R5 Baccara: trommelrem rechtsachter doet niet mee

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Hallo,

m'n Baccara is niet door de keuring geraakt wegens een te groot verschil in remkracht achteraan. Als ik enkel op de handrem rem, dan gaat het wiel linksachter slippen, terwijl het rechtse rustig verder rolt.

Alles werkt (nu) goed aan die trommelrem, maar de binnenkant van de trommel en de remschoenen zelf waren als gepolijst, en die glijden dus gewoon over elkaar, ook als ze aangespannen zijn.

Eén advies was om ze met grof schuurpapier te bewerken, omdat ze misschien ooit oververhit geweest zijn. Ondertussen al twee pogingen gedaan met schuurpapier, maar zonder het minste resultaat.

Ben ik m'n tijd aan het verliezen en moet ik ze gewoon vervangen? Moet ik beide zijden (rechter- en linkerwiel) tegelijkertijd vervangen? Beide kanten zien er nog nieuw uit. Die remmen dateren van 99 maar zijn ondertussen bijna niet gebruikt - altijd korte afstanden en een voorzichtige chauffeur - maar dat zal nu veranderen.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Heb je het verschil alleen met de handrem? Dan lijkt me in het stelmechanisme daarvan te zitten. Is het ook met de voetrem, dan lijkt vervangen van de voeringen me de oplossing. Beide kanten tegelijk vervangen. Bij een onderdelenhandel kost dat niet heel veel, dus ik zou stoppen met schuren. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Wel, ik zal eens proberen met "gewoon" remmen alle vier de wielen te laten slippen. Maar ik vermoed dat ze bij de keuring wel het gewone remmen zullen gecontroleerd hebben. Toch het proberen waard, bedankt.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Als ze een remmentestbank hebben, dan hebben ze dit verschil met de gewone remmen wel opgemerkt. Met een proefrit is het haast niet te merken, achterremmen kunnen vrijwel niet blokkeren. De handrem natuurlijk wel. Hij remt wel rechtuit?

Anders even een telefoontje aan wagen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Je hebt niet per ongeluk een lekkende remcilinder? Ik neem aan dat je dat ook hebt bekeken
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zou kunnen, maar dit heeft niets met de handrem te maken, die bedien je dmv een kabel ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Daar heb je een punt, tenzij er remolie lekt op je trommel :wink:
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

LOL. De linker rem (die dus stukken beter remt en remde) had wel een lekkende cylinder, één smeerboel binnen die trommel.

Schoongemaakt - gekuist zeggen ze bij ons - en cylinder vervangen. Ik dacht dat de keuring zich vergist had (ze hebben wel degelijk een testbank), dat de linker slechter zou remmen, maar uit m'n eigen testjes blijkt dus het tegendeel. De rechter heb ik dus ook al een aantal malen opengegooid, alles beweegt en is afgesteld volgens het boekje. 't Is alleen dat die remschoenen minder wrijving ondervinden dan een ijspiste en of ik daar nog iets kan aan doen.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

:bang: en dan nu op naar de keuring denk ik? (Y)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Ik denk dat ik toch beter eerst iets doe aan die rechter rem. Nee? De keuring is bij ons jammer genoeg niet gratis, ergens een €30. Maar het heeft weinig zin om zonder ingrijpen terug te keren.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

ghp schreef:Ik denk dat ik toch beter eerst iets doe aan die rechter rem. Nee? De keuring is bij ons jammer genoeg niet gratis, ergens een €30. Maar het heeft weinig zin om zonder ingrijpen terug te keren.
tegenwoordig kunt ge uw auto toch gratis laten controleren bij verschillende dealer etc, een of andere veiligheidscampagne. das mss ook wel handig om het ff uit te gaan testen.

http://www.denkaanuwgezondheid.be/
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

De vraag was eigenlijk of ik iets kon doen aan het gladde oppervlak van de trommel en de voeringen.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

trommel opschuren en schoonmaken met remmenreiniger, links en recht remschoenen vervangen, kosten een paar tientjes
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Zal gebeuren.

twee paar schoenen zijn besteld, ga er vanavond om. €30 plus BTW.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Mis poes. De cylinder bleek toch lek. Bon, ondertussen het meeste roest verwijderd van de ankerplaat en geschilderd met Hammerite. Morgen nog een cylinder gaan kopen. Had ik dus beter een set gekocht, dan waren alle onderdelen vernieuwd.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Never ending story. Remschoenen langs beide zijden vernieuwd, maar nu zit de handrem in de slappe was, zelfs als ik 'm helemaal aanspan, kan ik de wielen met de losse hand draaien. Blijkt ook nog een heel verhaal te zijn, de "règlage du frein à main".
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Heb je de handrem ook onderaan de hendel (boven de uitlaat) gespannen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Nee, ik heb de handrem nog niet aangeraakt. Dat is voor vanavond. Mocht je advies hebben over het afstellen daarvan, wees welkom.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Tussen het hitteschild van de uitlaat en de wagenbodem zit nog een stelmechanisme van de handrem. Deze spant beide kanten tegelijk aan. Maar op zich zou het goed afstellen van de voeringen (trommel draait net vrij) voldoende moeten zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Dat afstelmechanisme is automatisch, maar ik zal daar misschien te veel van verwachten, ik zal dat eerst nog eens bekijken.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Maar je zal hem wel met dat kartelwieltje eerst ongeveer goed moeten zetten. Ik neem aan dit nieuw bij de voeringen zat?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Nee, ik heb het niet juist gezet, nee het zat niet bij de voeringen. Daarvoor had ik dus een set moeten kopen, terwijl ik driemaal naar de winkel gelopen heb: 1 cylinder, 2 paar schoenen, 1 cylinder. Het is zelfs mogelijk dat de set goedkoper was.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Goed schoonmaken dan, en scherp afstellen. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

't Was inderdaad voldoende om het afstelmechanisme manueel af te stellen.

We zullen eens zien wat de keuring geeft, morgen.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

(Y)

Heb je trouwens ook foto's van je Baccara? Ik ben wel benieuwd! :)
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... t5/R5.html

enkel overdag te bezichtigen (6h30-22h) ;-)

M'n broer is er nu mee naar de keuring, benieuwd of hij er door en daarna thuis geraakt.

De motor is bijna niet draaiende te houden na een warme start - bij een koude start draait hij perfect - maar dat wordt een nieuw onderwerp.
ghp
Berichten: 146
Lid geworden op: di 5 sep 2006 11:17
Locatie: Zwevegem, België

Geslaagd! (D)

En bovendien 100% gelijk, beginnersgeluk. En zeggen dat ik met de natte vinger ontlucht heb. (0)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Gefeliciteerd! :biertjuh:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie