ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

Postby mark 5t » Wed 15 May 2013 19:56

yoko houd zich bij mij veel beter
duurt iets langer als R888 voor ze volle grip hebben maar houden het ook langer vast.

verder zijn het 55 banden ipv 50 dus iets hogere topsnelheid als met R888
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby dolf jans » Thu 16 May 2013 6:19

Als je een sponsor gevonden hebt Leon doe het dan zo
http://www.steverinkbanden.nl/upload/Pr ... 202009.pdf

:bang:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Leoncozijn » Thu 16 May 2013 7:51

Kost dat voor 2 bandjes ? :)
Leoncozijn
 
Posts: 10
Joined: Mon 18 Jul 2011 14:22
Location: Waddinxveen ZH

Postby dolf jans » Thu 16 May 2013 7:54

Leoncozijn wrote:Kost dat voor 2 bandjes ? :)


Net zoveel als 6 exalto's !!!! :lol:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Maarten-Jan » Thu 16 May 2013 13:49

mark 5t wrote:yoko houd zich bij mij veel beter
duurt iets langer als R888 voor ze volle grip hebben maar houden het ook langer vast.

verder zijn het 55 banden ipv 50 dus iets hogere topsnelheid als met R888

Mee eens Mark, ze zijn iets duurder maar dat zijn ze wel waard (Y)
Maarten-Jan
 
Posts: 4603
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Steven » Thu 16 May 2013 14:21

Voor een ringrijder met nog geen 100-150+ ronden ervaring is de UHP zoals Federal juist zeer interessant, met alle respect maar veel mensen praten weer puur in hun eigen straatje... en dat straatje is meestal gewoon full racer op een trailer...

Leon zoekt gewoon een straatband met net ietsje meer, dus moet je in de UHP range gaan zoeken, omdat die vaak met warmte nog steeds lekker werken en ook weer niet zo gigantisch snel slijten + nog enig rijcomfort bieden voor naar de ring en weer terug.

Dus een R1R is leuke eerste stap, die is vanaf koud erg gripvol (is ook ontwikkeld voor korte rallystints in USA). Is met vol profiel ook nog erg fijn in de regen. (alleen als het onder de 2,5-3mm komt begint het tegen te werken)

Dan is de volgende stap de Federal RS-R, gezien die meer echt richting een semi slick neigt, gezien die juist met temperatuur begint te plakken.



Met name de die-hard racers moeten misschien eens nadenken voor je altijd een top-edge-full-race band aanprijst aan iemand die 'ietsje' meer zoekt.
Een R888 is op een circuit leuk als je echt hard gaat en fatsoenlijke lijnen kan rijden en dus bij voorkeur ook met trailer rijd of met 2 sets wielen heen- en weer sleurt, anders slijt 't gewoon te hard.

Want met een semislick heb je vaak dusdanig veel extra grip dat je totaal verkeerde lijnen kan gaan rijden.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Geert » Thu 16 May 2013 14:37

Kijk ook eens naar de yokohama ad08. Leuke r1r tegenhanger, smeert iets minder snel.
Geert
 
Posts: 3868
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby Haas » Thu 16 May 2013 15:04

Steven wrote:Want met een semislick heb je vaak dusdanig veel extra grip dat je totaal verkeerde lijnen kan gaan rijden.


Juist! (Y)
Voor een beginner betekent een gevoelsmatige overload aan grip door een (semi)slick juist dat je minder netjes gaat rijden ipv een goede techniek aan te leren.
Ik ben er juist huiverig voor om te snel over te stappen, eerst maar eens lekker die temperatuur leren beheersen en leren voelen wat de auto en banden je vertellen. De hoeveelheid grip verhogen komt daarna wel.
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 16 May 2013 15:38

Ben ik het niet helemaal mee eens, de grens van een straatband, uhp, semislick, wordt veel eerder en geleidelijker bereikt en is dus in feite makkelijker rijden dan op een slick, temperatuur is ook minder van invloed.
Juist een slick verneuk je met verkeerde lijnen en de grens van een slick ligt dan wel verder weg, maar het waarschuwingsgebied is veel en veel kleiner.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby dolf jans » Thu 16 May 2013 18:30

In Engeland is afgelopen weekend een nieuwe racecup gestart voor Clio's 3 op Michelin straatbanden, mede om onervaren rijders rijvaardigheid te laten krijgen:
“It’s very important for the Michelin brand to remain closely linked with Renault and by being the official tyre partner for the new Clio Cup Series, we have a perfect opportunity to showcase the high performance of our Pilot Sport 3 road tyre”, said Michelin UK head of marketing Jianni Geras.

“The road tyres are less aggressive than racing slicks, so this will only help the cost-effectiveness of the series. In the current climate, a series like this is the perfect place for racing newcomers to learn and develop their skills.

Dat is wat je bedoeld Luco? (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Luco/Alpine-racer » Thu 16 May 2013 18:43

Niet helemaal, mijn mening is dat een slick heel anders rijden is dan een uhp of semislick, dus eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.

