Project: Rik Hamberg, Mégane Coupé -> Clio IV 0.9 -> R.S.

Vertel hier alles over je project.

Project: Rik Hamberg, Mégane Coupé -> Clio IV 0.9 -> R.S.

Postby Rik Hamberg » Thu 26 Aug 2004 12:42

Het begon met een zwarte Renault 19 1.7i Beverly, toen kwam er deze Mégane 1.9D van juni 1999. De lichtmetalen velgen had ik al gekocht toen ik de 19 had. Het type velg is de Borbet-E, met 195-50-15 Vredestein Sportrac banden erop.

Image

Vervolgens viel mijn oog in November 2003 op deze schitterend onderhouden Zwarte Coupé Phase 2 met 71.000 km in Dynamique uitvoering, dus met halfleer en alles erop en eraan.

Image

Toen ik haar kocht, heb ik mijn eigen velgen over laten zetten. De reden was omdat ik ze mooier vindt, en omdat de band 195/50 breed en hoog was ten opzichte van de standaard 185/55 band die er af-fabriek opzit. En ook waren mijn eigen banden beter qua profiel.

Image

Hier het resultaat van mijn eerste tuning, de andere velgen dus.

Image

Image

Vervolgens een dik half jaar niets gedaan aan tuning, tot juli 2004. Toen maar eens verlagingsveren gekocht van Apex voor 3cm verlaging aan de voorkant.

Image

En tevens een Sebring Sporteinddemper (90mm).

Image

Voor de verlaging zag ze er nog zo uit.

Image

Hier de oude veer in de veerklem met de nieuwe ernaast.

Image

Vervolgens de veren er zelf onder gemonteerd samen met m'n vader. En zie hier het resultaat van de verlaging.

Image

Image

Image

Vervolgens de Sebring eronder gemonteerd, nadat we de originele demper eronder weg hadden geslepen met een slijptol.

Image

Image

Image

Eind juli was het dan tijd om er grotere sloffen onder te gooien. Mijn keus viel op dezelfde type velg die ik al had, namelijk de Borbet-E, maar dan 2 maten groter. Dus ik ging van 15 inch naar.......................................................

Image

Image

Image

................................17 inch!!!!!!! En het staat super vindt ik.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nu heb ik alleen de achterkant nog niet verlaagd, zoals je vast wel al kon zien. Eind juli ben ik daarvoor al bij de Renault-dealer geweest, maar de torsie-as zat op dat moment nog "shocking klem". Ik ben nu bijna dagelijks aan het smeren, om binnenkort nog maar eens een afspraak te maken voor het verlagen.

Verder wil ik er wellicht nog een Openluchtfilter opzetten, en misschien nog spoorverbreders achter mits de verlaging dat toelaat.


Groeten en ik houdt jullie op de hoogte van mijn verdere Tuning perikelen :D,

Rik
Last edited by Rik Hamberg on Wed 15 Mar 2017 19:45, edited 4 times in total.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Droes » Thu 26 Aug 2004 13:15

Mooie velgen gast!!
Nog wat late zakke die coupé en tis (Y)
Droes
 
Posts: 2060
Joined: Sun 22 Jun 2003 11:55
Location: België

Postby Merijn » Thu 26 Aug 2004 13:16

Zo, die 17 inchers maken het wel effe mooi af, zeg! (Y) Netjes!
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31458
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Douwe » Thu 26 Aug 2004 14:14

Strak (Y)
Douwe
 
Posts: 2320
Joined: Fri 15 Feb 2002 0:00
Location: Apeldoorn

Postby Ronnie » Thu 26 Aug 2004 15:30

Achter iets naar beneden en nix meer aan doen!! Ziet er erg netjes uit, vooral 15 inch naar 17 inch!! :worship:
Ronnie
Über-Spammer
 
Posts: 11214
Joined: Wed 12 May 2004 15:57
Location: Tilburg

Postby chris-mc » Thu 26 Aug 2004 15:41

zeer netjes,zeker de velgjes
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
User avatar
chris-mc
 
Donateur
Posts: 3926
Joined: Wed 9 Jan 2002 0:00
Location: Oost-souburg (zeeland,NL)
Car: Megane coupe ph1 16V

Postby Droes » Thu 26 Aug 2004 15:45

Image

Image

tis maar vlugjes gedaan zenne :wink:
Droes
 
Posts: 2060
Joined: Sun 22 Jun 2003 11:55
Location: België

Postby Headlong » Thu 26 Aug 2004 16:12

Nette auto!! Ik vind zelf die originele velgen erg mooie (hoe meer spaken hoe beter :worship: ) dus die had ik eronder laten zitten. Maar die Borbet 17" staan ook wel netjes :)
Headlong
 
Posts: 120
Joined: Mon 15 Mar 2004 19:11
Location: Ede

Postby Stefan S. » Thu 26 Aug 2004 16:21

Mooie auto, vooral met die 17" velgen (Y)
Stefan S.
 
