Twingo remsysteem vervangen door.......

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Luitjes ik zit er aan te denken om het remsysteem van mijn twingo te vervangen. Heeft nu remschijven voor en trommels achter maar nu ik dankzij de nieuwe velgjes en verlaging wat sportiever kan rijden merk ik dat het remmen nog al wat te wensen laat, helemaal bij regenachtig weer maar ook bij droog weer. Zeker aangezien het in de toekomst de bedoeling is dat er een aanzienlijk krachtiger blok in komt zit ik er nu aan te denken om het remsysteem rondom alvast te vervangen door een remsysteem van bijvoorbeeld een GTT/16V/Willie hier heb ik een paar vraagjes over, kon met search niet echt vinden wat ik weten wil:

- wat zou het beste qua keuze van remsysteem?
- Wat zou ik precies allemaal aan zo’n remsysteem moeten vervangen?
- Kosten?
- Is dit iets wat een leek als ik met bijvoorbeeld de hulp van een vraagbaak cd-rom zelf kan doen? (heb ik ergens nog liggen als het goed is)
- Tips/trucs etc?

Thx alvast groetjes Douwe.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.

Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.

Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.

Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

past een achterbrug van een GTT niet onder een twingo?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Heb meerdere malen gehoord dat dat moet passen ja! :)
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Steven (Fiets) schreef:ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.

Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.

Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.

Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
Zou dat dan inhouden dat je de voorste remschuiven vervangt of de achterste trommel remmen?

En dat zou dus voldoende moeten zijn?
Tom schreef:past een achterbrug van een GTT niet onder een twingo?
Huhhh... nu verlies je mij al :lol: achterbrug wat is dat? Waar haal ik het vandaan en hoe zet ik het erop?
Laatst gewijzigd door Douwe op wo 2 jul 2003 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Niet alleen de schijven...ook de klauwen en de blokken...complete fusee dr bij ander pas ut niet! Als je de achteras van een GTT dan ook omzet (als dat past) heb je achter ook schijven! :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

en hij is meteen een stuk stugger achter
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Tom schreef:en hij is meteen een stuk stugger achter
Nog stugger? Ik ga nu bij een krant op de weg al door het dak :D :wink: Of is dit een andere stugger dan dat mijn verlaging de auto stugger heeft gemaakt?
Steven (Fiets) schreef:ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.
Dus dit + onderstaande quote is alles wat ik nodig heb/moet gebeuren of pis ik nou weer naast de pot? :lol:

jeroen.k schreef:Als je de achteras van een GTT dan ook omzet (als dat past) heb je achter ook schijven! :)
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

@steven pm :D
RdamRobin
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 27 jan 2003 16:18

Let er wel op als je het geheel vervangen hebt door de GTT onderdelen. Je ook de hoofdremcilinder vervangt. (tenzij hij gelijk is als die van de twingo) Anders heb je kans dat je remkracht verdeling niet goed is.
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

Hee Douwe ,

Ik vind die remmen van mijn twingo ook niet echt super wil ze ook gaan vervangen door remmen van een
Gtt ( alleen voor )

:)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan doe je dat toch? Eitje :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

Ben het ook van plan .
Moet de remklauwen nog binnenkrijgen en reviseren .

- Remschijven
- Blokken
- fuseestukken

Moet ik de hoofdremcylinder ook vervangen als ik alleen voor het remsysteem van een GTT erop zet.
de wiellagerhouder moet ik die ook vervangen ?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wiellager houder=fusee
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

Oeps foutje :lol:

Is het fuseestuk ook compleet met lager leverbaar of alleen los te krijgen ( lagers en Fusee's ) ?
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Douwe schreef:Luitjes ik zit er aan te denken om het remsysteem van mijn twingo te vervangen. Heeft nu remschijven voor en trommels achter maar nu ik dankzij de nieuwe velgjes en verlaging wat sportiever kan rijden merk ik dat het remmen nog al wat te wensen laat, helemaal bij regenachtig weer maar ook bij droog weer.
Blokkeren de banden of worden de remmen te warm ?

Dit is nogal een verschil want grotere remmen zorgen er niet voor dat je banden niet meer blokkeren tijdens hard afremmen. Bredere, grotere en zachtere banden met een modern profiel en van een gerenommeerd merk helpen hier wel tegen !

Als je remmen te warm worden lijken me in eerste instantie de geventileerde schijven van een 5GT voldoende. 238mm diameter schijven moeten voldoende zijn in eerste instantie. 13" wielen voldoen dan nog. Als 14" wielen tot de mogelijkheden behoren komen de 259mm schijven van de Clio 16v/ Williams in zicht. (Rijd ik in mijn GT ook mee rond !)

Als je meer remvertraging wilt bij een gelijkblijvende rempedaaldruk of een kortere pedaalslag zul je echter de hoofdremcilinder en/ of de bekrachtiger moeten vervangen voor een groter exemplaar. Een grotere bekrachtiger heeft als nadeel dat de remmen slechter te doseren zijn. Een grotere hoofdremcilinder kent dit in iets mindere mate.

De grootte van de schijven is bepalende voor hun warmteafvoer. Grotere schijven, en schijven achter in jouw geval, zorgen ervoor dat je meer en langer achtereen kunt remmen met een "constante" maximale vertraging.

Een upgrade van trommels naar schijven op de achteras behelst ook het, evt. aanpassen en, afstellen van de lastafhankelijke remdrukbegrenzer. Niets voor beginners ! Want een verkeerde remdrukafstelling van de achteras kan de rechtuit stabiliteit van de auto tijdens remmen verstoren !