Wat natuurlijk wel weer slim is van wat ze in engeland doen is de kosten drukken en lekker goedkoop kilometers maken voor de beginners en kilometers maken is het allerbelangrijkste om ervaring op te doen en sneller te worden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby dolf jans » Thu 16 May 2013 19:31

Luco/Alpine-racer wrote:Niet helemaal, mijn mening is dat een slick heel anders rijden is dan een uhp of semislick, dus eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.

Wat natuurlijk wel weer slim is van wat ze in engeland doen is de kosten drukken en lekker goedkoop kilometers maken voor de beginners en kilometers maken is het allerbelangrijkste om ervaring op te doen en sneller te worden.


Ok, zeker waar.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby dolf jans » Fri 24 May 2013 13:48

clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Leon Cozijn » Mon 3 Jun 2013 10:18

Had vorige week gevraagd naar exalto's maar deze maken ze niet meer.
Vervolgens dunlop fast responce besteld krijg ik net te horen dat ze ook niet meer leverbaar zijn.

Nu maar Michellin pilot sport 3 banden besteld is dat wat?
Leon Cozijn
 
Posts: 2183
Joined: Wed 2 Jan 2008 9:45
Location: Waddinxveen ZH

Postby dolf jans » Mon 3 Jun 2013 10:24

Leon Cozijn wrote:Had vorige week gevraagd naar exalto's maar deze maken ze niet meer.
Vervolgens dunlop fast responce besteld krijg ik net te horen dat ze ook niet meer leverbaar zijn.

Nu maar Michellin pilot sport 3 banden besteld is dat wat?


Perfect, mooie mix van nat en droogkwaliteiten...... (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Arco » Mon 3 Jun 2013 17:50

Heb ze er nu zo'n 7000 km onder zitten sinds de wissel van winter naar zomer en bevallen mij zeer goed. (Y) (al heb ik nog niet echt in flinke regen kunnen rijden met deze banden)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc"
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18250
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Geert » Tue 25 Jun 2013 13:56

Geert
 
Posts: 3868
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Postby dolf jans » Tue 25 Jun 2013 15:13

clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby mark 5t » Tue 25 Jun 2013 17:53

Hoe meer merken die dingen gaan maken des te beter de prijs
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby dolf jans » Tue 25 Jun 2013 18:00

mark 5t wrote:Hoe meer merken die dingen gaan maken des te beter de prijs


Inderdaad Mark, er ontstaan enorme prijsverschillen maar ook waar voor je geld:

http://www.steverinkbanden.nl/news/223/ ... 27s+911%3F

http://www.steverinkbanden.nl/news/278/ ... n+beter%3F

:)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby remcob » Wed 17 Jul 2013 5:55

Even een vraagje.

Sinds een paar maanden rij ik een Renault Mégane Estate GT. Daar liggen banden onder met de maat 225/40/R18

Tijdens het rijden merk ik soms wat trilling, de ene keer is het wat meer dan de andere keer. Ik heb ook het gevoel dat temperatuur een rol speelt.

In het stuur heb ik geen trilling.

Ben uiteraard even bij de dealer geweest maar die zegt niks te kunnen vinden en zegt dat het aan de banden ligt, lage band, stugge wang etc.

Ik ben niet helemaal overtuigd van dit antwoord maar wat zou het dan wel kunnen veroorzaken? Uitlijnig, plat vlakje (door lang in de showroom staan)?

Voor aflevering zijn de voorbanden wel vernieuwd maar achter niet.
remcob
 
Posts: 141
Joined: Sat 6 Apr 2013 16:16
Location: Zoetermeer

Postby dolf jans » Wed 17 Jul 2013 7:14

Merk? Type? Bandenspanning? Is het na een paar kilometer over?
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby bozothenutter » Wed 17 Jul 2013 8:13

bestaat er ziets als een beand die hetzelfde gedrag heeft als een wegband(pilot sport 3 bijv), maar wel bestand is tegen gebruik bij trackdayszonder meer grip oid te geven...
bozothenutter
 
Posts: 670
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 17 Jul 2013 8:28

Een band is altijd een compromis.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Adinsx » Wed 17 Jul 2013 8:33

Nu we het toch over maatje 225/40/18 hebben.

Binnenkort arriveert m'n leasehok en vervolgens worden de 18" GT velgen besteld en moeten er ook banden op komen in de maat 225/40/18.
Nu willen ze er eigenlijk Conti (SP5?) op leggen, maar ik twijfel of de PS3 niet een betere band is.

Welke tips zijn er? Vanaf de Clio RS zweer ik al bij Michelins (Exalto PE2 bij de Clio, PilotSport2 bij de Mégane) en de Conti's onder de Twingo II van m'n vriendin waren wel érg snel kaal en hielden niet echt van nat weer.

Maar wellicht doen de PS3 en SP5 niet voor elkaar onder?
Last edited by Adinsx on Wed 17 Jul 2013 8:37, edited 1 time in total.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby bozothenutter » Wed 17 Jul 2013 8:34

laatste paar testen in de EVO kwamen de conti's er beter vanaf als de michelins...maar dat was de 5P geloof ik.
Voornamelijk op nat weer gedrag waren ze beter. (best belangrijk voor een daily)

http://www.evo.co.uk/news/evonews/27666 ... rdict.html

was wel een test tegen de PS2...dus niet geheel gelijk...

