb ik begrepen dat je ze van verschillende leveranciers ook als imitatie kan krijgen, maar welke? En hoe zit het met de rest?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Haas schreef:heb m wel een aanbod gedaan hoor, maar is t niet geworden, dus vandaar dat ik m aan een handelaar heb verkocht :)
Martijn, je hebt me destijds een heel leuk aanbod gedaan, en ik zou willen dat alles net wat beter uit gekomen zou zijn... :wink: Komt wel weer een volgende donor :wink: :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wanneer was je van plan de jouwe te totallen dan? :P :X
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Haas schreef:wanneer was je van plan de jouwe te totallen dan? :P :X
Bij een mooie gelegenheid. :p (D)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Frits schreef:Pffff..... Even weer wat stof afblazen.

De laatste tijd door verschillende oorzaken even niet te veel meer gedaan aan het project. Maar ik ga weer verder waar ik gebleven ben...

Nu gelijk de volgende vragen:
Wie levert vervaningsdorpels, krikpunten voor en achter, en een stuk bodemplaat (bij de bestuurderszijde) voor een leuke prijs? Moet je hiervoor bij de dealer zijn? En is origineel plaatwerk nog wel te leveren.

Dorpels heb ik begrepen dat je ze van verschillende leveranciers ook als imitatie kan krijgen, maar welke? En hoe zit het met de rest?
plaatwerkers kunnen je wel losse stukken leveren. ik was laatst bij reno om ook eens te kijken voor een achterscherm van de clio. bij reno krijg je dan een groot stuk, namelijk: van de dorpel tot bovenaan de dakrand, en van de deur tot aan de achterklep. ''je kan uitknippen wat je nodig hebt werd toen gezegd (S) ..

gewoon eens vragen bij een carrosoriebedrijf, die halen dat wel uit.

als je dan toch je onderste kokers vervangt, zou ik ze helemaal doen, anders blijf je bezig :p
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Frits schreef:Pffff..... Even weer wat stof afblazen.

De laatste tijd door verschillende oorzaken even niet te veel meer gedaan aan het project. Maar ik ga weer verder waar ik gebleven ben...

Nu gelijk de volgende vragen:
Wie levert vervaningsdorpels, krikpunten voor en achter, en een stuk bodemplaat (bij de bestuurderszijde) voor een leuke prijs? Moet je hiervoor bij de dealer zijn? En is origineel plaatwerk nog wel te leveren.

Dorpels heb ik begrepen dat je ze van verschillende leveranciers ook als imitatie kan krijgen, maar welke? En hoe zit het met de rest?
Bij Autoplaat in Drachten kun je dat volgens mij allemaal bestellen tegen een mooie prijs.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Artaparts.nl is ook wel een goeie
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jammer dat Autoplaat een online catalogus heeft.
En artaparts geeft geen prijzen voor de bodemdelen/krikpunten..

Zal er van de week eens een mail naar ze uit doen :D

Alvast bedankt allemaal. :worship:
Plaats reactie