Project: Rik Hamberg, Mégane Coupé -> Clio IV 0.9 -> R.S.

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Het begon met een zwarte Renault 19 1.7i Beverly, toen kwam er deze Mégane 1.9D van juni 1999. De lichtmetalen velgen had ik al gekocht toen ik de 19 had. Het type velg is de Borbet-E, met 195-50-15 Vredestein Sportrac banden erop.

[img]http://tinypic.com/162ez6[/img]

Vervolgens viel mijn oog in November 2003 op deze schitterend onderhouden Zwarte Coupé Phase 2 met 71.000 km in Dynamique uitvoering, dus met halfleer en alles erop en eraan.

[img]http://tinypic.com/162ezs[/img]

Toen ik haar kocht, heb ik mijn eigen velgen over laten zetten. De reden was omdat ik ze mooier vindt, en omdat de band 195/50 breed en hoog was ten opzichte van de standaard 185/55 band die er af-fabriek opzit. En ook waren mijn eigen banden beter qua profiel.

[img]http://tinypic.com/162f06[/img]

Hier het resultaat van mijn eerste tuning, de andere velgen dus.

[img]http://tinypic.com/162f0k[/img]

[img]http://tinypic.com/162f0y[/img]

Vervolgens een dik half jaar niets gedaan aan tuning, tot juli 2004. Toen maar eens verlagingsveren gekocht van Apex voor 3cm verlaging aan de voorkant.

[img]http://tinypic.com/162f41[/img]

En tevens een Sebring Sporteinddemper (90mm).

[img]http://tinypic.com/162f4p[/img]

Voor de verlaging zag ze er nog zo uit.

[img]http://tinypic.com/162f54[/img]

Hier de oude veer in de veerklem met de nieuwe ernaast.

[img]http://tinypic.com/162f5k[/img]

Vervolgens de veren er zelf onder gemonteerd samen met m'n vader. En zie hier het resultaat van de verlaging.

[img]http://tinypic.com/162f5x[/img]

[img]http://tinypic.com/162f61[/img]

[img]http://tinypic.com/162f69[/img]

Vervolgens de Sebring eronder gemonteerd, nadat we de originele demper eronder weg hadden geslepen met een slijptol.

[img]http://tinypic.com/162f74[/img]

[img]http://tinypic.com/162f7b[/img]

[img]http://tinypic.com/162f7o[/img]

Eind juli was het dan tijd om er grotere sloffen onder te gooien. Mijn keus viel op dezelfde type velg die ik al had, namelijk de Borbet-E, maar dan 2 maten groter. Dus ik ging van 15 inch naar.......................................................

[img]http://tinypic.com/162f81[/img]

[img]http://tinypic.com/162f87[/img]

[img]http://tinypic.com/162fba[/img]

................................17 inch!!!!!!! En het staat super vindt ik.

[img]http://tinypic.com/162fbl[/img]
[img]http://tinypic.com/162fc0[/img]
[img]http://tinypic.com/162fc4[/img]
[img]http://tinypic.com/162fcg[/img]
[img]http://tinypic.com/162fcz[/img]
[img]http://tinypic.com/162fd3[/img]
[img]http://tinypic.com/162fde[/img]
[img]http://tinypic.com/162fdj[/img]
[img]http://tinypic.com/162fe0[/img]
[img]http://tinypic.com/162fed[/img]
[img]http://tinypic.com/162feh[/img]
[img]http://tinypic.com/162fet[/img]

Nu heb ik alleen de achterkant nog niet verlaagd, zoals je vast wel al kon zien. Eind juli ben ik daarvoor al bij de Renault-dealer geweest, maar de torsie-as zat op dat moment nog "shocking klem". Ik ben nu bijna dagelijks aan het smeren, om binnenkort nog maar eens een afspraak te maken voor het verlagen.

Verder wil ik er wellicht nog een Openluchtfilter opzetten, en misschien nog spoorverbreders achter mits de verlaging dat toelaat.


