ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)

Postby Adinsx » Mon 7 Jan 2013 17:10

Nee, lekker laten liggen. Tenzij je ze weer doorverkoopt.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Patrick RS » Mon 7 Jan 2013 17:10

Adinsx wrote:Nee, lekker laten liggen. Tenzij je ze weer doorverkoopt.


Nee zijn niet voor de doorverkoop.

Is het zo dramatisch dan?
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14748
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Postby Adinsx » Mon 7 Jan 2013 17:14

Ben je All-risk verzekerd? Doen. :lol:

Nee serieus. Met droog zal het nog wel gaan. Althans rechtuit, maar zijdelings laat staan op natwegdek ga je echt verschillen merken t.o.v. gerenomeerde A-merken.

Zal eens kijken of er ergens een test van te vinden is.


Edit: op Autoweek eens een discussie geweest met iemand met een CLK430 die ook naar die HP banden aan het kijken was.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4137011
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Adinsx » Mon 7 Jan 2013 17:20

Volgens het 'bandenlabel' hebben ze brandstof een G-label. NAtwegdek B. Die laatste valt me niet tegen, maar het hele bandenlabelverhaal is een beetje een wassen neus. Iedereen kan namelijk een band maken die heel goed presteerd op rolweerstand, maar vervolgens weinig grip heeft op nat. Of andersom dus :)

Als ik terug denk aan die Courier Monza krengen (25,- af te halen in 205/45/16) en wat een verschil het gaf toen ik er uit frustratie Michelin onder legde op de Clio. Voor mij geen B/C-merk dingen meer.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Patrick RS » Mon 7 Jan 2013 18:58

Ik denk ook dat ik ze voorbij laat gaan.

Ik heb zelf ook eens flamingo banden gehad. Was ook geen toppertje.
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14748
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Postby Entity_Razer » Thu 10 Jan 2013 11:16

Ik ben ook nog aan het kijken voor zomerbandjes voor daily op de 16V ...

de "short" list (formaat 195/50/R15):
Hankook Ventus Prime 2
Micheling Pilot Sport 3
Bridgestone Turanza T001
Toyo R1R

Hankook heb ik goede ervaringen mee met hun Ventus V12 Evo K110 reeks. Waren erg grippy, nat & droog, maar slijten "snel" als het warm is en je ermee begint gas te geven / betere bochtenwerk

Bridgestones liggen nu onder de GP ... Niet ontevreden van maar geen echte ervaring mee aangezien de bridgestones achteraan liggen en vooraan een of ander crap merk marshall power racer ofzoiets.

Michelins: geen ervaring mee buiten hun goede naam (Michelin dus)

en de toyo R1R's heb ik al veel van gehoord, zowel nat als droog goed en op het droge erg goede grip "koud" (moeten dus niet warm gereden worden).

Denk dat de 2 "echte" potentials echter de R1R's en de Ventus Prime's zijn eerlijk gezegd.... Bedoeling is puur zomerband & keuringsband (met mijn yoko's geraak ik niet door de keuring hier spijtig genoeg :( ).

Als er toertochten meegedaan worden enzo gaat'ie toch op zijn Yokohama's (AD08) staan, en bij "normaal" gebruik rijd ik ook vrij normaal tenzij eens een sprintje of eens met "zin" een bocht te pakken.
Entity_Razer
 
Posts: 260
Joined: Tue 8 Feb 2011 21:19

Postby ~thijs~ » Thu 10 Jan 2013 11:28

Ik ben erg tevreden over de Michelins. Op mn vorige auto de Toyo's gehad, daar was ik met nat wegdenk minder over te spreken.
~thijs~
 
Posts: 5232
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: Haarlem

Postby Entity_Razer » Thu 10 Jan 2013 14:37

Hankook RS-3's zijn ook naar boven gekomen als kandidaat ... Op car and driver komt hij er vrij goed uit.

Nat is goed maar ... ben niet van plan met een zomerband in het nat te gaan hoeken op snelheid (0)

link naar de review:
http://www.caranddriver.com/comparisons ... rison-test

link naar de R-S3:
http://www.caranddriver.com/comparisons ... -s3-page-7
Entity_Razer
 
Posts: 260
Joined: Tue 8 Feb 2011 21:19

Postby Wizard » Mon 14 Jan 2013 5:28

Ik heb nu Goodyear Efficient Grip. Ansich een prima alrounder. Ook voor de sportievere rijder.
Wizard
 
Posts: 50
Joined: Wed 3 Oct 2012 18:04

Postby Pleiades » Tue 5 Feb 2013 20:50

Ik heb mijn RS nu op 's winterse banden gezet, Vredestein Wintrac Extreme 235/40/18 (top bandjes :worship: ), maaarrrrrr voor de zomer zaten er dunlops op waarvan 2 rond de 2.5 mm. Zijn verder nog flutbanden ook. Mijn pa had ze ook onder z'n Laguna Coupé zitten en dat was in de regen erg teleurstellend... En bij mij dus ook :P Nu ben ik een beetje aan het kijken wat zoal de beste keus zou zijn....

