ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 17 Jul 2013 22:17

Ja ik snap dat jij die commerciele prietpraat moet geloven vanwege je werk, maar het is echt geen rocketsience.

Grip is slijtage, zo simpel is het, als er een band zou zijn met veel grip en geen slijtage zouden ze geen band meer verkopen.
Des te zachter het compound, des te meer grip en des te eerder die warmer wordt gaat smeren.
Des te harder het compound, is minder grip en dus minder warmteontwikkeling en dus minder snel smeren.

Maar een band met dezelfde grip zal ook ongeveer net zo snel warm worden en ongeveer net zo snel slijten en ook gripverlies vertonen, dus de combinatie die gevraagd werd kan gewoon niet.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby dolf jans » Thu 18 Jul 2013 5:29

Luco/Alpine-racer wrote:Ja ik snap dat jij die commerciele prietpraat moet geloven vanwege je werk, maar het is echt geen rocketsience.



Zeker geen raketwetenschap want zelfs jij hebt er verstand van :lol:
Nog meer zelfs dan alle mensen die in het vak zitten :worship:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby remcob » Thu 18 Jul 2013 5:59

Ja hoe goed een band gestest wordt zegt ook niet altijd alles.

Ik had een keer onder mijn Scenic Goodyear optigrip banden gelegd. Waren als best getest door de ANWB en andere.

Onder mijn auto 5 keer lek in korte tijd en cuppen als de hel. Totaal dus niet geschikt voor de auto. Daarna maar weer Michelin EnergySavers eronder en geen enkel probleem meer.
remcob
 
Posts: 141
Joined: Sat 6 Apr 2013 16:16
Location: Zoetermeer

Postby dolf jans » Thu 18 Jul 2013 6:23

remcob wrote:Ja hoe goed een band gestest wordt zegt ook niet altijd alles.

Ik had een keer onder mijn Scenic Goodyear optigrip banden gelegd. Waren als best getest door de ANWB en andere.

Onder mijn auto 5 keer lek in korte tijd en cuppen als de hel. Totaal dus niet geschikt voor de auto. Daarna maar weer Michelin EnergySavers eronder en geen enkel probleem meer.


Klopt, die verhalen ken ik. Over het algemeen neem ik voor mij zelf echter de testen van SportAuto en EVO wel serieus. Die jongens hebben een vracht ervaring voor wat betreft banden voor 'sportief'gebruik waar wij allemaal als RTC leden samen nooit aan toe komen.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 18 Jul 2013 6:44

Ja en dan inhoudelijk gewoon niet reageren, omdat je er zoveel verstand van hebt (Y)
Omdat je maar een zin quote

Grip is slijtage, zo simpel is het, als er een band zou zijn met veel grip en geen slijtage zouden ze geen band meer verkopen.
Des te zachter het compound, des te meer grip en des te eerder die warmer wordt gaat smeren.
Des te harder het compound, is minder grip en dus minder warmteontwikkeling en dus minder snel smeren.

Maar een band met dezelfde grip zal ook ongeveer net zo snel warm worden en ongeveer net zo snel slijten en ook gripverlies vertonen, dus de combinatie die gevraagd werd kan gewoon niet.


Of lukt inhoudelijk reageren je niet :smile:

Ik zet er maar een smile bij, want dan mag alles (0)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Merijn » Thu 18 Jul 2013 7:01

MOD
Laten we het gezellig houden, mannen. (Y) 100 mensen, 100 meningen.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby remcob » Sun 21 Jul 2013 9:04

Van de week toch even bij de bandenboer geweest. Tegenover mijn werk kwam ik eigenlijk toevalligerwijs achter zit er eentje. Bandimex in Rotterdam. Ik dacht mocht het niks zijn kan ik altijd nog eens naar Jan Steverink rijden, maar da's voor mij dus 1.5 uur rijden. ;)

Bandimex doet o.a. ook force matching.

Daar alles laten uitlijnen/balanceren. Zie afbeelding.

