[5 GTT] Arco's "Le Monstre Vert" : we blijven rijden

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Weer lekker aan het klussen geweest! (Y)

Wassen is nog steeds je hobby niet zie ik.... :smile:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee, rije moet ie!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

meet eens een peugeot 205 achter schokbreker op. Zou zomaar eens kunnen passen. En daar zullen denk ik wat meer sportieve uitvoeringen van zijn dan een caravan schokker.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Willeon de Zoete schreef:Weer lekker aan het klussen geweest! (Y)

Wassen is nog steeds je hobby niet zie ik.... :smile:
Het heeft hier afgelopen 2,5 week geregend... :p :-( :smile: (0)
Steven schreef:Nee, rije moet ie!
Hoop nog ff de maanden september & oktober te kunnen rijden 8)

Geert schreef:meet eens een peugeot 205 achter schokbreker op. Zou zomaar eens kunnen passen. En daar zullen denk ik wat meer sportieve uitvoeringen van zijn dan een caravan schokker.
Hmmzz... Is ook een idee (Y) (I)
Eerst maar kijken of die Koni nog te redden valt. Die caravan schokkers zijn van ALKO. Zijn er in 900, 1300 en 1800kg. Die van 1800kg zullen wel aardig stug zijn. Die van 1300kg waren al stug zat in vergelijk met m'n Koni's.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zet er meteen een compleet ALKO onderstel onder.... lekker laaaaaaaaaaaaaag! ;)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Dayum mooi werkplekkie :smoke:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

??? voor in de coupe? 20 jaar oudere 1.4 er in :D
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Blokkie opbouwen?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Een extra blok op voorraad kan geen kwaad. Eerst demonteren, dan controleren en weer als nieuw opbouwen is de bedoeling.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Herfst is gearriveerd, dus tijd om de 5 stil te gaan zetten en een paar verbeteringen aan te brengen :p

Big brake conversion-day it was 2 day :smile:

Ferme knapen
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-20-446_zps85aa9ad6.jpg[/img]

Ietsjes groter maar :p :smoke:
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-20-448_zpsb41bf6a4.jpg[/img]

Gemonteerd met 280mm remschijven
[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-20-450_zps7cb53d74.jpg[/img]

Het was ff testpassen en kijken wat er echt nodig is om ze passend te krijgen met de huidige Speedlines.
Her en der op diverse foras wordt er geroepen dat er 8mm spacers nodig zijn, anderen hebben het over 5mm...

Na wat pas en meetwerk, denk ik dat ik met een 3mm spacer goed uitkom (ik wil de naaf namelijk intact houden en een 8mm spacer geeft geen vlees om de Speedline te kunnen centreren) en dat i.c.m. een 6mm busjes tussen de remklauw en het fuseestuk. Remklauw komt dan iets uit het midden richting wielkast te staan i.p.v. gecentreerd op de remschijf, maar dat maakt niets uit.

Andere mogelijk is nog om de remklauw te demonteren en aan de binnenkant zo'n 2 a 3 mm weg te frezen zodat de buitenste helft naar binnen komt en de ruimte van de schijf ook wordt verkleind (Peugeot monteert 28mm dikke schijven met deze klauwen en nu komen er 24mm dikke schijven onder) en daarmee ook ruimte tussen buitenkant remklauw en binnenkant velg een kleine ruimte van 1.5mm overlaat.

Daarna nog even nadenken over eventueel een groter hoofdremcilinder. Er zit al een 20.6mm op van een Clio 16V en ik denk dat ik deze moet gaan vervangen naar 1 van een 22.2mm. 23.8 van een Laguna is net wat te fors denk ik.

Daarna staat er nog wat meer op de planning (0)

Ik heb wat sproeiertjes (air correctors o.a.) besteld om de carburateur wat beter te krijgen. Loopt nu net te arm (14.2-15.2) met stadsverkeer en te rijk met gasgeven (10.2-12.2) en hikt wat en loopt dan bovenin weer net te arm. Behoefd dus nog enige aandacht.

Ook moeten de stabilisatorrubbers nog vervangen worden. Ik heb alles liggen incl. Phase2 beugels.

