Auto afgekeurd -> veren

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Het is misschien een wat onduidelijk bericht, maar ik hoop toch dat jullie het snappen ;-)

Gisteren mijn auto laten keuren voor de APK en hij is afgekeurd op wat punten. Nu zijn de meeste punten gewoon goed op te lossen, zoals een los zittende accu en een kapot mistlicht. Alleen nu zijn ook mijn verlagingsveren aan de voorkant afgekeurd. Ze zouden los zitten. Bij de renault garage zouden ze dan nieuwe orginele veren moeten monteren voor 180 euro per kant. De verlaagde veren konden ze niet meer vastzetten ofzo, omdat ze bovenop een soort schelp vallen ofzo?

Nu vroeg ik mij af of ik niet gewoon zelf verlaagde veren kon kopen en dat ik ze dan liet monteren bij een garage. Ze zeiden daar echter dat ze dan niet konden garanderen dat deze nieuwe veren wel vast zouden zitten. Ze stelden voor om een veerpootbrug? Of iets dergelijks op de sloop te halen en deze te monteren. Dit zou me ongeveer 100 euro kosten.

Kortom een beetje onduidelijk allemaal voor mij en ben ook niet thuis op dit gebied dus ik hoop dat iemand advies kan geven wat de beste en goedkoopste oplossing zal zijn. Gebruikte termen kunnen dus fout zijn, ik ben vergeten alles op te schrijven wat ze zeiden.

Het gaat trouwens om een Renault 19 RN 1.7 U9 uit 94
Laatst gewijzigd door DrB op vr 10 aug 2007 7:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat je veren gewoon los van de schotels komen te liggen als de auto op de brug hangt. En ja, dat is APK afkeur...

Heb je enig idee hoe de auto verlaagd is? Zijn er gewoon een paar ringen van de veren afgeslepen of zijn het echt verlagingsveren? In principe zouden verlagingsveren gewoon in de schotels moeten blijven zitten...

180 euro per kant voor originele veren zou ik niet eens over nadenken! Gekkenhuis... :)
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ja daarom, dat vind ik dus ook echt teveel en ik heb geen idee hoe de veren gemonteerd zijn, ik zal het even vragen aan degene waarvan ik de auto gekocht heb, die hangt ook nog ergens uit op dit forum volgens mij ;-) Volgens mij zijn het echt gewoon verlagings veren.

Ik zou een nieuw setje kunnen krijgen die 30 MM verlaagt voor 89 euro. Geen idee of dat duur of goedkoop is :)

Bedankt voor je reactie iig.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Hoeveel is je auto verlaagd dan??, met een normaal setje veren van -30MM zouden de veren nog niet los mogen hangen.Indien er 1 of meerder windingen afgeslepen zijn is het natuurlijk een ander verhaal. En afgeslepen veren is zowieso afkeur.
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

89 euro voor een setje veren is een nette prijs (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Maar in principe zouden nieuwe veren geen probleem moeten vormen als die nieuw gemonteerd worden? De veren die ik erop heb zitten nu waren vorig jaar wel door de keuring gekomen, in het jaar los gaan zitten ofzo?

Thnx voor het antwoord weer.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Das vreemd, als er geen windingen zijn afgebroken of iets dergelijks zou het normaal gezien gewoon goed moeten zijn. Al zit er vaak wel veel verschil tussen verschillende apk keurmeesters.

En idd als je nieuwe veren monteerd zou het probleem idd van de baan moeten zijn, het gaat er gewoon om dat de veren niet los mogen zitten wanneer de auto volledig uitgeveerd is.
R5GTT. Drive it like you stole it
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ok, naja dan maar eerst even langs een andere garage en vragen of hij ff naar m'n veren kan kijken. Als hij dan zegt dat nieuwe veren voldoende zijn, dan bestel ik ze en laat ik ze daar monteren. Het lijkt wel of alles een stukkie duurder is bij de officiele renault garage :)

Kan ik trouwens zelf ergens zien hoeveel de veren verlagen die er nu onderzitten?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Normaal gezien zou je dat wel moeten kunnen zien mits de veren nog niet te geroest zijn. Er zou op een van de windingen een cijfer combi moeten staan
R5GTT. Drive it like you stole it
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

wat je ook kan doen is een opengesneden tuinslag om de onderste winding doen
is de speling zeer groot doe je het boven ook
dan zit hij weer vast
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:wat je ook kan doen is een opengesneden tuinslag om de onderste winding doen
is de speling zeer groot doe je het boven ook
dan zit hij weer vast