Posts: 2794
Joined: Wed 7 May 2003 10:50
Location: Twente

Postby Joost (DoubleYou) » Thu 26 Aug 2004 18:27

Mooi! Ben benieuwd wat je nog meer van plan bent!
Joost (DoubleYou)
 
Posts: 5375
Joined: Tue 13 May 2003 22:30
Location: Netherlands
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS

Postby Jordi - Clio 16V » Thu 26 Aug 2004 18:34

Netjes :worship:
Jordi - Clio 16V
 
Posts: 700
Joined: Wed 18 Jun 2003 19:42
Location: Alkmaar

Postby Rik Hamberg » Mon 30 Aug 2004 20:51

Droes wrote:Image

Image

tis maar vlugjes gedaan zenne :wink:


Voor heb ik hem al verlaagd (3-3,5cm), het gaat me dus nu om de achterkant. Deze zal binnenkort ook ongeveer 3,5cm zakken.

Daarna waarschijnlijk spoorverbreders.......
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Christian » Tue 31 Aug 2004 12:14

staat goed hoor
we zien je hopelijk nog wel keertje in oldenzaal :D
Christian
 
Posts: 4046
Joined: Wed 19 Jun 2002 13:30
Location: Oldenzaal (Twente)

Postby Stefan S. » Tue 31 Aug 2004 12:17

De auto oogt zeker supervet nu met die 17" velgen. A.s. vrijdag is er weer een meting in Oldenzaal :wink:
Stefan S.
 
Posts: 2794
Joined: Wed 7 May 2003 10:50
Location: Twente

Postby Rik Hamberg » Tue 31 Aug 2004 14:47

Stefan s wrote:De auto oogt zeker supervet nu met die 17" velgen. A.s. vrijdag is er weer een meting in Oldenzaal :wink:


Ik zal nog wel eens langs komen, maareh vrijdag wordt niet wat, sorry :wink: .

Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Rik Hamberg » Fri 7 Jan 2005 11:48

Tijdens de Kerstshow bij Stroeve Motorsport in Hardenberg een open luchtfilter set besteld van K&N.

Hier nog even een paar foto's van m'n trots:

Image

Image

Image

Image
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Rik Hamberg » Fri 7 Jan 2005 11:50

Ik heb het openluchtfilter gisteren gemonteerd.

Dit is de complete kit.
Image

Zo was het.
Image

Het originele filter.
Image

Image

De twee torxboutjes die ik niet loskreeg, maar na het lenen van gereedschap bij de Renaultdealer ging het prima.
Image

Image

Image

Zo is het nu, met twee aanzuigbuizen, waarvan eentje origineel.
Image

Image

Image
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Menno » Fri 7 Jan 2005 12:24

Enenenen? Merk je er wat van?
Vooral 't weghalen van dat grote vat achter je motor zou best wel invloed mogen hebben.
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby Rik Hamberg » Fri 7 Jan 2005 16:29

Menno wrote:Enenenen? Merk je er wat van?
Vooral 't weghalen van dat grote vat achter je motor zou best wel invloed mogen hebben.


Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ie nu sneller oppakt, dus accelereer je ook iets sneller naar mijn mening. Het geluid is ook iets donkerder, maar echte wonderen had ik ook niet verwacht, als je het gas even vol intrapt hoor je het wel duidelijk dat je er een openluchtfilter op hebt zitten.

Misschien binnenkort m'n middendemper maar eens vervangen door een RVS pijpje :wink: .

Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Rik Hamberg » Thu 28 Apr 2005 15:32

Ik ben nu druk bezig met het regelmatig smeren van m'n torsie-as, aangezien deze nog vast zat. Door het smeren eind vorig jaar zijn de buitenste torsiestangen losgekomen, maar de binnenste nog niet. Deze probeer ik nu te smeren van onder de auto en opnieuw vanaf de buitenkant, net voor de achterwielen. 1 tandje verstellen en dan moet ze ongeveer 3,5 cm zakken van achteren.

Image

Zij zal en moet omlaag van achteren, nog dit voorjaar! :wink:


Groeten,

Rik
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Nadeem » Thu 28 Apr 2005 15:53

Mooie Coupe zo hoor :worship: mooie platte bandjes (Y) Toppie

Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah :lol: )
Nadeem
 
Posts: 297
Joined: Sat 6 Mar 2004 15:48
Location: Ede

Postby Rik Hamberg » Thu 28 Apr 2005 16:45

Nadeem wrote:Mooie Coupe zo hoor :worship: mooie platte bandjes (Y) Toppie

Ps: als je gewoon een goeie sterke bout heb en een stevige torsietrekker moet t wel kunnen hoor, ik heb t bij mij 5je ook gedaan zonder m van te voren in te spuiten met wd-40 (ja 1minuut van te voren jah :lol: )


Bedankt voor het compliment!