Schokdempers voor ga ik demonteren en komen dus te koop t.z.t. (incl. veren en achterdempers), maar eerst nadat ik wat heb geprobeerd met topschoteltjes van een Clio2 en minder bumpstops. Als vervanging wil ik of een set APEX -60mm (met korter schokdemperhuis en kortere zuiger) of een set GAZ schroefset. Hangt er vanaf wat ik vind komende wintermaanden.
Laatst gewijzigd door Arco op ma 20 okt 2014 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ziet er goed uit!! Ga je achter ook aanpakken?
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Daniël W. schreef:Ziet er goed uit!! Ga je achter ook aanpakken?
Is de bedoeling van niet.
Ik zou eventueel de voorremmen van een BX achter kunnen zetten, maar dan passen deze velgen niet meer (komen erg naar buiten toe)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Jaa precies, heb die mod wel voorbij zien komen. Lijkt me wel dat je de rembalans met std. achterremmen goed kunt krijgen.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Daniël W. schreef:Jaa precies, heb die mod wel voorbij zien komen. Lijkt me wel dat je de rembalans met std. achterremmen goed kunt krijgen.
Zie halverwege de pagina ;-) (moest 'm ff opzoeken in m'n favo's :p )

http://renault5gtturbo.com/forum/index. ... s;start=15

Al denk ik dat het wel kan, maar dan met behoud van de originele remblokken en remblokhouders. 2de probleem zijn de handremkabels die standaard iets te kort zijn...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

minimaal een 23 mm HRC pakken op de V6 klauwen.
Hou wel rekening met aardig piepende remmen straks, dit word pas minder bij ±300mm schijven. (bekend euvel met de 406 klauwen.)

En achter zou ik zelf niks aan doen.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Als je naar clio rs remmen gaat word ook al vaak een 23.8 hrc gemonteerd. Weet niet of de 22.2hrc prijs technisch veel intressanter is?
Als je de zuiger diameter van de peug klauwen weet kun je er even een rekensommetje op los laten (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Marcel, dat van die piepende remmen heb ik gelezen ja, maar wordt ook veroorzaakt doordat de zuigertjes met de 24mm dikke (of beter gezegd dunne) remschijven wat meer naar buiten komen (dus iets meer speling) t.o.v. de 28mm schijven waarmee ze op een Peupo gemonteerd zijn. Dat wil ik oplossen d.m.v. het monteren van een extra plaatje tussen blok en klauw/zuigers zodat de zuigers niet naar buiten komen.
Blokken worden overigens normale blokken van Brembo denk ik, maybe Ferodo FDS of Mintex MDB/1144 of Textars. I.i.g. geen DS2500/3000, Mintex 1166 of CL. Scheelt denk ik ook al kwa piepen (??)

De Clio RS heeft origineel een 22.2mm HRC ,maar die past niet, dus moet je er 1 hebben van een Safrane 1 2.2 16V of Scenic 1 Phase 2 1.8 16V (4xM10 aansluiting) en die zijn wel gunstig gesprijst.

Ik heb nu een 20.6 erop zitten van een Clio 1.8 16V en ga daar dan ook eerst mee rijden, al denk dat dit ook te klein is, maar ik wil wel een beetje feeling hebben met wat er gebeurt. Achter heb ik geen gewicht in de auto en de standaard kleine remmen zitten. Met een 23.8 HRC ben ik bang dat er teveel druk wordt gegenereerd en dus redelijk snel (ondanks afstellen) blokkeren. Is het niet wat ik wil, dan komt er die 22.2 van de Safrane erop.

Geeft die 22.2 nog te weinig feeling, dan komt er een 23.8 op van een Laguna 1 2.0 16V (4xM10), en dat doen er een hoop die deze remmen eronder hebben zitten bij een Clio.

De Peupo heeft een 23.8 HRC gemonteerd zitten, maar daarvan zijn de achterremmen ook iets groter (evenals de rembekrachtiger).

Wellicht is het ook een idee om de rembekrachtiger van een Megane te monteren (iets groter dan die ouwe 5 meuk) ??
Laatst gewijzigd door Arco op wo 22 okt 2014 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

de vloeistof die zich verpompt zal zich altijd naar evenredigheid verdelen, een grotere hrc wil dus niet betekenen dat je opeens achter meer remdruk gaat krijgen dan voor (zou anders ook betekenen dat als jij het pedaal harder intrapt dat er ook meer druk naar achter gaat).

sterker nog, doordat je nu voor grotere zuigers hebt ga je dus over meer oppervlak je blokken indrukken waardoor vóór de kracht juist groter wordt dan achter, neem daar ook nog eens bij dat je voor meer remblok oppervlak krijgt en ook nog eens een grotere diameter schijf hebt. ik zou niet bang zijn voor blokkerende achterwielen ;-)

overigens, die 23,9 hrc ga je wel nodig hebben zoals al aangehaald is!

dat piepen heeft niks met de schijfdikte te maken, ze hebben er op de peugs met originele schijven ook last van. het probleem schijnt te zijn dat achter de geleide plaatjes van de remblokken corrosie op gaat bouwen, hierdoor kunnen de plaatjes (welke flinterdun zijn) gaan trillen met een zeer hoge frequentie > piepen.

oplossing (tijdelijk schijnt) is dus om de plaatjes er af te halen, de boel schoon te maken met een staalborstel/stralen en opnieuw in de verf te zetten.....
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y)

I'll keep it mind. Moet nog het e.e.a. bestellen t.z.t.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dat gepiep is ook een bekend iets bij Megane (vooral Scenics) waarbij de achterremmen piepen. Vaak indd de ijzeren plaatjes goed schoonmaken en invetten. Wat vaak ook werd gedaan is de opstaande flanken van de remblokken wat schuin afslijpen zodat het contact remblok>remschijf niet meer 90 graden is maar 45 ofzo.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

schijnt ook zo te zijn dat de blokken wel een vast willen zitten in de klauw, even de boven en onderkant van de blokken slijpen (iets meer dan de verf eraf)

heb zelf nooit vastzittende blokken gehad (wellicht omdat ik ze slijp?)

de pennen waar de blokken mee vastzitten goed in het keramisch vet zetten en 1x per jaar even lostikken....anders gaan ze vastzitten.

Piepen heb ik alleen bij heel licht remmen.....maar dat ligt aan de DS2500 die erop zitten, met ori brembo blokken nooit gehad.
Born Grippy
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wat heeft men nodig om deze Brembo remklauwen van een Peugeot 406 V6 coupe te monteren op het fusee van een 5 GTT / Clio 1,8 16V / Williams / 19 16V / Megane 1 (met remschijf 256mm) ??
Niet veel eigenlijk... :p

Setje remschijven 280mm*24mm van Renault. Bv van een Clio 2 RS.
Setje remblokken van een Peugeot 406 V6. Bv Mintex MDB1882 / Ferodo FDB1379. (remblokken van een Alfa 147 GTA met Brembo's passen ook ).
Een setje ringen M12.
Een setje spacers van 8mm dik
Setje langere remslangen. Voor een 5 neem je die van een Clio 16V en voor een Clio/19 neem je die van een Megane coupe 2.0 16V (430mm of 370mm van een 11 Turbo) dacht ik. Wel even meten !!
Een grotere hoofdremcilinder met diameter 23.8mm en met 4xM10 aansluiting. De TRW PMA205) van een Scenic 1.8 16V is dan je keus.
Ook heb je nog 4 langere bouten nodig voor montage van de Brembo's aan je fusee (Renault 7700722374 M12*50mm 10.9 inbus12)

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-457_zps3dba9fe5.jpg[/img]

Ben aan het zoeken geweest naar een andere remschijf die wat dikker was en wat meer naar achteren kon. (zodat ook de remklauw iets meer naar achteren kan zodat je een zo klein mogelijke spacer nodig hebt, maar daar kom ik zo meteen wel op). Helaas niet gevonden. Er is niet veel ruimte om met de remschijf naar achteren toe te gaan.
Zie de ruimte tussen schijf en fuseekogel en montagepunten remklauwen. Ik had in gedachten remschijven van een Chevrolet Epica (275*24) of een Lexus LS400 1989 (275*28).
Beide schijven zouden omgeboord moeten worden naar 4x100, maar beiden zijn te diep en komt dus tegen de fuseekogel aan.... :-( (N)
Ik blijf dus bij de remschijven een Clio/Megane/Laguna/Kangoo 280*24

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-458_zps81cfe4c5.jpg[/img]

Aangezien ik een zo klein mogelijke spacer wil ivm montage en centrering van de Speedlines, ben ik wat verder gaan proberen met passen & meten.
Hier nog een proefopstelling met 3* M12 ringen (7mm dik) zodat de remklauw iets meer naar achteren komt en ik een spacer van 3mm kan monteren ipv een dikke 8mm zonder centreerring (I)

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-461_zpscf9a9c2f.jpg[/img]

Dit is de ruimte die overblijft tussen de remschijf en de remklauw aan de buitenste kant van de remschijf. Ik wil dus een busje gaan draaien van bijna 7mm ipv een aantal ringen te gaan gebruiken die niet allemaal dezelfde dikte hebben ;-)

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-462_zps76887455.jpg[/img]

Hier zie je iets beter dat de schijf niet in het midden staan van de remklauw. Dit gebeurt niet als je maar 1 opvulring gebruikt en een spacer van 8mm zodat de velg vrijloopt van de remklauw, maar dat wil ik dus niet (ivm montage van de Willie Speedlines).

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-463_zpsc37812ad.jpg[/img]

Hier zie je de ruimte links tussen remblok en remklauw. Van een setje oude remblokken kun je de voering tot op het metaal afslijpen en het metalen plaatje kunnen gebruiken als opvulling. Ik heb dit al vaker gezien in Frankrijk omdat de remschijf dunner is (24mm) dan de Peugeot (28mm) en de opening van de klauw zelf (30mm). De remblok rechts moet je iets opschuren om 'm passend te maken.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-464_zps1ec3064d.jpg[/img]

Ook is het helaas zo dat de 280mm remschijf net te groot is De blokken komen zo'n 5-6mm meer naar binnen t.o.v. de remschijf. Wellicht een idee om de remschijf zo af te draaien dat deze op +/- 275mm komt.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-465_zpsd9602cdf.jpg[/img]

Hier heb ik met een viltstift de rand afgetekend die eigenlijk teveel is.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-24-467_zpsb62d3186.jpg[/img]

De langere montagebouten die nodig zijn.

Ik wacht nog op wat bestelde delen en dan kan het zaakje eronder geschroefd worden (en dat is pas nadat bij de coupe de distributieriem is vervangen... ook zo'n leuk klusje :-( )


In de tussentijd ook nog even een nieuw oliefilter geplaatst (Purflux LS590) en verse olie erin gedaan. Daarna op zoek gegaan naar een paar nieuwe filters ... Blijkt nog niet zo makkelijk te zijn :( De LS590 is uit productie lijkt het :-( (U)
Alternatieven zijn er, maar welke is het best ?? Her en der wordt aangegeven dat de Knecht OC3 goed is (wordt zelfs gesproken over 0.8bar meer oliedruk door Furouge uit Frankrijk, die genoeg onderdelen levert voor de 5 GT Turbo en daarmee een hoop ervaring heeft). Ook heeft dit filter het juiste formaat (vooral dikte omdat ik weinig ruimte heb voor dikkere filters). Na wat zoekwerk blijkt Purflux een filter te leveren die dezelfde hoogte heeft (Y) en maar iets smaller is kwa diameter, maar wel dezelfde diameter heeft kwa rubberen afsluitring en wordt gebruikt door.... Dacia :lol: De LS218 (Y)
Even een weet voor de volgende keer dus. Ik heb via via in Duitsland alsnog 4x de LS590 gevonden voor weinagh en ben weer even voorzien :p

Ook ergerde ik mij al enige tijd dat de rubberen ringen rondom mijn topschoteltjes/cupjes telkens loskwamen. Stugge Koni's en geen vering door bumpstops drukken deze iets los tijdens sturen (N) Na 2 tellen kijken en meten een setje topschoteltjes/cupjes besteld van een Clio 2 RS (8200876298) en gemonteerd.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-22-455_zps1e15d47b.jpg[/img]

Fits like a glove !! De veerpoot zit echt meteen een stuk strakker vast in de topschotel zelf (Y)

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/2014-10-22-454_zps0d587603.jpg[/img]

Hier lijkt er ruimte te zitten tussen topschotel en veerpootkoker, maar dat is schijn, het rubber wordt keurig samengedrukt en past er precies tussen (Y)


Ook heb ik in Frankrijk wat extra "air corrector"sproeiertjes (die kleintjes die naast de venturi zitten) besteld voor de carburateur. Hopelijk komen die 1 dezer dagen binnen zodat ik 'm wat beter kan afstellen. Ik heb er nu een 90 inzitten, maar dan loopt ie bovenin de toeren te rijk en met stadsverkeer te arm...