Zit zelf te kijken naar

Michelin Pilot Sport 2
Continental SportContact 5
Pirelli P-Zero
Bridgestone Potenza RE050
Vredestein Ultrac Sessenta

Iemand ervaring met bovenstaande?
Pleiades
 
Posts: 149
Joined: Sun 29 Apr 2012 10:07
Car: E90 330xi

Postby Adinsx » Tue 5 Feb 2013 21:16

Pilot Sport 2 is mijn favoriet, maar de prijs is er ook naar bij Michelin.

Rest geen ervaring mee, alleen dat de Ultrac Sessante een band is uit 2004. Leuk design, maar neem die niet. Kies dan voor de opvolger, de Ultrac Vorti die begin 2012 onthuld is. (Deed het prima op een XKR-S en CLS AMG op de Hungaroring :lol: )

Maar mijn keus zou de Michelin zijn.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby thijn » Wed 6 Feb 2013 10:10

heb een tijdje op p-zero nero gereden. erg fijne band !
voor droog en nat weer kan je voor die prijs je er niet op mis-kopen.

zelfde geld voor de Falken ZIEX bandjes.

rij nu zelf uniroyal, met regen zijn ze super !! geen band is beter denk ik.
alleen met droog weer dwijlen ze een beetje.
mischien toch maar weer terug op de falkens ;)
pilot sport heb ik zelf geen ervaring mee maar schijnt ook een super band te zijn.
thijn
 
Posts: 52
Joined: Mon 18 Jul 2011 22:04
Location: almelo

Postby Xabre » Sat 16 Feb 2013 19:49

Megane is afgekeurd op de banden, dus moet nieuwe hebben. Ik wil vooral een stille band, zit nu Michelin PS2 onder, nog redelijk wat profiel maar intussen helemaal gecupt. (en bobbels) Die wil ik eigenlijk niet meer.

Als ik die bandenlabels mag geloven is de Vredestein Ultrac Centro een van de stilste en ook nog aangenaam geprijsd, maarja hoeveel waarde moet je aan die labels hechten?

Iemand tips voor een stille band?
Xabre
 
Posts: 5507
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Postby Wouter » Sat 16 Feb 2013 19:56

Ik heb dr Dunlop nogwat onderzitten, gewoon profiel geen V-profiel, dat is aardig stil (Y)
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby Patrick RS » Sun 17 Feb 2013 13:00

Ik had ook dunlops maar die gaan ook gewoon cuppen |:
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14748
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Postby Steven » Mon 18 Feb 2013 19:19

Zorgen dat je ze afragd voor ze kunnen cuppen :p

Of gewoon tijdelijk wisselen.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Daan2D » Mon 18 Feb 2013 19:41

De meganes met CUP onderstel of verlaging zijn er sowiso gevoeliger voor.
Een zachte band op een hard onderstel is er gevoeliger voor, als je dan ook nog een v-profiel ipv as symetrische band hebt is de kans op gecupte banden aanzienlijker.
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2248
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Postby Wouter » Mon 18 Feb 2013 21:09

Wat Daan zegt, het maakt volgens mij niet echt uit wat je het, ze gaan toch wel cuppen op een Megane. Volgens mij heeft Clio II hier ook last van.
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby Adinsx » Tue 19 Feb 2013 12:43

Op de Clio II RS had ik het behoorlijk, maar dat waren vooral die verrekte Courier Monza banden. Later met de Pilot Exalto's niet meer gehad.

De Pilot Sports op de Mégane hebben nu 15k ervaring en cuppen volgens mij niet. Ik wissel ze wel elk voorjaar van plek ten opzichte van de zomer ervoor. Eigenlijk wil ik ze halverwege de zomer ook weer wisselen. Al denk ik niet dat ze na komende zomer nog een seizoen mee gaan (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6960
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Postby Christiaan » Tue 19 Feb 2013 15:14

Gewoon de radio wat harder zetten. Probleem opgelost ;-)
Christiaan
 
Posts: 1160
Joined: Mon 14 Aug 2006 21:30
Location: Alphen a/d Rijn

Postby Haas » Tue 19 Feb 2013 19:23

Clio II cupt ook als de neten....
Ik snap het probleem niet zo, gewoon regelmatig wisselen op zijn tijd eens een paar bochten GOED nemen :)
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

bandentesten

Postby dolf jans » Tue 19 Feb 2013 21:02

Omdat we nu eenmaal niet alles zelf kunnen uitproberen hecht ik nogal veel waarde aan bandentesten. Recentelijk:
Voor het sportieve maatje:
http://www.steverinkbanden.nl/news/259/ ... bandentest
Voor een bescheidener maat en een verrassende winnaar:
http://www.steverinkbanden.nl/news/332/ ... +met+glans
en
http://www.steverinkbanden.nl/news/334/ ... t+2013+%21
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Steven » Wed 20 Feb 2013 22:03

Haas wrote:Clio II cupt ook als de neten....
Ik snap het probleem niet zo, gewoon regelmatig wisselen op zijn tijd eens een paar bochten GOED nemen :)


Lees: Volgas tegen het onderstuur aan de bocht in en dan plots het gas liften, lekker om laten komen en als je de ruimte hebt ook nog even een tankslappertje naar de andere kant erachteraan :p

Anders doet Haas t wel ff voor op de Ring >)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Jean-Paul-S » Wed 20 Feb 2013 22:44

Daan2D wrote:De meganes met CUP onderstel of verlaging zijn er sowiso gevoeliger voor.
Een zachte band op een hard onderstel is er gevoeliger voor, als je dan ook nog een v-profiel ipv as symetrische band hebt is de kans op gecupte banden aanzienlijker.


Zelfs de Laguna had er last van (0) :~ :p
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Daan2D » Wed 20 Feb 2013 23:16

Ja RIP voor die gasboot (U)
Haha ja die 2e hands bandjes cupte ook ja ;-) ook al probeerde je elke keer ze een beetje bij te laten slijten als je een bocht tegen kwam :lol:
Bij de lag was vast de achteras rubbers helemaal aan gort,..bekend kwaaltje ervan |:
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2248
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Postby Haas » Thu 21 Feb 2013 11:27

Steven wrote:Anders doet Haas t wel ff voor op de Ring >)


:lol:
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Re: bandentesten

Postby Christiaan » Thu 21 Feb 2013 16:12

dolf jans wrote:Voor het sportieve maatje:
http://www.steverinkbanden.nl/news/259/ ... bandentest


P Zero FTW :lol: . Kan niet anders dan EVO gelijk geven. Banden bevallen mij ook prima (Y)
Christiaan
 
Posts: 1160
Joined: Mon 14 Aug 2006 21:30
Location: Alphen a/d Rijn

Postby Arno S. » Thu 21 Feb 2013 22:01

Zijn ze niet in 235 te krijgen, kan ze zo 123 niet vinden?
Wil dit jaar maar eens kijken hoe die Pirelli Zero's bevallen.
Arno S.
 
Posts: 548
Joined: Thu 24 Nov 2011 19:00
Location: Zegveld

Postby dolf jans » Thu 21 Feb 2013 22:08

TsaArno wrote:Zijn ze niet in 235 te krijgen, kan ze zo 123 niet vinden?
Wil dit jaar maar eens kijken hoe die Pirelli Zero's bevallen.


Vul hier onder fabrikaat Pirelli in en de gewenste maat.....:
http://www.steverinkbanden.nl/wcc_search.php

(Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Christiaan » Fri 22 Feb 2013 9:07

TsaArno wrote:Zijn ze niet in 235 te krijgen, kan ze zo 123 niet vinden?
Wil dit jaar maar eens kijken hoe die Pirelli Zero's bevallen.


Ik heb ze ook in 235, dus zijn er wel degelijk.
Christiaan
 
Posts: 1160
Joined: Mon 14 Aug 2006 21:30
Location: Alphen a/d Rijn

Postby Merijn » Sat 2 Mar 2013 16:58

Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31472
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby oldskool » Sat 2 Mar 2013 17:23

Merijn wrote:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)

slicks natuurlijk :D :worship:
oldskool
 
Posts: 1983
Joined: Sat 8 Nov 2003 20:02
Location: Veldhoven

Postby dolf jans » Sat 2 Mar 2013 17:27

Merijn wrote:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)


Mijn Exalto's (twee nieuwe en twee maal 6 mm).......
Bij interesse graag pm'n Merijn.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
User avatar
dolf jans
 
Donateur
Posts: 1563
Joined: Thu 9 Apr 2009 20:38
Location: Twello
Car: Clio 2 1.6 16v

Postby Allepinie » Wed 3 Apr 2013 14:32

Ik geef vanochtend mijn 17" Steppe velgen af bij de bandenboer, samen met een zgan setje Bridgestone Potenza's die ik op de kop getikt had. Ga ik ze ophalen, zijn ze niet gemonteerd. Hij zegt dat je bij run-flat banden altijd een bandenspanningscontrolesysteem moet hebben. En dergelijke ventielen zitten niet op mijn 17" velgen, dus mag hij ze niet monteren. Oplossing volgens hem: ventielen van mijn wintervelgen omzetten, en dit dus iedere herfst en lente doen ket bijbehorende kosten. Of een nieuwe set bandenspanningssensoren kopen en deze laten inleren, kost volgens hem 300-400 euro.

Wat is waar, en wat is wijsheid? Heb ik te maken met een pietje precies en maakt een andere bandenboer hier geen probleem van? Zijn er andere oplossingen denkbaar? Iemand? (Dolf :smoke: )
Allepinie
 
Posts: 874
Joined: Fri 30 Sep 2005 13:19
Car: 500L en Megane CC

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 3 Apr 2013 14:42

oldskool wrote:
Merijn wrote:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)

slicks natuurlijk :D :worship:


wel de allerzachtste compound dan he, michelins, heb nog wel een setje voor weinig :smile:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Return to Wegligging



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group