Even een paar vraagje's over het verversen van de remvloeistof zonder hulp.Er zijn diverse manieren om dit te doen maar wat raden jullie aan?
1 slangetje met aan het eind een fietsventiel.
2 slangetje met aan het eind een injectiespuit.
Het aanschaffen van een drukpomp vind ik namelijk te duur.
Het gaat om een clio rs.
Heb ook weleens gehoord dat je de auto achter niet op mag krikken ivm remdrukverdeler?
Wil als volgt te werk gaan- auto opkrikken en dan kruislings gaan werken lv-ra rv-la. Is dit gewoon makkelijk zelf te doen en geeft het geen problemen omdat rs met ABS is uitgegerust?
Bedank alvast
remvloeistof vervangen/ ontluchten.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
je begint altijd met de remcilinder die het verst van je hoofremcilinder af zit.
In principe hoef je je auto niet op te krikken, bij mijn vijf en mijn oude clio kon prima bij de ontluchtingsnippels terwijl hij op zijn wielen stond. (of dit bij een rs ook zo is weet ik niet)
Bij alleen ontluchten gebruik ik meestal een doorzcihtig slangetje en een flesje om de vloeistof op te vangen. En dan om de zoveel tijd even checken of je al nieuwe vloeistof ziet.
In principe hoef je je auto niet op te krikken, bij mijn vijf en mijn oude clio kon prima bij de ontluchtingsnippels terwijl hij op zijn wielen stond. (of dit bij een rs ook zo is weet ik niet)
Bij alleen ontluchten gebruik ik meestal een doorzcihtig slangetje en een flesje om de vloeistof op te vangen. En dan om de zoveel tijd even checken of je al nieuwe vloeistof ziet.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Weet niet waar de hoofdremcilinder zit en dacht zelf rechtsvoor te beginnen......?STK schreef:je begint altijd met de remcilinder die het verst van je hoofremcilinder af zit.
In principe hoef je je auto niet op te krikken, bij mijn vijf en mijn oude clio kon prima bij de ontluchtingsnippels terwijl hij op zijn wielen stond. (of dit bij een rs ook zo is weet ik niet)
Bij alleen ontluchten gebruik ik meestal een doorzcihtig slangetje en een flesje om de vloeistof op te vangen. En dan om de zoveel tijd even checken of je al nieuwe vloeistof ziet.
Kan er niet makkelijk bij zonder auto op te krikken en wil even weten of het mogelijk is of dat de auto toch horizontaal moet blijven.
Ga ook weleens informeren bij mijn dealer wat het gaat kosten.
Weet alleen niet of ze daar ook dot 5.1 vloestof hebben. Remmen gebruik ik regelmatig erg intensief!!
-
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
- Locatie: r`dam
Marcel GTT schreef:Weet niet waar de hoofdremcilinder zit en dacht zelf rechtsvoor te beginnen......?STK schreef:je begint altijd met de remcilinder die het verst van je hoofremcilinder af zit.
In principe hoef je je auto niet op te krikken, bij mijn vijf en mijn oude clio kon prima bij de ontluchtingsnippels terwijl hij op zijn wielen stond. (of dit bij een rs ook zo is weet ik niet)
Bij alleen ontluchten gebruik ik meestal een doorzcihtig slangetje en een flesje om de vloeistof op te vangen. En dan om de zoveel tijd even checken of je al nieuwe vloeistof ziet.
Kan er niet makkelijk bij zonder auto op te krikken en wil even weten of het mogelijk is of dat de auto toch horizontaal moet blijven.
Ga ook weleens informeren bij mijn dealer wat het gaat kosten.
Weet alleen niet of ze daar ook dot 5.1 vloestof hebben. Remmen gebruik ik regelmatig erg intensief!!
Ik vermoed dat het ding linksvoorzit
Dus dan is de volgorde
RA - LA - RV - LV
Dat de auto niet helemaal horizontaal staat moet geen probleem opleveren. Je pompt de vloeistof er toch doorheen.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
bedankt voor je snelle reactie! Dacht zelf dat ik kruislings moest werkenSTK schreef:Marcel GTT schreef:Weet niet waar de hoofdremcilinder zit en dacht zelf rechtsvoor te beginnen......?STK schreef:je begint altijd met de remcilinder die het verst van je hoofremcilinder af zit.
In principe hoef je je auto niet op te krikken, bij mijn vijf en mijn oude clio kon prima bij de ontluchtingsnippels terwijl hij op zijn wielen stond. (of dit bij een rs ook zo is weet ik niet)
Bij alleen ontluchten gebruik ik meestal een doorzcihtig slangetje en een flesje om de vloeistof op te vangen. En dan om de zoveel tijd even checken of je al nieuwe vloeistof ziet.
Kan er niet makkelijk bij zonder auto op te krikken en wil even weten of het mogelijk is of dat de auto toch horizontaal moet blijven.
Ga ook weleens informeren bij mijn dealer wat het gaat kosten.
Weet alleen niet of ze daar ook dot 5.1 vloestof hebben. Remmen gebruik ik regelmatig erg intensief!!
Ik vermoed dat het ding linksvoorzit
Dus dan is de volgorde
RA - LA - RV - LV
Dat de auto niet helemaal horizontaal staat moet geen probleem opleveren. Je pompt de vloeistof er toch doorheen.
Vanmiddag fff 5.1 vloeistof halen en volgende week knutselen.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
vandaag dot 5.1 gehaald en een vacuumpompje met manometer.
Moet wel gaan lukken.