Image

De waardes zeggen mij niet zo heel veel maar het lijkt wel beter te zijn nu.

Misschien kan Dolf wat toelichting geven? :)

Zij meldde mij ook dat er achter al lichte cupping is.

Nu vraag ik mij af of ik hievoor bij de dealer moet gaan klagen. Bij aflevering hebben ze de voorbanden vervangen. km stand toen 13.000 km, vrijwel direct geklaagd over trilling in de auto. Dealer heeft gekeken maar niks gevonden, ook niks gemeld over cupping.

Nu bij 20.000km en zeg maar 3 maanden in het bezit dus al last van cupping op de achterbanden.

De banden die eronder liggen zijn Dunlop Sport Max TT banden.

Wat denken jullie?
remcob
 
Posts: 141
Joined: Sat 6 Apr 2013 16:16
Location: Zoetermeer

Postby Tom » Sun 21 Jul 2013 9:45

Ze hadden wellicht die nieuwe beter achter kunnen monteren. Achterbanden gaan veelal "te lang" mee op een FWD auto. Naar voren dus en oproken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby dolf jans » Mon 22 Jul 2013 14:32

Iets meer wielvlucht stuurt lekkerder, verder redelijk ok.
Nu klap ik even uit de school zonder in details te treden: Je zult problemen blijven houden met de TT's, gooi ze eraf voor RT's of Michelin PS3 en je zult nog lang en gelukkig van je auto genieten 8)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby remcob » Mon 22 Jul 2013 20:31

Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?
remcob
 
Posts: 141
Joined: Sat 6 Apr 2013 16:16
Location: Zoetermeer

Postby dolf jans » Tue 23 Jul 2013 8:05

remcob wrote:Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?


Da's nou precies het probleem. Officieel mag de dealer natuurlijk gewoon TT's monteren. Alleen wanneer je veel ervaring hebt in banden dan laat je dat wel uit je hoofd vanwege de daaropvolgende klachten. Alle merken banden hebben wel eens een, hoe zal ik zeggen, wat moeilijker type in de familie. ;-)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby bozothenutter » Wed 24 Jul 2013 6:11

is er eigenlijk een voordeel/nadeel aan het gebruiken van de pilot sport 3 in 87w ipv 83v?
betekend de hoogere last waarde automatisch een stijvere band?
bozothenutter
 
Posts: 666
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Postby Patrick RS » Wed 24 Jul 2013 13:23

remcob wrote:Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?


Ik zou je banden gewoon laten vervangen puur voor het rijgenot (geloof mij ik heb mij ook te lang zitten ergeren). De dealer kan er niets aan doen dat de banden gaan cuppen. Ik zou daar een klacht bij dunlop over neer leggen. Al zal het niet veel helpen.

Suc6!
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14659
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Postby dolf jans » Wed 24 Jul 2013 16:08

Patrick RS wrote:
remcob wrote:Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?


Ik zou je banden gewoon laten vervangen puur voor het rijgenot (geloof mij ik heb mij ook te lang zitten ergeren). De dealer kan er niets aan doen dat de banden gaan cuppen. Ik zou daar een klacht bij dunlop over neer leggen. Al zal het niet veel helpen.

Suc6!


Geheel met je eens Patrick (behalve het klaagadvies, zonde van de moeite)! En verdien je verlies terug met een lang meegaande band als bijvoorbeeld de meeste Michelin's.
Verder kun je geen loadindexen met elkaar vergelijken als de snelheidscoderingen verschillend zijn. php

Succes en plezier met je nieuwe banden

Kies hier de juiste auto en zie wat goed voor je is http://www.steverinkbanden.nl/wcc_search_cars.php
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby bozothenutter » Wed 24 Jul 2013 18:21

Hmmmmmm, die link geeft niets ouders weer als een clio 3.....
bozothenutter
 
Posts: 666
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Postby dolf jans » Wed 24 Jul 2013 18:40

bozothenutter wrote:Hmmmmmm, die link geeft niets ouders weer als een clio 3.....