Blokkeren van een of beide achterwielen leidt namelijk tot verlies van richtingsstabiliteit van het voertuig. Trek maar eens aan de handrem van je auto op een veilig stuk weg. (Het liefst even remmen voor dat je de handrem een ruk geeft, gewichtsverplaatsing in het voertuig maakt het effect wat groter. Ook hoef je minder hard te trekken aan het handremhandle omdat de achteras al beremd wordt door het normale remsysteem. Er is dan maar een weinig meer remkracht (van de nood, parkeer c.q. handrem) nodig om de achterwielen te laten blokkeren :D

Begrijp me niet verkeerd ! Het kan zelfs levensgevaarlijke instabiliteit van de auto opleveren ! Dus de remdrukinstelling overlaten aan een pro.

Groeten,

Speedline.
RdamRobin schreef:Let er wel op als je het geheel vervangen hebt door de GTT onderdelen. Je ook de hoofdremcilinder vervangt. (tenzij hij gelijk is als die van de twingo) Anders heb je kans dat je remkracht verdeling niet goed is.
De hoofdremcilinder heeft in dit geval niets te maken met de remkrachtverdeling. De remdrukbegrenzer op de achteras is hiervoor verantwoordelijk.
RogierH
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 okt 2001 0:00

Ik zou die hele Twingo vervangen voor een andere auto >-)
Nick (germanstyle)
Berichten: 1898
Lid geworden op: zo 13 mei 2001 0:00

RogierH schreef:Ik zou die hele Twingo vervangen voor een andere auto >-)
Maak dan geen opmerking
RogierH
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 okt 2001 0:00

Sorry, was gisteren in een pisbui. Was inderdaad een zinlose opmerking.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Steven schreef:ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.

Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.

Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.

Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
Ik reed in de twingo ook rond met de remmen van een GTT, hiervoor hoef je de fusees niet te vervangen.
Alleen de remtangen, houders en schijven is voldoende, past zonder verdere aanpassingen. Dit geld dus ook voor de remmen van een clio 16V (immers deze passen ook weer zonder verdere aanpassing op een gtt)

Deze set is op de twingo 1.2 16v als standaard gemonteerd trouwens.
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

Ben momenteel bezig remklauwen van een GTT te reviseren , ze zijn al gestraald en gespoten ( revisieset monteren en klaar is kees ) er is alleen 1 ontluchtingsnippel afgebroken dus dat wordt kut met ontluchten .
geventileerde schijven halen en blokken en monteren . :p
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Twingo Sport schreef:.....er is alleen 1 ontluchtingsnippel afgebroken dus dat wordt k#t met ontluchten .....
Even dun voor boren en dan met een links draaiend tapje eruit draaien. En anders ontluchten op de leiding.
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

had al een linksdraaiende tap gebruikt , maar is afgebroken kan het dus wel vergeten om hem er nog uit te krijgen . Wordt dus ontluchten op de remslang :-*
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

heb het remsysteem eronder zitten , beter als die originele schijven ( nu Ate powerdisks met Ferodo
remblokken en gereviseerde gtt remklauwen ).Alleen nog een keer een andere hoofdremcylinder erop ,want je moet je rempendaal wat verder intrappen . :p
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

is dat het spulletje wat je hebt overgenomen van maartengtt?
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Stefan T-SPORT
Berichten: 671
Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
Locatie: Vianen (UT)
Contacteer:

Tijdens de APK van vorige week hebben ze me het dringende advies gegeven om binnen 2 maanden me remblokken, remschijven en remslangen te vervangen. Nu vroeg ik de monteur of ze nog verschillende versies hadden, aangezien ik dan meteen een sportievere versie van een remsysteem wil, maar dat hadden ze niet.

Nu vraag ik mij af of ik die drie onderdelen van bv Sparco onder de auto kan zetten zonder andere dingen aan te passen ?
* Stefan T-SPORT *
Paskie
Berichten: 631
Lid geworden op: vr 25 jan 2002 0:00
Locatie: Arnhem...

ik post t maar in dit topic ..
er was gister in het programma Radar op ned.2 een repo over de Twingo .

Ik heb niet alles gezien maar het ging volgens mij om de voorveren die vroegtijdig beginnen te roesten en daardoor breken.

linkje: http://www.trosradar.nl/PHP/news//337

grtz Paskie
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

Paskie , dat van die voorveren is algemeen bekend , is zelfs garantie bij renault . Heb er zelf geen last van zitten verlagingsveren onder.

Gilles zijn inderdaad de remklauwen van Maarten .
Zijn gestraald , gespoten en gereviseerd ( dus weer als nieuw 8)
JeanRobert
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 17:34

weet iemand toevallig
als de gte aandrijfassen in de fuseestukken van een twingo passen ?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

ik zal het nog eens vertellen, dat past jah :)

en anders.... tis 5sec werk om te passen :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

stomme vraag.. waarom aandrijfassen van een GTE? is de spoorbreedte van een twingo dan het zelfde al en R5?

als je in een twingo een gte blok hangt + bak, kun je gewoon de orginele aandrijf assen gebruiken hoor. die zijn niets zwakker lijkt alleen dunner, maar dat maakt niets uit

anders als je aandrijf as exact even lang is kun je hem uitwisselen
JeanRobert
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 17:34

Abel schreef:stomme vraag.. waarom aandrijfassen van een GTE? is de spoorbreedte van een twingo dan het zelfde al en R5?

als je in een twingo een gte blok hangt + bak, kun je gewoon de orginele aandrijf assen gebruiken hoor. die zijn niets zwakker lijkt alleen dunner, maar dat maakt niets uit

anders als je aandrijf as exact even lang is kun je hem uitwisselen
oke bedankt dan weet ik dat ook maar die dikke lijkt me prettiger ze zijn volgens mij wel even lang moet ik nog ff controleren :wink: zo een stomme vraag is dat toch niet achja
Plaats reactie