Moet wel gaan lukken.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
- Locatie: Noord-Brabant
Pompje geleend of gekocht?
Indien gekocht: waar en voor welke prijs als ik vragen mag?
Indien gekocht: waar en voor welke prijs als ik vragen mag?
Waarom zou je vacuum willen pompen? Je moet er druk opzetten
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Je kunt het setje ook hier halen http://www.all4car.nlTurbo-Peer schreef:Pompje geleend of gekocht?
Indien gekocht: waar en voor welke prijs als ik vragen mag?
http://www.all4car.nl olgens mij is dit erg handig vandaar dat ik dit setje gekocht heb.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Hey Riel,Riël schreef:Waarom zou je vacuum willen pompen? Je moet er druk opzetten
Volgens mij is dit heel handig als je alleen je remvloeistof ververst/ontlucht.Door vacuum te trekken zuig je oude remvloeistof eruit zonder lucht en word opgevangen in een reservoir.
Kan het mis hebben? Laat maar even weten wat je er van vind...
http://www.all4car.nl
Ik heb een vat met een passende dop die ik op het remvloeistofvaatje draai.
Dit vat zit wat druk op, en perst zo de nieuwe remvloeistof naar binnen.
Dan draai ik 1 voor 1 de nippels open tot er nieuwe uit komt.
Klaar!
Reservoir is dan automatisch goed bijgevuld en hele systeem is ontlucht en ververst.
Ik denk dat het inderdaad ook kan met een vacuumpomp aan de nippel, doet feitelijk precies hetzelfde dat is meer druk boven als aan de nippel creeren Alleen moet je wel opletten dat je vaatje vol blijft,dus blijven bijvullen en dop eraf laten!
Dit vat zit wat druk op, en perst zo de nieuwe remvloeistof naar binnen.
Dan draai ik 1 voor 1 de nippels open tot er nieuwe uit komt.
Klaar!
Reservoir is dan automatisch goed bijgevuld en hele systeem is ontlucht en ververst.
Ik denk dat het inderdaad ook kan met een vacuumpomp aan de nippel, doet feitelijk precies hetzelfde dat is meer druk boven als aan de nippel creeren Alleen moet je wel opletten dat je vaatje vol blijft,dus blijven bijvullen en dop eraf laten!
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 2 mar 2003 22:28
- Locatie: IJsselstein (UT)
- Contacteer:
Heb er ook aan gedacht om zo iets te maken of te kopen maar het setje wat ik nu heb is universeel...Vandaar deze keuze.
Bedankt voor jullie reactie's.
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik zit met een nogal irritant probleem.
Heb laatst een wielremcilinder vervangen van een clio, die zo lek was als een zeef, rechtsachter. Systeem ontlucht met een speciaal onluchtingsapparaat, alle remmen nagelopen kort, ok. Clio remde weer perfect.
Drie dagen laten komt de persoon terug, en zegt hij remt niet goed. En jawel, de pedaal zakt tot op de grond. Ik denk hé, nippel los ofzo of niet goed ontlucht. Nog een keer het apparaat erop, het hele systeem ververst en er kwam inderdaad lucht uit, zowel rechtsachter áls linksvoor.
De clio remde weer perfect, en, je raadt het, de clio is weer hier met hetzelfde euvel. Er zijn nergens lekkages en ik vermoed dat de hoofdremcilinder aan zijn eind is, daar deze drooggestaan heeft toen de wielremcilinder stuk was. Kan deze conclusie kloppen?
Heb laatst een wielremcilinder vervangen van een clio, die zo lek was als een zeef, rechtsachter. Systeem ontlucht met een speciaal onluchtingsapparaat, alle remmen nagelopen kort, ok. Clio remde weer perfect.
Drie dagen laten komt de persoon terug, en zegt hij remt niet goed. En jawel, de pedaal zakt tot op de grond. Ik denk hé, nippel los ofzo of niet goed ontlucht. Nog een keer het apparaat erop, het hele systeem ververst en er kwam inderdaad lucht uit, zowel rechtsachter áls linksvoor.
De clio remde weer perfect, en, je raadt het, de clio is weer hier met hetzelfde euvel. Er zijn nergens lekkages en ik vermoed dat de hoofdremcilinder aan zijn eind is, daar deze drooggestaan heeft toen de wielremcilinder stuk was. Kan deze conclusie kloppen?
Is er een manier dat te testen?
Vervang het ding niet voor de lol dan.
Vervang het ding niet voor de lol dan.
Nou, als je zegt dat je linksvoor én rechtsachter lucht hebt, hoef je niet verder te gaan proberen, gezien het kruislings gescheiden systeem. Lijkt me duidelijk dat er dan iets met je hoofdremcilinder niet in orde is (als je zeker weet dat je goed ontlucht hebt)
Testen, tja soms zie je wel eens luchtbellen in het vloeistofpotje als de cilinder lek is, maar echt een betrouwbare diagnose is dat ook niet.
na 2 of 3 x ontluchten lucht rechts voor én links achter, en nog steeds lucht hebben zou voor mij genoeg reden zijn om die hoofremcilinder eraf te knikkeren voor een andere.
Testen, tja soms zie je wel eens luchtbellen in het vloeistofpotje als de cilinder lek is, maar echt een betrouwbare diagnose is dat ook niet.
na 2 of 3 x ontluchten lucht rechts voor én links achter, en nog steeds lucht hebben zou voor mij genoeg reden zijn om die hoofremcilinder eraf te knikkeren voor een andere.
Jep, 3x ontlucht al en steeds in dat deel.