Dat word idd ook nog al eens gedaan, vraag me alleen af of je hier mee wegkomt als je een steekproef krijgt :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Hmm garage waar ik heen wilde was dicht en twee andere garages gebruikten alleen eigen onderdelen en zou het ook uitkomen op een 350 euro. Want moet ook uitgebalanceerd worden enzo zeiden ze.

Naja misschien mn auto maar verkopen, ga er niet bij elkaar 500 euro in pompen .. :-( Laatst ook al een nieuwe achterbumper aangeschaft, kostte me bij elkaar 550 euro, een getunede achterbumper gespoten en gemonteerd.

Naja nog maar even denken wat ik zal doen |:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het een optie om het zelf te doen? Of ken je iemand die er wat meer kaas van gegeten heefT? 9 tientjes voor de veren, een uurtje of 2 montage en een paar tientjes voor uitlijnen (uitbalanceren hoeft niet). Scheelt snel de helft!
Amit
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 15:26

ik heb nog nooit de dempers/veren van een twingo vervangen (dus weet niet of ze nodig zijn) maar vergeet de veerspanners niet (die klemmen om de veer niet te laten schieten) die kosten een euro of 10/20. zou een schedelbasisfractuur kunnen schelen :P
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Hmm ja maar even iemand zoeken die er meer kaas van heeft gegeten inderdaad ;-) Mensen zijn altijd vrij zich aan te melden :p
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

mijn 19 16V is ook een 50mm verlaagd ofzo op originele schokbrekers en die veren kun je met iets kracht zetten net verdraaien in de schotel als ie met de wielen van de grond is.. echt los hangen ze niet en heb er al 2x een steekproef van de RDW op gehad met de APK dus dat zit wel goed..
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

heb eventueel nog wel een complete 16v setje, veren schotels en schokbrekers voor en achter, past volges mij ook wel onder een normale 19, heb je 'm voor ook op standaard 16v hoogte (-2,5cm)

:P
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Naja ik heb hem alleen voor verlaagd nu, vind dat wel leuk staan, dus wil dat ook graag zo houden. Ik vind het nog steeds apart dat de auto vorig jaar met dezelfde veren wel door de keuring gekomen is. Zijn ze in een jaar dan ineens zo los gaan zitten? |:

Alle andere apk punten kan ik wel oplossen, alleen de veren is het punt waar ik nog steeds niet weet wat ik zal doen. :evil:

Want als ik nieuwe veren koop, kunnen deze dan wel vastgemaakt worden? Want de huidige veren kunnen ook niet meer vastgezet worden zei de renault garage.
Nielz
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 apr 2007 11:11
Locatie: Bergeijk

DrB schreef:Naja ik heb hem alleen voor verlaagd nu, vind dat wel leuk staan, dus wil dat ook graag zo houden. Ik vind het nog steeds apart dat de auto vorig jaar met dezelfde veren wel door de keuring gekomen is. Zijn ze in een jaar dan ineens zo los gaan zitten? |:

Alle andere apk punten kan ik wel oplossen, alleen de veren is het punt waar ik nog steeds niet weet wat ik zal doen. :evil:

Want als ik nieuwe veren koop, kunnen deze dan wel vastgemaakt worden? Want de huidige veren kunnen ook niet meer vastgezet worden zei de renault garage.
ja dat kan
Hoe gek het ook klinkt veren slijten... ze worden slapper en kunnen dus losser gaan zitten.
-PAZ- schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:wat je ook kan doen is een opengesneden tuinslag om de onderste winding doen
is de speling zeer groot doe je het boven ook
dan zit hij weer vast


Dat word idd ook nog al eens gedaan, vraag me alleen af of je hier mee wegkomt als je een steekproef krijgt :wink:
Ja daar kom je mee weg... omdat het deugelijk bevestigd is dan
ook bij de peugeot 307SW werd dit in het begin veel gedaan omdat het hielp tegen kraken ;)
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Mijn 19 1400'tje was 60mm verlaagd met standaard dempers en die veren zaten gewoon vast als hij van de grond hing...
Gewoon een setje verlagingsveren halen en met een maatje ff een namiddag vrij maken :P.
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Hmm ja vandaag eerst even al de andere apk puntjes oplossen en vanmiddag maar even andere veren bestellen. Dan ga ik morgen wel ff opzoek naar iemand die me kan helpen met de veren ;-)

Ze hadden het trouwens ook over een loszittende accu. Gewoon vastzetten met een accu beugel?