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

en hier weer tegen de CS3..... :(
Last edited by bozothenutter on Wed 17 Jul 2013 8:47, edited 3 times in total.
bozothenutter
 
Posts: 670
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Postby Adinsx » Wed 17 Jul 2013 8:40

Bij Conti heet ie de SportContact5 toch die in dezelfde categorie valt als de Michelin PS3?

Inderdaad op nat moet het ook fatsoenlijk sturen en grip hebben gezien ze onder de kilometervreter komen.
In de winterperiode waarin het toch het natst is komt er overigens de 17" winterset onder. In het najaar bij de Euromaster daar maar even de juiste band voor uitkiezen in 205/50/17.

Kortgezegd, Conti's of Michelin's dat maakt elkaar niet veel. Dan laat ik de keus aan de dealer. Zij hebben een vaste prijs (1668) afgegeven aan de leasemij voor de 18" velgen met banden inclusief inruil van de 17" zomerbanden die af-fabriek meekomen. Pakken ze daar maar nog wat extra marge :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby remcob » Wed 17 Jul 2013 11:09

@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.
remcob
 
Posts: 141
Joined: Sat 6 Apr 2013 16:16
Location: Zoetermeer

Postby dolf jans » Wed 17 Jul 2013 18:19

remcob wrote:@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.


Remcob, dit artikel is er duidelijk in en ondersteund de ervaringen van onze klanten:
http://www.steverinkbanden.nl/news/350/ ... bandentest

Maar pas op! Het kan aan van alles liggen! Wij krijgen aan de lopende band de mooiste, duurste en praktisch nieuwe auto's doorgestuurd door grote dealers en importeurs waarbij het vervolgens zelden aan de banden ligt maar aan bijvoorbeeld slecht centrerende velgen. Helaas woon je aardig uit de buurt maar misschien ben je voor je werk nog wel eens in de buurt van Deventer?
Last edited by dolf jans on Wed 17 Jul 2013 18:26, edited 1 time in total.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby dolf jans » Wed 17 Jul 2013 18:25

bozothenutter wrote:bestaat er ziets als een beand die hetzelfde gedrag heeft als een wegband(pilot sport 3 bijv), maar wel bestand is tegen gebruik bij trackdayszonder meer grip oid te geven...


Het antwoord:
http://www.steverinkbanden.nl/news/350/ ... bandentest
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 17 Jul 2013 19:54

Sorry hoor Dolf, maar een band is altijd een compromis.

Als een straatband na 10 rondjes geen slijtage vertoont of geen grip verliest is het zowiezo een band met weinig grip (want een band met veel grip slijt nu eenmaal)
Of er wordt niet op de grens gereden.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Patrick RS » Wed 17 Jul 2013 20:30

remcob wrote:@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.


Ik had deze banden ook onder de megane rs. En ik was er niet echt over te speken.
Bij mij was er een band gecupt waardoor de auto trilde. Na vervanging van een set 2e hands banden van het merk goodrich reed de auto weer heerlijk.

Dus zou best gecupt kunnen zijn want dat schijnt wel vaker te gebeuren bij deze banden ;-)
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14748
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Postby Arno17 » Wed 17 Jul 2013 20:35

@Adinsx,

Zit bij mij nu Vredestein Sportrac5 onder, zeer tevreden over deze band.

Goed van prijs en kwaliteit.
Zal er ook wel in 225/40 zijn.

En de Conti's zijn beter ( sportief te rijden ) maar slijten als een gek en zijn aan de prijs.
Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, [s]Megane dCi [s]110pk =130pk GT-line[/s], R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Arno17
 
Donateur
Posts: 4737
Joined: Sat 12 Mar 2005 16:06
Location: Hoofddorp
Car: Clio IV 0.9 tce Zen

Postby dolf jans » Wed 17 Jul 2013 21:00

Patrick RS wrote:
remcob wrote:@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.


Ik had deze banden ook onder de megane rs. En ik was er niet echt over te speken.
Bij mij was er een band gecupt waardoor de auto trilde. Na vervanging van een set 2e hands banden van het merk goodrich reed de auto weer heerlijk.

Dus zou best gecupt kunnen zijn want dat schijnt wel vaker te gebeuren bij deze banden ;-)


Nog een mogelijkheid inderdaad (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby dolf jans » Wed 17 Jul 2013 21:03

Luco/Alpine-racer wrote:Sorry hoor Dolf, maar een band is altijd een compromis.

Als een straatband na 10 rondjes geen slijtage vertoont of geen grip verliest is het zowiezo een band met weinig grip (want een band met veel grip slijt nu eenmaal)
Of er wordt niet op de grens gereden.


Er is helemaal geen crisus, vandaag was het koud en bij SportAuto zijn het onervaren watjes ! |:
:lol:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group