Zie in het rechtervenster alle renaults staan. :) Of bedoel je wat anders?
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby bozothenutter » Thu 25 Jul 2013 7:03

Hmmm site werkt niet goed op een mobieltje blijkbaar. zie geen scrollbalk....excuses.
bozothenutter
 
Posts: 666
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Postby dolf jans » Thu 25 Jul 2013 7:45

bozothenutter wrote:Hmmm site werkt niet goed op een mobieltje blijkbaar. zie geen scrollbalk....excuses.


Bedankt voor de tip, ga ik doorgeven. (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Adinsx » Thu 25 Jul 2013 9:23

Ik krijg fijne Pilotsport 3's onder de Mégane straks (Y) Met W of Y index afhankelijk van wat er op voorraad ligt.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby remcob » Thu 25 Jul 2013 10:10

Nog eens goed naar m'n banden gekeken blijkt dat ik drie Sport Max TT's eronder heb liggen en rechtsvoor een Sport Maxx GT.

Dan kan ik misschien zeuren over m'n banden maar dit vind ik toch wel slordig van een dealer.

Ga ik ze toch eens op aanspreken.
remcob
 
Posts: 141
Joined: Sat 6 Apr 2013 16:16
Location: Zoetermeer

Postby dolf jans » Thu 25 Jul 2013 18:27

Adinsx wrote:Ik krijg fijne Pilotsport 3's onder de Mégane straks (Y) Met W of Y index afhankelijk van wat er op voorraad ligt.


(Y) (Y) (Y) (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby dolf jans » Thu 25 Jul 2013 18:28

remcob wrote:Nog eens goed naar m'n banden gekeken blijkt dat ik drie Sport Max TT's eronder heb liggen en rechtsvoor een Sport Maxx GT.

Dan kan ik misschien zeuren over m'n banden maar dit vind ik toch wel slordig van een dealer.

Ga ik ze toch eens op aanspreken.


(N) (N) (N) (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby -jacco- » Thu 25 Jul 2013 19:58

Vredestein Sessanta's, is dat wat?
Zal het vanaf volgende week ervaren, maar ben ff benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben, m'n collega komt uit de banden wereld en is er helemaal weg van :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
User avatar
-jacco-
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13268
Joined: Sat 8 Nov 2003 1:59
Location: Heukelum-City

Postby Christiaan » Mon 29 Jul 2013 21:55

Banden wisselen van voor naar achter en visa versa. Is dat aan te raden ivm gelijkmatige slijtage? Of slijten de achterbanden scheef door het camber waardoor deze voorop raar weggedrag gaan vertonen?
Christiaan
 
Posts: 1160
Joined: Mon 14 Aug 2006 21:30
Location: Alphen a/d Rijn

Postby dolf jans » Tue 30 Jul 2013 6:11

Christiaan wrote:Banden wisselen van voor naar achter en visa versa. Is dat aan te raden ivm gelijkmatige slijtage? Of slijten de achterbanden scheef door het camber waardoor deze voorop raar weggedrag gaan vertonen?


Christiaan, dan moet je nogal heel royaal met je camber gaan willen ze scheef afslijten :lol:
Lekker wisselen wanneer je tot slot graag vier, misschien anderssoortige, banden wil kopen. Bevallen je banden goed dan lijkt het me beter telkens twee nieuwe banden te kopen aan de voor of achterkant wanneer dat nodig is. 8)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Adinsx » Tue 30 Jul 2013 6:42

-jacco- wrote:Vredestein Sessanta's, is dat wat?
Zal het vanaf volgende week ervaren, maar ben ff benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben, m'n collega komt uit de banden wereld en is er helemaal weg van :D


Weg van het design zeker?

De Sessanta is een band van 2004 en was meer gericht op design dan dat wat een band moet / kan hebben als grip, afrolgeluid etc.