Bedankt allemaal voor het meedenken iig :wink:
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

spanband voldoet ook . of tyraps :D
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ik heb een garage gevonden die de veren monteerd voor 8 tientjes. Naja dan koop ik zelf veren voor 9 tientjes. is 170 euro. En bij de renault garage was het 160 euro voor 1 kant, dus scheel toch weer ;-)


Heeft iemand misschien nog een linker voormistlicht liggen?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Als dat dezelfde zijn als in een gtt heb ik er nog wel 1 liggen voor je. Zijn wel gele.
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

94 is fase 2 he?

http://www.artaparts.nl

Heb ik ooit ook es 1 gekocht, zou er wel gelijk 2 nemen anders heb je 1 nieuwe en 1 ouwe, ziet er niet echt uit :p
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Anders knipoogt ie zo. :wink:

Valeo bij bv Brezan. Kosten iets van 45 euro per stuk incl. BTW
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Als het een faseII is kan je met die van een gtt nix doen :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ja is phase 2, dus aan die van gtt heb ik niks ;-) Maarja ik zoek eigenlijk een sloop die ze nog heeft, scheelt toch weer :) Op die site die je gaf zijn het zwarte lichten, ik heb witte. Is ook weer zonde om er gelijk weer 2 aan te schaffen :)



Mijn auto is dus afgekeurd, kan ik nu bij een andere garage weer een herkeuring aanvragen? Of moet deze weer geherkeurd worden bij de garage waar ik eerst heen was gegaan?
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

herkeuring bij dezelfde laten doen is meestal goedkoper.

en mistlampen kun je er ook uitschroeven dan kan hij er ook niet op worden afgekeurd
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ja maar het ene mistlicht mist helemaal, dus zit gewoon een gat. Rechtsvoor is gewoon prima, maar links voor is er dus helemaal uit. Maar als ik ze er allebei uit heb, dan mag het wel?


Ik heb trouwens veren besteld 40 MM verlagend voor 80 euro.
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Nog even een vraag trouwens. Ik had nog APK tot 26 augustus, maar de auto is nu afgekeurd. Ik mag er dus nu niet meer mee rijden?
Nielz
Berichten: 50
Lid geworden op: do 12 apr 2007 11:11
Locatie: Bergeijk

DrB schreef:Nog even een vraag trouwens. Ik had nog APK tot 26 augustus, maar de auto is nu afgekeurd. Ik mag er dus nu niet meer mee rijden?
als hij afgemeld is alzijde afkeur niet nee
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ok, naja ik rijd er nog wel mee, maar dan weet ik dat het niet mag ;-)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

DrB schreef:Ja is phase 2, dus aan die van gtt heb ik niks ;-) Maarja ik zoek eigenlijk een sloop die ze nog heeft, scheelt toch weer :) Op die site die je gaf zijn het zwarte lichten, ik heb witte. Is ook weer zonde om er gelijk weer 2 aan te schaffen :)



Mijn auto is dus afgekeurd, kan ik nu bij een andere garage weer een herkeuring aanvragen? Of moet deze weer geherkeurd worden bij de garage waar ik eerst heen was gegaan?
joh laat gewoon keuren bij die vent die die veren doet
geen heen en weer gezeur
en gaat nr 1 niet kritich kijken omdat je hun werk afgenomen hebt
DrB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 9:24
Locatie: Haarlem

Ja dat is inderdaad wel handig. Ik moet wel nog sowiezo een keer naar de renault garage, want er valt nog een APK punt onder de garantie. Dus als dat gefixt is, laat ik inderdaad die apk doen bij de garage die mn veren eronder zet. Dan zullen die de veren iig niet afkeuren ;-)
Plaats reactie