Maareh, hier in deze torsie-as zitten twee stangen, dat is het probleem denk ik. Ik hoop dat het lukt in ieder geval, ik zal binnenkort weer eens even een afspraak maken.
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Nadeem » Fri 29 Apr 2005 10:40

Hmmz okay, dat wist ik niet. D8 dat het tzelfde was als de 5. Succes ermee (Y)
Nadeem
 
Posts: 297
Joined: Sat 6 Mar 2004 15:48
Location: Ede

Postby HKM » Fri 29 Apr 2005 10:52

zeer mooie coupé :worship:
HKM
 
Posts: 191
Joined: Wed 20 Apr 2005 9:16
Location: Waarder

Postby Thierry » Fri 29 Apr 2005 12:23

Mooie wagen en die velgjes staan m erg goed (Y)
Thierry
 
Posts: 3360
Joined: Mon 16 Jun 2003 11:35
Location: Zeeland

Postby Ronnie » Fri 29 Apr 2005 13:49

Nette wagen, geen overmatige/overdreven zooi erop :worship:

edit: ff tekst aangepast.
Ronnie
Über-Spammer
 
Posts: 11214
Joined: Wed 12 May 2004 15:57
Location: Tilburg

Postby Rik Hamberg » Fri 29 Apr 2005 13:55

Vandaag even een afspraak gemaakt met de Renault-dealer om haar te laten verlagen. 12 mei is het zover, het is dan poging 3!

Dan heb ik tijdens de Gronau-meeting m'n Coupé er strak bijstaan tenminste.

Wish me luck :lol: !
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Ronnie » Fri 29 Apr 2005 13:58

goodluck :D
Ronnie
Über-Spammer
 
Posts: 11214
Joined: Wed 12 May 2004 15:57
Location: Tilburg

rick

Postby mark 5t » Fri 29 Apr 2005 18:21

hee rick lang niet gesproken maar als ie achter ook verlaagd is dan is ie wat mij betreft helemaal af!!!
gewoon mooi ding man en inderdaad zonder overdreven poespas.
succes en als het niet lukt bel me dan maar eens.
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Re: rick

Postby Rik Hamberg » Mon 2 May 2005 15:04

Hé Mark,

Dank je voor het compliment!

Ik overweeg om nog een stel spoorverbreders te kopen als ze verlaagd is, voor een iets dikkere look.

Maar ik zal zeker even contact met je zoeken Mark, mocht het verlagen opnieuw niet slagen.

Groeten,

Rik
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Rik Hamberg » Wed 11 May 2005 21:06

Morgen (Donderdag) is het zover, dan hoop ik van harte dat ik die Torsie-as genoeg heb gesmeerd.
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Bart V » Wed 11 May 2005 21:33

Nette kar (Y)

Maar wat ik even niet snap, je hebt dus de buitenste torsieassen los gehad?? Ik weet niet welke je nog meer los wilt maken, en welke je precies bedoelt, maar er hoeven er maar 2 los, en dat zijn de bovenste (of wat jij dan waarschijnlijk de buitenste noemt)
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby Arco » Thu 12 May 2005 6:51

Rik,
Weet jij nog welke set van K&N dit is die jij op jouw auto gemonteerd hebt ??

Image

Ik heb nu alleen een inlegfilter van K&N en de inlaatbuis compleet weggehaald. (oftewel een semi-openluchtfilter). Maar ik heb gekeken op de site van K&N, maar voor een 1.6 16V geven ze niet echt duidelijke info.

Thanx.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Rik Hamberg » Thu 12 May 2005 10:50

@Bart
Nu weet ik wat je bedoelt, ik heb nu alles losgehad, zoals je hieronder kunt zien. En nu weet ik dus ook dat er twee stangen in zitten en je eigenlijk niet kunt spreken over een binnenste en buitenste :wink: .

@Arie
Ik heb er een K&N 57i kit op.
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Rik Hamberg » Thu 12 May 2005 10:50

OK nu was het dan zover, de achterkant verlagen.

Image
De trekstang in de as gedraaid.


Image
En ja hoor hopla, daar waren ze, los dus.


Image
Hier de onderkant van de auto waar je duidelijk de 2 losse torsiestangen ziet zitten.


Image
Hier een close-up van de binnenkant van de Torsiestangen. Toen 1 tandje verzet ten opzichte van het origineel, en eens kijken wat het resultaat zou zijn.


Image
Wow dat is wel erg laag :p , zeker 7cm gezakt in één keer. Dat moest even anders, dus opnieuw proberen :D .


Image
Kijk zo is het beter, dit was de bedoeling (Y) .


Image

Image

Het eindresultaat is voor mij perfect :worship: !
Last edited by Rik Hamberg on Mon 7 Aug 2006 21:01, edited 6 times in total.
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2369
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Return to Projecten



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group