Het profiel is daarbij erg van belang. De technici van Vredestein gaven bij de introductie van de Ultrac Vorti op de Hungaroring aan dat bij de Sessante 'vorm' leidend was en de technici zich daar op moesten aanpassen met de mix van rubber, opbouw van de band etc.

Bij de nieuwe Vorti is dat stuk design minder belangrijk geworden.
Ja, de Sessanta ziet er leuk uit, maar is verouderd én er zijn betere banden.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Christiaan » Tue 30 Jul 2013 8:13

Thnx Dolf! Banden bevallen goed (Pirelli P Zero) dus dan koop ik wel twee nieuwe zodra de voorbanden op zijn. (Y)
Christiaan
 
Posts: 1160
Joined: Mon 14 Aug 2006 21:30
Location: Alphen a/d Rijn

Re:

Postby Patrick RS » Mon 20 Jan 2014 12:13

tutuur wrote:Ik heb een nieuw setje velgen gekocht voor de Dci dus het is ook weer bandentijd.

De banden waar ik in geïnteresseerd ben:
Continental contact sport 2
Pirelli p zero nero
Yokohama s.drive

Ik heb ook al ervaring met Toyo T1-r's, ze plakken als een idioot maar slijten net zo erg en op nat wegdek zijn ze bagger.

De pirelli's heb ik meerdere malen gehad en bevallen mij opzich goed, echter zijn dit ook gelijk de duurste van de 3 en wellicht is er een beter alternatief?

Alle meningen zijn welkom!
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14659
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Re: ACT: Banden

Postby Daan2D » Mon 20 Jan 2014 14:58

csc2 is een oude band, zou ik direct van je lijstje halen ;-)
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2244
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Re: ACT: Banden

Postby tutuur » Mon 20 Jan 2014 15:18

De p zero toch ook? :p
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: ACT: Banden

Postby Geert » Mon 20 Jan 2014 15:24

Iemand die deze een keer wil proberen? Als mijn huidige setje op is ga ik ze in ieder geval eens proberen.

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-240587
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Re: ACT: Banden

Postby Daan2D » Mon 20 Jan 2014 18:19

tutuur wrote:De p zero toch ook? :p

wat is de opvolger ervan dan? na csc2 is 3 en 5 gemaakt
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2244
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Re: ACT: Banden

Postby Merijn » Mon 20 Jan 2014 19:03

Dan kan ie qua techniek nog wel oud zijn, toch? :P
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: ACT: Banden

Postby tutuur » Mon 20 Jan 2014 19:09

Precies, er is gewoon nooit een opvolger gekomen :p

Ik lees overigens ook wel goede dingen over de yokohama's.
De csc2 lees ik dan weer meer slechte dingen over...

Over de pirelli's zeggen ze eigenlijk dat alles goed is behalve sneeuw (duh), echter de één is juist verrast hoelang ze mee gaan en de ander zegt dat ze slijten als een gek.

Ik kan daar vrij weinig over oordelen, mijn P zero's voor op de 9 zijn binnen het jaar al bijna op :D
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: ACT: Banden

Postby Bas » Mon 20 Jan 2014 20:33

tutuur wrote:Over de pirelli's zeggen ze eigenlijk dat alles goed is behalve sneeuw (duh), echter de één is juist verrast hoelang ze mee gaan en de ander zegt dat ze slijten als een gek.

Ik kan daar vrij weinig over oordelen, mijn P zero's voor op de 9 zijn binnen het jaar al bijna op :D

Goh... Wat gek :beer:

Wat voor maat velgen en banden heb jij nu op de 9 liggen?

Ik zit zelf voor de velgen die ik vorige week heb gescoord te twijfelen tussen Toyo Proxes T1-R en Bridgestone Potenza's...
User avatar
Bas
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 3905
Joined: Mon 8 Jan 2001 0:00
Location: Om de hoek
Car: Revell 11T 1:1

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group