Groeten en ik houdt jullie op de hoogte van mijn verdere Tuning perikelen :D,

Rik
Laatst gewijzigd door Rik Hamberg op wo 15 mar 2017 19:45, 4 keer totaal gewijzigd.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

Mooie velgen gast!!
Nog wat late zakke die coupé en tis (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo, die 17 inchers maken het wel effe mooi af, zeg! (Y) Netjes!
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Strak (Y)
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Achter iets naar beneden en nix meer aan doen!! Ziet er erg netjes uit, vooral 15 inch naar 17 inch!! :worship:
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

zeer netjes,zeker de velgjes
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

Headlong
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 15 mar 2004 19:11
Locatie: Ede

Nette auto!! Ik vind zelf die originele velgen erg mooie (hoe meer spaken hoe beter :worship: ) dus die had ik eronder laten zitten. Maar die Borbet 17" staan ook wel netjes :)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Mooie auto, vooral met die 17" velgen (Y)
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Mooi! Ben benieuwd wat je nog meer van plan bent!
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

Netjes :worship:
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Droes schreef:[img]http://users.telenet.be/droesken/Coup%25E9025.jpg[/img]

[img]http://users.telenet.be/droesken/coup%e9.jpg[/img]

tis maar vlugjes gedaan zenne :wink:
Voor heb ik hem al verlaagd (3-3,5cm), het gaat me dus nu om de achterkant. Deze zal binnenkort ook ongeveer 3,5cm zakken.

Daarna waarschijnlijk spoorverbreders.......
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

staat goed hoor
we zien je hopelijk nog wel keertje in oldenzaal :D
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

De auto oogt zeker supervet nu met die 17" velgen. A.s. vrijdag is er weer een meting in Oldenzaal :wink:
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Stefan s schreef:De auto oogt zeker supervet nu met die 17" velgen. A.s. vrijdag is er weer een meting in Oldenzaal :wink:
Ik zal nog wel eens langs komen, maareh vrijdag wordt niet wat, sorry :wink: .

Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Tijdens de Kerstshow bij Stroeve Motorsport in Hardenberg een open luchtfilter set besteld van K&N.

Hier nog even een paar foto's van m'n trots:

[img]http://tinypic.com/14a2z7[/img]

[img]http://tinypic.com/14a355[/img]

[img]http://tinypic.com/164006[/img]

[img]http://tinypic.com/16401e[/img]
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Ik heb het openluchtfilter gisteren gemonteerd.

Dit is de complete kit.
[img]http://tinypic.com/16ryiw[/img]

Zo was het.
[img]http://tinypic.com/16ryj9[/img]

Het originele filter.
[img]http://tinypic.com/16rymd[/img]

[img]http://tinypic.com/16ryms[/img]

De twee torxboutjes die ik niet loskreeg, maar na het lenen van gereedschap bij de Renaultdealer ging het prima.
[img]http://tinypic.com/16ryn6[/img]

[img]http://tinypic.com/16rynm[/img]

[img]http://tinypic.com/16ryo3[/img]

Zo is het nu, met twee aanzuigbuizen, waarvan eentje origineel.
[img]http://tinypic.com/16ryoi[/img]

[img]http://tinypic.com/16ryp3[/img]

[img]http://tinypic.com/16ryph[/img]
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Enenenen? Merk je er wat van?
Vooral 't weghalen van dat grote vat achter je motor zou best wel invloed mogen hebben.
rev it like a rental
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Menno schreef:Enenenen? Merk je er wat van?
Vooral 't weghalen van dat grote vat achter je motor zou best wel invloed mogen hebben.
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ie nu sneller oppakt, dus accelereer je ook iets sneller naar mijn mening. Het geluid is ook iets donkerder, maar echte wonderen had ik ook niet verwacht, als je het gas even vol intrapt hoor je het wel duidelijk dat je er een openluchtfilter op hebt zitten.

Misschien binnenkort m'n middendemper maar eens vervangen door een RVS pijpje :wink: .

Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Ik ben nu druk bezig met het regelmatig smeren van m'n torsie-as, aangezien deze nog vast zat. Door het smeren eind vorig jaar zijn de buitenste torsiestangen losgekomen, maar de binnenste nog niet. Deze probeer ik nu te smeren van onder de auto en opnieuw vanaf de buitenkant, net voor de achterwielen. 1 tandje verstellen en dan moet ze ongeveer 3,5 cm zakken van achteren.