Komende week hopelijk een stukje rijden & testen en zondag 2 november naar Bodegraven.
Laatst gewijzigd door Arco op vr 31 okt 2014 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Kan je geen spacer plaatjes tussen de remklauw en de remblokjes maken? Gewoon de achterkant van de blokjes afteken op een 5mm stalen plaat en uitslijpen. En heeft een top schotel niet wat bewegingsvrijheid nodig? Het lijkt nogal strak te zitten zo.

Maar ziet er goed uit (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geert schreef:Kan je geen spacer plaatjes tussen de remklauw en de remblokjes maken? Gewoon de achterkant van de blokjes afteken op een 5mm stalen plaat en uitslijpen. En heeft een top schotel niet wat bewegingsvrijheid nodig? Het lijkt nogal strak te zitten zo.

Maar ziet er goed uit (Y)
Maken kan altijd, maar als je al een setje blokken hebt liggen die op zijn, dan is het laatste restje remblok er ook zo vanaf en heb je meteen het spacerplaatje op maat (I)

Ben benieuwd of het te strak zit of gewoon strak. Normaal wordt dat cupje ook aangetrokken door de moer op de topschotel en hoort er geen speling te zijn zodat het cupje iets los komt. Ik mag het niet gaan vergelijken met een solid top mount met een ballbearing, maar dat is ook een vaste verbinding zonder speling.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Vandaag ook een nieuw setje remschijven 280mm besteld. Brembo Max is het geworden en daarbij ook een setje Brembo-remblokken voor de Brembo's.

Tevens ook een nieuwe Bosch brandstofpomp gekocht. De 0 580 464 070 (Y) voor wat meer druk/opbrengst (Y)

Eind deze maand ook nog 2 bijrijdersstoelen ophalen, eens kijken of ik daar 1 fatsoenlijke van kan maken.

Eind januari ben ik weer in Dokkum, even een weekendje knutselen :p :biertjuh:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ben benieuwd! Laat je die schijven dan nog een paar mm afdraaien? Wat ik me ook afvraag...zijn die klauwen niet ontzettend zwaar tov origineel? Ze zijn wel uber (L)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

klauwen zijn lichter dan origineel ;-)
dit is aluminium t.o.v staal.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Die brembo klauwen zijn nog geen 4kg incl. Blokken, rs klauwen wegen al 5kg zonder blokken 8)

Waarom de schijven afdraaien?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Klauwen zijn lichter :smile: , de schijven zwaarder een stukje zwaarder :-( Ergens eens gelezen op een Frans forum dat het verschil totaal gewicht niet veel uit maakt.

De nieuwe schijven laat ik niet kleiner draaien (vooralsnog)

@ Tuur : zie de foto's. De schijven steken verder naar buiten dan de blokken (zo'n 2-3mm)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sterker nog, het nadeel van zwaardere schijven is, is dat het weer roterende massa is, iets wat je wel degelijk merkt bij het optrekken.
Ik kon het destijds zelfs merken in acceleratie op m'n 5GTT die toen van 238 naar 285mm schijven ging

Lichtere velgen kan nog enigzins compenseren ;)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Hmm dan wordt zoiets al zeker interessant...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dan zit er bij jou kennelijk toch iets anders dan bij mij....

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... gytguw.jpg[/img]
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... mskthn.jpg[/img]

@Steef

Dat is natuurlijk nogal onvermijdelijk als je grotere remmen wilt :beer: (tenzij je heel diep in de buidel wilt gaan tasten natuurlijk)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Strange. Maybe type schijven (goedkoop / duur) anders ? Eens kijken met m'n Brembo Max eind deze maand.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dit zijn Brembo HC schijven
Plaats reactie