[img]http://img2.echo.cx/img2/8894/resizeofimg22151ln.jpg[/img]

Zij zal en moet omlaag van achteren, nog dit voorjaar! :wink:


Groeten,

Rik
Nadeem
Berichten: 297
Lid geworden op: za 6 mar 2004 15:48
Locatie: Ede

Mooie Coupe zo hoor :worship: mooie platte bandjes (Y) Toppie

Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah :lol: )
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Nadeem schreef:Mooie Coupe zo hoor :worship: mooie platte bandjes (Y) Toppie

Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah :lol: )
Bedankt voor het compliment!

Maareh, hier in deze torsie-as zitten twee stangen, dat is het probleem denk ik. Ik hoop dat het lukt in ieder geval, ik zal binnenkort weer eens even een afspraak maken.
Nadeem
Berichten: 297
Lid geworden op: za 6 mar 2004 15:48
Locatie: Ede

Hmmz okay, dat wist ik niet. D8 dat het tzelfde was als de 5. Succes ermee (Y)
HKM
Berichten: 191
Lid geworden op: wo 20 apr 2005 9:16
Locatie: Waarder

zeer mooie coupé :worship:
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Mooie wagen en die velgjes staan m erg goed (Y)
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Nette wagen, geen overmatige/overdreven zooi erop :worship:

edit: ff tekst aangepast.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Vandaag even een afspraak gemaakt met de Renault-dealer om haar te laten verlagen. 12 mei is het zover, het is dan poging 3!

Dan heb ik tijdens de Gronau-meeting m'n Coupé er strak bijstaan tenminste.

Wish me luck :lol: !
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

goodluck :D
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hee rick lang niet gesproken maar als ie achter ook verlaagd is dan is ie wat mij betreft helemaal af!!!
gewoon mooi ding man en inderdaad zonder overdreven poespas.
succes en als het niet lukt bel me dan maar eens.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Hé Mark,

Dank je voor het compliment!

Ik overweeg om nog een stel spoorverbreders te kopen als ze verlaagd is, voor een iets dikkere look.

Maar ik zal zeker even contact met je zoeken Mark, mocht het verlagen opnieuw niet slagen.

Groeten,

Rik
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Morgen (Donderdag) is het zover, dan hoop ik van harte dat ik die Torsie-as genoeg heb gesmeerd.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nette kar (Y)

Maar wat ik even niet snap, je hebt dus de buitenste torsieassen los gehad?? Ik weet niet welke je nog meer los wilt maken, en welke je precies bedoelt, maar er hoeven er maar 2 los, en dat zijn de bovenste (of wat jij dan waarschijnlijk de buitenste noemt)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Rik,
Weet jij nog welke set van K&N dit is die jij op jouw auto gemonteerd hebt ??

[img]http://tinypic.com/16ryiw[/img]

Ik heb nu alleen een inlegfilter van K&N en de inlaatbuis compleet weggehaald. (oftewel een semi-openluchtfilter). Maar ik heb gekeken op de site van K&N, maar voor een 1.6 16V geven ze niet echt duidelijke info.

Thanx.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

@Bart
Nu weet ik wat je bedoelt, ik heb nu alles losgehad, zoals je hieronder kunt zien. En nu weet ik dus ook dat er twee stangen in zitten en je eigenlijk niet kunt spreken over een binnenste en buitenste :wink: .

@Arie
Ik heb er een K&N 57i kit op.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

OK nu was het dan zover, de achterkant verlagen.

[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2516.jpg[/img]
De trekstang in de as gedraaid.


[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2517.jpg[/img]
En ja hoor hopla, daar waren ze, los dus.


[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2518.jpg[/img]
Hier de onderkant van de auto waar je duidelijk de 2 losse torsiestangen ziet zitten.


[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2519.jpg[/img]
Hier een close-up van de binnenkant van de Torsiestangen. Toen 1 tandje verzet ten opzichte van het origineel, en eens kijken wat het resultaat zou zijn.


[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2521.jpg[/img]
Wow dat is wel erg laag :p , zeker 7cm gezakt in één keer. Dat moest even anders, dus opnieuw proberen :D .


[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2524.jpg[/img]
Kijk zo is het beter, dit was de bedoeling (Y) .


[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2529.jpg[/img]

[img]http://i96.photobucket.com/albums/l164/ ... G_2527.jpg[/img]

Het eindresultaat is voor mij perfect :worship: !
Laatst gewijzigd door Rik Hamberg op ma 7 aug 2006 21:01, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie